Sverigetempot 2021

lerum

Ny medlem
Sverigetempot 2021
Jag minns faktiskt inte. Var första och enda försöket för mig.
Har testat Spotwalla på min iphone 8 några gånger nu under våren på rundor som varat mellan 5-12 timmar.
Haft uppdateringsfrekvens 5 min och kan inte säga att det dragit ur batteriet mer än vanligt.
Det enda som inte verkat funka klockrent alla gånger är att de som följt mig inte kunnat se uppdateringarna förrän långt efteråt. Vet inte, men troligen har det med min uppkoppling att göra då även meddelanden i Messenger fördröjts.

emilh

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Har testat Spotwalla på min iphone 8 några gånger nu under våren på rundor som varat mellan 5-12 timmar.
Haft uppdateringsfrekvens 5 min och kan inte säga att det dragit ur batteriet mer än vanligt.
Det enda som inte verkat funka klockrent alla gånger är att de som följt mig inte kunnat se uppdateringarna förrän långt efteråt. Vet inte, men troligen har det med min uppkoppling att göra då även meddelanden i Messenger fördröjts.

För att undvika detta måste man tyvärr se till att Spotwalla var sista (eller möjligtvis bland de sista) appen man hade uppe innan man låser telefonen.

lerum

Ny medlem
Sverigetempot 2021
För att undvika detta måste man tyvärr se till att Spotwalla var sista (eller möjligtvis bland de sista) appen man hade uppe innan man låser telefonen.
Kan säkert vara något sådant även om det inte verkar stämma alltid. Båda gångerna uppdateringarna strulat är när jag glömt slå på tracking vid start och istället gjort det efter ca en halvtimmes cykling. Det har då gått att följa mig en stund innan det plötsligt slutar uppdatera.

Vagueism

Medlem
Sverigetempot 2021
Hej! Jag har två frågor kring Sverigetempot.
1) Reflexväst ska man ha men det står inget exakt krav. Funkar Clas Ohlssons reflexsele eller Raphas brevetväst? PBP-västen är så himla bylsig.
2) Planen var att köra 28 mm däck och stänkskärmar. Nu måste jag ändå skruva bort skärmarna för att få ner hojen i en väska. Är det rent av bättre att köra 32 mm utan skärmar?

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
1) Reflexväst ska man ha men det står inget exakt krav. Funkar Clas Ohlssons reflexsele eller Raphas brevetväst? PBP-västen är så himla bylsig.
2) Planen var att köra 28 mm däck och stänkskärmar. Nu måste jag ändå skruva bort skärmarna för att få ner hojen i en väska. Är det rent av bättre att köra 32 mm utan skärmar?
2. har du inga SKS raceblades liggandes

nieves

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Jag hade aldrig cyklat utan någon form av skärmar. Blir det kallt <10 grader och regn en längre tid kan det bli en trist överraskning. Men jag ska inte cykla och är väldigt känslig.

GoranS

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Bra. Se bara till att inte öppna burken förrän tidigast ner emot Värmland till. Mellan en och fem grader, regn, hagel och snöglopp och en ihållande sydlig vind dit ner. Efter burköppning väderomslag och 35 grader, stekande sol och en fortsatt ihållande men tilltagande sydlig vind bör ge oss internetcyklister full valuta för investerad …. hm, … tid.

Skämt åsido, ser verkligen fram emot detta. Var länge sen det var någon riktig långdistansinternetcykling nu. Och RAAM verkar visserligen som det ska köras men startfältet ser ärligt talat lite magert ut så ST kommer att bli första riktiga långdistansinternetcyklingen för min del sedan covid-eländet började.

Hast

Ny medlem
Sverigetempot 2021
Tyvärr måste jag meddela att jag inte kommer kunna köra Sverigetempot pga av tilltagande ryggproblem. Surt men när kroppen bestämt säger ifrån är det bara att acceptera.

Lycka till med ert cykeläventyr, jag är riktigt avundsjuk och hoppas komma tillbaka ett annat år!

Vet ni någon som är intresserad av en startplats kan de kontakta mig.

/Hans Stén

Peth

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Bra. Se bara till att inte öppna burken förrän tidigast ner emot Värmland till. Mellan en och fem grader, regn, hagel och snöglopp och en ihållande sydlig vind dit ner. Efter burköppning väderomslag och 35 grader, stekande sol och en fortsatt ihållande men tilltagande sydlig vind bör ge oss internetcyklister full valuta för investerad …. hm, … tid.

Skämt åsido, ser verkligen fram emot detta. Var länge sen det var någon riktig långdistansinternetcykling nu. Och RAAM verkar visserligen som det ska köras men startfältet ser ärligt talat lite magert ut så ST kommer att bli första riktiga långdistansinternetcyklingen för min del sedan covid-eländet började.
1-5 grader och ihållande sydlig vind en sommarmånad går inte riktigt ihop i mitt huvud.
Tror man får välja, kallt och medvind eller varmt och motvind. Piskande regn, halvkallt och sidvind finns ju också som ett reellt alternativ.

GoranS

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
1-5 grader och ihållande sydlig vind en sommarmånad går inte riktigt ihop i mitt huvud.
Tror man får välja, kallt och medvind eller varmt och motvind. Piskande regn, halvkallt och sidvind finns ju också som ett reellt alternativ.
Du har inte beaktat effekten av att mollo håller det vackra vädret instängt. Kommer att vara isande antarktiska vindar som förs upp så länge han har burken oöppnad.

ooms

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Du har inte beaktat effekten av att mollo håller det vackra vädret instängt. Kommer att vara isande antarktiska vindar som förs upp så länge han har burken oöppnad.
Om jag varit mollo skulle jag ha hållit tyst om den där burken. Finns nog en risk att vackert-väder törstande semesterfirare tappar humöret, misstänker jag. Jag ser bilder av hur drivor av folk drar runt i snögloppet längs E45:an och stoppar och muddrar varenda cyklist i jakt på burken med vackert väder.

Sverigetempot 2021

1 - Jag är ganska säker att @Petert och gänget inte har ett större intresse att kontrollera ev. EN-normer eller liknande på reflexvästar vid starten. Det är väl du som vill vara synlig i dåliga siktförhållanden och det är ditt eget ansvar.

2 - Jag hade valt skärmar även om det betyder lite smalare däck. @Petert har varit i Norrland under dagarna för att reka. Förhoppningsvis kommer ev. vägbyggen vara kända innan starten.

NLC

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
2 - Jag hade valt skärmar även om det betyder lite smalare däck. @Petert har varit i Norrland under dagarna för att reka. Förhoppningsvis kommer ev. vägbyggen vara kända innan starten.
Är det där, med inspiration från en annan tråd, man stannar för att byta från skärmar och smaldäck till skärmlöst och ”grusdäck” för att vid vägarbetets slut byta tillbaka igen? Allt för cyklistens säkerhet alltså…

GoranS

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Är det där, med inspiration från en annan tråd, man stannar för att byta från skärmar och smaldäck till skärmlöst och ”grusdäck” för att vid vägarbetets slut byta tillbaka igen? Allt för cyklistens säkerhet alltså…
Kan man inte ha hjälpryttare som man byter cykel med då ”väglaget” ändras?

Petert

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
1 - Jag är ganska säker att @Petert och gänget inte har ett större intresse att kontrollera ev. EN-normer eller liknande på reflexvästar vid starten. Det är väl du som vill vara synlig i dåliga siktförhållanden och det är ditt eget ansvar.

Just så. Det är rätt svårt att hitta dåliga reflexer men kanske lättare att hitta reflexvästar som inte sitter tajt eller med mindre bra placerade reflexer utifrån sisttpositionen. När vi nu tycker att vi behöver en regel så försöker vi göra den så okomplicerad som möjligt och ändå kunna räkna med att fler kommer synas än utan regeln. Av erfarenhet.

Vi ber er att visa upp hjälmen också och det låter säkert rätt onödigt. Efter att vi hade en deltagare förra gången som inte hade hjälm och som lät överraskad när vi påpekade att hjälm är ett krav (stod i reglerna), tänkte vi att vi förtydligar kravet för den lilla minoriteten genom att ta med den i inspektionen.

GÅR

Ny medlem
Sverigetempot 2021
Har en fråga till @Petert eller om det finns någon annan som kan svara. Hur verifierar man en kontrollstation om det inte finns en öppen bensinmack/ affär med stämpel? Är det en selfie med sig själv sin cykel och något med kontrollens namnskylt i bakgrunden?

WSMC

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Har en fråga till @Petert eller om det finns någon annan som kan svara. Hur verifierar man en kontrollstation om det inte finns en öppen bensinmack/ affär med stämpel? Är det en selfie med sig själv sin cykel och något med kontrollens namnskylt i bakgrunden?
Saxat från deras FAQ:

Finally, here is where you have to provide proof of your passage. And how.​

Kiruna 134 km (mandatory: the Circle K on the RIGHT hand side)
Jokkmokk 342
Vilhelmina 719
Östersund 945 (mandatory: the hostel Ledkrysset (email on 31 May). Address; Biblioteksgatan 25, 942,5 km)
Sveg 1135
Vansbro 1355
Karlskoga 1535 (mandatory: the 24/7 Circle K on the route)
Ulricehamn 1756
Laholm 1930¨
Smygehuk 2115

The verification in the brevet card shall basically consist of a stamp, a note of the time and a signature from a member of the staff. If the establishment doesn’t have a stamp, the name of the establishment written by the staff will do.

If an open establishment is not to be found using the following methods is allowed:

presenting a receipt from an ATM (a ”Bankomat”) or other device that includes time, date, and location.

a photo including yourself (and a fellow rider) AND an identifying sign or building from the location.

letting a person you meet on the street perform the procedure that is done at an establishment exhanging .

at the final control in Smygehuk, we keep the card. We will send it back to you when the medals have been delivered to us.

OldBones

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Från https://sverigetempot.wordpress.com/faq/

Do I have to wear a helmet?

Yes, wearing a helmet is mandatory while riding. Not by law, by our safety policy.

Så arrangörerna har valt att ha hjälmtvång. Vill man köra loppet så följer men det. Om man inte vill följa det köra man inte loppet. Lätt som en plätt.

Det förstår jag, jag är mest nyfiken på varför då reflex väst inte verkar vara lika petigt 🤷‍♂️

mhenry

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Det är väl lika petigt med reflexväst? Man måste ha både hjälm och reflexväst men det ställs väl inget uttryckligt krav på kvalitet på i nåt av fallen.

OldBones

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Inte min mening alls här att ifrågasätta eller vigla upp, men om jag tejpar en sytråd kring skallen och kallar den hjälm... 🤷‍♂️

Försöker bara skaffa mig en bra uppfattning hur jag skall agera/Förbereda mig i för nästa upplaga.

Petert

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
När jag skrev att det kan vara rätt svårt att hitta en dålig reflex [på väst eller jacka] så menade jag att oavsett vilken modell man köper så syns man betydligt bättre än om man inte har ett sådant plagg. Ska man vara petig så har vi inte ens skrivit "reflex-" utan "hi viz". Det finns vindjackor som varslar bra utan en enda reflex. När det är mörkare, slår man på det starka lyset man har utrustat cykeln med fast vi inte har preciserat vilken belysning det ska vara heller.

Tanken med krav på viss utrustning samt inspektion är delvis att hjälpa er att undvika slarv. Sen är det ju så rando (läs PBP) med en inspektion att det blir en bonuskänsla för de som har hunnit cykla PBP.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Är inte helt med, det är bara tre stämplingar? Resten räcker med kvitto på etc?

Eller det räcker tre mandatory över huvudtaget?

Stämpla är det sämsta med hela brevetgrejen, hade hoppats pandemin hade tvingat fram ett stopp som sen hade behållits, då hade det nästan varit värt det.

2021 kan man tycka det vore obsolete, när får vi en app? 2051?

GoranS

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Är inte helt med, det är bara tre stämplingar? Resten räcker med kvitto på etc?

Eller det räcker tre mandatory över huvudtaget?

Stämpla är det sämsta med hela brevetgrejen, hade hoppats pandemin hade tvingat fram ett stopp som sen hade behållits, då hade det nästan varit värt det.

2021 kan man tycka det vore obsolete, när får vi en app? 2051?
2051 kan komma förr än du anar, just saying ... ;-)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer