Sverigetempot 2021

Petert

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Är inte helt med, det är bara tre stämplingar? Resten räcker med kvitto på etc?

Eller det räcker tre mandatory över huvudtaget?

Stämpla är det sämsta med hela brevetgrejen, hade hoppats pandemin hade tvingat fram ett stopp som sen hade behållits, då hade det nästan varit värt det.

2021 kan man tycka det vore obsolete, när får vi en app? 2050

Är inte helt med, det är bara tre stämplingar? Resten räcker med kvitto på etc?

Eller det räcker tre mandatory över huvudtaget?

Stämpla är det sämsta med hela brevetgrejen, hade hoppats pandemin hade tvingat fram ett stopp som sen hade behållits, då hade det nästan varit värt det.

2021 kan man tycka det vore obsolete, när får vi en app? 2051?

Det är tio orter där stämpling ska ske varav det på tre finns inrättningar som "stämplingen" måste ske på.

desmo

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
En fråga till alla ni erfarna, och ni som är duktiga på att planera och läsa väderdata:
Vad blir det för natt-temperaturer under LoSS?
Jag känner mig osäker på hur mycket kläder jag bör ta med mig.

el_gabri

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Jag är inte en av de erfsrna men jag räknar med att vara i jokkmokk ca första natten så jag kollade medeltemperaturen 1 juli de senaste åren. Tror den låg på 9 grader.
Räknade (kallt) med att detta skulle vara kallaste natten. Kanske värt att rota lite till i, men det har jag baserat min packning på i alla fall, med en viss skyddsmån. Jag kommer sova i tält och vet att det var riktigt kallt en natt när jag gick kungsleden för ett par år sen. Så jag läste lite tips för camping i fjällen att stödja mig på också.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Jag är inte en av de erfsrna men jag räknar med att vara i jokkmokk ca första natten så jag kollade medeltemperaturen 1 juli de senaste åren. Tror den låg på 9 grader.
Räknade (kallt) med att detta skulle vara kallaste natten. Kanske värt att rota lite till i, men det har jag baserat min packning på i alla fall, med en viss skyddsmån. Jag kommer sova i tält och vet att det var riktigt kallt en natt när jag gick kungsleden för ett par år sen. Så jag läste lite tips för camping i fjällen att stödja mig på också.

Tälta hela vägen ner?

ooms

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Det beror ju helt på vädret, men utan värmebölja skulle jag räkna med att det kan droppa ner mot nollan nattetid i norr och kanske fem grader i Mellansverige.

Sverigetempot 2021
jag kollade medeltemperaturen 1 juli de senaste åren. Tror den låg på 9 grader.
Räknade (kallt) med att detta skulle vara kallaste natten.
Kan inte följa resonemanget, men kanske är jag pessimistiskt lagd. Medeltemperaturen betyder ju att det förekommer både varmare och kallare. Jag har iaf cyklat betydligt längre söderut i landet under sommarnätter som låg en bra bit under 9 grader. Minus potentiellt regn, blåst och sömnbrist.
Kanske värt att rota lite till i, men det har jag baserat min packning på i alla fall, med en viss skyddsmån.
Nej. ;-)
Jag kommer sova i tält
Alla gör såklart som man vill, men flertalet packar och klär sig för att cykla, inte för att campa på nätterna...

Simpakillen

Ny medlem
Sverigetempot 2021
Bussen som är bokad är redan ”full”. Som jag skrivit ut i tråden tidigare dels pga covid anpassning och även för att vi på ett säkert sätt ska få med oss cyklarna osv.

Om jag läst tråden rätt är ni nu 4 personer som försökt anmäla intresse.

Mitt förslag är att ni själva går ihop och försöker lösa en mindre buss.

Går det käpprätt åt helvete så är det väl klart att vi alla kan åka i samma buss men känns inte särskilt smart. Återigen dels covid men även för att få med cyklarna.
Det går trögt med att boka en buss till då De inte vill att vi har cyklar inne i bussen utan skall boka även ett släp.Blir dyrt på 3 personer. Synd att inte Katterjåkk hjälper till med ändringar i bokningar eller transporter då de har ändrat vårt boende. Det lutar åt cykling på morgonen till Start

el_gabri

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Kan inte följa resonemanget, men kanske är jag pessimistiskt lagd. Medeltemperaturen betyder ju att det förekommer både varmare och kallare. Jag har iaf cyklat betydligt längre söderut i landet under sommarnätter som låg en bra bit under 9 grader. Minus potentiellt regn, blåst och sömnbrist.

Nej. ;-)

Alla gör såklart som man vill, men flertalet packar och klär sig för att cykla, inte för att campa på nätterna...
Verkar ju som att du följer resonemanget exemplariskt. Toppen att du fyllde ut mitt nyvakna svar!

Grimpeur

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Nollan vettu, då måste du ha med dubbdäck också. Stanna och skifta inför varje natt. Annars blir det för farligt för LVG. Det har jag läst i annan tråd här på happy.
Det är inte kul att med nattfrost och halka. Jag misstänker att jag inte är den enda randonneur som klotat rejält pga svartis. Sommaren i södra Sverige brukar dock vara torr med bra grepp ifall det är minus. Inte koll på norra Sverige men hoppas på likaledes. Om inte annat så är det enligt mina fördomar/ min begränsade erfarenhet rakt och platt i norra Sverige och då trillar man inte så länge man kan cykla rakt och inte behöver väja för en lämmel eller ren.

Petert

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Det går trögt med att boka en buss till då De inte vill att vi har cyklar inne i bussen utan skall boka även ett släp.Blir dyrt på 3 personer. Synd att inte Katterjåkk hjälper till med ändringar i bokningar eller transporter då de har ändrat vårt boende. Det lutar åt cykling på morgonen till Start

Tre vuxna plus cyklar är precis vad arrangörsbilen mäktar med så vi hämtar väl upp er då :-).

Oooh

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Nån som har någon alternativ idé hur man reser "enkelt o snabbt" till Stockholm från Smygehuk?
Min plan är, att cykla till Trelleborg, ta Pågatågen från Trelleborg till Malmö, packa ned cykeln och ta med den på tåget till Sthlm.
Eller finns de något annat "enkelt & snabbt" alternativ som jag missar? ex buss?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Nån som har någon alternativ idé hur man reser "enkelt o snabbt" till Stockholm från Smygehuk?
Min plan är, att cykla till Trelleborg, ta Pågatågen från Trelleborg till Malmö, packa ned cykeln och ta med den på tåget till Sthlm.
Eller finns de något annat "enkelt & snabbt" alternativ som jag missar? ex buss?

Det är nog det enklaste. Du kan ta bussen från Smyge till Trelleborg om du är allt för trött på att trampa.

Sverigetempot 2021
Om du inte vill packa ner cykeln tar du färjorna Trelleborg-Lübeck, Lübeck-Ventspils, Ventspils-Nynäshamn och sedan pendeln till Stockholm.

Men jag misstänker att någon av färjelinjerna tyvärr bonkade pga Corona...

;-)

Azog

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Det finns bussalternativ, typ flixbus, bus4you, swebus express.

Verkar skönare med tåg, dock..

SvenC

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Hur får du med dig cykelväskan till Trelleborg?

Oooh

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Tänkte prova den mjuka Decathlon väskan. Står att de ska gå att vika ihop o ha i den lilla väskan. Inte den bästa väskan men kan fungera. Sist jag körde SJ hade jag svarta sopsäckar o tycker detta borde ju vara ett steg i rätt riktning

Bilagor

• IMG_20210617_142545_hdr.jpg
    IMG_20210617_142545_hdr.jpg
    383.9 KB · Besök: 14

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Tänkte prova den mjuka Decathlon väskan. Står att de ska gå att vika ihop o ha i den lilla väskan. Inte den bästa väskan men kan fungera. Sist jag körde SJ hade jag svarta sopsäckar o tycker detta borde ju vara ett steg i rätt riktning
Hade min cykel i sådan Brest-Paris. jo det är fel jag vet. Packade i cykeln i den när jag for till västkusten med bilen. Lämnade den till Per, vi får se om han använder den. Överlag funkar den riktigt bra, men antingen lossar du bakväxeln eller fipplar ihop ngt ställaktigt att ha i botten på väskan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer