Sverigetempot 2021

HanAm

Medlem
Sverigetempot 2021
Backen mot Simsjön strax utanför Skövde är ett tips från en lokal åkare. Det tipset avslöjade en uppenbar miss från min sida men att låtsas inte ha fått hans mejl hade bara varit lågt 🙂. Den har snabbt blivit besjungen av er Tempocyklister och hör därför tveklöst från och med nu till Sverigetempots fasta backar.
Den är ok att köra vart fjärde år😀

Däremot har jag ett förslag på en justering något senare på banan. Precis innan Valtorp är det bättre att ta till höger för att komma till Torbjörntorp. Att tvingas ut på 26an är ingen höjdare även om det bara var en kort bit

Petert

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Den är ok att köra vart fjärde år😀

Däremot har jag ett förslag på en justering något senare på banan. Precis innan Valtorp är det bättre att ta till höger för att komma till Torbjörntorp. Att tvingas ut på 26an är ingen höjdare även om det bara var en kort bit
Det får bli tätare mellan gångerna, så här kul kan man definitivt ha oftare 🤪.

Men alltså, jag kom fram till att det var grus efter ett tag när jag rekade vid Valtorp 2016 och tog höger. Det där måste åtgärdas.

Senast ändrad:

welovewei

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Vet inte om åkomman drabbat all cyklister, men jag tror vi har en förmåga att fota våra cyklar i tid och otid. Så det lär ju finnas en del bilder på era cyklar i telefonerna. Här är mitt bidrag fr campingen i Älvdalen. Cykeln en Canyon Endurace CFX funkade felfritt. Bortsett fr. att jag inte kunde använda största drevet på kasetten, då hoppade kedjan av den den främre klingan. Körde GP5000TL. Hade ingen punka. Men väl hemma ser bakdäcket lite slitet ut. Bytte till tempot lagom till start. Tempopinnarna är som sagt en ”gamechanger”, hade aldrig gått för mig annars.

Bilagor

• C89150B7-3DCB-4D01-B486-43177FCAACF4.jpeg
    C89150B7-3DCB-4D01-B486-43177FCAACF4.jpeg
    905.4 KB · Besök: 118

Raggamuffin

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Nära Kiruna så var det lite
Vet inte om åkomman drabbat all cyklister, men jag tror vi har en förmåga att fota våra cyklar i tid och otid. Så det lär ju finnas en del bilder på era cyklar i telefonerna. Här är mitt bidrag fr campingen i Älvdalen. Cykeln en Canyon Endurace CFX funkade felfritt. Bortsett fr. att jag inte kunde använda största drevet på kasetten, då hoppade kedjan av den den främre klingan. Körde GP5000TL. Hade ingen punka. Men väl hemma ser bakdäcket lite slitet ut. Bytte till tempot lagom till start. Tempopinnarna är som sagt en ”gamechanger”, hade aldrig gått för mig annars.

Är det matväska du har framför styret? Väldigt likt min setup =)
Minns du hur stor sadelväskan är?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Jess, har två stycken ”food pouches” fram på styret. Väldigt händiga! Minns tyvärr inte hur många liter sadelväskan rymde. Men en vattentät sådan är att rekommendera.
Visa gärna din setup.
DSC_1375~2.JPG

Från coop i Gällivare, med frukosten under snöret. Kommer nog faktiskt byta ut sadel och ramväska mot de vattentäta modellerna som numera finns.

Apidura var snabba på att svara, den är på 11 liter.

desmo

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Det är spännande att läsa om andras upplevelser under loppet. Vilka bitar som varit jobbiga, vilka krämpor som uppstått, vilka minnen som blir kvar när värken har släppt.

Så här kommer min upplevelse av LoSS. Kanske inte en regelrätt RR, men ändå.

Mina sämsta dagar var faktiskt de första två. Helt mitt eget fel såklart. Jag startade lördag med 150h maxtid. Och när klungan drog iväg mot Kiruna var det bäst att hänga på. Men det gick fort för mig, för fort. Vid pissestoppet sa Martin att han hade kört på samma watt hittils som när han körde Sub7 på Vättern. Så någon mil innan Kiruna släppte jag. Planen från början var att hänga med till Kiruna och hoppas på att det skulle bildas grupper med olika tempon, men det kändes ändå klokare att släppa. Och att släppa klungan har dels kostat energi, och dels sätter det sig på humöret. Så fyra timmar in på tempot bestod vokabuläret mest av svordommar och huvudet fyllt av mörka tankar. Men vad ska jag göra? Det är bara att gneta på.. 195 mil kvar.. Den helt ologiska vägomläggningen i Kiruna bättrade väl inte direkt på humöret.
Men från Kiruna fick jag sällskap av Mattias som också släppt. Innan Gällivare blev vi ikappcyklade av Anna och Tore. Vi tappade Mattias men blev en trio till Jokkmokk. Här fick jag äntligen lite flyt i cyklingen igen. Temperaturen var bättre och Anna och Tore hade ett väldigt kontrollerat sätt att köra som jag trivdes med. Tack! I Jokkmokk skulle de sova men vid macken var tre andra randonnörer som fikade. Och vi fortsatte mot Arvidsjaur i natten. I 10 av dessa 15 mil kände jag mig stark, sedan var jag slut. Med en kort vila, hotellfrukost, så fortsatte jag, Martin och Jonas. Men dag2! Jag var rökt. Inget kändes bra. Och efter Sorsele släppte jag iväg dem för att fortsätta solo. Blev ifattåkt av klunga och kunde bita ihop till Storuman (jag ber om ursäkt Günter att jag inte tog mina förningar, men jag var inte i fas. jag hoppas kunna bjuda tillbaka en annan resa). Så trots fikastopp i Storuman orkade jag inte följa med gruppen vidare. Så det blev solo.. till Östersund. Det var skönt att cykla på tidiga natten då temperaturen var behaglig. Men min brist på sömn blev påtaglig. Och som nämnts var det svårt att randosova i diket med alla flygfän. Två kortare tupplurar och många timmar senare rullar jag in i Östersund. Missade vandrarhemmet och rullade igenom stan. Som @mkallstrom skrev möttes vi, jag gissar att ni blev förvånade? Så vid 9 in på vandrarhemmet, äta, duscha, sova ca5h. Så vid 15-tiden var det dags att ge mig iväg. Och då står Martin där och ska också iväg. Min lyckliga stjärna! (han hade haft di2-strul, men det får han redogöra för).
Jag och Martin cyklar till Sveg. Och nu känns det ganska bra! Ingen direkt stress, vi håller jämn fart. Vi landar i tv-sofforna på Svegs Camping vid 2-tiden. Försover oss och kommer inte iväg förrän vid 8-tiden. Får sällskap av Erik som kommer ikapp oss några mil senare. Och vi håller ihop till Smygehuk. Denna dagen blir lite av en besvikelse då vi hade hoppats på Karlskoga men landar i Fredriksberg, typ. Men vi hittar boende och sover inomhus. Dag3 känns ok för mig.
Dag4 känner jag mig ganska stark. Vi kör till Ulricehamn och sover på campingen. En bra dag som jag kan minnas det.
Dag5 blir ett gnet till mål. Till Laholm går det ganska bra. Men efter regn så tappar gruppen fart och det känns tröstlöst. Men efter söderåsen får vi fart ett tag och det känns som målet kommer dyka upp. Men med mörkret försvinner farten och det känns som en evighet innan vi vid 01.30-ish kommer fram.

Sover på vandrarhemmet och när jag vaknar vid 11-tiden är det nästan tomt. Det var lite trist att inte ha andra cyklister att prata av sig med. En gemensam fest kanske gör att fler väljer "rätt" starttid och stannar kvar?

Kommentarer:
- Jag är nöjd med att ha genomfört LoSS. Men jag är inte jättenöjd med tiden (137h?) eller genomförandet.
- Jag är fortsatt sugen på att köra långa lopp.
- Att sova inomhus är bra. Ger bra vila. Och med boende bokat vet jag när dagen tar slut, istället för att "pusha" några mil till i låg hastighet som bara sliter.
- Jag behöver cykla med snabbisar oftare så jag orkar hänga med startgruppen fler mil. Eller så behöver jag skaffa vänner att göra gemensamma planer med. Jag vet inte vad som är enklast där...
- Det är en liten grupp människor som kör dessa lopp. Det var många kända ansikten vid start. Och vid nästa tillfälle känner jag igen ännu fler!
- Inga bekymmer med materialet och jag tyckte jag hade med mig allt jag behövde. Det som inte kom till användning var reservdelar (eller jo, min igaro slutade ladda. har inte felsökt än).

Tjipp!
(ska försöka lägga till en bild här under från telefon)

583B32EF-9E6D-4A3C-8E5E-A42587B01BC9.jpeg

desmo

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Efter Ulricehamn kände jag att jag var tvungen att sova lite kort och också vila nacken som hade börjat värka. Vi körde förbi en liten hydda i en park (tror det var i Månstad) som var perfekt att lägga sig i, vi stannade ungefär 30 minuter.

Visa bilaga 501528

Ville bara bekräfta att grillstugan ligger i Månstad. Dessutom finns det toaletter och dusch! på andra sidan banvallen. Osäker om de är öppna 24/7-365 eller låses nattetid/vintertid. Bra tips för ranndonörer iaf!
Strax efter Månstad kommer Limmared. Min nuvarande bostadsort. Utifall någon cyklist skulle behöva hjälp i området någon gång!

Manurhin2

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Det är spännande att läsa om andras upplevelser under loppet. Vilka bitar som varit jobbiga, vilka krämpor som uppstått, vilka minnen som blir kvar när värken har släppt.

Så här kommer min upplevelse av LoSS. Kanske inte en regelrätt RR, men ändå.

Mina sämsta dagar var faktiskt de första två. Helt mitt eget fel såklart. Jag startade lördag med 150h maxtid. Och när klungan drog iväg mot Kiruna var det bäst att hänga på. Men det gick fort för mig, för fort. Vid pissestoppet sa Martin att han hade kört på samma watt hittils som när han körde Sub7 på Vättern. Så någon mil innan Kiruna släppte jag. Planen från början var att hänga med till Kiruna och hoppas på att det skulle bildas grupper med olika tempon, men det kändes ändå klokare att släppa. Och att släppa klungan har dels kostat energi, och dels sätter det sig på humöret. Så fyra timmar in på tempot bestod vokabuläret mest av svordommar och huvudet fyllt av mörka tankar. Men vad ska jag göra? Det är bara att gneta på.. 195 mil kvar.. Den helt ologiska vägomläggningen i Kiruna bättrade väl inte direkt på humöret.
Men från Kiruna fick jag sällskap av Mattias som också släppt. Innan Gällivare blev vi ikappcyklade av Anna och Tore. Vi tappade Mattias men blev en trio till Jokkmokk. Här fick jag äntligen lite flyt i cyklingen igen. Temperaturen var bättre och Anna och Tore hade ett väldigt kontrollerat sätt att köra som jag trivdes med. Tack! I Jokkmokk skulle de sova men vid macken var tre andra randonnörer som fikade. Och vi fortsatte mot Arvidsjaur i natten. I 10 av dessa 15 mil kände jag mig stark, sedan var jag slut. Med en kort vila, hotellfrukost, så fortsatte jag, Martin och Jonas. Men dag2! Jag var rökt. Inget kändes bra. Och efter Sorsele släppte jag iväg dem för att fortsätta solo. Blev ifattåkt av klunga och kunde bita ihop till Storuman (jag ber om ursäkt Günter att jag inte tog mina förningar, men jag var inte i fas. jag hoppas kunna bjuda tillbaka en annan resa). Så trots fikastopp i Storuman orkade jag inte följa med gruppen vidare. Så det blev solo.. till Östersund. Det var skönt att cykla på tidiga natten då temperaturen var behaglig. Men min brist på sömn blev påtaglig. Och som nämnts var det svårt att randosova i diket med alla flygfän. Två kortare tupplurar och många timmar senare rullar jag in i Östersund. Missade vandrarhemmet och rullade igenom stan. Som @mkallstrom skrev möttes vi, jag gissar att ni blev förvånade? Så vid 9 in på vandrarhemmet, äta, duscha, sova ca5h. Så vid 15-tiden var det dags att ge mig iväg. Och då står Martin där och ska också iväg. Min lyckliga stjärna! (han hade haft di2-strul, men det får han redogöra för).
Jag och Martin cyklar till Sveg. Och nu känns det ganska bra! Ingen direkt stress, vi håller jämn fart. Vi landar i tv-sofforna på Svegs Camping vid 2-tiden. Försover oss och kommer inte iväg förrän vid 8-tiden. Får sällskap av Erik som kommer ikapp oss några mil senare. Och vi håller ihop till Smygehuk. Denna dagen blir lite av en besvikelse då vi hade hoppats på Karlskoga men landar i Fredriksberg, typ. Men vi hittar boende och sover inomhus. Dag3 känns ok för mig.
Dag4 känner jag mig ganska stark. Vi kör till Ulricehamn och sover på campingen. En bra dag som jag kan minnas det.
Dag5 blir ett gnet till mål. Till Laholm går det ganska bra. Men efter regn så tappar gruppen fart och det känns tröstlöst. Men efter söderåsen får vi fart ett tag och det känns som målet kommer dyka upp. Men med mörkret försvinner farten och det känns som en evighet innan vi vid 01.30-ish kommer fram.

Sover på vandrarhemmet och när jag vaknar vid 11-tiden är det nästan tomt. Det var lite trist att inte ha andra cyklister att prata av sig med. En gemensam fest kanske gör att fler väljer "rätt" starttid och stannar kvar?

Kommentarer:
- Jag är nöjd med att ha genomfört LoSS. Men jag är inte jättenöjd med tiden (137h?) eller genomförandet.
- Jag är fortsatt sugen på att köra långa lopp.
- Att sova inomhus är bra. Ger bra vila. Och med boende bokat vet jag när dagen tar slut, istället för att "pusha" några mil till i låg hastighet som bara sliter.
- Jag behöver cykla med snabbisar oftare så jag orkar hänga med startgruppen fler mil. Eller så behöver jag skaffa vänner att göra gemensamma planer med. Jag vet inte vad som är enklast där...
- Det är en liten grupp människor som kör dessa lopp. Det var många kända ansikten vid start. Och vid nästa tillfälle känner jag igen ännu fler!
- Inga bekymmer med materialet och jag tyckte jag hade med mig allt jag behövde. Det som inte kom till användning var reservdelar (eller jo, min igaro slutade ladda. har inte felsökt än).

Tjipp!
(ska försöka lägga till en bild här under från telefon)

Visa bilaga 501754
Hur funkade datorn?

desmo

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Det var ju katastrof veckorna innan med cykeldatorn som inte funkade.
Just det. Den fungerade hela vägen. Men jag litar inte riktigt på den. Jag tror micro-usb-kontakten glappar. Så den är föremål för utbyte. Men känner jag mig själv så står jag och svär över den dagarna innan nästa äventyr. Framförhållning är inte alltid min bästa sida.

eggepegge

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Mitt bidrag, från någonstans första halvan. Förmodligen långt från den mest optimala cykeln, men vi har åkt 5000 mil och flera långa rundor tillsammans och känner varandra. En Specialized Tricross helt i alu inkl gaffel. Var orolig för vibrationer men gick förvånansvärt bra. Funderade på att köra utan pinnar då jag inte är helt nöjd med positionen, men glad jag använde dem. Utan hade blivit problem. Denna "runda" är nog första gången jag haft nytta av minsta klingan fram av de tre jag har 😆 Körde med nya Conti Gatorskin med slang. Ser ut som nya hemma igen, fortfarande med endast stockholmsluft i. Nöjd att jag valde köra med skärmar.

Packningen... Det här blev min bikepacking-premiär. Saker för att sova ute hela resan. Hade alldeles för mycket saker med mig. Som alltid oavsett resesätt. Avis på alla med mindre packning. För varm och stor sovsäck men var rädd för kalla nätter. Dock nöjd med den sista natten som blev den kallaste och fuktigaste. Taggad på att förbättra packning till en annan gång, då vill jag ha minst 5kg lättare ekipage.

(beskuren vidvinkelbild ger konstiga proportioner)

_20210721_001900.JPG

Raggamuffin

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Mitt bidrag, från någonstans första halvan. Förmodligen långt från den mest optimala cykeln, men vi har åkt 5000 mil och flera långa rundor tillsammans och känner varandra. En Specialized Tricross helt i alu inkl gaffel. Var orolig för vibrationer men gick förvånansvärt bra. Funderade på att köra utan pinnar då jag inte är helt nöjd med positionen, men glad jag använde dem. Utan hade blivit problem. Denna "runda" är nog första gången jag haft nytta av minsta klingan fram av de tre jag har 😆 Körde med nya Conti Gatorskin med slang. Ser ut som nya hemma igen, fortfarande med endast stockholmsluft i. Nöjd att jag valde köra med skärmar.

Packningen... Det här blev min bikepacking-premiär. Saker för att sova ute hela resan. Hade alldeles för mycket saker med mig. Som alltid oavsett resesätt. Avis på alla med mindre packning. För varm och stor sovsäck men var rädd för kalla nätter. Dock nöjd med den sista natten som blev den kallaste och fuktigaste. Taggad på att förbättra packning till en annan gång, då vill jag ha minst 5kg lättare ekipage.

(beskuren vidvinkelbild ger konstiga proportioner)

Vad hade du för bikepack-utrustning? Sovsäck och liggunderlag verkar given, tält, tarp och kök?
Volymmässigt ser det ändå rätt slimmat ut.

bigmollo

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
De här plastpåsarna på Mölleborns sov i, är det bara nåt slags överlevnadssäck? Inget mer i?
Det är en säck av plastfolie. Framtagna för överlevnad men funkar för några nätter. Vi hade bara tänkt krasha 30-40 minuter per natt. Nackdelen var att det blev väldigt fuktigt i säcken och att det inte fanns något myggnät. Kommer nog köpa en finare bivy och testa med liggunderlag. Jag är inte så petig annars.

mkallstrom

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Är det någon som har tips på bivybag, liggunderlag och sovsäck med låg vikt och packvolym som ändå ger rimlig komfort och möjlighet att planera lite längre sovstopp utomhus?

Edit: För att förtydliga lite, vad är det minsta och lättaste man bör sikta på om man vill kunna sova ett par timmar utomhus i lite sämre väder (bland knott och mygg i Norrland) istället för att bara krypa ihop i en busskur eller på ett betonggolv i upp till en timme. Och en sak till, man ska snabbt kunna lägga sig och sova, har ingen lust att lägga tid på att slå upp och ta ner ett helt läger för några timmars sömn.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Liggunderlag är IMHO inte lika mycket att få något mjukt att ligga på som att isolera sig från markkylan. Körde med kombon Therm-a-Rest NeoAir Xlite Mat (3/4) och förstärkningskläder för en 2-3 timmars sovstund andra natten på 120-milaren fjol men hade nog mått lite bättre av en bivvy utanpå.

Ett par dagar innan såg prognosen ut att lova nästan 20 grader under natten så skippade att packa ner bivvyn (Mammut Sphere Bivi) men vi hade neråt 10-12 och disigt under de sista milen fram till nattvilan så det blev lite kyligt (men lätt att motivera sig för att komma iväg igen)

eggepegge

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Vad hade du för bikepack-utrustning? Sovsäck och liggunderlag verkar given, tält, tarp och kök?

Ja, sovsäck marmot ultra elite 30, syntetsäck som ändå blir ganska liten. Men packades enklast och snabbast i sadelväskan.

Liggunderlag Exped airmat lite plus 5M. Packades i styrväskan. Sov riktigt bra på det, även på betong under. (kom dock fram till att nog 1/2 eller 3/4 längd på liggunderlag skulle räcka)

Bivy OR Helium. Packas väldigt liten och lätt, extra liten om pinnen läggs i tex ramväskan. Jag hade den i sadelväskan. Sov bra i den, bra med myggnät, kunde köra alla nätter med bara det stängt vilket minskade kondensen rejält. Spännde upp bågen med snodd till träd eller annat, den tippar annars lätt om botten på bivyn inte spänns upp med tältpinnar.

Så sovutrustningen går nog inte att göra jättemycket med i volym och vikt (ca 1,8kg för bivy, säck o liggunderlag) annat än en mer packbar dunsäck kanske. Men kostar mer.

Kök hoppade jag över då vi siktade på "riktig" mat och köpte med oss kvällsmacka/frukost tillräckligt för att klara oss till second brakefast vid sista möjlighet på kvällarna. Resonerade som bigmollo, känns dumt att passera en pizzeria för att 30 minuter senare koka ihop något frystorkat ute i skogen :) (sista middagen kom vi dessutom på att vi kunde beställa pizzan från cykeln så den var klar och slicead när vi kom fram 😁)

Det var mest annat braåha som jag hade för mycket av. Ska gå igenom listan och se vad som kan strykas till en annan gång. Och tog vad jag hade i form av kläder, där går det också att göra en del i vikt och volym, och framför allt funktion, om det finns lite pengar över... Ca 10kg tror jag packningen vägde inkl väskorna men exkl vatten.

eggepegge

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Är det någon som har tips på bivybag, liggunderlag och sovsäck med låg vikt och packvolym som ändå ger rimlig komfort och möjlighet att planera lite längre sovstopp utomhus?

Edit: För att förtydliga lite, vad är det minsta och lättaste man bör sikta på om man vill kunna sova ett par timmar utomhus i lite sämre väder (bland knott och mygg i Norrland) istället för att bara krypa ihop i en busskur eller på ett betonggolv i upp till en timme. Och en sak till, man ska snabbt kunna lägga sig och sova, har ingen lust att lägga tid på att slå upp och ta ner ett helt läger för några timmars sömn.
Inlägg 2237 beskriver vad jag använde som jag själv tycker funkade bra och möter dina önskemål. Med de temperaturer vi hade kunde en enklare (lättare och mindre) sovsäck ha använts. Dessutom fixade vi tak de nätter vi väntade regn så även om det ska vara vattentätt testades inte det fullt ut :) Skönt att slippa packa upp/ner i regn. I Dorotea sov vi i ett moln av knott. Väl inne i bivyn märkte jag inte av det om jag såg till att få bort nätet från kroppen. (ligger gärna med armarna över huvudet)

nesvop

Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Varning. Wall of text.
Då det var mitt första Sverigetempo kan jag ge lite matnyttigt för nybörjare där ute, så jag väljer att ta med lite uppladdning och förberedelser också.

Resan mot LoSS 2021 började för min egen del när jag följde den förra upplagan. @RE körde sitt första tempo det året och jag ägnade mig åt att se hur det går. Det var ungefär i denna tid som jag själv började cykla, min första riktiga lvg-cykel inköptes 2017-01-24.

Cyklade först väldigt mycket själv, för att bygga lite grund. Sedan började jag mer och mer bli redo för lite längre strapatser och den 27/4 2019 körde jag min första ”sträcka längre än vätternrundan”, en brevet på 400k, 12:40 (tiden kan jag inte ta på mig speciellt mycket utav, jag låg mycket på rulle!).

Sverigetempot blev ju ganska tidigt inställt år 2020, så jag hade inte hunnit börja köra någon mer specifik uppladdning mer än att cykla mycket.

Uppladdning del 1:
Under 2021 när man började ana att det faktiskt skulle bli av började jag kika på lite mer specifik uppladdning. Det planerades in en 1000k tillsammans med @RE, runt Sveriges tre största sjöar (Vänern, Vättern och Mälaren).
Första dagen Västerås-Jönköping – 350 km, med en satans massa backar.
Gick rätt bra, höll bra tempo, trots alla backar som såklart kom framåt slutet.
Själva cyklingen var i slutet av april, så ett ypperligt tillfälle att testa lite utrustning för kallare väder.
Dag 2 Jönköping- Åmål 300 km.
Satans motvind hela dagen, minst sagt tålamodsprövande… Blev en lång dag.
Började känna en aning i knäet, men justerade sadeln en aning och det försvann.
Natten i Åmål hade jag lite frossa, kall som fan och svettades massor.
Dag 3 Åmål - … Degerfors 180 km
Som synes så blev det brytning i Degerfors, fick inte i mig ordentligt med mat, plus att med hastighetskalkylen inklusive stopp skulle hemkomsten ske typ klockan 2 på natten och att köra en till tuff kväll med temperaturer nedåt 0 grader var inte så lockande. Rasmus körde på och kunde med minimalt med stopp komma hem strax efter 11 om jag minns rätt.

Uppladdning del 2:
En helg blev tillgänglig, och då är det bara att göra slag i saken.
~550 km planerades in även denna gång tillsammans med Rasmus. Jag monterade denna gång på tempopinnar på cykeln (med växling i pinnarna). Tyckte att det var ganska skönt att ha pinnar, speciellt denna gång, då det regnade eller hade regnat väldigt stor del av turen så kunde man inte ligga på rulle speciellt mycket. Var då skönt att ha pinnar för att minska luftmotståndet lite granna, plus att det ju ger en ny position.
Dag 1: Med lite högre snittfart avverkades 290 km innan vi knappt ens hann börja, och det var i en lite mindre ansträngning än första dagen på del 1, så vi kom fram vid typ klockan 18 till sista matstoppet (som var typ 15 km från etappens slut).
Dag 2: Även om det var en del backar dag 2 så var dagen också lite kortare (260 km), med ett lite större matstopp så var det sedan hela vägen hem som gällde. Inga större överraskningar och jag kom lite mentalt stärkt ur helgens strapatser, allt gick ungefär enligt plan.

Uppladdning del 3:
För att undersöka lite hur det skulle kännas ifall man skulle få för sig att dygna och även för att få lite känsla för hur man fungerar solo efter en lång tid anmälde jag mig till en sent påkommen brevet 600k. Med tanke på att det var utgångspunkt Västerås så var det 3 startande, så det blev inte direkt någon klungkörning… Efter 4 km var jag själv, och det hade jag givetvis planerat för.
Körde första matstoppet (och det första egentliga stoppet) efter 18 mil. Sedan började en lite mer böljande del av rundan, det hände inte jättemycket, men efter 35 mil insåg jag att jag låg precis efter min Virtual Training Partner på det nya avsnittet på rundan, det var ju fan dags att jaga! Drog på rätt ordentligt de 40 km som var kvar in mot matstopp nr 2.
Var inte alls speciellt hungrig, så det blev inget vidare stopp rent matmässigt. (Har i efterhand insett att jag åt alldeles för mycket och istället antingen ska skippa matstoppen eller äta mindre typ snickers/bars, speciellt typ 2 timmar inför stoppen).
Sedan var det dags för sista delen, den delen som skulle köras på kvällen/natten.
Tempot gick givetvis ner lite, men det värsta var att jag blev väldigt sömnig och fick ta 3 kortare pauser för att överhuvudtaget hålla mig på vägen, när solen väl började gå upp försvann också sömnigheten (kroppen var ju såklart fortfarande lite sliten).
Hade hoppats på en totaltid under 24 timmar, men hamnade på 27 timmar totalt med en tid i rörelse på 22 timmar.

Sverigetempot:
Insåg att jag hade bokat en vanlig sittplats från Uppsala – Abisko och inte en sovplats. Det kändes som en onödig start, men skulle ju i vart fall ha ganska mycket tid fram till start i vart fall.
I rummet bredvid bodde Jack som också skulle köra för första gången, vi kikade lite på de olika lösningarna för packning och jämförde några funderingar för hur vi skulle köra. Det verkade harmonisera ganska mycket, både cykelvana, tempo och plan. Jag hade eventuellt tänkt köra 3 kortare dagar i början (för att få tag i dropbag i östersund) och sedan köra en ordentlig dag från östersund till karlskoga. Genomgående tema var att verkligen alla hade väldigt mycket packning än vad jag hade, nog för att jag mestadels innan har pratat med @RE som har ganska lite packning 😉.

Dag 1 Katterjåkk – Jokkmokk 350 km:
Vi skulle ha medvind fram till Kiruna och stora delar av dag 1, så det tempo som drogs upp blev ganska högt med väldigt många personer som ju faktiskt var pigga. Jag fick känslan av att det var väldigt många som körde betydligt över sin förmåga fram till Kiruna, jag försökte att hålla ner tempot, speciellt i uppförsbackarna för hela klungan. Men det var inte förrän det blev ett toastopp och klungan splittrades lite och det istället blev typ 8 personer som körde som det gick att kommunicera till hela klungan. För egen del var det väl några backar där pulsen gick upp lite väl mycket, men höll mig ändå inom rimliga gränser.

Efter Kiruna blev vi 4 personer i en lite mindre grupp, väldigt trevligt att cykla med lite folk och vi körde på i ett behagligt tempo och när vi äntrade Gällivare (som var min ursprunliga plan, köra 250 km/dag fram till Östersund för att därifrån köra på natten istället, eftersom det var sååå varmt).
Det var på vägen mellan Kiruna och Gällivare som jag tappade min vattenflaska, struntade i att plocka upp den, trodde det skulle gå att fixa en ny någonstans på vägen, men det var ingen mening… Valde istället att köra på ”tour de france waterboy”, dvs. två stycken 50 cl flaskor innanför tröjan. När man hade druckit lite granna från flaskorna så var det inte så dumt. Bokade boende på hotell i Jokkmokk när jag insåg att vi skulle komma dit i ganska bra tid. Rullade in precis innan pizzerian stängde och fick i mig en pizza tillsammans med Robert och Jack, Timon hade kört på lite snabbare själv. Kostade även på mig en öl. God.

Med ganska välinställda pulszoner enligt nedan för dag 1:

Medelhastighet: 30.4 km/h
Medel: 140
Zon 5 > 186 bpm 0:00 0%
Zon 4 170 - 185 bpm 11:18 1%
Zon 3 150 - 169 bpm 3:08:17 27%
Zon 2 120 - 149 bpm 6:57:25 61%
Zon 1 100 - 119 bpm 1:01:33 9%

Dag 2 Jokkmokk - Storuman:
Jack och jag hade planerat att köra tillsammans, Robert hade som plan att köra väldigt långt dag 2 så han startade tidigare. Planen för min del hade blivit 300 km/dag ungefär, komma fram så tidigt som möjligt för att få lite tid för återhämtning och mat (och öl!). Det innebar att etappen dag 2 skulle bli Jokkmokk – Storuman

Efter starten märktes det att det skulle bli orimligt varmt och de första timmarna var ganska sköna, men sen steg solen… Jobbigt värre. Efter en bra morgontur började solen gassa rejält, jag saknade verkligen min tappade vattenflaska. Vi tog ett litet dopp vid en älv och fortsatte framåt i den ganska backiga miljön som gjorde värmen ännu värre.

Lite vägarbete innan dagen var slut avklarades helt utan missöden, vi funderade lite på bästa tekniken för att köra över ganska aggressiva vägarbeten. Jag själv kör stora klingan (för att minska chain slaps) och sedan kör jag ganska hårt sittandes (med lite mer vikt än vanligt på framhjulet för att jämna ut vikten). Medan Jack körde ståcykling relativt långsamt. Ingen av oss fick någon punktering, så det saknas lite data för att avgöra vilken variant som är bäst. Kvällen avslutades med boende på en camping i Storuman.

Medelhastighet: 27 km/h
Medel:131
Zon 4 170 - 185 bpm 0:00 0%
Zon 3 150 - 169 bpm 50:03 7%
Zon 2 120 - 149 bpm 8:37:12 75%
Zon 1 100 - 119 bpm 1:52:00 16%

Dag 3 Storuman – Östersund 300 km:
Vi hade avslutat dagen innan med att tvätta lite kläder, tröja och bibs. När jag vaknade till mitt i natten kände jag lite på bibsen som fortfarande var väldigt blöta… Hängde ut dem utomhus och hoppades på det bästa. Sov sedan vidare lite granna.
Robert hade också tagit in på samma camping så vi var nu återigen 3 stycken.
Vi startade ganska tidigt och eftersom vi sov på en camping så skulle det bli frukost i Vilhelmina, 70 km bort. Det blev ett väldigt lågt tempo, ganska mycket prat. Hade nog själv kört på lite hårdare, men samtidigt så är det ju inte så tokigt att köra lite lägre tempo när man trots allt har 1400 km kvar att köra, det finns ju många möjligheter att köra slut på sig 😉. Efter lite frukost i Vilhelmina och en pizza i typ strömsund(?!) kände jag mig verkligen superstark, frågade min medcyklister om det var OK ifall jag drog upp ett lite högre tempo in mot Östersund. Det var OK så jag körde på i ett par mil, sedan ville de dra ner på tempot lite, då vi ändå var ganska nära Östersund så delade vi upp oss. Det höll i ungefär 10 minuter, för då kom vi fram till en sån där skön skylt ”6% lutning” och jag tänkte att jag ville uppdatera Instagram, så då kom de ifatt och det blev ingen utbrytning i backen in mot Östersund 😉.
Tog in på Best Western i Östersund, tänkte kosta på mig ett lite finare för att få en ordentlig AC, men där gick jag bet. Det visade sig dessutom att personen som jag hade pratat med för att få en tidigare frukost + skicka hem lite grejer jag inte behövde hade gått hem sjuk, så det blev en försenad frukost, men jag fick skicka hem lite grejer i vart fall. Skoskydd, hjälmöverdrag, 1 t-shirt och en regnjacka.

Medelhastighet: 26.0 km/h
Medelpuls: 126

Zon 3 150 - 169 bpm 13:57 2%
Zon 2 120 - 149 bpm 7:50:40 74%
Zon 1 100 - 119 bpm 3:00:31 20%

Dag 4 Östersund – Älvdalen 300 km

Efter frukosten som blev lite försenad hade jag lite navigeringsproblem ut ur Östersund. Men mötte upp med Jack och Robert och började cykla. Efter en kort bit valde Robert att bryta pga. knäsmärta. Så vi var 2 kvar, vi hade lite diskussion om vilket tempo vi skulle hålla och jag ville gärna köra en aning snabbare. När sedan en lite större klunga stannade till på samma ställe som oss slog vi följe med dem, vi visste ju att det skulle bjudas på 2 stora backar under dagen, så det kunde vara skönt att rulla lite lättare fram till dem. Pratade lite med de olika personerna, väldigt, väldigt trevligt folk. Är lite van vid ”normala klungor” som inte gillar när det kommer in folk ”utifrån” även om man kan göra sina förningar. Men denna klunga var full av väldigt trevliga människor som hjälpte varandra och inte alls hade något emot om folk slog följe. Jag tyckte att det var väldigt skönt med sällskap och tempot drogs upp lite granna, men rasterna blev också längre ganska snabbt. Och det går inte så speciellt mycket snabbare egentligen, speciellt inte om man räknar med längre raster. Den absolut största vinsten var den mentala, man kan ju bara fokusera på sina förningar och däremellan sitter man och tjötar lite granna. Helt plötsligt har man kört 50 km utan att tänka på det.

Lunch på Sibylla i Sveg, här gjorde jag misstaget att missa att det fortfarande var typ 12 mil kvar till Älvdalen. Tänkte inte riktigt på att det trots allt var väldigt varmt och efter att vi hade passerat Lillhärdal fanns det ingenstans att fylla på vatten, dvs. körde jag typ 4 timmar på 2 x 50cl + 85 cl vatten. Fick som tur var lite vatten från en i klungan som hade lite över. Men det blev tillslut ett besök i någon form av strömmande vattendrag, då jag var först ner till vattenbrynet fick jag fylla säkert 15 vattenflaskor 😊. Framme i älvdalen blev det pizza!

Medelhastighet 26.6 km/h
Medelpuls: 131

Zon 3 150 - 169 bpm 1:04:40 9%
Zon 2 120 - 149 bpm 7:49:29 69%
Zon 1 100 - 119 bpm 2:04:50 18%

Dag 5 Älvdalen – Karlskoga 290 km
Mötte även idag upp med Jack som hade kört tillsammans med Hans och Anton dagen innan och kommit fram nästan samtidigt. Efter en ganska liten frukost var nästa anhalt Vansbro. Lite stigningar upp från Älvdalen där vi tog det lugnt, sedan tog vi en ”rolling breakfast” där vi rullade lite lugnt i typ 20 km/h och käkade lite. Precis när vi var klara kom Anton och Hans om oss, jag slog följe med dem medan Jack valde att köra själv (han ville ha lite jämnare tempo). Hans gjorde en patenterad monsterförning på 80 km fram till Vansbro, helt utan stopp och ganska hög fart för att vara dag 5! Anton och jag hängde oss fast, helt otroligt hur jämn Hans var, var väldigt lätt att ligga på rull, som en dröm. Vi mötte även Lisa strax innan Vansbro. Efter Vansbro började vi 3 att rulla lite bland förningarna. På vägen började det regna lite och jag ångrade att jag hade skickat hem nästan alla regngrejer… Blev väldigt kall, chockerande kall med tanke på att det var 17 °C även om det regnade… Vi mötte även Bröderna Mollo som hade stannat till lite kort. Vidare åkte vi till Hällefors där vi återigen träffade på Mollos som käkade på macken, vilket vi även gjorde. Fick lite publik i form av min far som hälsade på och ställde alla frågor man kan komma på, innan han blev intresserad av Mollos. Vet inte hur länge de pratade, men det kan säkert ha sinkat deras tid rejält 😉. Såg dem inte mer på resten av rundan, men med tanke på filmen verkar det som att de kom fram!

Resterande del av dagen rullade vi in i Karlskoga, stämplade och tog en efterlängtad pizza. Såg även till att skaffa en ny, bättre regnjacka!

Medelhastighet 27.8 km/h
Medelpuls 125

Zon 3 150 - 169 bpm 1:38 0%
Zon 2 120 - 149 bpm 6:21:39 61%
Zon 1 100 - 119 bpm 3:37:46 35%

Dag 6 Karlskoga – Simlångsdalen? 350+10 km
Började ganska tidigt då jag skulle möta upp Anton och Hans för en dag till, vi hade sagt 6:30 så jag började snäppet tidigare. Det visade sig senare att de blev lite försenade i starten. Rullade lite långsamt i början, tog lite bilder. Tyckte att det var orimligt jobbigt så jag tog en liten avstickare efter 50 km till Gullspång och ICA, där blev det någon godsak och en Redbull. Aningen stärkt körde jag vidare, efter ytterligare ett par mil blev jag omkörd av klungan igen som jag slog följe med en bit.

När de fixade det så bra att de i farten beställde käk på Max blev jag lite imponerad, även om vår navigering inne i Skövde innebar typ 15 km omväg så var ändå humöret på topp.

Vidare hade vi trevlig cykling då vi ganska snart efter kom upp på den gamla banvallen. När vi stod och hade ett glassstopp så cyklade Anton och Hans förbi, jag var nära att försöka att jaga ifatt, men då jag inte var beredd så väntade jag istället tills klungan skulle iväg, då jag tänkte att vi hinner väl ifatt. Men det hände inte förrän i Ulricehamn. Då slog jag följe med dem ännu en gång. Vår grupp fungerade väldigt bra, lagom (ganska hög) fart, korta stopp och med lite mål att komma fram tidigt. Efter Ulricehamn fanns det ingenting alls öppet som man åkte förbi, jag fick ganska dåligt med mat/energi då jag inte hade tänkt mig 4h utan möjlighet att proviantera. Temperaturen hade ju dock
sjunkit markant, så det var inga större problem. Vi hittade även på @SvenC på vägen som slog följe med oss. Vid smålandsstenar hade Anton bokat boende några km ut, medan jag hade bokat boende på Pensionat Sågknorren ytterligare några timmar bort, som tur var hade Anton en hel del vatten kvar som han donerade till mig (vet inte alls vad det var för något och tror inte att jag vill veta, men det var rött). Vi räknade ut att om vi höll 25 km/h så skulle vi nå Hyltebruk strax innan 21 när sista affären stängde. Det var också samtidigt som vi sa det som himlen öppnade sig, och vi förlorade värdefulla sekunder genom att sätta på oss regnkläder. Men med en liten lätt spurt in till Hyltebruk var vi framme 20.58! Provianterade ordentligt, nästa morgon skulle vi ta oss till Laholm innan vi hade något nytt att äta. Och cyklade sedan de kommande milen i regn, vi mötta även upp med Lisa, Nazar och kanske en Robert utöver jag, Hans och SvenC.

Vid Pensionat Sågknorren stannade jag, Hans och SvenC till för övernattning medan Lisa hade ett annat boende en liten bit fram och de andra två skulle köra vidare genom natten. Pensionatets personal var fantastisk och man kunde tillochmed köpa 2 starköl var och sedan välta ut en halv (lättpåverkad antar jag). Somnade väldigt gott och sov riktigt länge, då det bara var 240 km kvar och vi ville köra sista dagen med Anton som hade två timmar fram till oss fick vi lite sovmorgon.

Medelhastighet 26.1 km/h
Medelpuls 119

Zon 3 150 - 169 bpm 12:30 1%
Zon 2 120 - 149 bpm 6:33:10 47%
Zon 1 100 - 119 bpm 6:13:02 44%

Dag 7 Simlångsdalen – Smygehuk 230 km

Med lite sovmorgon och en riktigt ordentlig frukost i magen var det dags att ta sig ut till vägen och invänta Anton som var påväg och någonstans mellan 10-30 minuter bort enligt estimat. Då fick Hans lite problem med sina växlar som vi precis hann fixa tills Anton kom cyklande. Alla tre var ganska trötta så vi rullade förningar från start, vi visste att det skulle bli en kort dag och egentligen bara två backar som vi skulle över. Till Laholm gick det ganska smärtfritt, även om det började märkas att det snart var dags för resan att ta slut. Upp för först backen som jag tror hette Vallåsen och var en del av hallandsåsen körde vi i lite eget tempo, jag passade på att köra lite videokonferens med kompisar, ett trevligt inslag som gav lite energi.

Vi körde igenom Klippan där man nog hade kunnat stanna för mat, men jag hade kikat och det skulle bara vara typ 25 km till Kågeröd, det jag hade missat var att det var 25 km och 150 höjdmeter, så det tog sin lilla tid att ta sig till Kågeröd där vi käkade på en grill. Dock så hade de stängt av fritösen, så besvikna beställde vi bara burgare och en varsin 1,5 l läsk till.

Efter Kågeröd hann vi ifatt Jack som hade valt att stanna i Klippan innan backen och körde om oss när vi käkade i Kågeröd. Vi tog alla 4 följe några mil innan vi körde på lite in mot Smygehuk, det blev tystare och tystare, tempot skruvades upp en aning. Alla var redo att vara framme!

Och när väl skyltarna mot Smygehamn kom var vi alla riktigt taggade på att gå imål.

Rullade sedan in till Smygehuk och togs emot av ett ganska stort sällskap av cyklister och min sambo som hade tagit sig ner. Sluttiden blev 155 timmar och någon minut.

Medelhastighet 26.4 km/h
Medelpuls 123

Zon 3 150 - 169 bpm 2:05 0%
Zon 2 120 - 149 bpm 5:30:04 63%
Zon 1 100 - 119 bpm 2:54:22 33%

Efteråt:
Planen som hade utformat sig, dvs. att köra 300 km per dag ungefär höll sig väl och förutom lite skav under resan så var jag inte speciellt sliten egentligen. Tog 3 dagars uppehåll innan jag körde första träningspasset (Rullskidor kändes skonsamt och bra). Ytterligare några dagar senare körde jag några pass på MTB i Sälen, väldigt lugnt tempo, behövde fortfarande återhämtning. Främst i Hälsenor. Nu efter strax över en och en halv vecka så kör jag ungefär som vanligt om än lite kortare pass 😊.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer