Sverigetempot 2024

Sverigetempot 2024
Sverige Runt där man har möjlighet att välja start-mål individuellt längs hela rundan hade varit en intressant lösning :)
Det här inlägget hinner jag svara på nu:
Privata funderingar på att arrangera en västlig tur Smygehuk-Riksgränsen (kanske norska vägar via Arjeplog) med fasta, långa men snabba dagsetapper finns. Med bagagebil (el). Antingen i anslutning till Sverigetempot eller ToR via en östlig rutt.
Någon som är intresserad?

Sverigetempot 2024
På temat permanenter och Sverige, fast i lite modestare skala, hade en kul grej varit en permanent runt varje landskap i Sverige. Milslukaren har ju en runt Skåne så det är bara 24 kvar. När jag var med i Randonneur Stockholms styrelse hade vi uppe det som en lös fundering att skapa två för de landskap som är vår hemvist, d.v.s. Sörmland och Uppland. Blev dock, tyvärr, aldrig så mkt mer än lite snack.

Sverigetempot 2024
Det här inlägget hinner jag svara på nu:
Privata funderingar på att arrangera en västlig tur Smygehuk-Riksgränsen (kanske norska vägar via Arjeplog) med fasta, långa men snabba dagsetapper finns. Med bagagebil (el). Antingen i anslutning till Sverigetempot eller ToR via en östlig rutt.
Någon som är intresserad?
En svensk/norsk variant av TCR vore däremot spännande.
200-300mil, egen rutt, men fasta vägar man måste ta till/från stämplar.
Så man får korsa en himla massa fjordar och fjäll. Starta i Narvik, Mo i Rana, Storuman, Trondheim, Åre, Dømbås.. Osv. Göran har ju några riktigt fina vägar i södra Norge som skulle kunna vara fasta..
En lite mer human variant för dom som tycker 400+ är för mäktigt

Sverigetempot 2024
Så man får korsa en himla massa fjordar och fjäll. Starta i Narvik, Mo i Rana, Storuman, Trondheim, Åre, Dømbås.. Osv. Göran har ju några riktigt fina vägar i södra Norge som skulle kunna vara fasta..
Slänger du in mig som ruttläggare för något TCR-likt i Sverige/Norge är det nog risk att det hamnar mkt i Norge då jag ju gillar backar.

Tyvärr skulle Norge bitvis vara rätt knepigt i detta avseende p.g.a. topografi och tunnlar med cykelförbud. Ett snöfall eller snöskred som stänger en väg skulle kunna innebära att man måste vänta tills vägen blir framkomlig eller ta en rejäl omväg.

Sverigetempot 2024
Jag sa några, i tråden om drömvägar har du några riktigt bra!
Lysebotn är ju öppet mål.
Men finns nog en hel del cykelbart utan asfalt om man rekar noga, så rejält med omväg kan variera..

Sverigetempot 2024
TCR-stil vore spännande, det tycker jag också. Eftersom jag har en fast 200-milsrutt (tidtagning) mer eller mindre klar så vill jag testa den först... 2026. (Det är bara mina planer, det är fritt fram att arrangera ?.)

Sverigetempot 2024
Slänger du in mig som ruttläggare för något TCR-likt i Sverige/Norge är det nog risk att det hamnar mkt i Norge då jag ju gillar backar.

Tyvärr skulle Norge bitvis vara rätt knepigt i detta avseende p.g.a. topografi och tunnlar med cykelförbud. Ett snöfall eller snöskred som stänger en väg skulle kunna innebära att man måste vänta tills vägen blir framkomlig eller ta en rejäl omväg.

Jag tänker att man som arrangör av ett friruttlopp ska slippa hålla ordning på alla tunnlar med cykelförbud genom att deltagarna måste skicka in sina tunnelpassager till arrangören med bevis på att de tillåter cyklar.

Ras, ja, då cyklar man runt dem. Det tillhör förstås loppet.

Sverigetempot 2024
Jag tänker att man som arrangör av ett friruttlopp ska slippa hålla ordning på alla tunnlar med cykelförbud genom att deltagarna måste skicka in sina tunnelpassager till arrangören med bevis på att de tillåter cyklar.

Ras, ja, då cyklar man runt dem. Det tillhör förstås loppet.
För TCR gäller väl generellt att man ska följa trafikregler inklusive att inte cykla på vägar med cykelförbud. Och det finns ju gott om vägar t.ex. i närheten av städer som man inte får cykla på. Tänker att detta inte är så annorlunda jämfört med detta.

Sverigetempot 2024
För TCR gäller väl generellt att man ska följa trafikregler inklusive att inte cykla på vägar med cykelförbud. Och det finns ju gott om vägar t.ex. i närheten av städer som man inte får cykla på. Tänker att detta inte är så annorlunda jämfört med detta.
Jag vet inte hur TCR löser det. Hur tänker du?

Sverigetempot 2024
Jag vet inte heller hur de löser det. Dot watchers sitter ju i alla fall och hårdkollar spåren och jag gissar att de försöker luska ut om vägar är förbjudna. Streetview kan ju ge en viss indikation.

Denna sida skulle ju i fallet med Norge kunna ge rätt bra grund. Man skulle som arrangör kanske kunna köra varianten att de som är rödmarkerade på den sidan är förbjudna (oavsett om informationen där skulle vara felaktig och en rödmarkerad tunnel faktiskt är ok att cykla i). Utöver det gäller förstås trafikregler.

Jag tänker att det är ett visst arbete med att administrera och verifiera bevis från cyklister på varje tunnelpassages tillåtenhet (hur man nu visar det).

Sverigetempot 2024
Jag vet inte heller hur de löser det. Dot watchers sitter ju i alla fall och hårdkollar spåren och jag gissar att de försöker luska ut om vägar är förbjudna. Streetview kan ju ge en viss indikation.

Denna sida skulle ju i fallet med Norge kunna ge rätt bra grund. Man skulle som arrangör kanske kunna köra varianten att de som är rödmarkerade på den sidan är förbjudna (oavsett om informationen där skulle vara felaktig och en rödmarkerad tunnel faktiskt är ok att cykla i). Utöver det gäller förstås trafikregler.

Jag tänker att det är ett visst arbete med att administrera och verifiera bevis från cyklister på varje tunnelpassages tillåtenhet (hur man nu visar det).
Om man man har kommit fram till att det går att cykla lagligt genom en tunnel måste man kunna visa upp vad som ligger bakom det beslutet. Streetview, Vegvesens hemsida, Wikipedia, din länk. Kan man inte konstatera det själv ska man inte cykla där.

Visst lär det bli en del jobb bara att stämma av säg fem tunnlar bara på femtio deltagare. Även om många borde vara desamma.

Kanske bäst att fortsätta planera för en fast rutt. Tidskrävande det också men roligare än att kontrollera andras slit.

Sverigetempot 2024
Jag tänker att cykelförbud definieras av existens av skylt som visar att det är förbjudet att cykla där. Så att visa att det är förbjudet är enkelt. Att däremot visa att det inte finns en skylt är knöligt.

Och även om man skulle gå på officiell information, typ statens vegvesen, så antar jag att de snarare listar vägar och tunnlar med cykelförbud än där det är tillåtet. Att då visa att den är tillåten blir att lista alla förbjudna och visa att den aktuella tunneln inte finns bland dessa.

Sverigetempot 2024
Jag tänker att cykelförbud definieras av existens av skylt som visar att det är förbjudet att cykla där. Så att visa att det är förbjudet är enkelt. Att däremot visa att det inte finns en skylt är knöligt.

Och även om man skulle gå på officiell information, typ statens vegvesen, så antar jag att de snarare listar vägar och tunnlar med cykelförbud än där det är tillåtet. Att då visa att den är tillåten blir att lista alla förbjudna och visa att den aktuella tunneln inte finns bland dessa.
Inte svårt alls. Förbudsskyltarna står i princip alltid vid tunnelöppningen.

Finns ingen skylt på bilden så får man cykla in. Så länge bilden inte är manipulerad.

Sverigetempot 2024
Inte svårt alls. Förbudsskyltarna står i princip alltid vid tunnelöppningen.

Finns ingen skylt på bilden så får man cykla in. Så länge bilden inte är manipulerad.
Nu när jag är klar med det jag har hållit på med en stund ser jag att jag missade att kommentera det om listor med förbjudna tunnlar. Vad gäller tunnlar tror jag att det förutom djuphavstunnlar endast är de nyare fjälltunnlarna som är riktigt långa, som inte tillåter cyklar. Alla de tunnlarna går att se med Streetview.

Men, men kan ju göra som så att man låter deltagaren underteckna en förbindelse att inte cykla på förbjudna sträckor. Med en kombination av prickföljandet och att arrangören har några fordon ute borde fånga in de fåtal som gör fel. De som slinker igenom ändå borde inte vara några av de främsta. Medvetet fusk förekommer tyvärr vare sig man jobbar med tunnlar eller tunnbröd. Någon bör alltid skämmas. Resten borde vara stolta.

Sverigetempot 2024
Nu när jag är klar med det jag har hållit på med en stund ser jag att jag missade att kommentera det om listor med förbjudna tunnlar. Vad gäller tunnlar tror jag att det förutom djuphavstunnlar endast är de nyare fjälltunnlarna som är riktigt långa, som inte tillåter cyklar. Alla de tunnlarna går att se med Streetview.

Men, men kan ju göra som så att man låter deltagaren underteckna en förbindelse att inte cykla på förbjudna sträckor. Med en kombination av prickföljandet och att arrangören har några fordon ute borde fånga in de fåtal som gör fel. De som slinker igenom ändå borde inte vara några av de främsta. Medvetet fusk förekommer tyvärr vare sig man jobbar med tunnlar eller tunnbröd. Någon bör alltid skämmas. Resten borde vara stolta.
Jag tror mer på det sistnämnda, d.v.s. förbindelse+granskning. Som du säger, inte heltäckande, men borde bli tillräckligt bra.

Sverigetempot 2024
Tunnlar eller ej så tror jag förutsättningarna för ett sådant race kan vara en bra inkörsport till längre race, där man får öva på ruttplanering och alternativ, sömn & proviantera. Men inte cykla över alperna i högsommarvärme.

Sverigetempot 2024
Tunnlar eller ej så tror jag förutsättningarna för ett sådant race kan vara en bra inkörsport till längre race, där man får öva på ruttplanering och alternativ, sömn & proviantera. Men inte cykla över alperna i högsommarvärme.
Norska fjäll i snöglopp kan nog i alla fall för vissa vara en minst lika tuff utmaning! Värmen brukar väl f.ö. sällan vara ett problem uppe i bergen, mer nere i dalarna i så fall.

Sverigetempot 2024
Kollade några norska tunnlar med avseende på var skyltar med cykelförbud står då min minnesbild var att det inte är helt ovanligt att de står en skaplig bit från tunnelöppningen. Visar sig att det varierar rätt mkt. Några exempel på tunnlar med cykelförbud men där förbudsskyltarna står längre från tunnelöppningen än vad som visas på bilden. I sista fallet står skylten nästan en km innan tunneln börjar (=vid sista avtaget/påfarten före tunneln) och det går inte ens att se tunnelöppningen från där skylten står. Jag tror därmed att ett system med fotografering av tunnelöppningar, vilket är så som jag tolkade det du skrev om bevis, skulle vara lite problematiskt.

1702535770498.png

1702536037284.png

1702536118805.png

1702536468667.png

1702536719312.png

Sverigetempot 2024
Kollade några norska tunnlar med avseende på var skyltar med cykelförbud står då min minnesbild var att det inte är helt ovanligt att de står en skaplig bit från tunnelöppningen. Visar sig att det varierar rätt mkt. Några exempel på tunnlar med cykelförbud men där förbudsskyltarna står längre från tunnelöppningen än vad som visas på bilden. I sista fallet står skylten nästan en km innan tunneln börjar (=vid sista avtaget/påfarten före tunneln) och det går inte ens att se tunnelöppningen från där skylten står. Jag tror därmed att ett system med fotografering av tunnelöppningar, vilket är så som jag tolkade det du skrev om bevis, skulle vara lite problematiskt.

Visa bilaga 670765

Visa bilaga 670766

Visa bilaga 670769

Visa bilaga 670770

Visa bilaga 670772

Vilken tur att

1. man kan låta deltagarna försäkra att de inte ska cykla på förbjudna vägar (vilket borde betyda något).
2. jag inte har tänkt arrangera den här typen av lopp.

?

Sverigetempot 2024
Vilken tur att

1. man kan låta deltagarna försäkra att de inte ska cykla på förbjudna vägar (vilket borde betyda något).
2. jag inte har tänkt arrangera den här typen av lopp.

?
Jo, jag tror också på att någon typ av försäkran är en bra grej. Så länge det inte blir några direkta ekonomiska incitament kring att komma först eller långt fram tror jag inte heller att fusk är något större problem. Ju mer prestige det blir kring det, desto mer kontroll är nog lämpligt. TCR har vad jag tror mig fattat ganska många som sitter och granskar trackingpunkterna och jag gissar att det läggs ett visst fokus på "främre ledet".

Som internetcyklist kan jag inte ibland låta bli att leka internetcykelarrangör. Lite kul att leka med tanken på hur lopp skulle kunna läggas upp. Fördelen är att man slipper alla tråkiga "slavuppgifter". Nackdelen är att det blir om inte ett luftslott så ett kanske luftlopp!?

Sverigetempot 2024
TCR har väl en kombination av försäkran att följa de trafikregler som gäller på respektive plats och en försäkran att följa de regler som finns i racemanualen. I racemanualen talar de om vilka vägsträckor och gränspassager som arrangören beslutat inte är tillåtna (eller vilka som ÄR tillåtna om det är det färre antalet), normalt baserat på faktiskt förbud eller ren trafiksäkerhet för cyklisterna. De täcker dock inte in *alla* sträckor/tunnlar med faktiskt förbud i manualen utan resten överlåtes till deltagaren att hantera på rätt sätt vid ruttplanering och cykling.

Sedan granskar TCR de faktiska cyklade rutterna i efterhand. Som Göran skriver läggs förmodligen större fokus på de främsta men vet att även de längre bak granskas. Efter denna granskning kan man bli utesluten ur GC helt (ovanligt) eller få tidstillägg beroende på vad förseelsen handlar om. Givetvis bidrar dotwatchers här genom att peka på eventuella oegentligheter som jag gissar då kanske granskas lite noggrannare.

Som nämnts tidigare av andra tror jag en modell med försäkran att följa trafikregler och racets regler är det enklaste. Det lägger ansvaret på deltagaren vilket ju känns rimligt. Och i racemanualen lista de sträckor man anser extra viktiga att förbjuda och ange att cyklat spår kan komma att granskas i efterhand innan slutgiltig resultatlista meddelas (och vad eventuell avvikelse kan medföra). Sedan kan man lägga nivån av granskning där man tycker den passar vad gäller nedlagd tid och noggrannhet. På ett nytt "prestigelöst" lopp där det är viktigare att ha kul och komma i mål än att göra det snabbt kanske det inte är så noga. Blir det poppis och lockar de mer namnkunniga ultracyklisterna kanske man kan välja att lägga lite mer tid på granskning. En hel del hjälp från internetcyklisterna kan man nog räkna med oavsett. Och som i alla andra sporter kan man väl ha en tidsfrist för protest från andra deltagare. Även om jag vill tro att vi som håller på med sådant här är en enda stor trevlig familj som aldrig protesterar :-)

Jag har inte skrivit i tråden. Och det känns som vi glider lite utanför trådens ämne... ?

Sverigetempot 2024
Så här på distans (!) kan jag förstå att man som arrangör vill göra loppet så hållbart som möjligt men tyvärr verkar inte SJ/Vy vilja köra på samma spår (!), särskilt när det miljövänligare alternativet varken är billigare, smidigare eller möjligt att (för tillfället) boka jämfört med flyget. De har helt enkelt inte fattat att den som inte reser i tjänsten vill kunna ha bagage med sig utan att hänvisas till "boka en hel kupé" eller godtyckliga bedömningar av "ombordpersonal" för att kunna få med sig t.ex en cykel i väska.

Den bästa tågrutten jag får fram vid sökningar just nu är 5 byten, 33 h restid och "ej valbar"
IMG_0912.jpeg

Väljer jag utresa från Sthlm får jag två avgångar, men ingen av dem är heller valbara och rent krasst - har man betalat startavgift på drygt 3000 vill man inte sitta och vänta på att kanske man kommer få en passande biljett senare (när detta är framkommer dock inte av SJs bokningsinformation)

IMG_0913.jpeg

Sverigetempot 2024
Förtydligande - jag fattar att det kommer gå direkttåg från Malmö till Sthlm även nästa sommar men bara det faktum att man inte ens kan ge en hint om avgångar och priser ett halvår innan (när det samtidigt går utmärkt att boka flyg för samma datum) är inte till tåget fördel.

Sverigetempot 2024
På Vys hemsida står det att de släpper biljetterna 120 dagar innan.

Jag lutar åt att det är enklare att flyga, trots att man får skjuts hela vägen med tåg.

Jag läste en insändare om att tågen skulle behöva återinföra incheckat bagage, eller polettera som det hette ?. Ett mysterium att tågen ska vara det sämsta alternativet på så många sätt. (jag åker X2000 mellan Stockholm och Göteborg varannan vecka, och det funkar bra, men långt ifrån så smidigt som när jag pendlade med flyg till Malmö)

Sverigetempot 2024
Så här på distans (!) kan jag förstå att man som arrangör vill göra loppet så hållbart som möjligt men tyvärr verkar inte SJ/Vy vilja köra på samma spår (!), särskilt när det miljövänligare alternativet varken är billigare, smidigare eller möjligt att (för tillfället) boka jämfört med flyget. De har helt enkelt inte fattat att den som inte reser i tjänsten vill kunna ha bagage med sig utan att hänvisas till "boka en hel kupé" eller godtyckliga bedömningar av "ombordpersonal" för att kunna få med sig t.ex en cykel i väska.

Den bästa tågrutten jag får fram vid sökningar just nu är 5 byten, 33 h restid och "ej valbar"
Visa bilaga 673650

Väljer jag utresa från Sthlm får jag två avgångar, men ingen av dem är heller valbara och rent krasst - har man betalat startavgift på drygt 3000 vill man inte sitta och vänta på att kanske man kommer få en passande biljett senare (när detta är framkommer dock inte av SJs bokningsinformation)

Visa bilaga 673651
Som flitig tågresenär under många år (i tjänsten) så skulle jag säga (tyvärr) att så många tågbyten inte skulle fungera! Minns fortfarande en hemsk resa (men Tåg i Bergslagen) mellan Örebro och Göteborg, där resan tog över 12 timmar. Nu var detta på vintern och det tåg som jag åkte med fick hjälpa ett annat tåg som hade fastnat i snön.

Som du skriver så är det lättaste alternativet att ta snabbtåg från Malmö/Lund till Stockholm C, sedan nattåget upp. Ett byte, vilket radikalt minskar risken att missa anslutning på grund av försening. Jag vet inte om det fortfarande är så, men när jag reste som mest intensivt mellan Malmö och Stockholm, så påstods det att godstrafik var prioriterat och snabbtåget fick helt enkelt lägga sig bakom, vilken innebar förseningar.

Bästa alternativet för oss i Skåneland (tror jag), är att flyga från Köpenhamn till antingen Kiruna eller Narvik. Narvik alternativet är via Oslo. Sedan taxi från flygplatsen till Riksgränsen, alternativt flygbuss till Narvik, stanna där en natt och sedan taxi till Riksgränsen. Har bokat rum i Narvik, men lutar mot att ta mig direkt till Riksgränsen. Kostnadsmässigt blir det ungefär detsamma, rum i Narvik kostar en hel del!

Om jag skall ta tåget upp, så kommer det inte att fungera med att vara där en dag innan, utan kommer att behöva minst ett helt dygn för att få den vila som kommer att behövas. Nu är jag nybörjare inom cykling och långdistans, men har tävlat flitigt inom långdistanslöpning i 30 år.

Sverigetempot 2024
Nä självklart kommer det inte funka med 5 byten, det var mest ett lakoniskt konstaterande att i SJs egna planeringstjänst går det (ännu) inte att ens få en träff på (praktiskt) möjliga resvägar vilket inte direkt ökar tilltron till tågoperatörerna. Är det inte växelfel så är det sprickor i hjulen eller något annat som sätter käppar i hjulen (vilket ironiskt nog inte går på ett helgjutet tåghjul)...

Sverigetempot 2024
Man blir ju ledsen att man, speciellt i miljöräddartider, inte ska kunna göra en rolig fritidsaktivitet med världens mest klimatsmarta fordon utan att behöva använda flygplan i ett civiliserat land med en av världens starkaste ekonomier. Skamligt.

Nu ska ju inte jag cykla även om det var planen egentligen, men mitt deltagande hade varit helt avhängt på att jag skulle kunna ta mig till starten utan flygplan. Det är fan dags att man kammar sig med flygresorna nu om man inte redan gjort det.

Sverigetempot 2024
Man blir ju ledsen att man, speciellt i miljöräddartider, inte ska kunna göra en rolig fritidsaktivitet med världens mest klimatsmarta fordon utan att behöva använda flygplan i ett civiliserat land med en av världens starkaste ekonomier. Skamligt.

Nu ska ju inte jag cykla även om det var planen egentligen, men mitt deltagande hade varit helt avhängt på att jag skulle kunna ta mig till starten utan flygplan. Det är fan dags att man kammar sig med flygresorna nu om man inte redan gjort det.
Det är dags att kamma sig när det gäller ordning och reda på tågen i Sverige.
En närståendes resa i förra veckan blev inställd pga att de inte hittade tåget.

Tillbaka
Topp