Sverigetempot 2024

Sverigetempot 2024
Har du kört eller kommer köra så? Som jag förstått det är det nästan ingen som har tält med sig. Jag själv uppskattar att ha med hela bikepackingutrustningen så man kan sköta sig själv, men jag har aldrig cyklat något så långt som detta.. Berätta gärna mer om upplägg och erfarenheter!?
Jag misstänker att @kontrapunkt kan ha använt liggcykel vilket jag tror underlättar medtagande av tält. Men jag vet inte.

Sverigetempot 2024
Ett rimligt alternativ borde ju kunna vara att chartra en buss från t.ex Stockholm. Man får väl in rätt många cyklister och cyklar om man packar omsorgsfullt.

vad jag minns är en buss billigare att chartra än man tror.

Sen måste man ju ha ett gäng som garanterat betalar för sig om man skall våga boka osv.

Hur utspridd är starten?

Sverigetempot 2024
Det är väldigt olika hur folk kör. Om man siktar på 20-30 mil per dag så är det värt att ta med tältet. Jag testade att cykla med tält i förberedelsen till ST men tyckte att det vägde för mycket och blev otympligt, så jag bestämde mig för sopsäcken. I efterhand så är jag jättenöjd med det upplägget.
Testa att köra en brevet med den tält-packningen du har tänkt.
Vilken säck använde du?

Sverigetempot 2024
Det är väldigt olika hur folk kör. Om man siktar på 20-30 mil per dag så är det värt att ta med tältet. Jag testade att cykla med tält i förberedelsen till ST men tyckte att det vägde för mycket och blev otympligt, så jag bestämde mig för sopsäcken. I efterhand så är jag jättenöjd med det upplägget.
Testa att köra en brevet med den tält-packningen du har tänkt.
Har funderar några år på hur jag faktiskt skulle göra men kan inte fatta beslut verkar det som.? I år är planen att köra en serie där 400 och 600 blir med bikepackingutrustning för att testa lite.

Tänkte skriva att det ju är lite kämpigt att cykla snabbt med full packning, men jag har aldrig cyklat direkt långsamt med packning och det har sällan ställt till några bekymmer där jag upplevt packning som bromskloss i någon jätteomfattning.

Testar vidare!?

Sverigetempot 2024
Har du kört eller kommer köra så? Som jag förstått det är det nästan ingen som har tält med sig. Jag själv uppskattar att ha med hela bikepackingutrustningen så man kan sköta sig själv, men jag har aldrig cyklat något så långt som detta.. Berätta gärna mer om upplägg och erfarenheter!?
Jag har kört med tält då jag var med 2014 och 2021, och det har fungerat fint.

Med den natur som finns kan man hitta en sovplats nästan direkt, och slipper slösa tid på att cykla trött och långsam till nästa boende. Eller komma fram innan man är trött. Har ett litet 800g Vaude-tält, en rätt varm Haglöfs LIM 100 syntetsovsäck och ett Thermarest. Allt får plats i lådan på liggcykeln, så de kostar i alla fall inget extra luftmotstånd. Tror det skulle fungera på "vanlig" cykel - kört en del längre sträckor på cykelsemester med Brompton och campingprylar, om än inte brevet-tempo.

Ofta hittar man rätt snabbt en liten avtagsväg från 45:an (eller var man nu åker) ner till en sjö, där det vanligen finns lite platt mark och möjlighet till ett kvällsbad innan sovdags. I normala fall 30 minuter från att man stannar cykeln till tältet är rest, kvällsmacka äten, cykeltröja sköljd i sjön och man är i sovsäcken.

Första dagen blev ca 35 mil senaste gången, annars ungefär lugnare 30 mil.

IMG_20210706_014303.jpg

sovplats strax söder om Sveg

Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
Anmäld och klar till 2024 års upplaga.
Cykeln är nästan färdigbyggd hos SCS, S-Works Roubaix SL8, RAR hjul med dynamo.

Hur gör man bäst med sin Garmin under loppet? Avsluta och spara dag för dag, eller pausa den varje natt och få ett komplett "spår"?

Sverigetempot 2024
Anmäld och klar till 2024 års upplaga.
Cykeln är nästan färdigbyggd hos SCS, S-Works Roubaix SL8, RAR hjul med dynamo.

Hur gör man bäst med sin Garmin under loppet? Avsluta och spara dag för dag, eller pausa den varje natt och få ett komplett "spår"?

När jag körde Midnight sun randonne (1200 km) laddade jag min 1040 solar under ett av sovstoppen. Till ST planerar jag att ladda så, samt troligen via powerbank. Om jag inte lyxar till det med att utrusta cykeln med laddport. (navdynamo har den redan)

En fördel med laddport som jag tänker, är att det blir en sak mindre att tänka på, och komma ihåg, på stoppen.

Sverigetempot 2024
Beror väl på vad man tycker är "bäst". Om man stannar för nattvila och sover finns det väl ingen idé att hålla turen aktiv. Vill man spejsa till det och göra en enda jättelång aktivitet av det i efterhand kan t.e.x https://www.fitfiletools.com/#/top vara till hjälp.

Jag föredrar att ha det som en aktivitet, då ser jag hur länge alla stopp osv är. Men vet inte hur långa som det funkar för ?

Sverigetempot 2024
Aha, man ska rimligen ha fler Garminenheter än den ensamma 1040 jag har nu?

På ovanstående startade jag med tre. En Fenix som fick batteritorsk, En Karoo 2 som jag eldade upp (kortis eftersom jag inte rensat laddporten från vatten).
Det var bara 1040 som överlevde. Det kunde ju ha varit vilken som helst, men av de jag har så springer ju 1040 åttor kring de andra vad gäller batteritid.

Sverigetempot 2024
Aha, man ska rimligen ha fler Garminenheter än den ensamma 1040 jag har nu?

Jag tycker insatsen är lite för hög för att bara ha en med sig. Jag körde på min 1030 sen hade jag min gamla 810 med mig i reserv. Min 1030 strulade lite ett par gånger, men ingen av gångerna var jag själv just då så det var inte några problem att navigera ändå.

Jag delade upp rutten i 30mils bitar, annars hade nog min 810 dött helt när man försökt ladda in den :D
Vissa enheter stänger också av sig när man drar ur laddkabeln och man måste aktivt trycka för att den inte ska det. Det är lätt att den glider ut lite och så har den stängt av sig utan att man märkt det.

Sverigetempot 2024
Det är nog bra att ha rutten som backup på telefonen, eller utskriven också.

På en 30-milare lade min 1000 av, jag fick ställa mig och leta reda på gpx och pilla in den i ett kartprogram. Jag lyckades inte på första försöket.... I skogen kan ingen höra dig svära ?

Sverigetempot 2024
Min Garmin 530 blir seg både med långa banor och långa aktiviteter. Inbillar mig att det ökar risken för krascher också. För förra Sverigetempot har jag för mig att jag delade upp rutten i tre ungefär lika stora delar och sparade aktiviteterna när vi stannade för nattstopp, vilket gav tre aktiviteter på 95 mil, 30 mil och 87 mil. Laddade från vägguttag vid nattstoppen och i övrigt från powerbank efter behov.

Sverigetempot 2024
Min Garmin 530 blir seg både med långa banor och långa aktiviteter. Inbillar mig att det ökar risken för krascher också. För förra Sverigetempot har jag för mig att jag delade upp rutten i tre ungefär lika stora delar och sparade aktiviteterna när vi stannade för nattstopp, vilket gav tre aktiviteter på 95 mil, 30 mil och 87 mil. Laddade från vägguttag vid nattstoppen och i övrigt från powerbank efter behov.
Jag har en 530 nu, fungerar perfekt med ett extra batteripaket från Garmin (fungerar även på de andra nyare) och har testat även att driva 530 från PowerBank med bra resultat. Dock har jag inte använt 530 med rutt, rutten har jag haft på mobil (ridewithgps), oftast här som bekymret har varit, då ridewithgps drar mycket ström. Har ytterligare en mobil med som backup plus några PowerBanks. Har cyklat 1000 km som längst och insåg vikten av att ha snabbladdare med och grenkontakt :-)! Hade tänkt att köpa 1040 för detta event, mer för att eliminera strulet med telefon!

Sverigetempot 2024
[Orealistisk tankegång]
Snacket om multipla Garmin fick min hjärna att spinna iväg kring att köra loppet med en regel att alla former av fysiska navigationshjälpmedel (Garmin, vägnötter, etc.) är förbjudna. Möjligen skulle man kunna tillåta en trippmätare. Skulle innebära en intressant motvikt till att köra med allvarlig sömnbrist då sådan rimligen skulle minska sannolikheten för att klara av att navigera rätt.

Sen behöver man förstås möjlighet att kontrollera att deltagarna faktiskt följt rätt spår. Någon form av trackingenhet utan möjlighet till navigeringsstöd borde kunna lösa det. Och man lär behöva ha en inte-cykla-tillsammans-regel.

Skulle dock kunna göra loppet spännande mer eller mindre till sista vägskälet innan Smygehuk.
[/Orealistisk tankegång]

Sverigetempot 2024
Jag skulle inte rekommendera att försöka få in hela rundan i ett svep.
Min egen (dåliga) erfarenhet kring detta kommer från i somras när jag också ville få rundan i ett stycke i samband med att jag körde den långa rundan i Unmapping Sweden (~235 mil). Jag fick bryta utanför Örkelljunga med 15-16 mil kvar till målet i Smygehuk efter att ha kört 220 mil.
Främsta anledningen till att jag bröt är att min 1040 låste sig och bara stod och "tuggade" och svarade inte på några som helst knapptryck, Jag hade märkt att den blev segare och segare under resans gång, framför allt när jag startade igång navgeringen av den sista femtedelen av rutten.
Jag hade då även startat min back up-dator, en Wahoo Elemnt Bolt v2, som i det läget bara hade lite batteri kvar och den gick inte att ladda (sannolikt p g a fuktproblem, det hade varit en väldigt blöt resa genom Sverige). Hade även problem med fukt när jag skulle ladda telefonen vilket gjorde att även den var obrukbar som navigator. Kan tillägga att det regnade även när detta hände och prognosen var fortsatt regn...

Jag blev alltså stående utan någon rutt att följa och jag är helt övertygad om att jag inte hade fått detta problemet om jag hade sparat rundan i samband med att jag startade upp nästa femtedel av rutten (rutten vi fick var delad i 5 separata GPX-spår).

Sverigetempot 2024
[Orealistisk tankegång]
Snacket om multipla Garmin fick min hjärna att spinna iväg kring att köra loppet med en regel att alla former av fysiska navigationshjälpmedel (Garmin, vägnötter, etc.) är förbjudna. Möjligen skulle man kunna tillåta en trippmätare. Skulle innebära en intressant motvikt till att köra med allvarlig sömnbrist då sådan rimligen skulle minska sannolikheten för att klara av att navigera rätt.

Sen behöver man förstås möjlighet att kontrollera att deltagarna faktiskt följt rätt spår. Någon form av trackingenhet utan möjlighet till navigeringsstöd borde kunna lösa det. Och man lär behöva ha en inte-cykla-tillsammans-regel.

Skulle dock kunna göra loppet spännande mer eller mindre till sista vägskälet innan Smygehuk.
[/Orealistisk tankegång]

Jag har kört ökenrally med trippmätare och roadbook på papper. Vi hade bara GPS med punkter för CP. Det har ju sin charm det med.
(Tuareg Rallye 2013)

Sverigetempot 2024
[Orealistisk tankegång]

[/Orealistisk tankegång]
Ler! Då hade det tagit hela sommaren för mig! I och för sig ganska enkelt, efter att ha studerat "spåret", bara att leta upp alla backar man kan hitta i området :-)! Dock lite besviken på spåret Laholm - Smygehuk, inte serpentinvägen upp för norra sidan av Hallandsåsen och inte asfaltbacken från Krika upp till Skånes högsta punkt! Egentligen så är jag väldigt tacksam att dessa inte finns med :-)!

Sverigetempot 2024
Ler! Då hade det tagit hela sommaren för mig! I och för sig ganska enkelt, efter att ha studerat "spåret", bara att leta upp alla backar man kan hitta i området :-)! Dock lite besviken på spåret Laholm - Smygehuk, inte serpentinvägen upp för norra sidan av Hallandsåsen och inte asfaltbacken från Krika upp till Skånes högsta punkt! Egentligen så är jag väldigt tacksam att dessa inte finns med :-)!
Var hittar man rutten för årets lopp? Hittade inget på hemsidan.

Sverigetempot 2024
Så man bör alltså själv dela upp loppet (när rutten släppts) i lämpliga bitar och lada in på sina apparater?

För årets har väl inte släppts? Vill minnas att jag läste att den skulle innehålla obehagliga upplevelser.

Sverigetempot 2024
Så man bör alltså själv dela upp loppet (när rutten släppts) i lämpliga bitar och lada in på sina apparater?

För årets har väl inte släppts? Vill minnas att jag läste att den skulle innehålla obehagliga upplevelser.
Då kanske jag inte skulle tipsa om dessa tidigare, ler! När det gäller serpentinvägen så finns det ett fik halvvägs, Utsikten, så där kan man pausa!

Sverigetempot 2024
Jag skulle inte rekommendera att försöka få in hela rundan i ett svep.
Min egen (dåliga) erfarenhet kring detta kommer från i somras när jag också ville få rundan i ett stycke i samband med att jag körde den långa rundan i Unmapping Sweden (~235 mil). Jag fick bryta utanför Örkelljunga med 15-16 mil kvar till målet i Smygehuk efter att ha kört 220 mil.
Främsta anledningen till att jag bröt är att min 1040 låste sig och bara stod och "tuggade" och svarade inte på några som helst knapptryck, Jag hade märkt att den blev segare och segare under resans gång, framför allt när jag startade igång navgeringen av den sista femtedelen av rutten.
Jag hade då även startat min back up-dator, en Wahoo Elemnt Bolt v2, som i det läget bara hade lite batteri kvar och den gick inte att ladda (sannolikt p g a fuktproblem, det hade varit en väldigt blöt resa genom Sverige). Hade även problem med fukt när jag skulle ladda telefonen vilket gjorde att även den var obrukbar som navigator. Kan tillägga att det regnade även när detta hände och prognosen var fortsatt regn...

Jag blev alltså stående utan någon rutt att följa och jag är helt övertygad om att jag inte hade fått detta problemet om jag hade sparat rundan i samband med att jag startade upp nästa femtedel av rutten (rutten vi fick var delad i 5 separata GPX-spår).

Säger garmin själva något om hur långa turer som den ska klara?

120 mil var inga problem, men när jag sparade trodde jag att den hade hängt sig, men det tog bara väääldigt lång tid.

Sverigetempot 2024
En diskussion om långa rutter. Ett tips är att stänga av climb pro. (och att dela upp)

En kul kommentar
"when I complained the support persons were disbelieving that users might want to ride 600, 1000, 1200 kms"
?

Sverigetempot 2024
En diskussion om långa rutter. Ett tips är att stänga av climb pro. (och att dela upp)

En kul kommentar
"when I complained the support persons were disbelieving that users might want to ride 600, 1000, 1200 kms"
?

Borde ju vara lättkontrat:

"Jaha, så er produkt klarar inte ens en så basal sak som en rutt på 60 mil. Jag drar av detta slutsatsen att er produkt är oanvändbar och att ni är en tillverkare av leksaker som inte duger för seriös användning. Jag får helt enkelt istället leta på en tillverkare som har ett genuint intresse för cykling och cyklisters behov."

Sverigetempot 2024
Borde ju vara lättkontrat:

"Jaha, så er produkt klarar inte ens en så basal sak som en rutt på 60 mil. Jag drar av detta slutsatsen att er produkt är oanvändbar och att ni är en tillverkare av leksaker som inte duger för seriös användning. Jag får helt enkelt istället leta på en tillverkare som har ett genuint intresse för cykling och cyklisters behov."

Ja, men tyvärr är Karoo 2, inget alternativ (även om jag gillar den)
Den har" lång" batteritid, 8-15 h.

Ehh, det är ju där det börjar. ?

Sverigetempot 2024
Det största problem jag har haft har varit på Garmin 520 och 530 när jag har haft en lång aktivitet igång och stängt av datorn (helt av, inte strömsparläge). Då tar det en evighet att starta igen, lätt flera minuter på Garmin 520, och man tror att allt har hängts sig.

Sverigetempot 2024

Minns jag rätt så fick vi den uppdelad i tre bitar.
Jag delade själv upp den i 30mils då jag tyckte 80-90 blev rejält segt för datorn det med. Hade originalen i datorn ifall något skulle bli korrupt men de användes ej.

Sitter man och gör dem själv i t ex Strava routebuilder får man vara försiktig så den inte råkar gena någonstans. Det tar en stund att klicka sig hela vägen men resan är målet :)

Sverigetempot 2024
Ja, men tyvärr är Karoo 2, inget alternativ (även om jag gillar den)
Den har" lång" batteritid, 8-15 h.

Ehh, det är ju där det börjar. ?
Inte så helt seriöst förslag från min sida. Dock skulle ett syftet med "hotet" kunna vara att lägga lite ved på "förbättringsbrasan".

Nu har jag noll koll på Garmin och deras kundbemötande och jag inbillar mig förstås inte att en enskild potentiell kunds yttranden har så stor vikt. Ett någorlunda seriöst företag borde dock ha system för att fånga upp klagomål/förbättringsförslag från kunder, inte minst om det är kopplat till potentiell förlust av kund till konkurrent.

Sverigetempot 2024
Inte så helt seriöst förslag från min sida. Dock skulle ett syftet med "hotet" kunna vara att lägga lite ved på "förbättringsbrasan".

Nu har jag noll koll på Garmin och deras kundbemötande och jag inbillar mig förstås inte att en enskild potentiell kunds yttranden har så stor vikt. Ett någorlunda seriöst företag borde dock ha system för att fånga upp klagomål/förbättringsförslag från kunder, inte minst om det är kopplat till potentiell förlust av kund till konkurrent.

Jag uppfattar att Garmin inte är så bra på att plocka upp förbättringsförslag.

Men i mina kontakter med Garmin angående reklamationer /garantier har jag varit mycket nöjd. Samma kan sägas om Hammerhead K2.

Sverigetempot 2024
Säger garmin själva något om hur långa turer som den ska klara?

120 mil var inga problem, men när jag sparade trodde jag att den hade hängt sig, men det tog bara väääldigt lång tid.
Jag försökte hitta information kring detta innan jag skulle köra men kontaktade aldrig Garmin direkt. Jag tvivlar faktiskt lite på att dom hade kunnat svara med säkerhet...
Men, som sagt, en bit över 100-120 mil skulle jag vilja påstå fungerar problemfritt med en 1040 solar.

Sverigetempot 2024
Tillbaka
Topp