Sverigetempot 2024

Sverigetempot 2024
Transport av cykelväska från start? Hur var det med detta? :-)
”Vi kommer inte att transportera bagage till Smygehuk den här gången. Istället kommer ni att förbereda och betala för frakten av ert bagage. Vi kommer att transportera det från starten till servicestället, och det kommer att levereras till vandrarhemmet i Smygehuk.

Detaljerade instruktioner kommer att publiceras på webbplatsen i maj.”

Sverigetempot 2024
Ni som har cyklat denna någon gång. Hur ser det ut med vattenställen? Har ni hittat dricksvatten tillräckligt ofta, eller tagit ur vattendrag?

Det var väl vissa bitar som man var lite fundersam typ Jokkmokk och Wilhelminatrakterna när det var väldigt varmt. Beror såklart på hur mycket flaskor man har men det var inga bekymmer med 950 + 750 ml. Oftast hade jag en 500ml nånting från senaste Cirkle K på styret med, gick aldrig tom.

Man kan klart ha otur med timingen och om man cyklar natt osv. Viktigt att inte dricka sönder magen, ser väl generellt mer det än att man dricker för lite, blir lätt så när det är varmt.

Sverigetempot 2024
Samma här, upplevde inga egentliga problem med vatten trots tidvis en bit över 30 graders värme. Vid något tillfälle fick jag en skvätt av annan deltagare men i övrigt hade jag alltid så det räckte.

Sverigetempot 2024
Jag har bokat 2 st 6 bäddars rum då vi kanske är 5-6 st som ska köra tillsammans.
Så jag kan nog dela med mig av en sovplats. Rummen är bokade 4-5.

Sitter dock och funderar på hur kinkiga SJ är med cykeln.
Tänkte om man tar en cykelkartong, plockar av hjulen och viker styret 90 grader.
Skulle de acceptera detta i en liggkupé?

Sverigetempot 2024
Jag har bokat 2 st 6 bäddars rum då vi kanske är 5-6 st som ska köra tillsammans.
Så jag kan nog dela med mig av en sovplats. Rummen är bokade 4-5.

Sitter dock och funderar på hur kinkiga SJ är med cykeln.
Tänkte om man tar en cykelkartong, plockar av hjulen och viker styret 90 grader.
Skulle de acceptera detta i en liggkupé?
Har du/ni bokat hela kupén går det nog bra.

Men har du bara en plats i en sexpersonerskupé så får inte cykeln plats. Förutom i hela mittgången då. Då lär du inte vara populärast i kupén och sannolikt inte hos konduktören heller.

Ur minnet så borde man kunna sova tre på ena sidan och ha tre cykelkartonger på andra sidan i en liggkupé. Eventuellt få in en cykel till och en person i överslafen på cykelsidan också.

Sverigetempot 2024
Har du/ni bokat hela kupén går det nog bra.

Men har du bara en plats i en sexpersonerskupé så får inte cykeln plats. Förutom i hela mittgången då. Då lär du inte vara populärast i kupén och sannolikt inte hos konduktören heller.

Ur minnet så borde man kunna sova tre på ena sidan och ha tre cykelkartonger på andra sidan i en liggkupé. Eventuellt få in en cykel till och en person i överslafen på cykelsidan också.
Tack!

Då får jag se till att boka en hel kupé och se om någon mer vill hänga med på bokningen från Stockholm.
Har en jag kommer att åka med, men är ju alltid skönt om man lyckas komma undan lite billigare.

Sverigetempot 2024
Det inte helt ovanligt med skyltar som säger att vattnet vid kyrkogårdar inte är dricksvatten. Vad det i praktiken innebär för vattnets kvalitet varierar säkerligen och det är förstås upp till var och en att avgöra hur man vill förhålla sig till det.

Personligen skulle jag i möjligaste mån undvika att rakt av dricka vatten från kyrkogårdskranar med skyltar som säger att det inte är dricksvatten.

Sverigetempot 2024
Vy släpper sommarens biljetter 6e Maj, heads up

Vi är två som ska ta oss upp. Jag är inte helt hundra men tåg 94, vilket är det vi måste ta om jag fattat rätt, går bara fredagar och lördagar eller?

Sverigetempot 2024
Det inte helt ovanligt med skyltar som säger att vattnet vid kyrkogårdar inte är dricksvatten. Vad det i praktiken innebär för vattnets kvalitet varierar säkerligen och det är förstås upp till var och en att avgöra hur man vill förhålla sig till det.

Personligen skulle jag i möjligaste mån undvika att rakt av dricka vatten från kyrkogårdskranar med skyltar som säger att det inte är dricksvatten.

Speciellt vid kyrkogårdar så känns det lite tveksamt att dricka det som kommer upp - vet inte riktigt varför --

Sverigetempot 2024
Tänk på att persontrafik upp mot gränsen fortfarande är oklar. Men kollar man på VYs trafik just nu verkar det som att tågen just nu går till Björkliden, sen buss.

Boden - Kiruna - Riksgränsen
Uppdaterad: 2024-04-21 20:23
Viss trafik kan återigen passera sträckan efter urspårningarna. Prognosen för när persontrafiken kommer att återupptas är senare under våren. För information om din resa hänvisas du till ditt tågbolag.
Stationer där tågtrafiken kan påverkas:
Luleå, Notviken, Sunderby sjukhus, Boden C, Murjek, Nattavaara, Gällivare C, Fjällåsen, Kaitum, Sjisjka, Kiruna, Abisko Östra, Abisko turiststation, Björkliden, Låktatjåkka, Vassijaure, Katterjåkk, Riksgränsen
Starttid
2023-12-17 17:07

Sverigetempot 2024
Hej, vi är två som kommer boka en kupé ikväll när dom släpper tågbiljetter. Vi ska starta i sista gruppen den 6e och tänkte därför boka tåg upp på torsdagen. Eftersom några här har sagt att det funkar med 3 personer + cyklar per kupé så undrar vi om någon mer här vill vara med i bokningen?

Jag har frågat VY och dom säger att det inte går att lägga till personer i kupén i efterhand (helt sjukt dåligt), så jag måste lägga till er ikväll isåfall.

Angående om att tåget kanske inte går hela vägen så tänkte vi cykla sista biten till Riksgränsen.

Sverigetempot 2024
Hej, vi är två som kommer boka en kupé ikväll när dom släpper tågbiljetter. Vi ska starta i sista gruppen den 6e och tänkte därför boka tåg upp på torsdagen. Eftersom några här har sagt att det funkar med 3 personer + cyklar per kupé så undrar vi om någon mer här vill vara med i bokningen?

Jag har frågat VY och dom säger att det inte går att lägga till personer i kupén i efterhand (helt sjukt dåligt), så jag måste lägga till er ikväll isåfall.

Angående om att tåget kanske inte går hela vägen så tänkte vi cykla sista biten till Riksgränsen.
Har du lyckats se något på vys hemsida ännu?

De sa även till mig att de skulle släppas idag men har inte sett några resor när jag kollar.

Sverigetempot 2024
Har du lyckats se något på vys hemsida ännu?

De sa även till mig att de skulle släppas idag men har inte sett några resor när jag kollar.
Nae, dom fortsätter att skjuta upp..

Uppdaterad information om biljettsläpp

Publicerad: 6 maj 2024 kl. 14:15

Vi byter bokningssystem just nu och har fått skjuta upp biljettsläppet ytterligare för sommarens biljetter på grund av det. Den 8 maj släpper vi sommarens biljetter. Tack för ditt tålamod och för att du håller dig uppdaterad här på vy.se. Vi ser fram emot en fin tågsommar tillsammans!

Sverigetempot 2024
Har ej publicerats vad jag vet.
Stämmer. Den går vi ut med om ca tre veckor. Länken som jswg bidrog med här la vi ut på hemsidan för ett tag sedan (den borde ha varit med där från början men så blev det inte).

Skövde-rekningen fick jag skjuta på men den kan bli av denna vecka.

Jag kom precis hem från Skåne ikväll, efter att ha rekat fyra nya mil från Eslöv. Eslöv blir den sista kontrollen istället för klassikern Laholm. Den sista stämplingen görs nu sju mil från Smygehuk. Där ska kortet stämplas förstås men förutom det ber vi också alla att sms:a målet med beräknad ankomsttid. Inte obligatoriskt med andra ord, men det är en stark önskan. Syftet är att funktionärerna ska kunna använda tiden därnere på bästa sätt.

Alla kontroll-orter efter Sveg är för övrigt nya eller nygamla.

En fördel med att cykla igenom Eslöv, istället för strax utanför, är bland annat Circle K:n som har öppet 5-00 respektive 7-00. De nya milen är därtill lite trevligare än de vi stryker, om jag minns de gamla rätt. Observera att rutten inte är fyra mil längre... men ca en mil mer blev det. Det tillkom inga spektakulära backar. Det är faktiskt sant!

Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
Preliminär rutt finns på https://ridewithgps.com/routes/28989838
Senast uppdaterad den 12 april.
Cyklade för någon vecka sedan sträckan Evertsberg - Mångsbodarna och det var ganska mycket grejs för vägverket bygger om och byter vägtrummor och annat på Vasaloppsvägen. Det gick dock att cykla utom korta bitar med omläggning och krossten plus trafikljus. (Oxberg - Evertsberg var helt avstängd men den ingår inte ser jag).

Ni har säkert koll på framkomligheten i sommar men tänkte jag kunde skriva ändå för säkerhets skull

Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
Det visar sig tyvärr att dotterns konfirmation krockar med ST.
Jag överlåter därför startplats och boende (fre-lör) om någon saknar. Vore trist om den inte kom till användning. Roligare att följa en till cyklist på vägen genom Sverige :)

Själv hittar jag på någon annan bikepacking med enklare logistik med start måndagen, så vi kanske ses halvvägs ner ändå!

Sverigetempot 2024
Jag har bokat en sovkupé på vy nattåg som går från stockholm Tisdag 2 juli. 2024, 17:58, framme riksgränsen11:47 på onsdagen den 3:e. Det finns tre bäddar i kupén, och kan inte tänka mig att en nerpackad cykel inte skulle kunna dela säng med ytterligare en cykel. Så därmed finns en tom sängplats med möjlighet till medföljande cykel att tillgå, om någon är intresserad av att dela på kupén?

Sverigetempot 2024
Jag har bokat en sovkupé på vy nattåg som går från stockholm Tisdag 2 juli. 2024, 17:58, framme riksgränsen11:47 på onsdagen den 3:e. Det finns tre bäddar i kupén, och kan inte tänka mig att en nerpackad cykel inte skulle kunna dela säng med ytterligare en cykel. Så därmed finns en tom sängplats med möjlighet till medföljande cykel att tillgå, om någon är intresserad av att dela på kupén?
När jag mejlade med VY skrev dom att man inte kunde lägga till personer i bokningen i efterhand..

Sverigetempot 2024
Kommer dessvärre pga skada på en välbehövlig sena behöva ställa in min medverkan...

Har en flygbiljett från Göteborg 4:e juli (tänkte startat 5:e juli) 06:00 på morgonen och framme i Kiruna 14:55 med mellanlandning på Arlanda.

Så vitt jag förstått så kan cykelväskan ingå som ens incheckade bagage (23 kg) istället för en resväska. Sedan utifrån bokning ingår även 1 väska under sätet + 1 handbagage 8kg.

Finns intresse så kan den säljas för 2500 kr (jag står för namnändringen som SAS tar 600 kr för...)

Flygpriserna för aktuell resa är i dagsläget uppe på hissnande 5022 kr...

Hoppas ni får en fin tur alla som skall delta!

/DA

Sverigetempot 2024
Tänkte bara tipsa om att K&M in lanthandel i Kåbdalis (km400)är dygnet runt öppen med app. Öppetiderna på Google maps är dom bemannade mellan10-17. Passerade idag på väg hem från stugan och dubbelkollade det.
Även Handlar'n i Moskosel(km450) är dygnet runt öppen med app.
Avstånden är enbart gissningar men borde vara ganska nära sanningen.

Utöver dessa finns det nog ingenting mellan Jokkmokk(km340) och Arvidsjaur(km500) kanske något sommaröppet café.

Kan vara bra att veta.
Antar att jag är en av få här som rullar förbi Kåbdalis regelbundet.

Bilagor

• 20240602_182143.jpg
    20240602_182143.jpg
    495.4 KB · Besök: 64
  • 20240602_182137.jpg
    20240602_182137.jpg
    584.9 KB · Besök: 62
Tillbaka
Topp