Sverigetempot 2024

Sverigetempot 2024
Får man ner i cykelväska i en postnord- låda?
1717407381782.png

Bra fråga :-)! Japp det borde man, har dock inte kontrollerat måtten i nu!

Sverigetempot 2024
I värsta fall kan man ju köpa kartongen och ha det med sig upp till start, sedan skulle arrangören kunna lämna in den i exempelvis Östersund.

Sverigetempot 2024
I somras på Unmapping vek jag ihop min mjuka cykelväska med lite saker i som jag ville ha i Smyge, stoppade den i en sopsäck och drog lite tejp runt så den inte blev så fladdrig. Gick utmärkt att lämna in så och få skickade ner till syd-udden. Ingen postnordkartong behövdes. Peter ser nog dock gärna att adresslappen redan sitter på, beroende på hur de vill hantera det hela. I mitt fall lämnades det in av mig själv i Kiruna (där starten gick) och butiken scannade min QR-kod från appen och printade adresslappen på plats och klistrade på. Smidigt.

Sverigetempot 2024
Det blir omöjligt få ner hårdare väska, även om den är lite hopknycklingsbar i den där en xl-lådan.
Men man kanske kan linda en sån i sopsäck och tejp och skicka ner?

Nä, jag tror jag kör cykelkartong på flyget upp och mjuk väska som skickats ner, och sen hem på nåt sätt. Sälja mitt håriga arsle på ett långtradarfik kanske, för en skjuts hem. I värsta fall alltså. Försöker nog en smidigare lösning först.

Sverigetempot 2024
Jag har bokat 2 st 6 bäddars rum då vi kanske är 5-6 st som ska köra tillsammans.
Så jag kan nog dela med mig av en sovplats. Rummen är bokade 4-5.

Sitter dock och funderar på hur kinkiga SJ är med cykeln.
Tänkte om man tar en cykelkartong, plockar av hjulen och viker styret 90 grader.
Skulle de acceptera detta i en liggkupé?
Gissar att du redan bokat kupén då det gått en månad :), men om inte är jag intresserad av att vara med och dela.

Sverigetempot 2024
Är det bara fyra kontroller, eller fattar jag fel? från infomailet:

- Checkpoints with a mandatory place for verification:
Kiruna (Scandic Hotel), Östersund (Ledkrysset hostel), Skövde (Hotell Billingehus) and Smygehuk.

Sverigetempot 2024
Godkväll!
Någon mer än jag som stöter på patrull då jag försöker ladda upp den tredje och sista gpx-filen som mailades ut häromdagen? Strava tar inte emot alls, medan RideWithGps tar FIT-filen, men då saknas POI.

Sverigetempot 2024
Hmm, jag har bara laddat upp till Garmin connect, och testade även Komoot, men ser inga POIs alls... Testat med både FIT (både G och K) och GPX (bara G).

och du har rätt, om man kollar i GPXen så ligger det waypoints

Jag tror att anledningen till att waypoint försvinner, åtminstone i Garmin connect, är att punkten inte ligger PÅ rutten. Jag hr sett det i andra exempel att Garmin bara förstår, och sparar punkter på rutten. Ligger de 1 meter vid sidan skiter Garmin Connect i de, och Garmin edge också..

orginalfilen:

Jag kan inte se kirunapunkten i Connect, men jag ser Jokkmokkpunkten

1718302208113.png

När jag tar in den filen i Garmin connect, och lägger till "test" kiruna, och kollar den filen så har orginalfilens kiruna punkt försvunnit.

1718302553109.png

Sverigetempot 2024
Ursäkta mig för att jag inte deltar i diskussionen. Jag har inte fått några pushnotiser på ett tag. Den funktionen kommer och går.

Så här skriver Rwgps om de två av åtta möjliga filtyper jag har valt att skicka ut.

"GPX Track : Useful for any GPS unit. Contains no cuesheet entries, only track information (breadcrumb trail)."
(Jag har valt att ta med POI. Detta format är det enda man kan välja att inkludera POI i.)

"FIT is the best format for turn-by-turn directions on modern Garmin Edge Devices".

Jag borde nog ha skickat med denna info i mejlet till er deltagare.
Att vissa POI inte syns i gpx:en trots att jag har placerat dem på spåret med stor noggrannhet är ju nedrigt.

Sverigetempot 2024
Till er som ska cykla och läser detta kan jag säga att del 3 är ändrad så vänta med att ladda ner den. Eller irritera er över att ha gjort det i onödan... :-(.
En person med stor lokalkännedom hade vettiga invändningar mot utfarten ur Eslöv, som jag rekade för ett tag sedan. Ändringen på drygt en mil innebär en liite tristare väg på ett ställe men det blir avsevärt mindre trafik på dagtid och tre kilometer kortare.

Sverigetempot 2024
När jag researchat olika navigationsformat för ultradistans så landade jag till slut tillbaka på urgamla TCX med breadcrumb och mer eller mindre handgjorda aviseringar inbakade i filen, det enda som verkar funka riktigt förutsägbart. För extremt långa distanser kan man emellertid slå i taken för kapacitetsbegränsningar i Garmin m fl, typ max antal aviseringar 200 st, max antal spårpunkter 10000, så behöver man mer än så måste man dela upp i flera filer. Och vill man supporta enklare devices (antagligen onödigt, alla har påkostad cykeldator som kör ultradistans) har de ännu lägre kapacitet.

Det där låga kapacitetstaket är irriterande, och antagligen 100% bullshit i dagsläget när cykeldatorerna har flera gigabyte minne, men Garmin m fl vill ju att man använder deras automatiska ruttningsfunktioner istället för att använda den som en dum (men pålitlig) breadcrumb-spår-visare med förgjorda aviseringar.

Sverigetempot 2024
Det är också irriterande att Garmin inte tar med punkter utanför rutten. Vilket iofs är i linje med att man i Connects ruttverktyg inte kan lägga till kontrollpunkter som inte ligger på rutten.
Jag testade med Komoot också. Men där lyckades jag inte lägga till kontrollpunkter alls, där verkar det som att man måste använda punkter som finns i databasen. Eller så är det SBS.

Sverigetempot 2024
Det är också irriterande att Garmin inte tar med punkter utanför rutten. Vilket iofs är i linje med att man i Connects ruttverktyg inte kan lägga till kontrollpunkter som inte ligger på rutten.
Jag testade med Komoot också. Men där lyckades jag inte lägga till kontrollpunkter alls, där verkar det som att man måste använda punkter som finns i databasen. Eller så är det SBS.
jo, det ska gå . Strasser beskrev det i hans podd och hänvisade till denna ( hittar bara på tyska) sida med beskrivning hur man lägger till egna PoI´s utanför rutten : https://www.rennrad-news.de/forum/threads/eigene-poi-z-b-trinkwasser-auf-garmin-edge-1040.184081/

Sverigetempot 2024
Från Riksgränsen till Östersund räcker det väl med ca 5 waypoints. Svårt att köra vilse där.

Ja, poängen att få in kontrollpunkter är att man kan se hur långt man har kvar till en stämpling, eller om man lägger in vattenkranar man spanat in.
Vi som cyklar Rando är ju lite stressade och hinner inte vimsa omkring och leta efter saker som bikepackers kan ?

Sverigetempot 2024
Ifall det är någon som har en bädd över i Katterjåkk natten 2 till 3 juli så är jag intresserad av att hyra in mig. I annat fall blir det en extra natt i spenaten.

Sverigetempot 2024
Klarar man sig på en Garmin 1040 plus iPhone? Eller ska man släpa en till Garmin?

Min 1030 började tvärstrula strax innan Östersund, glad jag hade min 810 med som skötte sig tills den kom igång igen. Men det hade funkat med telefonen med.

Några IG-konto att börja följa? Vad har vi för tagg? Enormt pepp på att det drar igång och hade egentligen verkligen velat vara med :)

Sverigetempot 2024
Min 1030 började tvärstrula strax innan Östersund, glad jag hade min 810 med som skötte sig tills den kom igång igen. Men det hade funkat med telefonen med.

Några IG-konto att börja följa? Vad har vi för tagg? Enormt pepp på att det drar igång och hade egentligen verkligen velat vara med :)

Jag kommer posta både på Ventilhatt & Randonneur Stockholm
men vilken hashtag får @Petert bestämma ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp