Sverigetempot 2024

Sverigetempot 2024
Ok, vad bra. På den nya vägen är det som jag förstår det också vägbyggen men inte lika omfattande (mellan Älvdalen och Mora)
Nyheter om alla vägarbeten i den trakten kommer senare idag. Jag kom fram till att jag behövde kasta ett öga på arbetet nära Älvdalen eftersom inget alteronativ blev riktigt bra. Jag hyrde en bil och drog iväg 28 mil norrut inatt

Vad fick jag se? Jo...

Sverigetempot 2024
Hej! En IT-uppdatering: För den som vill kalkylblad-cykla i förväg och se när man kan komma fram till olika ställen, finns nu en sida för detta på Sverigetempots officiella anmälan och deltagarspårning: https://rider.sverigetempot.se/rides/sverigetempot-2024/calc

Välj startgrupp, och ändra om du vill beräknad hastighet eller hur många timmar du önskar sova per natt. Som resultat får du ankomst- och avgångstider för alla officiella kontroller, och ett antal utvalda (vanligen med hotell och restaurang) ställen som kan passa för frivilliga stopp.

Sverigetempot 2024
Är möjligt för utomtävlande att köpa sig mat på kontrollen i Östersund?
Hej, mängden mat är inte dimensionerad för alla som läser detta och är i Östersund då :-) men du kan höra av dig med ett PM till mig dagen innan du tänkte komma. Jag ber kocken som dessutom är ansvarig för stationen att avgöra om det går.

Sverigetempot 2024
Nyheter om alla vägarbeten runt Älvdalen. Den sista versionen, hoppas jag.

Beläggningsarbetet på 18 km norr om Älvdalen ska enligt en lastbilsförare som har kört material till platsen avslutas nästa vecka. Alltså, inget vägarbete mellan Lillhärdal och Älvdalen.

Arbetet på 11 km direkt söder om Älvdalen behöver vi inte heller fundera mer på FÖR ATT
de 18 kilometrarna Evertsberg-Tennäng (Tennänget ibland) är cykelbara. Inga egentliga problem där. Det är den gamla asfalten till 90% och i övrigt stora lagningslappar och några räfflade partier. Man håller på och rätar ut vägen så den väg som har grus är den blivande vägen. Nu var jag där innan dagens arbete hade kommit igång och jag åkte på den gamla sträckningen. Om det är så att endast entreprenadfordonen får använda den gamla belagda landsvägen på dagtid får väl ni som kommer dit på dagen hänga mig. :-)

Jag ändrar rutten till originalläge (alltså, inte via Mora) och skickar ut fil 2 och 3 (ändringen av första milen efter Eslöv) igen strax.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
Nyheter om alla vägarbeten runt Älvdalen. Den sista versionen, hoppas jag.

Beläggningsarbetet på 18 km norr om Älvdalen ska enligt en lastbilsförare som har kört material till platsen avslutas nästa vecka. Alltså, inget vägarbete mellan Lillhärdal och Älvdalen.

Arbetet på 11 km direkt söder om Älvdalen behöver vi inte heller fundera mer på FÖR ATT
de 18 kilometrarna Evertsberg-Tennäng (Tennänget ibland) är cykelbara. Inga egentliga problem där. Det är den gamla asfalten till 90% och i övrigt stora lagningslappar och några räfflade partier. Man håller på och rätar ut vägen så den väg som har grus är den blivande vägen. Nu var jag där innan dagens arbete hade kommit igång och jag åkte på den gamla sträckningen. Om det är så att endast entreprenadfordonen får använda den gamla belagda landsvägen på dagtid får ni väl ni som kommer dit på dagen hänga mig. :-)

Jag ändrar rutten till originalläge (alltså, inte via Mora) och skickar ut fil 2 och 3 (ändringen av första milen efter Eslöv) igen strax.
Riktigt bra nyheter, tack för att du rett ut dessa frågetecken, nu ska vi bara cykla också.

Sverigetempot 2024
En första prognos för första 70 milen med start 4 juli.

EpicRideWeatherForecast-1719469025470.png

Sverigetempot 2024
Jag kommer inte riktigt ihåg hur prognosen för nätterna såg ut 2021, men det är nog bra att vara beredd på att det kan vara svalt under första natten. Minns hur kallt det var när man körde förbi myrarna på natten och då var det ju värmebölja på dagarna.

Sverigetempot 2024
Är det klart, är det väl inte helt ovanligt att det är varmt på dagarna men att det kan bli rätt svalt på nätterna medan mulet väder dämpar både värme och kyla.

Sverigetempot 2024
8 grader som kallast i Jokkmokk, väntade där mellan 02-04 eller nåt sånt då macken inte var öppen dygnet runt, torrt.
Näst kallas natt var över Hallandsåsen med 11 grader. Det var lätt dubbla kyleffekten då fukten gjorde att det rann av regnjackan.

Sverigetempot 2024
Jag som suttit och lagt in massa egna punkter in rutten, har du lust att visa var ändringarna är gjorda så jag kan dra om ändringen själv

Sverigetempot 2024
Jag som suttit och lagt in massa egna punkter in rutten, har du lust att visa var ändringarna är gjorda så jag kan dra om ändringen själv

Det är två ändringar vilka båda förstås är inlagda i kartan. Länkarna dit finns i mejlet som jag hoppas att du fick igår kväll.

- Från Älvdalen går spåret nu över Evertsberg och Venjan. Inte ner till Mora och sedan E45.

- För Eslöv, se förslagsvis #453 i tråden.

Sverigetempot 2024
Frugan undrar varför man inte kan köra "sån där dotwatching" på det här? För att de har ett annat fiffigt system, sa jag. Som jag själv inte riktigt begriper, ännu.

Fast varför har st inte trackers? Dyrt? Bökig logistik?

Sverigetempot 2024
Logistikken i Smygehuk, hvor bra er den? Ankomme kanskje litt på kvelden, delta på finisher's party, og så få med både sykkel, bagasje, og en sykkelkoffert (hard plast) til Hedmansgården 3,5 km unna for overnatting.

Finnes det taxi (stor) lett tilgjengelig? Burde jeg sende bagasjen til Hedmansgården i stedet for til fyret? Burde jeg finne et bedre sted å overnatte?

PS! Om noen leter etter gode steder å overnatte langs vegen, så har Vemdalsskalets Högfjällshotell leiligheter opp til 110 kvadratmeter til rundt en tusenlapp!

Sverigetempot 2024
Logistikken i Smygehuk, hvor bra er den? Ankomme kanskje litt på kvelden, delta på finisher's party, og så få med både sykkel, bagasje, og en sykkelkoffert (hard plast) til Hedmansgården 3,5 km unna for overnatting.

Finnes det taxi (stor) lett tilgjengelig? Burde jeg sende bagasjen til Hedmansgården i stedet for til fyret? Burde jeg finne et bedre sted å overnatte?

PS! Om noen leter etter gode steder å overnatte langs vegen, så har Vemdalsskalets Högfjällshotell leiligheter opp til 110 kvadratmeter til rundt en tusenlapp!
Det finns enkelrum kvar på Smygehus Havsbad, 1 km bort. Märkbart högre pris för login men betydligt enklare och kanske billigare totalt eftersom du borde klara dig helt utan taxi.

Behöver man en taxi från Smygehuk åker man med Taxi Trelleborg eller Vellinge Taxi. Det kan finnas fler i området.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
Frugan undrar varför man inte kan köra "sån där dotwatching" på det här? För att de har ett annat fiffigt system, sa jag. Som jag själv inte riktigt begriper, ännu.

Fast varför har st inte trackers? Dyrt? Bökig logistik?
Du har rätt i att det är fiffigt ?. Okomplicerat men inte automatiserat. I Katterjokk kommer det att klarna. Att deltagaren kan skriva en kommentar som följare (man kan väl kalla personen för en dotwatcher även här) kan klicka upp från kartan på hemsidan har varit uppskattat tidigare.

En tracker kräver en del dministration förstås (jag har använt mig av Follow My Challenge i ett annat sammanhang)

Utöver den basala administrationen kan man behöva föra en dialog med deltagaren och bevaka att trackern skickas tillbaka om en deltagare bryter i Östersund, bor i Stockholm och inte tar sig ner till Smygehuk.

Kostnaden skulle nog handla om 500 kr per person för ca 150 enheter inklusive den riktigt dyra återfrakten (om man saknar avtal som storkund hos transportören.)

Sverigetempot 2024
Undrer meg litt over følgende formulering om bagasjesending til Smygehuk: "We are sending it the day after you start. You don’t have to stuff your things in a box." Hva menes, egentlig? At arrangør pakker alt i bokser? Eller at en ryggsekk/koffert/bag sendes som den er?

Uansett, jeg behøver kun å levere inn en bag med sakene mine, pluss en fraktetikett?

Sverigetempot 2024
Undrer meg litt over følgende formulering om bagasjesending til Smygehuk: "We are sending it the day after you start. You don’t have to stuff your things in a box." Hva menes, egentlig? At arrangør pakker alt i bokser? Eller at en ryggsekk/koffert/bag sendes som den er?

Uansett, jeg behøver kun å levere inn en bag med sakene mine, pluss en fraktetikett?

Ja "things" kan misstolkas men det är ett samlingsord för "oavsett om du skickar en cykelväska eller bara en liten ryggsäck". En person frågade förut om det man skickade skulle ligga i en förpackning. Typ en ryggsäck i en låda. Svaret på den frågan är ju nej.
Formuleringen bör ändras till nästa gång!

Du skulle väl skicka en cykelväska i hårdplast, inte endast en bag?

Sverigetempot 2024
OK, forstår.

Ja, mine spørsmål er både for min egen del og på vegne av Larry. Det er han som har en hard bike box. Jeg sender nok en veske eller noe sånt.

Sverigetempot 2024
Du har rätt i att det är fiffigt ?. Okomplicerat men inte automatiserat. I Katterjokk kommer det att klarna. Att deltagaren kan skriva en kommentar som följare (man kan väl kalla personen för en dotwatcher även här) kan klicka upp från kartan på hemsidan har varit uppskattat tidigare.

En tracker kräver en del dministration förstås (jag har använt mig av Follow My Challenge i ett annat sammanhang)

Utöver den basala administrationen kan man behöva föra en dialog med deltagaren och bevaka att trackern skickas tillbaka om en deltagare bryter i Östersund, bor i Stockholm och inte tar sig ner till Smygehuk.

Kostnaden skulle nog handla om 500 kr per person för ca 150 enheter inklusive den riktigt dyra återfrakten (om man saknar avtal som storkund hos transportören.)
På Uppsala - Trondheim hade dom ett digitalt system där deltagarna kunde registrera sig för stämpling.
Kan inte "samma" system användas för dotwatch, kanske lite nära inpå för att införa ett sätt att officiellt stämpla, men rapportera position, kan ju bli ett test inför nästa runda eller unmapping

Sverigetempot 2024
Djupt imponerad av alla er som ens planerar att cykla detta. Mental och fysisk styrka, logistik, pannben, allt måste vara skulpterat i järn! (Förutom själva cyklarna då).
Hoppas alla får en episk olycksfri resa med bara lite mankemang på vägen. Jag kommer garanterat att läsa om nån orkar skriva om loppet sen!

Sverigetempot 2024
För lite packlistor och gearcheck i tråden :).
Packar nog inte så mycket ändå.
1 pst extra bibs.
En extra tröja.
Regnbyxor+ jacka
Skoöverdrag
2 strumpor
Ben+armvärmare
Långärmad tröja

Extra belysning
Extra däck
4 slang
Liten ventil för att kunna pumpa på mack med bilpump

Hängmatta+tarp

Lite gels i nödfall
Salttabletter
Koffeintabletter i nödfall
Alvedon
Chamoicreme
Liniment

Det är typ allt

Sverigetempot 2024
Va? Är det dags att börja tänka på det? ?

Jag håller på med min sistaminutenpackning. Cykeln packade jag ner för några dagar sedan. Det var bra att jag inte sparade det till sista minuten, det var inte "bara" att få i hojen. Väskan är inte gjord för en cykel med skärmar och tempopinnar ?.
Ah givet vädret blev jag också sugen på skärmar nu och skall börja packa den idag… känner mig lätt bakom flötet som nödvändigtvis skulle ha aluskärmar för stilens skull.. packbarhet sådär

Tillbaka
Topp