Sverigetrampet 2.0 - Sub96 Attempt

Vad skönt! Runt två timmar och 20 min paus. Det kan vara svårt att komma igång igen efter sömnen och risken finns att sömnsläggan kommer tillbaka under morgontimmarna. Det kan bli svårt det här, men håller tummarna!

Min gissning är att om han inte lyckas få upp snittet en del under natten så kommer det att bli väldigt problematiskt. Då kommer han att ha kört första halvan med i stort sett precis det totalsnitt som krävs och mitt intryck är att det är betydligt vanligare att andra halvan går långsammare än den första än att det omvända gäller.

Någon som har koll på hur mkt stopptid han haft hittills?
Det hade varit intressant data att ha i trackern. Det är ju nästan den viktigaste parametern inom resultatinriktad ultradistanscykling. 1 timme och 10 minuter de första 512 km. Efter det har han sovit två gånger varav den andra gången var på 2:20 eller nåt så jag antar att mer än hälften av de planerade åtta timmarna är förbrukade. Men än finns det hopp! Det kommer ju att vara betydligt ljusare i natt och sen blir det väl knappt ens skumt på natten.

Min gissning är att om han inte lyckas få upp snittet en del under natten så kommer det att bli väldigt problematiskt. Då kommer han att ha kört första halvan med i stort sett precis det totalsnitt som krävs och mitt intryck är att det är betydligt vanligare att andra halvan går långsammare än den första än att det omvända gäller.
Framförallt inte med den lilla mängden sömn. Tiden för någon kvalitativ form av återhämtning blir för liten.
Du som följt RAAM länge och intensivt, har du sett något exempel på fartökningar halvvägs in? Då menar jag inte p.g.a naturliga saker som väldigt platt, medvind mm. utan mer till förhållandet mot övriga deltagare.

Vem vet, det är fint i Norrland, han kanske får feeling?

Det vore riktigt imponerande om han vände och fick till en negativ split!

Det ska i alla fall bli intressant att se vad han har för rullsnitt den andra fjärdedelen när den kommer upp på Strava. Om det fortfarande är ganska högt finns det kanske reserver att ta av så att han kan få chans till ordentlig vila.

Simon ser riktigt pigg ut på Instagram nu efter svackan! Sa att han försökte mota tröttheten med koffein och att det var ett stort misstag på en sån här lång runda för det gjorde bara att han inte kunde sova och blev ännu mer sliten.

Hm, nu stillastående mellan Sveg och Östersund. Snittet är 21,4 km/h. Känns som skrivbordskalkylen vad gäller stopptid är på väg att spricka.

hans HR-sensor verkar ha gett upp i Orsa.

1591782090690.png

Ja, troligen. Men är det känt sedan innan att sömnbrist leder till en puls som inte går att lite på för att hålla koll på sin ansträngningsnivå? Förutom att puls säkert är avsevärt sämre än effektmätare redan första timmen.
Jag tror inte att det är sömnbristen i sig som påverkar utan att man har cyklat väldigt länge. Det går säkert att utläsa nåt av pulsen även om man är trött mitt i ett långlopp, men referenserna som man har från "vanlig" träning är ganska meningslösa. Man kan försöka att spurta allt vad man kan (inte så snabbt iofs) och pulsen går ändå inte upp över tröskel.

Jag har slutat köra med pulsband, mest för att det är en extra sak att hålla reda på som ändå inte ger särskilt mycket värdefull input. Kanske har jag på mig det vid fyror till tjugor, men jag fokuserar ändå mest på effekten. Och jag har dessutom inte kört några strukturerade intervaller på år och dar. Jag har i och för sig slutat med effektmätare också av psykologiska skäl under långlopp. Jag tycker inte det är kul att se hur svag man även om benen känns hyfsade (och definitivt inte när benen är mosade). Av liknande anledningar är det skönt att ha en sida i cykeldatorn som inte visar någon prestationsbaserad data eller ens temperaturen.

Senast ändrad:
Nu har Simon passerat Strömsund (är det inte dit man skickar en massa brev till det offentliga?). Verkar rulla på bra nu med hastigheter över 30 km/h de senaste uppdateringarna. 56 procent av rutten avklarad med 899 km kvar och 42 timmar och 45 min till 96-timmarsgränsen.

Jag tror inte att det är sömnbristen i sig som påverkar utan att man har cyklat väldigt länge. Det går säkert att utläsa nåt av pulsen även om man är trött mitt i ett långlopp, men referenserna som man har från "vanlig" träning är ganska meningslösa. Man kan försöka att spurta allt vad man kan (inte så snabbt iofs) och pulsen går ändå inte upp över tröskel.

Jag har slutat köra med pulsband, mest för att det är en extra sak att hålla reda på som ändå inte ger särskilt mycket värdefull input. Kanske har jag på mig det vid fyror till tjugor, men jag fokuserar ändå mest på effekten. Och jag har dessutom inte kört några strukturerade intervaller på år och dar. Jag har i och för sig slutat med effektmätare också av psykologiska skäl under långlopp. Jag tycker inte det är kul att se hur svag man även om benen känns hyfsade (och definitivt inte när benen är mosade). Av liknande anledningar är det skönt att ha en sida i cykeldatorn som inte visar någon prestationsbaserad data eller ens temperaturen.

Håller definitivt med om det sista - man behöver inte ta bort sensorerna för att slippa se siffrorna det räcker med att ha en särskild sida på cykeldatorn för ett slippa se eländet.

Vad visar den sidan? Datum och klockslag? Allt annat är väl prestationsberoende?

1591796013881.png

Förutom att min puls dog på slutet så ser man en tydlig minskning av snittet vartefter på detta långlopp. Pulskurvan är från PBP. Nu skall ni inte titta så mycket på max. Har lite pulsrusningar ibland :-)

Tillbaka
Topp