Sverigetrampet 2.0 - Sub96 Attempt

Som rekordhållare på sträckan så hoppas jag att Simon kommer över gränsen in till Finland och att han isåfall i Kilpisjärvi fortsätter över fjället ända fram till Treriksröset.
Vore verkligen kul om i alla fall rekordet för cykling med support äntligen skulle ryka.
Solo-rekordet från 2006 får jag tydligen behålla ett tag till.

5524C77A-2A3D-4924-830E-2458E58E3697.jpeg

Mitt helt okvalificerade estimat blir att han gör en fantastisk insats, dessutom i uppförsbacke, men kommer inte klippa målet så det finns kvar som morot till nästa års Tempo om någon känner sig hugad.
Sen kan man diskutera mycket vilka "hjälpmedel" som är värdefullast och där blir nog det jag värderar högst huvudet, för hur man än tar sig an en sån här utmaning så är det svåraste att lura sig själv alla de där gångerna när kroppen skriker att man är en idiot och att tackla hjärnans vilja att bara styra ut mot det där mjuka och inbjudande diket för en så välbehövd sömn.

Jag skulle inte vilja jämnföra detta med Sverigetempot. Precis som många varit inne på så är det svårt att jämföra ett supportat upplägg med ett utan, i grupp etc. Stäckningen är ju dessutom inte densamma. För mig är det för många parametrar som skilljer för att någon riktig jämnförelse ska vara relevant (mer än mot olika Ultralopp i allmänhet)

Men det är ju oavsett det en enorm prestation och nästan oavsett hur det går nu mot slutet så tycker jag han lyckats bra, även om jag tror han med retligt liten marginal missar målet.

För att avgöra skillnaden så tycker jag vi kan komma överens om en plan för Simon de kommande åren.
2021: Sverige tempot
2022: Samma upplägg som 2020, fast utan support.
2023: Sverigetempot solo, med support.

Omväderförhållande eller annat skiljer så pass att en jämnförelse inte känns relevant så får drabbat upplägg göras om. Jag uppskattar att vi då inom 5-6 år har lite relevant data att börja killgissa om. Deal? :D

2 sätt att komma in i Finland, så jag ser det som goda möjligheter. Var ligger närmaste gränsbar?
sommarstuga och parförhållande ger inträde

2 sätt att komma in i Finland, så jag ser det som goda möjligheter. Var ligger närmaste gränsbar?
sommarstuga och parförhållande ger inträde
Gamla Hotell Ratkin ligger tyvärr på fel sida gränsen :( Finns dock en grill i Karesuando, han kan inte missa den. Tveksamt om det är så många från finska sidan på besök dock, finns ju mer service på finska sidan.

Att abstinensen kunde vara så stor att följa någon, man aldrig träffat, på en laptop i sin soffa i början av juni, trodde jag inte var möjligt. Men jösses vad kul det är att följa tråden, med alla kommentarer, samt den officiella instagramen med framfarten i norrland!
Jag tror personligen att 96 h blir ruggigt svårt, men jag håller alla tummar jag kan för att Simon fixar det!
Heja heja och kämpa kämpa Simon!

Ja, sub-96 börjar verka svårare och svårare. Just nu krävs 313 km på 12.30, d.v.s. 25 km/h. Krävs en rätt dramatisk fartökning om det ska funka. För sub-100 krävs 19 km/h vilket nog är rimligare.

Dåligt med uppdateringar här. Simon har passerat Gällivare, står still för tillfället och har 10 timmar och 44 minuter på sig att klara 96-timmarsmålet (som dock är skrotat). 278 km kvar.

Livetrackern på deras hemsida fungerar inte för mig längre.
Men med uppgifterna från mhenry så innebär det 18,9 km/h på resterande sträcka för att nå under 100h.

För att klara sub 100 måste Simon vara framme innan kl. 12 i morgon. Förhoppningsvis går natten bra och då är ju sub 100 verkligen rimligt. Slutspurtskänslan har nog börjat infinna sig och när småtimmarna har passerat är det nog inga problem att hitta energi till upploppet. Men så bra som det har gått, och eftersom han ändå kommer att vända vid finska gränsen, kan jag tycka att han borde fortsätta åtminstone ner till Göteborg.

Såg ni hybridtjommen vid Jokkmokk? Vilken klippa ?.
Nu är det vara en Vättern kvar ..
Yes, stabil kille med hjälmen kanske lite väl högt upp i pannan :giggle:
Hans sällskap var enligt hybridkillen Jokkmokks bästa cyklist. De sa att de fanns totalt 10 st av ca 3000 invånare.
Måste ha varit kul inslag i de monotona trampandet, då senaste sällskapet var i Östersund.....
Edit: bilder på hjältarna från Jokkmokk:
Skärmbild (16).png
Skärmbild (17).png

Senast ändrad:
Jag begriper mig inte riktigt på trackern.

1591910733168.png

Det står i och för sig "Uppskattad distans kvar", så resterande sträckning är kanske ouppskattad av cyklisten.

Jag får 235 km när jag mäter från ungefär samma punkter i Google Maps. Men vägen över Karesuando är stängd just nu, kanske är det som spökar?

145,5 km kvar.
De skrev på instagram att den nya beräknade måltiden är 99 h, vilket kräver ett snitt på ca 26,9 km/h på slutet.
Minst sagt tufft!
SUB 100 h kräver ett snitt på ca 22,7 km/h. Låter mer rimligt i mina öron.
Kämpa Simon!

När/om de får vända vid gränsen så har de sagt att det blir ca 100 km söderut igen för att få ihop den totala distansen(2050 km). Höjdprofilen ses nedan.
Efter ca 1950 km kräver det ett psyke delux för att vända söderut och börja med en slakmota på ca 10 km....:giggle:
Det Simon kan se fram emot är att det är svagt utför de sista ca 30 km in mot Vittangi, som borde vara slutmålet.
Skärmbild (18).png

Surt att vända och cykla tillbaka resterande sträcka vid Karesuando pga av den stängda gränsen, ingen motivationshöjare direkt!

Lite antiklimax men risken fanns att behöva vända, varför siktade man inte på Riksgränsen då istället?
Nu kan det väl kvitta eftersom han missar tids-målet med egentligen.

Grymt kört i vilket fall och väldigt roligt med internet-cykling igen =)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp