Sverigetrampet 2.0 - Sub96 Attempt

Genom att sträckan uppdateras var 3:e/5:e(?) minut så får man ju försöka titta när den uppdateras. Sen vet jag inte vilken fördröjningen det ligger på den sträckan. Tycker dock att det borde gå att få den ganska liten.

Imponerad! Att han har kapaciteten för att köra linje snabbt var ju klart (Sm-guld -16, silver -15 och -17, fyra -18) men det är ju en sprint i jämförelse. :-)

Härligt att få vakna upp ur min sommardvala (har inte läst en tråd sedan strax innan Simon Gustavsson tydligen startade i Smygehuk...vart har sommaren tagit vägen?) lagom till denna tråd avslutas.
Verkligen kul att Richard Larsén som tillhör landets vassaste elit gör en alternativ grej (jag associerar till den "alternativa kalender" som t ex några ur EF Education har ägnat sig åt). Även om han skyller på coronatristess. Jag skulle gärna se att han gör en ny repa fast utan bil.

Tror sannolikheten att en elitcyklist ger sig på en sådan grej unsupported under aktiv karriär är rätt liten. Har dock gärna fel.

Hans snittfart på denna tur överförd till RAAM-sträckan säger ca 8.08. Sen är det förstås en helt galen extrapolation. Säger dock något om hur snabba de som kört riktigt fort på RAAM varit. Misstänker på att Richard vid målgång inte var så sugen på att köra tillbaka upp till norr och sedan halvvägs ner genom Sverige en gång till.

Tror sannolikheten att en elitcyklist ger sig på en sådan grej unsupported under aktiv karriär är rätt liten. Har dock gärna fel.

Har han gjort detta vi nyss sett som aktiv kort före ett SM, kan inte steget till att skippa bilen sägas vara speciellt långt. Det sliter knappast mer i grunden, det tar bara lite längre tid. Men sen tror inte jag heller att det är sannolikt att han gör något liknande som aktiv. Eller ens därefter. Har dock gärna fel ?.

Nja, skulle kunna tänka mig att det beror lite på person och personlighet samt erfarenhet av långcykling utan support hur stor skillnad man tycker det är. Nu är jag inte direkt material för något sådant vare sig med eller utan support om det man avser är att verkligen pressa för att få så bra tid som möjligt men jag skulle nog ha betydligt lättare att ge mig på det om jag hade en bil med support och inte behöva noja över allt som kan gå fel under turen och hur jag skulle hantera det om jag var solo mitt ute i ingenstans mitt i natten.

Nu analysen av dagarna

Någon har gjort samma resa lite snabbare.

Fantastisk prestation även om det känns lite konstigt när Expressen, bortsett från sista stycket, återger den som att cyklingen var till Treriksröset när de vände vid Finska gränsen.

Raskt ”marscherat” onekligen. Sen är det väl som jag fattar återigen en substitutsträcka det handlar snarare än den verkliga sträckan mellan Smygehuk och Treriksröset.

Edit: blev ju rätt likt NLC:s inlägg ovan som kom något före mitt.

Skapligt svårslaget om han bara sovit 45 min och ändå orkar ligga och trycka tillräckligt. Det har varit mycket spilltid för dom andra som cyklat.

Kanske man kan köra idioten mellan Värnamo och Klevshult för den approximativa distansen?
Jag väntar bara på att Strasser ska göra anspråk på rekordet. När han satte sin bästa tid på RAAM gjorde han ca 220 mil första tre dygnen, dvs han var sub-70 på den sträckan.

Skulle precis posta om detta.
Sjukt ballt med sub72

Skulle precis posta om detta.
Sjukt ballt med sub72

Låter som att receptet är att undvika att sova och skita på 72 timmar.

Johan är ju en multisportare av rang. Med andra ord van vid att lida länge utan sömn.

sjukt oklart (för mig alltså) vad det betyder för hans förmåga att pressa på hojen länge men varje paus man skippar tillåter ju lite lägre snitthastighet… :-)

ska bli kul att följa!

Enligt instagramkontot hade Rönn följande data när han satte gällande rekord:
 E    L     Tr    Ts    Tv    vr    vt   
 1   539  15.32  1.45  1.29  34,7  28,7
 2   634  21.02  1.45  1.38  30,2  26,0
 3   861  28.42 <0.10  1.45  30,0  28,3
Tot 2034  64.16  3.30+ 4.52  31,6  27,6

E  = Etapp
L  = Längd etapp (km)
Tr = Tid rullandes
Ts = Tid sovandes
Tv = Tid vila (icke sömn)
vr = snittfart rullandes
vt = snittfart totalt (d.v.s. med tiden inkluderandes tid spenderad av cykeln)
Som jag ser det borde det handla om att Rönn mkt sannolikt är en bättre cyklist medan Hasselmark är mer rutinerad vad gäller flerdagarsevenemang med mkt begränsad sömn.

Extremen för en tid på 72 timmar är förstås att bara cykla. Att avverka de 2034 km som Rönn har angivet på den tiden ger ett snitt på 28,2 km/h. Om man spekulerar i en väldigt aggressiv strategi med 71 timmar på cykeln och 1 timme av landar man på 28,6 km/h, d.v.s. 3 km/h långsammare än Rönn.

Angående spekulationen att kanske klara sig på två nätter, d.v.s. vara i mål innan tredje natten så är det ju lite oklart exakt vad de menar. Starten sker fredag morgon i Smygehuk. Låt oss gissa 04.00. Ska de vara i mål innan natt 3 får de väl åtminstone komma i mål innan 24.00 på natten mellan söndag och måndag, d.v.s. 68 timmar i totaltid. Med en timmes paus krävs då 30,4 km/h. Väder, och kanske ffa. vind, spelar förstås in, men jag undrar om det är realistiskt med ett så snabbt lopp.

Sen vet jag inte vad han menar med "Dass. Löser det själv i diket. Inget dass finns i supportbussen.". Om det som avses är att lämna det öppet i diket är jag inte speciellt imponerad av den lösningen.

Tillbaka
Topp