Sverigetrampet - 240 mil på fastande mage

Jag tycker det här blir mer och mer intressant och jag önskar Simon lycka till.

Jag testade själv att cykla 30 mil utan att äta häromsistens och det funkade iallafall utmärkt. Som jag själv skrev tidigare så bevisar detta inte att 240 mil går som en dans, men det bevisar iallafall att man inte måste proppa i sig en vedervärdig gel var 20:e minut som vissa verkar tro.

Jeppe_E sa:
I går cyklade jag 81 km utan att ha ätit kvällsmat. Förvisso hade jag ju lunchen att ta av, men ändå... 2000 kcal förbrände jag tydligen.

Jag var ganska slut i benen sista 10km efter att ha tacklat Hallandsåsen x 1,5 ggr. Jag hade inte klarat mig utan lunch idag.

Imponerad. Skulle aldrig ha klarat det. Har väl ämnesomsättning som en guldhamster, allt bara passerar rakt igenom.

En fördel finns ju: trots att jag är en bit in i medelåldern lyser de typiska gubbfettoproblemen med sin frånvaro. Brorsan har inte haft det riktigt lika lätt på den punkten även om han är ganska fit för sin ålder. Farsan hade det inte heller lika lätt när han passerade 35-40. Det blev lite kula även där trots en ganska atletisk kroppsbyggnad.

Har svårt att inse det nyttiga i att gå upp 17 kg i vikt och sen under tre veckors svält gå ner denna vikt.

I mitt tycke är det intressantare med personer som gör fysiska prestationer utan att lägga till artificiella restriktioner.

GoranS sa:
I mitt tycke är det intressantare med personer som gör fysiska prestationer utan att lägga till artificiella restriktioner.

Är egentligen enig - sport ska ha så få artificiella restriktioner som möjligt. Jag är exempelvis måttligt förtjust i kappgång.

När jag säger att detta är intressant så är det väl mer som fysiologiskt (även om jag misstänker att den psykologiska aspekten kan komma att bli dominerande) experiment än som sport betraktat.

Mm, jag tror också att den psykologiska biten kommer att bli avgörande. Personligen skulle jag med största sannolikhet inte stå ut med hungern och andra relaterade effekter. Själva cyklandet kan ske med så lågt tempo att det nog inte kommer att göra så stor skillnad.

Hur coolt som helst!
Det ligger som skrivet i grundlagen att man måste pastaladda innan 5 km löpning och äta direkt efteråt, folk får panik om lunchen blir försenad och blodsocker dippar är livsfarligt för humöret.

Så om Sverigetrampet lyckas så är det ändå ett ganska fräckt och fascinerande bevis på vad vi (vissa?) klarar av utan att hela tiden fylla på föda.

Born to run & Born to bike!

Kör hårt Simon!

/Holm

Men blir det inte onödigt ledsamt? Halva nöjet på långfärd är ju att planera nästa matuppehåll och vad man ska mula i sig då.

Marcus_rimfaxe sa:
Hur coolt som helst!
Det ligger som skrivet i grundlagen att man måste pastaladda innan 5 km löpning och äta direkt efteråt, folk får panik om lunchen blir försenad och blodsocker dippar är livsfarligt för humöret.

Så om Sverigetrampet lyckas så är det ändå ett ganska fräckt och fascinerande bevis på vad vi (vissa?) klarar av utan att hela tiden fylla på föda.

+1. Det ska bli intressant att se hur det går, jag önskar honom lycka till. Tror att det blir väldigt svårt men hoppas att han klarar det. :-)

(Sedan är det lite trist att det ska sitta en massa sura gubbar på Sveriges trevligaste cykelforum och idiotförklara någon som vill utsätta sig för en riktig cykelutmaning, men det är väl par for the course här.)

DT sa:
Marcus_rimfaxe sa:
Hur coolt som helst!

+1. Det ska bli intressant att se hur det går, jag önskar honom lycka till. Tror att det blir väldigt svårt men hoppas att han klarar det. :-)

(Sedan är det lite trist att det ska sitta en massa sura gubbar på Sveriges trevligaste cykelforum och idiotförklara någon som vill utsätta sig för en riktig cykelutmaning, men det är väl par for the course här.)

Grejen är väl snarast att cykeldelen i det hela inte är den huvudsakliga utmaningen. Åtminstone tror jag det är fler som grejar att cykla sträckan än att gå tre veckor utan mat. Och om man tycker tämligen artificiella restriktioner är intressanta kan man ju göra samma resa och tejpa för munnen s.a. man bara andas genom ett sugrör och koppla ihop det till sänkt lungkapacitet hos personer som lider av KOL. Jag

Fast kombinationen av att cykla så långt utan tillförd energi tycker iaf jag är intressant och inte överdrivet artificiell, det kan ändå säga en del om kroppens energisystem.

Betydligt intressantare än om någon skulle cykla och andas med ett sugrör, men man kan väl ha olika preferenser där också.

Men även om man inte skulle tycka att det är intressant så var det den här återkommande idot-förklaringen i tråden som jag reagerade på.

Kommer cyklandet att göra "svälten" speciellt mycket svårare? Med tanke på att det är en relativt måttlig sträcka som behöver tillryggaläggas varje dag bör intensiteten kunna hållas så låg att belastningen på kroppen blir väldigt låg.

Hur människor reagerar av tre veckors svält bör (tyvärr kanske man ska säga) det finnas en hel del fakta kring så där lär nog inte detta experiment ge så stort bidrag. Så jag undrar om man kommer att bli speciellt mkt klokare på kroppens energisystem. Enligt sverigetrampet.com verkar det f.ö. inte vara målet med resan.

För att klassas som svält ska dock både energi- och näringsämnen fattas. Detta finns det som sagt ganska många exempel på och det slutar sällan lyckligt.

Om man däremot tillför näring och vatten (vilket ska göras här) så anses det ju allmänt att kroppen kan klara sig i många veckor. Hur många som verkligen provat vet jag dock inte.

Som GoranS skriver så är cykelbelastningen ganska moderat när man slår ut det över 3 veckor. Så på ett vis är det väldigt intressant men på ett annat vis känns det som han försöker bevisa något vi egentligen redan vet är sant.

ohellstrom sa:
Om man däremot tillför näring och vatten (vilket ska göras här) så anses det ju allmänt att kroppen kan klara sig i många veckor. Hur många som verkligen provat vet jag dock inte.
Har han kukat ur på originalpremissen? Han skulle ju inte tillföra en enda kalori var det sagt.

Senast ändrad:
Nej, det är ingen ändring, för visst har det väl hela tiden varit noll energitillförsel som gällt, inte noll näringsämnen!?

Henrik_E sa:
ohellstrom sa:
Har han kukat ur på originalpremissen? Han skulle ju inte tillföra en enda kalori var det sagt.

Jag var otydligt - jag menar näringsämnen utan energiinnehåll, t.ex. salter och mineraler.

Energi är ju en sak men hur går det med aminosyror.

Fungerar kroppen i 3 veckor utan, finns det så stora reserver av dessa lagrade i kroppen?

Fett kan ju knappast omvandlas till de aminosyror som kroppen behöver, vissa är ju dessutom essentiella d.v.s kroppen kan inte tillverka dessa själv utan de måste tillföras via kosten.

Om han tillför aminosyror och protein så är det ju snarare strikt så att han gör detta utan intag av kolhydrater och inte som det sägs, utan energiintag.

Proteiner kan användas som energikälla av kroppen även om det är ineffektivt och kroppen först vill använda glukos och fett.

Vid högre ansträngning kan aminosyror användas som energikälla när glukos saknas, är väl (bland annat) därför han ska hålla så låg intensitet för att undvika förbruka aminosyror.

Ska bli intressant att följa iaf, hade gärna sett lite mer vetenskapligt underbyggt resonemang på hemsidan om hur det är tänkt att fungera och exakt vad han kommer inta under dessa veckor.

Senast ändrad:
Frånvaro av dietärt protein borde rimligtvis försvåra eller omöjliggöra de löpande reparationer som alltid behövs. Som andra redan påpekat ser ju inte den dagliga cykelansträngningen så stor ut, men slitage måste det ju bli ändå med de arbetsmängderna. Kan kroppen bryta ner muskulatur som inte behövs under den här resan för att sköta de löpande reparationerna?
Möjligen, men sån nedbrytning är mer förknippad med svält, för att tillhandahålla energi och för att minska BMR. Frågan är om kroppen bedömer detta som svält? Ja, det borde den väl nästan göra, även om det finns goda fettdepåer?

Kollade upp det hela lite mer och även om det rekommenderas att inta en bra balans av aminosyror på daglig basis så tar det ganska lång tid innan bristeffekter uppstår så tre veckor lär fungera.

Fick tips om den här studien, den längsta dokumenterade fastan (tror jag) där försökspersonen levde på enbart vatten, mineraler och vitaminer i hela 382 dagar.

Vitaminer antar jag han avstår också, dessa lagrar kroppen i upp till ett par veckor så det bör fungera bra.

Problemet lär bli mentalt, lär ju krävas ett gigantiskt pannben, rent fysiologiskt bör det vara fullt möjligt.
Blir kul att följa =)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2495396/

Jag har läst att man i militära praktiska försök med överlevnadsträning sett personer minska i vikt med ungefär 20 kg på två veckor, med ett energiintag på ca. 500 kcal per dag. Känns som att cyklingen borde vara en ändå högre aktivitetsnivå än att traska omkring i skogen, med reservation för att militärer kanske gör väldigt militäriska saker även när de mest bara ska överleva. Ska bli väldigt intressant att se hur det går för den här personen och cyklingen, och jag kommer följa det med stort intresse.

Men jag undrar lite över hur de ser på att de nu med en vecka kvar hittills bara har fått in 1500 kr av planerade 1,2 miljoner.

Den cykling det handlar om här kommer nog att vara extremt lågintensiv är min gissning. Rör sig väl om runt 11 mil/dag och då han väl inte har så mkt annat att göra kan han kosta på sig ett upplägg där han håller på 6-7 timmar för att tillryggalägga sträckan och samtidigt inte behöva öka pulsen så mkt över "sittvilopulsen". Att knata omkring i skogen, i synnerhet om man har packning, är tyngre än man kan tro om det rör sig om obanad skogsterräng. Det är ofta ett steg upp och ett steg ner, vilket ackumuleras till ganska många höjdmeter och underlaget sviktar inte sällan vilket gör det betydligt tyngre att gå i skogen än på en väg/stig. Och börjar det bli blött, i stil med myr, blir det riktigt jobbigt, inte minst om man ska försöka hålla lite fart.

Så, jag tror inte att det är orimligt att denna aktivitet kan kräva mindre energi/dag än överlevnadsträningen. Men, det beror förstås mkt på vad som görs under den senare.

Angående pengarna så är jag inte förvånad. Det finns så många aktiviteter av detta slag (= att genomföra någon typ av prestation och i samband med det samla in pengar till behjärtansvärt ändamål) numera att det inte räcker med ett i någon mening extremt upplägg, man måste också lyckas ta sig igenom mediebruset och få tillräckligt stor uppmärksamhet. Och i det sammanhanget kan jag tänka mig att det är en lite för smal "galenskap" för att "locka" gemene man att bli intresserad.

Det är nog lättare om man är (fd) tv-programledare och äger ett mediabolag, som tex när Robert Aschberg och Gert Fylking knatade längs norrlandskusten i kampen mot prostatacancer. Den promenaden genererade ju artiklar i lokalpressen i varenda stad i stort sett. Enstaka kafeer längs färdvägen har fortfarande kvar pressklippen hängande på väggen, till åminnelse om stjärnglans och fornstora dar.

Enligt Facebook har de "32h kvar till start" nu kommit på att E4 cyklandet kanske inte var en så bra idé ändå. Nu ska han köra på E45:an istället...

Helt galet att de inte rekat rutten i god tid. Tar inte lång stund att gå in i google streetview och titta på E4:an på några ställen längs den tänkta rutten för att inse att det är ett mkt olämpligt vägval. Får en ju att undra om de funderat igenom övriga aspekte, t.ex. såsom utrustning och hur de ska hantera om något sådant går sönder.

Hade f.ö. varit lite spännande om de kört upp längs inlandsvägen s.a. de inte sett E4:an och sen kört igång cyklandet, kommit ner till E4:an och insett misstaget då. Hade nog blivit en rätt rejäl humörsänkare.

Har svårt att se att det alls finns några garantier för detta. Fast om han inte går ner rejält i vikt så är det ju en kraftig indikation på fusk.

Han kommer att bonka många ggr, men det lär bli längre mellan gångerna när han hittar rätt balans.
Pengamålet kommer oxå att lösa sig.

Kommer han lära sin kropp att bättre nyttja fett som energikälla efter detta?
Eller han har den förmåga han har - alldeles oavsett Sverigetrampet?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp