Sverigetrampet - 240 mil på fastande mage

GoranS sa:
Presentationen av data kring trippen lämnar en del att önska.

Hade insamlingen gått lite bättre borde de hyrt in dig till att stå för liverapporteringen.

Å andra sidan är det ganska svårt att hålla låda när en ensam man cyklar i princip så långsamt han kan.

Kanske Lasse Granquist med GoranS som bisittare?

Varför loggar de inte på Strava istället för att envisas med sin egen karta? Hade varit mycket enklare att följa...

Asså styret...

13419044_626535987502533_2988382394036021314_n.jpg

Finns det foto på hur han håller i det? känns som det skulle bli väldigt krystad sittställning om han håller längst upp på den hemmasvetsare delen.

Sicket pajas-styre, fattar inte varför det ska vara nödvändigt.
Det är ju inte jättelångt han ska cykla varje dag, den stora grejen här är ju att han ska göra det utan tillförd energi.
Ner i bocken med dig!

DT sa:
Sicket pajas-styre, fattar inte varför det ska vara nödvändigt.
Det är ju inte jättelångt han ska cykla varje dag, den stora grejen här är ju att han ska göra det utan tillförd energi.
Ner i bocken med dig!
Tanken är kanske att sticka ut ögonen när han somnar på hojen. Att cykla blind skulle ju onekligen öka på misärfaktorn...

ohellstrom sa:
GoranS sa:
Presentationen av data kring trippen lämnar en del att önska.

Hade insamlingen gått lite bättre borde de hyrt in dig till att stå för liverapporteringen.

Å andra sidan är det ganska svårt att hålla låda när en ensam man cyklar i princip så långsamt han kan.

Kanske Lasse Granquist med GoranS som bisittare?

Med tanke på den mannens svada skulle jag nog inte få en syl i vädret. Vilket kanske vore bra!?

Jag tror också han klarar det... Men klarar VI det?

Trots att han bjudit oss på ett gratis samtalsämne i rosa fyrkantsprofil så ska vi internetcyklister i stor utsträckning underhålla oss själva här.

En datapunkt per dygn är inte mycket ens för GoranS att jobba med, med eller utan Lasse G...

Om man hade ork att sitta och titta på sidan med den aktuella ställningen titt som tätt skulle det ju gå att få lite fler datapunkter. Känns dock lite som att med en stor arbetsinsats koka en ointressant och blaskig soppa på en rätt rostig spik.

Är det några som har tänkt att cykla med en bit när han närmar sig civilisationen?
Då kanske vi kan få lite mer info till tråden. :)

Han har kommit ganska långt. På sjunde dagen nu. Över en tredjedel avverkad. Håller han samma tempo är han i mål på drygt två veckor

Hur förhåller sig strava-loggningen till sverigetrampet.com? Enligt strava har han gjort 687 km (på 35.20) medan sverigetrampet-sidan anger 822 km just nu. Visserligen har han väl kört en bit idag, men knappast 135 km då jag har svårt att se att han skulle ha planerat in en 21-milsdag. Tempot är ju f.ö. som väntat lågt, under 20 km/h. Innebär alltså 6-7 timmars extremt lågintensivt malande per dag.

Noterar f.ö. att han kör med 23-mm-däck. Uppenbart att han inte hänger på happy dagarna i ända ...

Halvt OT: jag och några kursare gjorde ett experiment med oss själva som försökspersoner som gick ut på att inte tillföra kalorier alls under 6 dagar och samtidigt ägna oss åt 2 timmars lågintensiv träning dagligen.

Dag 2-3 var jobbigt - hjärnan var som deg, men sen gick allt rätt bra faktiskt. Förmågan till normalt tankearbete, leverne och lågintensiv ansträngning (vid 120-130 slag per min dog benen) var helt acceptabel.

(Om jag skulle svälta mer än 2 veckor frivilligt skulle jag dock åtminstone tillföra tiamin - se denna intressanta artikel i ämnet: http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17925 )

Han har tydligen 28mm på ordinarie cykeln. Men överlag känns inte utrustningsbiten helt hundra. Såg att han fick byta cykel när det var backigt för att utväxlingen var för tung på förstacykeln. Det hade man väl kunnat lista ut att det inte är klockrent att ta sig uppför backar under 110 i puls med utväxling för vanlig lvg-körning. Trippel hade kanske varit vettigt?

Nåja än så länge verkar han vid oförskämt gott humör, vi får väl se om en vecka :)

Ytterligare en sak som visar att detta inte handlar om att cyklingen skulle vara den primära utmaningen är att han bara cyklat 80 mil under året innan han påbörjade denna resa.

GoranS sa:
Ytterligare en sak som visar att detta inte handlar om att cyklingen skulle vara den primära utmaningen är att han bara cyklat 80 mil under året innan han påbörjade denna resa.

Jo, det har du ju helt rätt i. Detta handlar om att visa på kroppens förmåga. Nån slags tidsfördriv är ju lämpligt att ha och valet föll av någon anledning på cykling. Själva cyklingen är dock sekundär och det är väl kanske därför vi bara kan frammana måttlig entusiasm här inne?

Det finns väl inget tydligt schema:

"De dagliga målen ändras kontinuerligt baserat på Simons tillstånd. Ibland kan det bli kortare än planerat ibland längre."

F.ö. kan noteras att insamlingsmålet skruvats ner med en faktor 12 från 1,2 MSEK till 0,1MSEK. Verkar dock bli tufft även med det lägre satta målet då bara knappt 9% av det är nått hittills och det väl börjar närma sig halvvägs på resan.

Strutsen sa:
GoranS sa:
Noterar f.ö. att han kör med 23-mm-däck.

23mm är helt perfekt, 25mm och över det är överkurs på en racer.
På vilket sätt skulle 23mm vara helt perfekt?

Med (minst) lika bra 25mm däck får man både högre komfort och hastighet (ffa genom lägre rullmotstånd) jmf med 23mm
Glöm inte att Team Orica-GreenEdge använde 25mm däck under lagtempot i TdF 2013, ett lagtempo som de inte endast vann, de satte även nytt hastighetsrekord på 57,84km/h! Att 25mm däck enbart skulle vara ngt för "stora" cyklister motbevisas även det av cyklisterna i Orica-GreenEdge, deras (medel-)vikt var under 70kg.

På vilket sätt skulle då 23mm däck "vara helt perfekt" för en cyklist som har ätit upp sig med >20kg?

/Håkan

I söndags sprang jag 39.5 km på 5 timmar. Sista kilometern var jag rätt trött, mest beroende på att benen inte riktigt var vana vid den här distansen. Vad jag tänkte säga var att fettmotorn var igång då jag körde ganska lugnt. Jag har också kört en hel del backträning i Hammarbybacken (gå uppför-springa utför), i syfte att träna inför Hornindal Rundt, så de enklare backarna i Ursvik fungerade bra. Jag körde en All-In där, dvs ett varv på varje varv.

Jag drack bara vatten under dessa 5 timmar. På frågan om varför, så svarar jag att jag inte vill dricka en massa sportdryck på träningsrundor. Hellre vatten och någonting att tugga på. Nu valde jag att köra på bara vatten för att testa under ett lugnt och långt löppass.

Blir spännande att läsa fortsättningen på cyklingen genom Sverige.

Mötte precis ekipaget när de passerade Hackås ett par mil söder om Östersund. De rosa "aerobarsen" är onekligen iögonenfallande.

Han hade sällskap av en till cyklist och de tog det minst sagt lugnt.

Strålande sol, 18 grader och medvind!

Var får du uppgiften om att det skulle vara fyra dagar ifrån?

Det finns f.ö. inte på kartan att han kommer att gå i mål inom fyra dagar. Då skulle han behöva dubblera dagsdosen och det kommer inte att inträffa.

Detta känns mer som en sådan prestation som kommer att passera obemärkt i historieböckerna ;)

Men det är ju kul för han personligen om han klarar sitt uppsatta mål.

Han lämnade Tandsjöborg idag. Därefter är planen:

Vansbro
Kristinehamn
Göteborg
Steninge
Landskrona
Smygehuk

Jag får det till 6 etapper inkl dagens, inte fyra. Men Kristinehamn-Göteborg är brutalt långt, runt 25 mil. Hur ska det gå till?

Det står visserligen i förutsättningarna att det skulle vara klart den 18 juni och dit är det bara fyra dagar, så det lär ju inte hålla. Vore kul att ha fel, men kan inte se hur det ska kunna inträffa.

Det justeras i planen. Även idag 6 dagar kvar inkl idag:

Lesjöfors
Mariestad
Göteborg
Steninge
Landskrona
Smygehuk

Frågan är hur länge detta håller om etapperna ska kortas ner dag för dag och fler nya dagar läggas till.

De skall väl hinna med intervjuer med lokalradio och tidningar etc. Det tar sin tid och det lär bli mer och mer intresse ju närmare målet de kommer. Samt småstäderna duggar tätt snart.

Tillbaka
Topp