Sverigetrampet - 240 mil på fastande mage

Min spontana reaktion jag fick av att se den bilden i tidningen var att han kraftit överät inför prestationen.

Att han skulle bränt 7000kcal per dag är såklart trams om han cyklat 15 mil om dagen.

Hälften är mer sannolikt

Förövrigt förstår jag faktiskt inte överhuvudtaget vad som har blivit bevisat. Så länge du har fett på kroppen så kan du aktivera dig. är det nyheten?

Senast ändrad:
Pfaff sa:
jonja sa:
MarcusS sa:
Jag är imponerad av detta. Upplägget var ju som gjort för att fallera redan innan de nått Arvidsjaur. Projektet visar att kroppen tål mer än vad vi anar. Att under drygt två veckor omsätta ett kilo fett per dag till energi är faktiskt helt makalöst.

+1
Det är rätt impat faktiskt, men nog inget för gemene man eller 'Biggest loser'. Kräver nog rätt bra pannben och rejäla förberedelser.

Och jag blir inte ett dugg impat utan bara förbannad. Vilket jävla I-landsevenemang.
Om syftet är att visa vad människan klarar av finns det gott om både historiska och samtida exempel på vad människan klarar av också utan förberedelser och mot sin vilja. De flesta gör det inte.

Så om man har allt man behöver ska man aldrig utsätta sig för några prövningar? Gå du och kör ett spinningpass och svep en proteinshake...

Vilken kille! Helt otroligt att han klarade av det.

Happy verkar vara ett lillebrorsforum till flashback. Vilka idioter det finns i denna tråden (och andra trådar för den delen också)

Riktigt härlig utmaning och historia. Bra kört ! Något för alla med viktproblen, ta med den här berättelsen i alla bantningsprogram i SVT. Glöm dieter odyl och cykla på!
Svårt att jämföra med människor från andra tider, dom var nog mkt tuffare då... Napoleons Soldater marcherade lätt 60 km per dag med full packning, samma med Karolinerna... Alla var Randonnée förr i tiden !

Puh, såhär med facit i hand är jag glad att jag inte skrev det där hånfulla inlägget tidigare.

Men, om det är han på bilden i färd med att svulla en kebabpizza så blir jag lite orolig. Har man inte gjort 2an på två veckor så är det kanske läge att ta det lite lugnt? Men han har förmodligen koll på det.

Jäkligt starkt gjort... Jag är impad. Och lite pizzasugen. Har själv kört några 24-timmarsfastor de senaste veckorna, och det har funkat väldigt bra, men någon gång har det faktiskt varit ett litet stöd att tänka på den här killen och hur han har haft det.

lundatok sa:
Undra vilken signal det sänder till alla tonåringar som har ångest över sin kropp och vill gå ner. Bara att träna och skita i att äta?
Beror väl på varför man har ångest över sin kropp. Om det är för att man är stillasittande och överviktig så är det ju precis det man ska göra. Motionera och äta mindre/bättre. Sen behöver man ju inte ta det till extremer.

Jag antar att alla som inte tycker att det här är någon utmaning redan har cyklat genom längden av Sverige eller hållit sig från att äta på två veckor. -Asså det är bara sååå jävla lätt att cykla 240 mil utan mat. Jag gör det varje vecka för att det är så himla lätt.

Jag tycker det var ett coolt projekt. Trodde iofs inte att de skulle klara det. Hatten av!

Jävligt starkt av honom!

Trots att det egentligen är skitenkelt att cykla på tom mage i två veckor, speciellt när man cyklar så sjukt långsamt /s

Ja jävligt starkt gjort, vilket pannben!

Nu väntar vi bara på att någon gör slag i saken och gör samma tur gåendes på händerna, naken. Vem blir först?

Mvh
Magnus

En prestation som fått ringar på vattnet. En post med kz bild med fog dubbad till forats mest idiotiska. Fromma förhoppningar att ätstörda tonåringar följer tråden. Grattis till målgången. Grattis till alla bilringar som försvann. Keep going. Livet pågår.

Lyktstoplemedhjul sa:
Att han skulle bränt 7000kcal per dag är såklart trams om han cyklat 15 mil om dagen.

Hmm nej det är lite lurigt, jag får inte heller ihop kaloriförbränningen (mtp viktnedgången) med hans dagliga cykeldistans. Speciellt eftersom han antagligen cyklade rätt långsamt.

Kisen tappar X kg. Kul att räkna kalorier.... Nåt som skaver? Här skaver alla snålskurna kommentarer. Ut o trampa själv.

Försök. Räkna resultat eller skitnödiga kommentarer. Har någon annan spänt bågen? Kom igen. Idag är jag förbannad på alla läktarcoacher. Leverera själva eller shut the fuck IP.

DT sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Hmm nej det är lite lurigt, jag får inte heller ihop kaloriförbränningen (mtp viktnedgången) med hans dagliga cykeldistans. Speciellt eftersom han antagligen cyklade rätt långsamt.

Typ 8,8kcal per gram fett och han tappar 1000gr per dag. Tycker det verkar stämma :)
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Food_energy

Bra kört!
Rena överlevnadsövningen. Tappade 6kg på min då vi gick 20mil i fjällterräng på 10 dar. Twisten på slutet var eldöverfall och fejkat tortyrförhör. Vi fick dock käka allt som skogen gav
Han borde kört en spännade twist på slutet för mer massmedial uppmärksamhet.

mfo sa:
Kisen tappar X kg. Kul att räkna kalorier.... Nåt som skaver? Här skaver alla snålskurna kommentarer. Ut o trampa själv.

Eh, va? Kalorier är väl högst relevant att räkna i en sådan här utmaning som handlar just om att klara sig utan tillförd energi. Men förlåt så mycket för att jag försöker resonera kring något.

poqa sa:
DT sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Typ 8,8kcal per gram fett och han tappar 1000gr per dag. Tycker det verkar stämma :)
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Food_energy

Min poäng var att den kaloriförbrukningen (vare sig det är 7000 eller 8800 kcal/dygn) är väldigt hög och inte lirar riktigt med att cykla 15 mil i mycket maklig fart per dygn och vara i övrigt väldigt passiv (vilket jag antar att han var).

DT sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Ett kilo om dagen men han gick nog inte ner bara fett han minskade också vätska. Han ska göra en kroppssammansättningsmätning på onsdag då får man veta hur mycket fett han brännt.

bigmollo sa:
Jag antar att alla som inte tycker att det här är någon utmaning redan har cyklat genom längden av Sverige eller hållit sig från att äta på två veckor. -Asså det är bara sååå jävla lätt att cykla 240 mil utan mat. Jag gör det varje vecka för att det är så himla lätt.

Jag tycker det var ett coolt projekt. Trodde iofs inte att de skulle klara det. Hatten av!

+2

Det är onödigt kanske, men rätt coolt. Bra pannben för att stå ut att vara hungrig så länge.

Bengt-re sa:
bigmollo sa:

+2

Det är onödigt kanske, men rätt coolt. Bra pannben för att stå ut att vara hungrig så länge.

Efter avslutad tur försöker jag mig på en sammanfattning.

Man äter ohälsosamt under kort tid för att gå upp X antal kilo för att sedan gå ner samma antal kilo på ohälsosamt kort tid. Ohhh, Cooooolt. Bara man cyklar under tiden gör att många här får resning.

Utan tvekan tjockt pannben. Bra eller dåligt? You tell me.

Senast ändrad:
Edit: jag hade visst lite svårt med matten.

Glömde konvertera till kcal från cal, glömde att det var ws, glömde att jag skulle räkna på 60w i tio timmar. kanske mitt sämsta inlägg någonsin.

Senast ändrad:
swedo sa:
Jag fattar inte varför 8000kalorier är galet. Om man antar att han ligger på 60w i tio timmar om dagen blir det ca 8000 kalorier enligt nedan räknare.
https://www.unitjuggler.com/convert-energy-from-Ws-to-cal.html?val=36000

60 W i 10 timmar (36000 sek) är inte 36000 Ws som du räknat med utan 2160000 Ws [J]. Dessutom glömmer du ta hänsyn till kroppens verkningsgrad, för varje W ut på vevarna krävs 4-5 ggr mer effektförbrukning av "motorn". Ska du förbränna 8000 kcal på 10 timmar krävs ca 200 W i snitt (antaget 21-22% verkningsgrad). 60 W i 10 timmar blir snarare 2300-2400 kcal.

Men dygnet är väl längre än 10 timmar .
Och verkningsgraden är väl inte så bra heller när det är fettet och musklerna som ska användas...

NLC sa:
swedo sa:
Jag fattar inte varför 8000kalorier är galet. Om man antar att han ligger på 60w i tio timmar om dagen blir det ca 8000 kalorier enligt nedan räknare.

60 W i 10 timmar (36000 sek) är inte 36000 Ws som du räknat med utan 2160000 Ws [J]. Dessutom glömmer du ta hänsyn till kroppens verkningsgrad, för varje W ut på vevarna krävs 4-5 ggr mer effektförbrukning av "motorn". Ska du förbränna 8000 kcal på 10 timmar krävs ca 200 W i snitt (antaget 21-22% verkningsgrad). 60 W i 10 timmar blir snarare 2300-2400 kcal.

Fast säg att en snubbe i hans proportioner behöver typ 1500kCal till kroppens normala funktioner. => 6500 kvar.
Verkningsgrad på typ 0,2 för fettet ut till vevpartiet => 1300kCal
130kCal per timme. 4,3kCal/h ~= 1 watt => 30 watt i 10 timmar.

[Samma wikipediakälla som ovan.]

NLC sa:
swedo sa:

Har han sagt 60W ngnstans? Hur som, 500kcal/h är väl ingen orimlig siffra (han startade ju ganska tung också), x10 = 5000kcal + 2000kcal i tomgångsförbrukning, så 7000kcal/dag är hyfsat rimligt tycker jag.

mfo sa:
Försök. Räkna resultat eller skitnödiga kommentarer. Har någon annan spänt bågen? Kom igen. Idag är jag förbannad på alla läktarcoacher. Leverera själva eller shut the fuck IP.

Visst är det några som dissat hela idén, men de flesta har väl ändå snarare diskuterat intressanta detaljer av upplägget. Men du kanske tycker att man ska hålla käft och låta bli allt sådant trams om man inte kan cykla omkring hungrig själv. Du kanske kan framföra det till ansvariga för den där fotbollsturneringen de kör i Frankrike. De gör ju helt fel som både släpper in tusentals på plats och så sänder de ju allt till miljoner tittare. Helt i onödan och utan några krav på att de som tittar själva ska leverera något. Antingen ser man till att spela själv, eller så ska man fan inte sitta och ha åsikter som publik.

Jag gillar liknelsen. Men den i den där fotbollsturneringen så har folk så starka åsikter att de verbalt och ibland fysiskt ger sig på domare, spelare och andra lagets fans. I denna tråden ger man ju sig bara på de som objektivt försöker att analysera händelserna. Tur att fotbollen inte kommit dit ännu, då skulle kommentatorerna behöva egna vaktstyrkor och polisbevakning :)

MVH
Magnus

Alltså, detta är den absolut knäppaste tråden i Happys historia.

1. Först har vi en person som påstår att han ska prestera något.
2. Sedan har vi kommentatorerna som, innan prestationen, förklarar det möjliga/omöjliga i prestationen
3. Efter genomförd prestation har vi de som objektivt försöker bevisa att det som hänt verkligen har hänt, alternativt att det som har hänt inte kan ha hänt.

Allt ivrigt påhejade av oss andra som tycker att alla ska hålla käften

Happy!

Jag tycker inte att nån får ha någon som helst åsikt om denna cykeltur, möjligen Simon G själv. Har man inte själv cyklat så långt utan att inta föda kan man inte kritisera, och inte heller berömma, eftersom man inte kan bedöma prestationen korrekt.

Stäng tråden, eller merga med någon .-tråd.

Mellan 5200-5700 kcal/dag gick det åt tydligen, med en basmetabolism på 2000. https://www.facebook.com/sverigetrampet/videos/633513366804795/

Vet inte hur man räknar, men om det nu är så att man kan räkna bort det som behövs för att bara leva, oavsett om man kanske lever för cykling, så återstår ca. 3500 kcal för cyklingen per dag, och det låter väl helt rimligt?

Senast ändrad:
me.I.am sa:
Jag tycker inte att nån får ha någon som helst åsikt om denna cykeltur, möjligen Simon G själv. Har man inte själv cyklat så långt utan att inta föda kan man inte kritisera, och inte heller berömma, eftersom man inte kan bedöma prestationen korrekt.

Stäng tråden, eller merga med någon .-tråd.

Jag håller med. Men jag skulle vilja dra det ett snäpp längre. Om man inte har uppfunnit ett internet, operativsystem eller hårdvara för att bygga en egen dator själv ska man inte heller ha rätten att använda något av dessa. Man är helt enkelt för okunnig. För att citera ett tidigare inlägg; Leverera själva eller shut the fuck UP.

Tjena!

Är det verkligen tillåtet med en lycratröja som sitter så slappt? Det där måste ju bryta mot alla regler som finns..

Jannetuba sa:
JLarsson sa:
När man lyssnar på podcasten http://tyngre.se/podcasts/tyngre-traeningssnack/simon-cyklade-rakt-igenom-sverige-fastandes/ så är jag mera imponerad av viktuppgången än av cyklingen. Snacka om målmedvetet att trycka 7000 kalorier per dag.

Riktigt kul att lyssna på. Tycker att Tyngre Träningssnack i princip alltid är hörvärt. Intressant med viktnedgången också, undrar när han hittar tillbaka till sin gamla setpoint.

Det är ju det som är nackdelen med att svälta sig på det där sättet. Setpointen höjs.

Tillbaka
Topp