Svets till cykeln

Svets till cykeln
Tidigare skribenter i tråden har inte riktigt fått mig så pepp på mma-svets :) Dock tillräckligt nära! Bor 30 min norr om Göteborg.
Jag är ingen licensare (men har jobbat som mekaniker några år), men till det du ska ha den till är det inga problem. Jag tycker den är föredömligt enkel för en glad amatör. Med rätt tråd och lite träning/tur kan man få ihop rätt tunna grejor.

Svets till cykeln
MIG/MAG är enklast. Min erfarenhet av att köpa begagnade svetsar, är sån att jag aldrig mer tänker göra det. Det är ett råd man fått i alla tider. Att köpa begagnade märkessvetsar. Efter en Kemppi och en Wallius, kan jag säga att jag inte är imponerad. Kemppin var rakt av skit. Walliusen har jag haft i 15år nu. Den har lagats flera gånger och jag har aldrig varit riktigt nöjd med den. Men den funkar.
Jag är inte bra på att svetsa. Punktat mest bilplåt. Undviker även kolsyra.
Har köpt en TIG nu. Ny lågpris. Ska se när jag får tid att börja svetsa med den. Kommer troligen se ut som skit, men hålla. Och där ligger min ambitionsnivå. Porr och onani inom hantverk och musik, är obegripligt. Funktion går alltid först.

Svets till cykeln
När det gäller små smidiga ”pinn” svetsar så är kempi den som jag tycker är allra bäst….. kört slut på några stycken. Men då har dom använt utomhus på byggarbetsplatser i ur och skur och legat både lera och snö och skakat runt i en firmabil dessutom.
Nu har jag dock lämnat utomhusjobbet och står inne i en liten verkstad och kör nästan aldrig pinne längre.…

Svets till cykeln
Har inte släppt tig men får bli senare.

Hittade den här som känns väldigt lockande. Hittar dock väldigt lite reviews och gissar det inte är något toppenköp. Kan ju faktiskt lika gärna köpa en 2 000kr mig från Jula då som också har gas mm. Samtidigt - vet inte om en 20 år gammal ESAB som stått i ett fuktigt garage i 20 år är bättre? Jula har ju i alla fall lite garantier.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp