Svetsa skivbromsfäste på äldre stålram?

• Trådstartare Trådstartare VH
  • Start datum Start datum

VH

Ny medlem
Som rubriken lyder, är det möjligt och är det lämpligt? Tål ramen det?

Om det är lämpligt, möjligt o.s.v.
Någon som vet ett ställe som fixar sånt?

Jo det är ju ett alternativ, dock verkar just den där varianten bygga på att man har en stor bakre dropout som är platt. Ståldropouts brukar ju vara rätt små och den jag har är rätt liten, tror inte den passar!

Jag tror att den andra varianten (i editen, som inte är så snygg) inte kräver stor platt dropout. Givetvis vore det väl bäst att kunna testa innan, inte alltid så lätt.

Visst går det. Men sen är det frågan om ifall ramen tål den kraft som blir när bromsen används. Tänk på hur flexiga en del gamla baktrianglar blev av V-bromsar.

Det går inte riktigt att jämföra kraften från v-broms med kraften från skiva, de verkar helt olika. Sätter man en förstärkning på rätt ställe bör det inte vara några problem.

Jag, mytomspunnen och farsan slog oss ihop och gjorde det med hyfsat gott resultat. Skulle jag göra det igen skulle jag veta vilka fel man inte ska göra så då hade det blivit bättre.

Kul att det går att få tag på a2z-härket! Den kör Brant själv på sin Inbred Horisontal-ram och det verkar ju fungera. Att Brant är nöjd måste förstås inte betyda att det är en bra lösning, men den har åtminstone inte gått av. Den kanske man skulle prova någon regnig dag.

Ungefär så här har jag gjort:
file=1675

Jag har ingen bild från senaste varianten men jag har köpt ett fäste för Gary Fisher/Trek för 80 spänn.
TREK010.jpg

Sen har jag borrat ett nytt hål i dropouten så att den ligger direkt mot dropouten, inte med ett mellanrum som på bilden. Det funkar rätt okej. Inte världsklass men bättre än v-bromsar.

Obed skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror även Pelle Hå körde a2z och var nöjd med det.

Jag har kört med Pelle Hå's a2z-adapter.

Det funkar (om man har tillräckligt stor drop-out som sagt) bra. Men det är meckigt att ta loss hjulet när man får punka eller liknande.

tror det beror helt på hur cykeln ser ut baktill. koniska sadelstag är oftast rätt tjockväggiga vid dropoutsen. Beror åxå på själva dropouten, hur mycket av skivbromsfästet du kan fästa i den. Hårdlödde fast skivbromsfäste i en gammal stålram nyligen. valde att inte sätta ett sånt där extra stag. har inte testat ännu. återkommer när jag testat om det håller.

Det sägs att man bör göra som på bilden markus lagt upp. Mytomspunnen gjorde inte så, jag tror inte att han upplevt några problem men det behöver inte betyda så mycket.

Min ram är mycket riktigt i alu så därför har det aldrig varit aktuellt att svetsa. Det var mer för att visa en adapter som billigt alternativ till A2Z. Har man inte tillgång till svets själv skulle jag rekommendera min fullösning som ett första steg även på en stålram.

Bilagor

• IMG_2756_trim.jpg
    IMG_2756_trim.jpg
    99.2 KB · Besök: 39
SebbeK skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man kollar på oxr´s bild och bilden från cyclecomponents, verkar det passa.

Det tycker jag också, men oxr hade ju gjort sina hål själv så man kan ju inte veta och passar nästan duger inte :)

Bumpar min fråga eftersom onsdagskvällens moralpanik snabbt såg till att förflytta min cykelrelaterade fråga till andra sidan.

Så nu undrar jag om någon vet om det är den adaptern som behövs till min hoj?
Det som gör mig lite osäker är att det står att den är till GF/Trek-ramar före 2001. Min ram fick jag 2005 (ziggurat) eftersom orginalramen från 2003 (paragon) fick en spricka.

Jaa den passar, det ser du på adapter längre upp, o det ser du på bilden att det är likadan. fästerna sitter på rätt ställe o den är formad på samma sätt som din ram.

Tillbaka
Topp