Svettig på natten efter ett träningspass?

mr X

Medlem
Har lite funderingar varför vid enstaka tillfällen vaknat mitt i natten helt svettig? Har innan kört rätt hårt kvällspass och ätit mat efter kl 21! Har ni nå tips?

Enkelt, kör du hårt pass stiger kropptemperaturen. Skulle du temperaturen skulle du säkert se att du har lite "feber". När sen temperaturen skjunker under natten så svarar kroppen med svettning - Viola.

De som inte svettas längre tar mao inte i lika hårt ;-)

Kan man välja att köra tidigare pass så är det helt klart att föredra. Jag har problem med detta när jag tränar BJJ och de träningarna är liksom lagda kvällstid så det är inte mycket att göra åt. Jobbigt när man måste upp tidigt dagen efter när man inte kunnat sova. Jag funderar på att testa ett milt lugnande medel som finns på apoteket (innehåller valerian eller johannesört) för att se om det gör någon skillnad. Men skulle väl inte tro att det kommer hjälpa. Någon gång har jag testat att ta en magnecyl och det har hjälpt. Men man vill ju inte behöva käka en massa läkemedel för att kunna sova. Så som sagt, kan du välja att träna tidigare så gör det.

Jag blir varm som en kamin om natten då jag tränat eftermiddag/kväll. Speciellt om jag äter en sen måltid. Svettas gör jag också. Gissar också att det har med ämnesomsättningen att göra.

bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Tar man i hårt får man ligga med gubbar, då
> blir det lite blött på natten.
> Det bara är så.

Roligaste inlägget jag läst någonsin på Happy!
Tack för det!
Förövrigt svettas jag som en gris i uppåt ett dygn efter hård träning.. det bara är så!

Sökfunktionen är för himla bra även om det är en übergammal tråd.
Kör hårt med mina mått mätt hårt varje dag denna vecka. Kommer nog avverkat dryga 30 mil till lördag och vaknar på dyngsur men som sagt, får nöja mig med att det bara är så

Finns ju absolut inget konstigt med det. Rampar man upp kroppens alla system till max strax innan läggning så varvar man inte direkt ner bara för man lägger sig i sängen.

Lägg på ett matintag så ämnesomsättningen får jobba för fullt med att bryta ner maten (en process som också kostar energi och skapar värme) så får du dubbeluppvärmningseffekt :)

Speciellt protein och fettrik mat kräver lite extra för att bryta ner = ännu mer värme.

Nån får prova att äta isglass efter passet istället. Lättsmälta kolisar och kylande effekt :) Men sen lär man få gå upp och kissa om det ska vara såna mängder isglass att det ger nåt 🤣

Tala om för (resten av) kroppen att ansträngningen är färdig. Stretcha, gå en lång promenad, käka litet som glitch skriver, stressa inte vidare. Har väl mer med god sömn att göra, men gå inte och lägg dig direkt efter hård träning och mycket mat.

Har varje dag denna veckan kört ett pass mellan 15-18.30, tagit det piano efteråt och fyllt på med bra energi. Lagt mig runt 22 men vaknat i en sjö vid midnatt

Har varje dag denna veckan kört ett pass mellan 15-18.30, tagit det piano efteråt och fyllt på med bra energi. Lagt mig runt 22 men vaknat i en sjö vid midnatt

Tror du gör ungefär det du kan göra. Har du kört ett pass varje dag denna vecka plus lever ett hyfsat vanligt liv med jobb, åtaganden, kanske familj osv. så är det ju rätt hygglig total stress på kroppen. Finns ju inte direkt en på och av knapp även om man kan försöka skapa förutsättningar för att varva ner.

Tror nog att det är "hyfsat" vanligt att en hård träningsdag sporadiskt kan störa nattsömnen lite, absolut större risk om man inte är så vältränad/van (eftersom man återhämtar sig långsammare) men att det förekommer även bland folk som tränat regelbundet och länge. Ju senare på dagen man tränar ju större risk. Men dock vet i sjutton hur vanligt eller ovanligt det är att man "vaknar i en sjö vid midnatt", det kan jag däremot inte svara på. :unsure:

Senast ändrad:
Kör jag ett längre träningspass och äter sent så kan jag svettas rätt mycket, men inte om jag äter ett lättare mål tidigare på kvällen.

Killgissar att kroppen reagerar när den behöver återhämta sig samtidigt som den ska förbränna en massa mat.

Tillbaka
Topp