SX eller NX

HugMag07

Ny medlem
SX eller NX
Jag har kört sönder min 11 delade sx bakväxel och behöver en ny, går det att sätta en 11 delad nx bakväxel på och är det något jag behöver tänka på?
Är allas sram 11 delade samma så man kan sätta gx (11 delad) på också? Ska jag gå för SX eller NX och hur mycket bättre är NX än SX

Mayhem

Aktiv medlem
SX eller NX
All växlar som det står X-Actuation på bör fungera med dina reglage, dvs SRAM MTB 11-delat men även (om jag inte har helt fel) bakväxlar för 12-delat. Dock är väl alla växlar för det senare anpassade för att klara 52T, så den hamnar nog väl långt ifrån din kassett som jag gissar är mindre, och kanske att trissorna och/eller bredden på cagen inte passar fullt lika bra med kedja för 11-delat heller…

Berk

Aktiv medlem
SX eller NX
Många här på forumet klagar över kvaliteten av SX och mycket mindre över NX, så antar att NX är klart bättre. SX och NX Eagle är helt kompatibel.

zinkpasta

Aktiv medlem
SX eller NX
NX 12 och GX 12 kräver dock olika body. Antar att SX liksom NX har HG-body? Jag skulle helt klart valt NX12 framför SX, men ännu hellre Shimano 11-delat.. (funkar på samma body, men kräver byte av fler komponenter).

Edit: Eh, svarade visst inte riktigt på vad som efterfrågades. Oh well, business as usual på happy. Välj geten bakom dörr nummer tre!

glitch

Aktiv medlem
SX eller NX
Min erfarenhet från NX Eagle är att den sladdrar nåt hemskt redan från ny, i obelastat läge. Med en spänd kedja på så märks detta inte av alls och växlar bra.
Upphängningsbultarna slits snabbare på NX så spelet blir snabbt värre medan GX håller sig tightare.
Så i längden är GX att föredra.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer