Sydamerika

niklassson

Aktiv medlem
Sydamerika
Ska iväg till sydamerika i vinter i 4 månader och tänkte höra om ni har några tips om var man ska åka. Funerar just nu på TEMBR Dirt + colombia eller något i patagonia + chile

Sydamerika
Kolla upp de ställen där de kört EWS, bör finns många väldokumenterade stigar i de områdena.

Du är ju redan inne på två av dem, Colombia och Chile :)

Sydamerika
Jag e av chilenskt ursprung men har inte vart där som vuxen o cyklat. Det jag vet e att dinte finns nån allemansrätt vilket säkerligen betyder att d troligtvis e avgiftsbelagda mtb-leder (om d va mtb d gällde). Det finns nog mer info om du söker på engelska. Jag tror även att i Colombia klarar du dig bättre med engelska om du inte pratar spanska, än i Chile. Chile ligger lite efter med engelskan. Tänk på att båda länderna e väldigt stora (chile mest långt) o att förflyttning mellan ställen e tidskrävande. Från stgo t patagonien ere flyg som gäller.

Sydamerika
Jag tror att det var ett tiotal personer som kunde Engelska som jag träffade när jag var i Colombia för trettio år sedan.Jag hade inte förlitat mig på skolengelskan.

Sydamerika
Min spanska är tilräcklig för att köpa mat och få vägledning . Varit i sydamerika tidigare men aldrig cyklat . Chile och argentina är lockande med många av vägarna är väldigt öde och har ingen lust att ta mig mig mat och vatten för två veckor.
Funderar på dessa just nu
https://bikepacking.com/routes/trans-ecuador-dirt-road/ ( dåligt väder )
https://andesbybike.com/chile/routes/san-antonio-to-san-pedro/ ( väldigt isolerat )
https://bikepacking.com/routes/oh-boyaca-colombia/ ( bästa altenativet om jag kan hitta mer bra vägar att cykla på i colombia )

Tar hellre bus mellans ställen där de inte finns roliga cykelvägar än cykla på asfalt.
Ingen lust att hika för mycket hellre.

Senast ändrad:
Sydamerika
engelskan va kass i hela latinamerika för 30 år sen o mycket har hänt sen dess. Jag bodde i latinamerika på 90-talet o d stämmer att i princip ingen kunde engelska. Jag reste runt i Latiamerika 2008-2009 o då hade d skett en explosion i hur många som kunde engelska, dessutom mycket bättre än gemene svensk. I många länder har människor själva insett hur viktig engelskan e o därför har många lärt sig engelska på andra sätt. Utom i chile. Där e dom lite sena me mycket. skilsmässa blev inte lagligt förrän typ 2003.

Sydamerika
Här är en kille som cyklat på många platser i Sydamerika (och norr därom också)
Borde finnas nåt du har nytta av bland hans videor.

Sydamerika
Det är inte så bra i Colombia som jag var i tyckte jag. Det beror såklart på vad för typ av cykelbar terräng vill jag ha under mig men på mig biter in de här sandiga rådel-banorna som är inspirerat av yankee-land.

Sen är folk där tokiga i TLD grejer och dubbel-kronade gafflar. Det är som att det är numero 1 men man saknar bakdämpare fast har man 20 cm slag dubbelkronat fram så kanske man tycker att det räcker för hela hojen...

Och jag vågade inte cykla runt på min cykel i Colombia, Bogota bara lite i Medellin. Jag kunde aldrig resonera för att cykla runt som ett lockbete för gängen där med livet som insats så jag lämnade oftast hojjen hemma så slapp jag oroa mig.

Sydamerika
Jag hann med mycket i Colombia med besöket hos DAS i Medellin som en given höjdpunkt. Mina Colombianska vänner var imponerade över att jag kom levande därifrån. Fast när en DAS-anställd gjorde mantelrörelse på ett Winchester pump hagelgevär bakom ryggen på mig. Då trodde jag att det var dags för avslut.

Sydamerika
Skulle inte oroa mig för brist på allemansrätt i Patagonien, det är ju ganska sparsamt befolkat, du kan fråga bönderna om du får cykla på deras mark och du kommer antagligen få ett jakande svar.

För boende som cyklist så finns det ett väldigt löst nätverk i Sydamerika med "Casa de ciclistas" - här finns någon som försökt sammanställa en lista över alla:

https://pedalingtheglobe.com/casa-de-ciclistas-south-america/

Sydamerika
Allt är inte helt Manana i Colombia så att du vet. Räkna med att varje bonde där äger sitt gevär/pistol och har lättare för att krama avtryckaren än bönderna i Sörmland.

Det var helt normalt att höra pistol-skott på kvällarna i Bogota och Medellin. Men åker du till Medellin måste du hälsa på Pablo Escobars ställe och se de afrikanska flodhästarna som fattat tycke för sydamera och förökat sig.

Tillbaka
Topp