Synpunkter på Cube MTB önskas!

Dr. Freak.

Ny medlem
Hej, expertis!

Vad säger ni om Cube MTB? Är tydligen tyska, verkar ha fin geometri och justa och välbalanserade komponenter. Am I wrong? Please, let me know och dela med er av er kunskap och erfarenhet! Väntar nu ivrigt vid datorn...! :)

I de tester jag kom över i mitt cykelletande för knappt två år sedan bedömdes CUBE vara riktigt fina cyklar. Då sneglade jag mot en AMS Pro som kammade in riktigt bra betyg. Mkt cykel för pengarna men kanske inte billigaste tyskmärket.

Jag har en Cube LTD 5. Grymt nöjd med den. Har kört 150 mil på den där 90% varit skogsstigar. Har även varit i härjedalen och cyklat en vecka på kalfjället där det var riktigt tufft underlag. Har inte haft några som helst problem med den.
Geometrin passar mig perfekt. När jag valde denna för lite mer än ett år sen så var det priset i kombination med den höga spec. på övriga delar. Det är XT komponenter rakt (undantaget vevpartiet fram) över inkl. skivbromsar och en av de värre versionerna av Manitou's Black dämpare.

Har faktiskt bara bra saker att säga om min hoj i alla fall, så enligt mig är det ett bra köp om du hittar rätt modell och specning.

Sökte på Cube ltd 5 och hitta en sida som hade bild på min, http://www.joennes.dk/pages/id74.asp

Lycka till, Fredrik

Jag har en enkel Cube, en Acid sedan 1,5 år tillbaka. Precis som tidigare inlägg var det specen som fick mig intresserad med generellt bra grejor. Eftersom det är deras lägre prisklass fick jag en lite sämre gaffel men i övrigt ok, undantaget vevpartiet, som har lite knaktendenser.

Enligt mitt tyckande är geometrin på ramen lite kort och "boxig". Det har hänt några olyckor med knä i styrstam vilket gör ont, ont.

Annars är jag helnöjd. Den håller trots att jag gör allt för att den skall gå sönder så jag får köpa en ny.

Tack för all trevlig och matnyttig respons på min fråga om Cube! Så roligt att flera hört av sig och att ni verkar nöjda med/positiva till det märket och att jag inte verka vara fel ute! Att ramen är kort (vilket jag misstänkte när jag såg bild) är jättebra för mig med min korta rygg och längre ben! Perfa! Jag är väldigt sugen på att köpa en Cube nu - farligt! Vi får se om jag vågar slå till! Tager gärna emot ännu fler svar - intressant att få veta hur resonemanget går i de ädla kretsarna! Hi-hi!
:)

Jag är skitnöjd med min, lite tung men har istället visat sig vara hållbar, hellre det än lätt o går sönder :)

att den är kort beror väl på storleken på cykeln, modell och hur man själv ser ut, min är inte alls kort och jag har ändå lång överkropp...

Sedan augusti förra året åker jag omkring på en Cube Ams Pro

Cube.JPG

Instämmer med tidigare inlägg om att du får mycket cykel för pengarna om du köper en Cube. På min hoj är geometrin ganska kort och tajt vilket ger en racig känsla när det går fort utan att man tappar tappar känsla/kontroll i tekniska partier. Jag har i stort sett genomgående XT-komponenter, Hayes 9 samt en REBA med pop-lock, vilken funkar utmärkt.

Sammanfattnignsvis kan konstateras att det är en allsidig cykel som funkar både till långlopp, crosscountry och teknisk stigcykling.

I Sverige håller Häggs mycket konkurrenskraftiga priser på Cube, så det är inte självklart att den skall köpas från Tyskland.

Några ord kan man ju ändå lägga in om CUBE...

Har själv en Ltd5 som gått i två säsonger. Första säsongen i skogen, till jobbet och lite överallt, under vintern insåg jag att en FS bättre fyller mina behov. Köpte då ett ramkit och lyfte över en del prylar, CUBE:n är ju "välutrustad" för pengarna.

Dock tycker jag att CUBE lider lite av "jag vill mer än vad jag är". Kan inte riktigt förstå varför man specade Ltd5:an med en 120-gaffel och Racing Ralph 2,25:or. Man försöker bygga nån form av "All-mountain" hoj av en HT men resultatet blir bara en cykel som känns hög och otymplig i skogen.

Till i år byggdes den om med en lägre dämpare och det passade helt plötsligt mycket bättre. Har kört hela säsongen, dock är ramen f.n. hos Bike-Discount på reklamtion för en liten spricka vid sadelstolpen. Det är dock något jag inte hört andra Cube-åkare haft problem med.

Stampe: Skumt, verkar som specen skiljer sig lite på våra hojar då. Jag har en 80-gaffel på min.
Dock har även jag Racing Ralph 2,25 som jag är mycket nöjd med.

Körde Bockstensturen (5an) i söndags. 2.08tim blev tiden så jag är nöjd, cykeln skötte sig gallant. Det var snarare jag själv som var den svagaste länken i så fall, hehe.

Här är några bilder från Bockstensturen, http://www.lagerfoto.se/bst/

Racing Ralp 2,25 är det absolut inget fel med (nåja, förutom grepp på klippor och rötter när det är blött) dom sitter även på min nuvarnande skogshoj. Vad jag menade i Cube-fallet var att höjden på däcken spädde på känslan av att cyklen var alldeles för hög.

Jag köpte en Cube LTD CC i våras.Har kört 3 långlopp plus en massa träningsmil.Kan inte säga annat
än att jag är helnöjd med den.Man får väldigt mycket cykel för pengarna.De jag är mest nöjd med är
Reba SL gaffeln med poplock och Hayes skivbromsar.Hittar egentligen inget dåligt med den cykel.
Skall i allafall uppgradera hjulen,men det beror på att jag har lyckats buckla till dom rejält
efter ett par punkteringar.Mycket köpvärd säger jag!

silvergrey skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte en Cube LTD CC i våras.Har kört 3
> långlopp plus en massa träningsmil.Kan inte
> säga annat
> än att jag är helnöjd med den.Man får väldigt
> mycket cykel för pengarna.De jag är mest nöjd
> med är
> Reba SL gaffeln med poplock och Hayes
> skivbromsar.Hittar egentligen inget dåligt med
> den cykel.
> Skall i allafall uppgradera hjulen,men det beror
> på att jag har lyckats buckla till dom rejält
> efter ett par punkteringar.Mycket köpvärd säger
> jag!

Kan inget annat än instämma, köpte min i somras å är dyngnöjd. Är iofs nybörjare inom MTB men den har verkligen levt upp till mina förväntningar.

Så roligt att ännu fler hört av sig med vittnesbörd om Cube! Tusen tack till Er alla! Jag har nu bestämt mig för en mkt fin och välskött begagnad Cube som endera dagen kommer att transporteras från Malmö/Lund till Hufvudstaden och sitt nya hem hos mig! Jag är väldigt förväntansfull och det blir högtidligt när premiärtuen skall köras! Även i andra trådar har jag läst om Cube nu, och enbart positiva omdömen! Det känns kul och bra! :)

Jag fyller väl på med lite bra kritik, jag köpte en Cube Flying Circus i början av sommaren, av samma anledning som många föregående talare, ganska bra spec till vettigt pris, och framför allt ramen! Jag hade sett bilder på den och gillade designen som fan, när jag sen fick se den i verkligheten (på häggs där jag handlade) så fanns det inga andra alternativ. Ramen verkar helt odödlig! är det någon som har en stridvagnsmina så vill jag gärna låna den lite å se om psykeln håller.. :)

vad är det för cube du kikar på?

Jag har en Cube LTD CC 2006, har funkat bra för mig och hadde den hemma för under 10k kr så det måste ju anses prisvärt med REBA gaffeln och XT(nav, bakvxl, vevparti).

Har nu förresten fått min nya ram på garanti och passade på att väga den hos posten (tack vare en MYCKET intresserad postmästare)... En 18"-HT ram väger 1814 gram inkl V-bromspinnar som av någon mysko anledning satt på.

Nu är ju bara frågan vad jag skall bygga ihop av denna, cykelbehovet av Mtb är ju numera väl täckt : )

Till sign. slhap - och alla andra: Den Cube som är aktuell för mig är CUBE LTD CC av årets modell 2006.
Den såg jag för en tid sedan på både Blocket.se och är på Happy köp och sälj. När jag först såg den inträdde kärlek vid första ögonkastet, omedelbart. Jag såg direkt att geometrin var perfekt för mig och att även storleken var den rätta, 16". Efter att ha kikat på den och drömt om den en liten tid hörde jag av mig till säljaren och den var då kvar till salu! Den var använd väldigt litet och uppgavs vara i perfekt skick. Jag bestämde mig och efter mailväxling, mycket trevlig sådan om Bussgods, emballering, betalning m.m., bestämde vi oss för att göra affär. Jag slog alltså till, och numera är Cuben här hemma och förgyller mitt liv! Jag hämtade den vid Bussgods terminal i Farsta för några dagar sedan och cyklade den sedan hem efter att ha monterat ihop den. Den är i absolut nyskick, apsnugg (visst heter det så här på Happy om man vill vara "inne"!) och är en ren dröm att köra, dessutom. Geometrin är underbar och allt fungerar perfekt. Jättetrevlig säljare (tjej!) och fantastisk cykel helt i enlighet med ärlig beskrivning! Jag är verkligen väldigt nöjd och ser fram emot att pröva Cuben bland rötter och stenar - har ju kört den enbart på asfalt hittills! Wow! Stort tack till alla Er som svarat på mitt upprop och uttalat Er positivt om Cube! Alla svar från kunniga, trevliga och hjälpsamma Happy-personer stärkte ju mig i mitt beslut och gjorde att jag kände mig trygg i den här affären! Kanske ses vid bland rötterna så småningom! Ser Ni världens raraste lilla Cube med glad cyklist på ute i terrängen, är det troligen jag! Fniss! Tjingeling!

Tillbaka
Topp