Synpunkter på cykelköp

Henkla

Ny medlem
Synpunkter på cykelköp
Jag ska köpa en cykel.

Har spanat i prisklassen 6000 - 10000 kr och slutligen landat i följande modeller:

1) FELT Nine 50
http://www.bike-discount.de/en/buy/nine-50-127417/wg_id-117

2) CUBE LTD Pro
http://www.bikester.se/358598.html

3) Grand Canyon AL 5.9
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3206#tab-reiter2

Detta blir min första riktiga MTB. Jag tror att oavsett vilken jag väljer kommer jag att vara nöjd. Nu till grejen; vilken av dessa _tror ni_ att jag blir mest nöjd med? Det känns som att CUBE-hojen har bäst utrustning, har jag rätt? Å andra sidan tycks Canyon ha många nöjda anhängare, åtminstone här på formet, inte sant? Ska sanningen fram skulle jag helst vilja lägga en order på FELT-hojen, även om jag är lite mer osäker på utrustningen. Jag är liksom nybörjare och har de sista dagarna pluggat på inför köpet. FELT-hojen har utrustning som jag inte känner till så mycket om (bromsar, exempelvis).

Konkret fråga: i förhållande till de två andra cykarna; hur står sig FELT Nine 50? Jag får nästa ståballe när jag kollar på den cykeln, så jag hoppas att ni ger den tummen upp. Om ni har invändningar får jag lugna ner mig och fundera några vändor till.

Vad är det för andra saker jag bör tänka på?

Tack på förhand! *tumme-upp-gubbe*

Synpunkter på cykelköp
I mtb Sweden vann cuben testet utav 5 utvalda som bäst i test av cyklar för Max 10k, min trek x-caliber 9 fick stryk av den och jag är aupernöjd sånär på viktbekymmret man får i låga prisklasserna :/ men byta däcken och slang sparar in en del vikt iaf ;)

Synpunkter på cykelköp
För JerryEriksson är det alltså inget snack om saken - jag bör satsa på CUBE-cykeln.

Globalistic kommer in och tipsar om en helt annan cykel som verkar potent i utrustning kontra pris. Intressant objekt. Den finns dock som lägst i 17" och det gör mig lite orolig. Är nämligen knappt 170 cm själv. Hittar ingen tabell över BeOnes ramstorlekar på sidan. Kanske blir 17" i överkant?

Finns det fler åsikter från forumet?

Synpunkter på cykelköp
Felten har ju bra speclista :)

Jag tror du kommer bli nöjd och det kan ju vara kul att köra något lite ovanligt.

Men det jag oroar mig för är hur blir det med garantiärenden när man köper från tyskalandet ;)

Synpunkter på cykelköp
Den finns på bikester.se också, så det behöver inte nödvändigt vara från Tyskalandet den beställs. Men jag tackar dig för att du medelst oro engagerar dig i mina förehavanden :)

Synpunkter på cykelköp
Bikester.se är en svensk front på en tysk affär.

Adressen är:
internetstores GmbH
Fritz-Müller-Str. 106-108
D - 73730 Esslingen

Frid!

Senast ändrad:
Synpunkter på cykelköp
jag har en cube. tycker att den är trevlig. har inte kört den i skogen utan har den som vintercykel/pendlare. tycker att den känns bra i propotionerna. Dock så vill jag nämna att de är ganska korta i övereöret (i mitt tycke). jag är 185cm och har en 21".

Enda jag kan sakna är koniskt styrör... gaffeln har jag inte provat så mycket men vad jag vet ska den vara bra.

Synpunkter på cykelköp
Jag är en fan av Felt, har haft en hel hög Nine av olika årsmodeller och specar och den generationen som kom för ett par år sen (som du tittar på) känns väldigt rätt i geometrin och var ett ordentligt lyft vad gäller finish på svetsar på ramen etc. Jag var tvungen att sälja då jag köpte FS men om budgeten tillåter en HT vid sidan av mina andra cyklar skulle jag köpa igen utan tvekan. Komponentlistan är solid, bromsarna Avid DB1 är okända för mig men det är det enda.

Jag håller med om att den är sjukt snygg. De andra två har inget att komma med. :)

Tillbaka
Topp