Systematik i Shimanos val av nipplar för luftning av bromssystem?
Köpte ett Shimano Professional Disc Brake Bleed Kit för att fylla på mineralolja i mina BR-RS785 bromsar. Enligt affären ska "The Professional Bleeding Kit offers everything it takes for an easy bleeding of hydraulic Shimano disc brakes with One-Way-Bleeding system." Blev konfunderad när jag öppnade bromsförpackningen och det där låg en lapp med en bild på en annan spruta, samtidigt som det på kartongen stod One-Way-Bleeding. Tyvärr visade det sig att det var fel spruta i luftningssatsen, men med hjälp och en hel del kladd lyckas jag till slut fylla cykelns bromssystem. Irriterad var bara förnamnet.
Idag kollade jag vilka av mina Shimano-bromsar som den leverade sprutan passar till och det visade sig vara BR-M8000 och BR-M395. Till BR-RS785 och BR-M410 verkar den andra sprutan behövas. Det hela underlättas inte precis av att det i Dealer's Manual LIST OF TOOLS TO BE USED för tex BR-M8000 överhuvudtaget inte skrivs något om sprutor.
Är det så att Shimano på senare årgångar av bromsar har gått över till modellen på bilden eller kan någon förklara vilken spruta som används till vilka bromsar?
Idag kollade jag vilka av mina Shimano-bromsar som den leverade sprutan passar till och det visade sig vara BR-M8000 och BR-M395. Till BR-RS785 och BR-M410 verkar den andra sprutan behövas. Det hela underlättas inte precis av att det i Dealer's Manual LIST OF TOOLS TO BE USED för tex BR-M8000 överhuvudtaget inte skrivs något om sprutor.
Är det så att Shimano på senare årgångar av bromsar har gått över till modellen på bilden eller kan någon förklara vilken spruta som används till vilka bromsar?