Ta bort färg på cykel

Limpan77

Ny medlem
Ta bort färg på cykel
Har precis köpt en Peugeot racer som jag är kanon nöjd med. Dock kom den i taskig sprayad svart färg.
Dock verkar kvalite´n som knixidixen som sprejat hojen vara sisådär. Undrar därför om det finns något bra sätt att ta bort gammal färg , men behålla färgen under. På metall delarna där färg var sprejad var det bara att gnugga lite med svinto så försvann det , putsade sedan upp det atosol.

Någon som har något bra tips !

Funderar även på om jag ska spraja växlarna med nån form av olja, den verkar ha stått orörd länge.

Dock måste sägas att det är förnärvarande den snabbaste hojen i stallet, har en Specilized Langster och en Rockhopper

Bilagor

• DSC00044.JPG
    DSC00044.JPG
    77.1 KB · Besök: 194
Ta bort färg på cykel
Tack för tipset, men det känns lite som att detta även kommer äta upp orginal lacken under ?

Eller tror du den kommer bestå ?

Senast redigerad av en moderator:
Ta bort färg på cykel
Jag tror inte Niklas Y läste frågan, då Limpan vill ha kvar färgen under.

Troligen är det svinto och autosol som gäller. Har väldigt svårt att tro att det finns nån produkt som käkar det översta färg lagret men lämnar det understa.

Biltemas stripper fungerar däremot helt ok om du vill ta bort all färg, blir inte helt rent men närapå.

Ta bort färg på cykel
näh, prova nån form av "thinner" dom har nått på biltema som jag köpte, är det mattsvart färg så tar det nog färgen förmodligen. jag tog bort färgen på wiliers gamla framgaffel som var mattblå från början o mattlackad svart, blev som ny.

Ta bort färg på cykel
slhap skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror inte Niklas Y läste frågan, då Limpan
> vill ha kvar färgen under.

Alldeles riktigt;-)

Däremot tror jag ändå att den nya lacken är mindre tålig än den gamla,
och färgborttagning löser lager för lager. Du kanske kan prova på något
dolt ställe?

Ta bort färg på cykel
Med tanke på att färgen nästan lossnar av sig själv så tror jag på thinner.

Vore jue najs att se vad som döljer sig under : )

nån som känner igen modellen by the way ?

Ta bort färg på cykel
Limpan77 skrev:
-------------------------------------------------------
> Med tanke på att färgen nästan lossnar av sig
> själv så tror jag på thinner.
>
> Vore jue najs att se vad som döljer sig under : )
>
>
> nån som känner igen modellen by the way ?

ja, man kan bli förvånad. har precis varit och inspekterat min crescent som var orange, har sett vissa tendenser till celeste färgkluttar på den, nu när ramen var blästrad så satt det celeste-grön färg lite här o där i skrymslen. Under den orange så att säga...

Jag tog den till industrilackering och det kommer kosta 300kr för en total renovering med lack, om det nite funkar med thinner...

Ta bort färg på cykel
Alltså. Fan. Tack, Kapten, idag förstod jag vad det är ungarna har boffat under alla dessa år. Jag har inte ens tänkt tanken att thinner kunde vara ett främmande ord utan bara att den användes till förtunning av färg. *plonk* - där föll poletten ned.

Kanske en ny slogan: Thinner - det nya bantningsmedlet.

Ta bort färg på cykel
haha ja, man blir aningens stenad av det! men det är kul med resultat snabbt!

känns dessutom rätt skönt att mattsvart går bort med thinner, då pendlar gafflar prylarna gärna får en omgång, man vet ju aldrig om man ångrar sig...

Ta bort färg på cykel
jag använde biltema art: 36-161 Förtunning en stor låda för 49,50

Gick från sånhär:
gaffel1.jpg ht=500

till sånhär:
gaffel2.jpg ht=600

använd plasthandskar bara, man blir sjukt torr i händerna av det. Det är billigt så använd rikligt med sörja!

Tillbaka
Topp