Ta lös framhjul??‍♂️

..::Larzzza::..

Aktiv medlem
Ta lös framhjul??‍♂️
Hoppas på okunskap och handhavandefel så detta är löst snabbt. Ska ta bort framhjulet på en Giant TCX SLR1 men vad är detta jag stött på? Vad är det jag missar, tagit lös snabbkopplingen men fast sitter det.
F14EA084-A5EA-45C8-940F-CEA571AE9628.jpeg

C07FDBDE-26F4-43FD-9DD4-46593E9448B8.jpeg
674A0A0F-B734-499D-8485-5843D2BBCFAE.jpeg
7AC0DFC1-926A-44EF-A1FD-08D402C8B774.jpeg

Senast ändrad:
Ta lös framhjul??‍♂️
Jag är den sista som ska ge tips och råd när det gäller att mecka med sin cykel.
Men i sann happyanda gör jag det ändå :giggle:
Jag gissar att det var länge sedan du lossade på framhjulet och med en bestämd knack med handen på ovansidan däcket kommer det att lossna.
Lycka till!

Ta lös framhjul??‍♂️
Vad jag förstår så skall det sitta en kolfiberhylsa genom gaffel och nav också. Den måste skjutas ut på något lindrigt sätt.
Konstruktionen ser ut så:
1519-spocgi-501%20zoom.jpg

Skulle själv försökt att få ut den åt höger, då den ser ut att ha någon sorts koppling mot den högra sidans mutter.

Ta lös framhjul??‍♂️
Jag är den sista som ska ge tips och råd när det gäller att mecka med sin cykel.
Men i sann happyanda gör jag det ändå :giggle:
Jag gissar att det var länge sedan du lossade på framhjulet och med en bestämd knack med handen på ovansidan däcket kommer det att lossna.
Lycka till!
Vågar inte försöka med mer våld ännu, har bänt och ruckat, något lurt

Ta lös framhjul??‍♂️
Vad jag förstår så skall det sitta en kolfiberhylsa genom gaffel och nav också. Den måste skjutas ut på något lindrigt sätt.
Konstruktionen ser ut så:
1519-spocgi-501%20zoom.jpg

Skulle själv försökt att få ut den åt höger, då den ser ut att ha någon sorts koppling mot den högra sidans mutter.
Aha ja det verkar rimligt. Du menar alltså åt höger som motstående sida till bromskivssidan?

Ta lös framhjul??‍♂️
Att tillägga är att hjulet bara sitter fast på skivbromssidan, går att bända ut gaffeln lite så det t.o.m. blir ett mellanrum mellan gaffel och hjul där
Lugna dig med att bända och bryta ett tag. Plocka fram något lagomt skonsamt och tryck eller knacka lätt på axeln som sitter kvar i navet. Axeln skall löpa hyfsat lätt i sidled, för du skall kunna plocka lös framhjulet under en tur för att t.ex. laga en punka.

Ta lös framhjul??‍♂️
Lugna dig med att bända och bryta ett tag. Plocka fram något lagomt skonsamt och tryck eller knacka lätt på axeln som sitter kvar i navet. Axeln skall löpa hyfsat lätt i sidled, för du skall kunna plocka lös framhjulet under en tur för att t.ex. laga en punka.
Yes, blir finlir. Tänker också att det ska väl vara lätt på något sätt av just den anledning, laga punka och liknande

Ta lös framhjul??‍♂️
Kan mycket väl vara en sådan du postade, tänker att den borde följt med ut men ska inspektera mer ikväll hur detta ska gå till. Kan inte förstå tanken med denna konstruktion
Det är mest för att krångla till det. Inte så många andra tillverkare som har hoppat på samma idé i vart fall.
Den har fått kritik att den där extra axeln inte följer med ut lika lätt som den bör göra.

Ta lös framhjul??‍♂️
Ska man inte vara fälla handtaget 180 grader från låst läge och därefter skruva ut hela skiten genom att använda handtaget som hävarm? Känner inte igen just denna konstruktion, men så fungerar vissa andra thru-axlar.

Ta lös framhjul??‍♂️
Om det som har kommit ut går att gänga tillbaka i hylsan (och inte i gaffeln) så borde det gå att skruva av "handtaget" och knacka försiktigt på den smala axel, eller...

Ta lös framhjul??‍♂️
Det löste sig till slut… utan våld. Stoppade tillbaka snabbkopplingen (eller vad det heter) och drog utåt fast lite åt sidan samtidigt så den greppade tag i kolfiberhylsan. Efter några försök så åkte den till slut med ut. Kolfiberhylsan/cylindern sitter bara där, inte gängad och går inte komma åt utan verktyg. Känns inte så genomtänkt, får man punka kan man ge sig fan på att man inte kommer få ut den och då är det kört. Tack för alla svar?

3C2ED5D5-7D7A-4E1C-A0A0-D1C039DB5C74.jpeg

Ta lös framhjul??‍♂️
Ska man inte vara fälla handtaget 180 grader från låst läge och därefter skruva ut hela skiten genom att använda handtaget som hävarm? Känner inte igen just denna konstruktion, men så fungerar vissa andra thru-axlar.
Ja så är det på min fullgung, och så borde det ju vara, men här var det en helt slät hylsa/cylinder som satt kvar när det andra togs ut

Tillbaka
Topp