Täby Saltluft 300km 8/9 2018

Bilagor

• Capture+_2018-09-03-21-04-00.png
    Capture+_2018-09-03-21-04-00.png
    23.6 KB · Besök: 189
Jag lär väl också dyka upp och göra cykelpremiär. Har inte cyklat sen i juni, förutom några tafatta jobbpendlingar sista veckan. Siktar på att slå världsrekord och ställa av varenda kotte i klungan.

bigmollo sa:
Jag lär väl också dyka upp och göra cykelpremiär. Har inte cyklat sen i juni, förutom några tafatta jobbpendlingar sista veckan. Siktar på att slå världsrekord och ställa av varenda kotte i klungan.

Bra ambition. Blir det nån klunga då?

bigmollo sa:
Kottar brukar ju sällan cykla så det borde t.o.m. du klara av. ;-)

I övrigt börjar väderspåmännen trilskas nu:
Capture.PNG

Så jäkla snabb är jag inte. Hade säkert haft sällskap vissa delar iallafall.
Min tanke med lördagen var att testa att kanske inte köra så fort men ha blixtsnabba stopp (och därmed möjligen hamna ensam delvis). För att se hur det känns liksom. Men om det blir regn hela rundan så kanske jag klurar på en annan strategi.

Suck, varför måste de hålla på och ändra prognoserna hela tiden. Man kan ju få ångest för mindre. Nu har dock SMHI bra väder nederbördsmässigt på lördag (bilden för i Gimo):
Capture.PNG

Ingen idé och hålla på och noja över vädret, det blir vad det blir.
Ta med lämpliga lager med kläder och cykla.

Och säkert blir det fel ändå så att man antingen kokar eller fryser.
Men det är bara att cykla 300km sen är det klart.

Fullkomligen rimlig strategi om man uppskattar regncykling. Jag ogillar det dock, just delvis för att det är väldigt svårt att få till en vettig klädsel temperturmässigt, i synnerhet om det blir skurar. Dessutom är 12+ timmars grustuggande inte riktigt min favoritaktivitet på helgen. Så jag föredrar att noja lite, ta ett beslut på torsdagskvällen och därefter mer att gå in i gilla-läget-mod.

GoranS sa:
Fullkomligen rimlig strategi om man uppskattar regncykling. Jag ogillar det dock, just delvis för att det är väldigt svårt att få till en vettig klädsel temperturmässigt, i synnerhet om det blir skurar. Dessutom är 12+ timmars grustuggande inte riktigt min favoritaktivitet på helgen. Så jag föredrar att noja lite, ta ett beslut på torsdagskvällen och därefter mer att gå in i gilla-läget-mod.

Om du kommer fram till att vädret är acceptabelt gissar jag att du uppskattar den fart Jannetuba erbjuder tillsammans med Anna. Vägvinnande med ljusgaranti.

Hasse#7 sa:
GoranS sa:

Om du kommer fram till att vädret är acceptabelt gissar jag att du uppskattar den fart Jannetuba erbjuder tillsammans med Anna. Vägvinnande med ljusgaranti.
Jo, det stämmer nog. Har på ett par slottsrundor inledningsvis legat i samma grupp som den duon.

GoranS sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:

Jo, det stämmer nog. Har på ett par slottsrundor inledningsvis legat i samma grupp som den duon.

Jaja, få väl se om jag är friskare än i våras när vi körde Hasse :) Hade en liten mancold i förra veckan men är på uppgång, så jag hoppas på en fin tur. Ser bättre ut med prognosen från SMHI nu i alla fall.

Jannetuba sa:
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:

Jaja, få väl se om jag är friskare än i våras när vi körde Hasse :) Hade en liten mancold i förra veckan men är på uppgång, så jag hoppas på en fin tur. Ser bättre ut med prognosen från SMHI nu i alla fall.

Jag kommer stämma av med Bengt-re. Den dealen gäller i första hand. Finns det något gemensamt att göra med er så gör vi det men planen är att det inte gör något om det blir mörkt. Vi ses väl innan om inte annat.

Hej! Jag har anmält mig till lördag. Har 650 mil i benen i år men tänker åndå ta det i lagom takt och kan väl i värsta fall dra hela vägen om jag hamnar i en grupp som är civilserade nog att stanna och äta en ordentlig lunch ;-) Sätter på stänkskärmar vid risk för mer än ngn skur. Packar även lampor etc för egna och andras ev haverier.

Nu börjar vi bli några stycken. Frankfurt går all in och spelar högt med sin hundring, allt eller inget liksom. Jag funderar på om Telesauvage är en bekant sen tidigare. Mycket tyder på det. Bigmollo hetsar kottar och Solsting lägger om spelplanen genom att rationalisera bort pauser och köra Gundestämplingar. GoranS håller fast vid sin sista minuten/just in time plan. Jag vill komma igång, nojjar lite över täppt näsa, får inte missa det här tillfället att bli klar.

GoranS sa:
Har i alla fall tidigare varit Furusund, Grisslehamn, Gimo och Knutby.

Jag tror att du har rätt. Egentligen räcker de tre första för att säkerställa ruttefterlevnad.

Den rundan har väldigt naturliga kontroller då hörnen är mycket väl definierade.

Nja, jag får till en rutt som är ca 1,5 km kortare än den aktuella om man från Gimo kör väg 288, 273, 268, Sandavägen och sen (om jag minns rätt) avslutningen på 20-milaren. Ingen egentligen betydande skillnad och den nuvarande bansträckningen är mycket trevligare än det ovan nämnda alternativet så ...

GoranS sa:
Nja, jag får till en rutt som är ca 1,5 km kortare än den aktuella om man från Gimo kör väg 288, 273, 268, Sandavägen och sen (om jag minns rätt) avslutningen på 20-milaren. Ingen egentligen betydande skillnad och den nuvarande bansträckningen är mycket trevligare än det ovan nämnda alternativet så ...

Okejdå! Men typ ungefär dårå. 1,5 km är ju inget som en 30 milare står eller faller på. De flesta rundor har ju ändå lite moms inbyggt för att säkra att hålla ACP nöjda.

Btw så pekar väderlottot på drylube just nu.

Hoppas bara man lyckas undvika baciller - många hostande småsjuka människor i hoodsen nu.

Bilagor

• Capture+_2018-09-05-17-42-54.png
    Capture+_2018-09-05-17-42-54.png
    53.3 KB · Besök: 117
Nej, jag håller med, 1,5 km är "felräkningspengar" i sammanhanget. Dock tycker jag att det är rätt skönt att det är en kontroll emellan Gimo och mål. Är mentalt sett mycket enklare att ta en liten "fikapaus" om det är en kontroll än annars och är man lite seg kan det vara skönt även om den kanske egentligen kommer lite för tidigt i det syftet - 10-15 km senare skulle inte ha skadat, men där är det väl sämre med vettiga orter.

Sista chansen att anmäla sig. Ser fram emot GoranS slutliga analys av väderförutsättningar. Sällan har ett lopp varit så jinxat. Kommer det straffa sig? Ni som tvekar, kom och cykla, det blir en härlig tur.

Sista chansen = innan midnatt, eller ...?

Väderprognoserna är verkligen ingen lättolkade. Det som verkar hyggligt klart är att ett lågtryck kommer att dra åt nord/nordost under lördagen. Centrum kommer att ligga över östra Norge/gränstrakterna och banan ligger i östra ytterkanten av det till lågtrycket kopplade regnområdet. Osäkerheten ligger i hur gränsen för regnområdet kommer att röra sig. SMHI verkar mest och yr.no minst regninriktade och klart.se någonstans däremellan. Temperaturen verkar hur som helst bli tillräcklig för att man inte ska behöva bli alltför kall även om det skulle skvätta lite från himlen.

Som sagt, jag avvaktar till ikväll och tar beslut då. Försämras inte prognoserna kommer jag nog att chansa och anmäla mig.

Färdigvelat för min del och skickade in en anmälan. Nu jinxar jag det här ordentligt och går ut med att jag har inga stänkskärmar och ingen regnjacka värd namnet. Men 100-lappen vaskas inte i första taget.

Det brukar vara så att ambitonen är högre än förmågan, dvs hänga med en för snabb klunga de första 10 milen och sen blir det pannbensträning de sista 20...

GoranS sa:
Sista chansen = innan midnatt, eller ...?

Väderprognoserna är verkligen ingen lättolkade. Det som verkar hyggligt klart är att ett lågtryck kommer att dra åt nord/nordost under lördagen. Centrum kommer att ligga över östra Norge/gränstrakterna och banan ligger i östra ytterkanten av det till lågtrycket kopplade regnområdet. Osäkerheten ligger i hur gränsen för regnområdet kommer att röra sig. SMHI verkar mest och yr.no minst regninriktade och klart.se någonstans däremellan. Temperaturen verkar hur som helst bli tillräcklig för att man inte ska behöva bli alltför kall även om det skulle skvätta lite från himlen.

Som sagt, jag avvaktar till ikväll och tar beslut då. Försämras inte prognoserna kommer jag nog att chansa och anmäla mig.

Jag fick för mig att jag läst 48 timmar innan start men det kanske inte är så noga?

Fan!
Jag lyckades missa anmälan.
Tror ni det går att efteranmäla sej?
I värsta fall får man väl donera en hundring till klubben o köra ”utom tävlan”.
Det har ju gott bra förr...

GoranS och Havoc 5, ni kanske kan skicka pm till grimpeur eller grimpeuse. Med lite tur och vänlighet kanske de gör en manuell anmälan av er.

Jag har skickat en fråga till grimpeur och grimpeuse. Fast jag vet inte om de har ansvar för arrangemanget, de sköter ju Södertälje.

Äsch. Jag kör utom tävlan.
Jag har redan mina nödvändiga stämplar för i år.
Nu blir det ännu lättare att stanna hemma om det regnar.

I sådana fall är det kanske inte omöjligt att anmäla sej vid start.
Jag skäms inte om jag lämnar slanten till klubbkassan iallafall.
Skulle det uppstå sura miner får man väl dra hem o kolla tv då.

Havoc 5 sa:

Ingen blir väl sur på dig för en sådan sak?

Havoc 5 sa:

Det klart det inte blir sura miner. Särskilt inte om man är med ibland annars. Jag tänkte snarare att det var bra för Verksamheten med många reggade till start.

Tillbaka
Topp