Tack alla kvinnor....!

Tack alla kvinnor....!
Min fru sket i allt från och med igår. Tog bilen och åkte till en kompis i Rättvik. Bara för att man kan. Det kändes spontant och äkta.

Tack alla kvinnor....!
Spontant. Hon ville ha chips , jag ville verkligen inte gå ut men jag bet ihop och gick?? Hade jag iof gjort oavsett dag men kan man claima lite karma poäng så varför inte.

Tack alla kvinnor....!
Dagens Goldman Sachs Elevator-cynism

"If women really get paid 20% less for the same work, wouldn't a shareholder conscious company just hire only women?"

Tack alla kvinnor....!
JLarsson sa:

"If women really get paid 20% less for the same work, wouldn't a shareholder conscious company just hire only women?"

Löneskillnaderna är ju en av de saker där det finns fakta svart på vitt att kvinnor tjänar mindre än män. Går liksom inte att säga emot

Tack alla kvinnor....!
Mr Orange sa:
hm sa:
fick vi in lite främlingsrädsla i tråden också , o det är bara tisdag...

Jag är gift med en invandrare, mina barn har fler muslimska vänner än "svenska", och jag har gett husrum åt flickor som trotsat sin familj.

Hedersförtryck är något högst reellt, din förbannade idiot.

Det är inget måste att ställa det ena mot det andra. Man kan gilla både hund o katt, tycka att hbt-rättigheter är viktigt samtidigt som man är mot rasism, vara intresserad av djurrätt och mot aga av barn -samtidigt.
Det är bra det du gör. Det är inget som hindrar dig att göra något annat.

Tack alla kvinnor....!
Max_max sa:
JLarsson sa:

Löneskillnaderna är ju en av de saker där det finns fakta svart på vitt att kvinnor tjänar mindre än män. Går liksom inte att säga emot

Men inte 20%. Medlingsinstitutet har tittat på det där, en myndighet under Arbetsmarknadsdepartementet.

edit: en länk så ni inte tror jag drar siffrorna ur röven http://www.mi.se/files/PDF-er/att_bestalla/loneskillnader/skillnaden14.pdf

"Om man med hjälp av standardvägning tar hänsyn till skillnader i yrke, sektor, utbildning, ålder och arbetstid blir löneskillnaden 5,0 procent år 2014. "

"Om hänsyn tas till samma faktorer som vid standardvägning, men på en mer detaljerad nivå, framgår att yrke är den största enskilda faktorn bakom löneskillnaden mellan kvinnor och män. Löneskillnaden efter regressionsanalys är 4,2 procent."

"Det är inte möjligt att med hjälp av den officiella lönestrukturstatistiken svara på frågan om löneskillnader mellan kvinnor och män är osaklig. De löneskillnader som finns mellan kvinnor och män kan vara osakliga. Men de kan också bero på att kvinnor och män av andra anledningar, fördelar sig olika över faktorer som påverkar lönen eller på att vissa sådana faktorer saknas i lönestrukturstatistiken."

Med "osaklig" menas diskriminering.

Senast ändrad:
Tack alla kvinnor....!
Max_max sa:
JLarsson sa:

Jag säger inte emot. Jag påvisar bara hur det blir om man applicerar kapitalism ("shareholder value") på ett faktum, även om procentsatsen är felaktig.

Tack alla kvinnor....!
Konkret sa:
Tjenare

Ulf hur gick det igår?
Tjenare! Tackar som frågar! Det gick ganska bra, frun blev glad över uppvaktningen, och vi hade en trevlig kväll tillsammans, men i ärlighetens namn så var den enda "happyride" som blev av igår, den som var här på forumet....... Till annat var vi alltför trötta.
Fyndigt namn på ett forum förresten, det finns risk att någon stackars sate blir besviken när det handlar (mest) om cyklar....... Så här i kvinnodagens efterdyningar.

Mvh Ulf S.

Tack alla kvinnor....!
Spacekitty sa:
Max_max sa:
JLarsson sa:

Men inte 20%. Medlingsinstitutet har tittat på det där, en myndighet under Arbetsmarknadsdepartementet.

edit: en länk så ni inte tror jag drar siffrorna ur röven http://www.mi.se/files/PDF-er/att_bestalla/loneskillnader/skillnaden14.pdf

"Om man med hjälp av standardvägning tar hänsyn till skillnader i yrke, sektor, utbildning, ålder och arbetstid blir löneskillnaden 5,0 procent år 2014. "

"Om hänsyn tas till samma faktorer som vid standardvägning, men på en mer detaljerad nivå, framgår att yrke är den största enskilda faktorn bakom löneskillnaden mellan kvinnor och män. Löneskillnaden efter regressionsanalys är 4,2 procent."

"Det är inte möjligt att med hjälp av den officiella lönestrukturstatistiken svara på frågan om löneskillnader mellan kvinnor och män är osaklig. De löneskillnader som finns mellan kvinnor och män kan vara osakliga. Men de kan också bero på att kvinnor och män av andra anledningar, fördelar sig olika över faktorer som påverkar lönen eller på att vissa sådana faktorer saknas i lönestrukturstatistiken."

Med "osaklig" menas diskriminering.

Intressant!

Så den "osakliga" löneskillnaden mellan män och kvinnor är idag ca 4,2%, och minskar stadigt från år till år? Det är väsentligt mindre än vad jag trodde.

Dessutom, om man tar i beaktande hur jävla mycket sämre det går för killar än för tjejer i skolan nuförtiden (en skillnad bara som verkar öka vad jag förstår) så är det nog bara en tidsfråga innan rollerna är ombytta...

Tack alla kvinnor....!
DT sa:
Så den "osakliga" löneskillnaden mellan män och kvinnor är idag ca 4,2%, och minskar stadigt från år till år? Det är väsentligt mindre än vad jag trodde.

Mycket mindre än vad feministvänstern alltid för fram. Men skillnaderna ÄR inte osakliga, de KAN VARA, viktigt att skilja på också.

"De löneskillnader som finns mellan kvinnor och män kan vara osakliga. Men de kan också bero på att kvinnor och män av andra anledningar, fördelar sig olika över faktorer som påverkar lönen eller på att vissa sådana faktorer saknas i lönestrukturstatistiken."

Senast ändrad:
Tack alla kvinnor....!
JLarsson sa:
Max_max sa:
JLarsson sa:

Jag säger inte emot. Jag påvisar bara hur det blir om man applicerar kapitalism ("shareholder value") på ett faktum, även om procentsatsen är felaktig.

Jaha, ja så blir det nog till slut också.

Tack alla kvinnor....!
us930 sa:
Tjenare! Tackar som frågar! Det gick ganska bra, frun blev glad över uppvaktningen, och vi hade en trevlig kväll tillsammans, men i ärlighetens namn så var den enda "happyride" som blev av igår, den som var här på forumet....... Till annat var vi alltför trötta.
Fyndigt namn på ett forum förresten, det finns risk att någon stackars sate blir besviken när det handlar (mest) om cyklar....... Så här i kvinnodagens efterdyningar.

Mvh Ulf S.

Besvikelse ja! Så lågt att döpa om det till happyride från happymtb. Förövrigt så tycker jag att de andra är överdrivet hårda mot dig. Du hade goda, hederliga intentioner.
12814188_10153361835801301_3249616761839589694_n.jpg

Tack alla kvinnor....!
Jacoba sa:
us930 sa:

Mvh Ulf S.

Besvikelse ja! Så lågt att döpa om det till happyride från happymtb. Förövrigt så tycker jag att de andra är överdrivet hårda mot dig. Du hade goda, hederliga intentioner.

Tack Jacoba! Jo, mina intentioner var verkligen goda och hederliga, dock fanns det väl någonstans en ond aning om att detta lilla enkla tacktal till kvinnan inte skulle få stå helt obesvarat, och så här efter drygt ett dygn kan jag göra följande intressanta konstateranden.
Jag har blivit kallad för sopa, rövhål, ojämnlik, troll och hästbajs. Idiot var det någon som skrev också, men det var nog inte till mig förvånande nog. Politik och företagsekonomi har dryftats, Invandring och hedersproblematik lika så. Förtryck och orättvisor.
Den enda kvinna som har tackat mig för mina tafatta små försök till uppmärksammande denna dag är min fru, undantaget den gulliga hälsningen från underbara Kristin förstås..., vilket ju värmer lite extra.
Vi lever i ett modernt samhälle, uppenbaligen.
Krama varandra i trafiken, och cykla i frid!
Happy ending every time!

Mvh Ulf S.

Tack alla kvinnor....!
us930 sa:
Jacoba sa:
us930 sa:

Mvh Ulf S.

Tack Jacoba! Jo, mina intentioner var verkligen goda och hederliga, dock fanns det väl någonstans en ond aning om att detta lilla enkla tacktal till kvinnan inte skulle få stå helt obesvarat, och så här efter drygt ett dygn kan jag göra följande intressanta konstateranden.
Jag har blivit kallad för sopa, rövhål, ojämnlik, troll och hästbajs. Idiot var det någon som skrev också, men det var nog inte till mig förvånande nog. Politik och företagsekonomi har dryftats, Invandring och hedersproblematik lika så. Förtryck och orättvisor.
Den enda kvinna som har tackat mig för mina tafatta små försök till uppmärksammande denna dag är min fru, undantaget den gulliga hälsningen från underbara Kristin förstås..., vilket ju värmer lite extra.
Happy ending every time!

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Jag tycker lite synd om Kristin som upppenbarligen är bitter över sitt liv. Kanske skulle det kännas bättre om du istället blev lite uppmärksammad varje dag, istället för med en ynka tråd på kvinnodagen? Jag önskar dig verkligen detta, Jag försöker att uppmärksamma min fru varje dag, i allafall på något sätt. Det handlar inte alltid om dyra presenter eller sådant, en omtänsksam handling, en hjälpande hand i vardagen, en liten övveraskning, eller kanske bara en vänlig komplimang, en uppmuntrande blick eller smekning.

Mvh Ulf S.

"Ett enda litet tacktal"

Tjenare.

Tack alla kvinnor....!
us930 sa:
Jacoba sa:
us930 sa:

Mvh Ulf S.

Happy ending every time!

Mvh Ulf S.

Ganska väntat när forumet har kraftig slagsida åt lättkränkta vita män.
Här får goda intentioner stå tillbaka för att lämna plats åt åsikts-ofrihet och likriktning, vilket lustigt nog är precis vad samma skribenter säger sig vara emot.

Tillbaka
Topp