Tacx Flow Smart trainer "slirar"

Ragge Hylsa

Aktiv medlem
Hej!
Kör rätt mkt Zwift och har en relativt nyinförskaffad Tacx Flow Smart. Kör med hårt pumpat Tacx Trainer Tyre och däcket ligger på ordentligt mot rullen. Däcket sitter också 100% rätt på fälgen. Ändå får jag vid accelererande en slirning där jag känner att däcket släpper från rullen och spinner. Och då är det alltså inte så att jag behöver trampa till kraftigt för att detta skall hända. Det räcker i princip med att banprofilen ändras en smula till uppförsbacke och jag tar i litet mer.....då dyker det problemet upp. Tycker det verkar dumt att den där roterande delen i trainern är av metall och däcket är så slickt, det bjuder ju upp till att det skall slira. Vore väl bättre med hårt gummi i trainern, tänker jag. Tar gärna emot tips på hur jag ska gå tillväga med det här grymt irriterande problemet....tack!

Antar att du har rätt tryck i däck, och rulle mot däck, samt att du har kalibrerat trainern. Plus att du har trainerdelen i rätt hål i metallställningen. Om du har gjort det har jag inga förslag.
/L

Ojsan. Hehe. Jag kanske har varit för snabb att skruva ihop grejerna och hoppa upp på hojen och börjat zwifta. Nån kalibrering har jag inte gjort.....låter på nåt vis grundläggande, haha. Får väl se om jag har kvar kartonger och manualer och så. Kalibrerar man med mjukvara eller...? Skulle jag ha sparat cd'n som jag slängde? Får väl skämmas lite och googla lite...

Har inget belägg för att det är så med trainers generellt men min erfarenhet är densamma, dvs om man maxaccelererar så slirar det gärna lite oavsett hur hårt/löst man spänner rullen mot däcket. Min lösning var att jag slutade med det...
Hoppas du hittar någon annan lösning.

Ladda hem tacxappen och använd kalibreringen som finns där.. Klart!

Ps. "hårt pumpat" (gamla landsvägsrävar bör skämmas?) är inte alltid bättre. Mitt 1,25" trainerdäck har maxtryck på 6,8 eller 6 bar. Men då är det max också. :)

Tack!
Som vanligt levererar Happy.
Visade sig att jag hade appen för kalibrering i mobilen. Den klagade på för tok löst åtskruvad rulle mot däck. Alltså att hela rull-mekanismen skulle ligga tajtare mot däcket. Testade så jag fick in kalibreringen fint på grönt och kunde sedan inte få däcket att slira mot rullen. Kör för övrigt ett däcktryck på strax under 7 Bar mao relativt stenhårt (däcket säger max 8.5 Bar) Riktigt glad nu:) Tack!!

Jag har ett närbesläktat problem med min Tacx Vortex.
Se bilden på när jag har kört 4x4 med 280 W inställt under intervallerna.
Trots att jag ställer in en konstant effekt på trainern så sjunker motståndet under intervallen. I början så är det ca 50W över det inställda, för att sedan sjunka ner mot ca 20 W över det inställda efter 4 minuter. Efter 4 minuters lugnt trampande med låg effekt upprepas fenomenet.
Att verklig effekt är högre än inställd beror troligen på att en del effekt försvinner i rullen samt att vare sig trainern eller effektmätaren kanske inte är helt exakta.
Efter 10 minuters uppvärmning så brukar jag köra kalibreringen, dvs att trampa upp i 30 km/h och sedan låta hjulet stanna.
Jag har ett Conti trainerdäck och har provat med 6 - 8 bar tryck. Rullen är ordentligt spänd och jag känner ingen direkt slirning när jag accelererar.
Någon som upplever samma fenomen?
Ideer om vad man kan göra åt det?

Bilagor

• 4x4.JPG
    4x4.JPG
    88.7 KB · Besök: 75
Tillbaka
Topp