frippegubben sa:
Egentligen borde jag inte skriva alls i det här infekterade ämnet...
Hemikring har vi åtminstone en som kör emtb i skogen och jag ser inga problem med det, har cyklat ihop med hen och det är lika kul som att köra med nån utan elassistans.
Nåväl, jag tror tankevurpan ligger hos lagvrängarna, som inte riktigt genomskådade konsekvenserna fullt ut av att de fastställde att cykel med elmotor a 250W = cykel i lagens mening. Och ännu mindre när de sen hittade på nästa kategori, dvs cykel utan trampor med fri effekt och max 20km/h = cykel. De hade nog skygglappar på och såg stureplanspendlare och segways framför ögonen, inte folk på emtb i skogen.
Hade man istället fastställt en helt egen kategori av fordon, t ex e-cykel, så hade de visserligen fått mer jobb att definiera vad som gäller specifikt för den fordonsgruppen, men den hade å andra sidan inte åkt bananskal rakt in i allemansrätten!
Det är helt okej att ha en åsikt i ämnet. Jag kan faktiskt hålla med dig om att elcyklar inte hanterats snyggt i lagen. Men det är lagen som gäller och därför efterlever jag den.
Om jag skulle skrivit lagen vad det kommer till elcyklar så skulle jag formulerat den helt annorlunda. Bara för att ge några exempel på ändringar som jag skulle infört...
Ett helt nytt fordonsslag, elcykel, hade skrivits in i lag om vägtrafikdefinitioner.
- En elcykel är ett tvåhjuligt fordon vars motor är elektrisk och vars totalvikt ej överstiger 30 kg.
- Elcyklar blir ett eget fordonsslag i trafiken och kan regleras separat från andra fordonsslag.
- Elcyklar klassificeras in i två kategorier.
-- Klass I, motorns maxeffekt är 1000 watt, fordonets konstruerade maxhastighet är 45 km/h.
Med konstruerad maxhastighet menas att vid motorns absolut högsta tillämpliga varvtal
skall cykelns hastighet mekaniskt ej kunna överstiga 45 km/h.
Krav på hjälm och årlig besiktning införs, men ej krav på körkort.
I den årliga besiktningen skall viktiga komponenter som däck och bromsar kontrolleras och
säkerställas god kvalitet på grund av fordonets ringa vikt och höga hastighet.
Elcykel Klass I får ej framföras på cykelbana. Ej heller i terräng utan tillstånd från tillordnad myndighet.
Elcykel Klass I får ej ha ytterligare krafttillskott som exempelvis pedaler utan skall uteslutande drivas av elmotorn.
Elcykel Klass I skall vara utrustad med signalanordningar. (körriktningsvisare, bromsljus, framlykta och tuta)
-- Klass II, motorns maxeffekt är 250 watt, fordonets konstruerade maxhastighet är 30 km/h och måste kombineras med pedalkraft.
Med konstruerad maxhastighet menas att när pedalerna roterar i en hastighet av 120 varv per minut
skall cykelns hastighet mekaniskt ej kunna överstiga 30 km/h.
Motorn skall inte tillföra kraft när pedalernas varvtal överstiger 120 varv per minut.
Motorn får enbart tillföra kraft i samband med att cyklisten trampar på pedalerna.
I övrigt skall elcykel Klass II behandlas som cykel och får således framföras överallt där cykel får framföras.
- Undantag i till elcyklars framfart får göras där det är befogat, till exempel på innegårdar och
lekplatser eller i naturreservat där, efter oberoende undersökning fastställts att elcyklar skapar
en otrygg miljö för människor, djur eller orsakar ovanligt slitage på naturen.
Vid undantag skall hänsyn tagas till elcykelns möjlighet att passera ett område utan att behöva
färdas på eller i, för den, förbjudna områden.
------------------------------
Nej, jag är inte en lagskribent. Men jag skulle börjat med något i den stilen.
Två viktiga poänger i det jag skrev är.
1) Elcyklar kommer idag i två olika klasser redan. Jag vill inte kalla dom för Moped Klass I för en elcykel är inte att jämföra med vad vi kallar moped eller ens elmoped. Elmopeder har en maxeffekt av 4000 watt på grund av dess höga vikt. Där skulle jag formulera specifika krav på elmopeder kontra elcykel klass I.
2) Tillgången till naturen kan särskilt regleras men inte frihändigt utan skall utredas av oberoende instans som avgör om ett förbud är aktuellt för det gällande området. I mitt eget tycke skall det till exceptionella omständigheter för att motivera ett sådant förbud. Så pass exceptionella att i alla fall jag sedan länge redan låtit bli att cykla där även med en vanlig cykel.
EDIT: En sak till, notera vad jag skrev om Elcykel Klass I, "Ej heller i terräng utan tillstånd från tillordnad myndighet."
Jag tycker att ALL form av terrängkörning med fordon tyngre än 30 kg måste godkännas av tillordnad myndighet förutom för polis, brandkår och sjukvård.
Det vill säga, skall en skogsägare köra skogsmaskin så måste tillordnad myndighet godkänna färdväg och ställa krav på hur marken skall förstärkas innan framfart.
Allt för ofta jag ser markägare köra traktorer rakt genom stigar. Inte minst i Vättlefjäll.
Och dessutom monterar dom ner spång och broar i naturreservatet för att kunna köra sin traktor där dom vill köra den. Dom återställer inte sedan utan lämnar sunkhål som besökare sen får balansera på grästuvor för att ta sig förbi.
Samma med fyrhjulingar som många markägare drar runt med i skogen. "Jag vårdar bara min skog"
Jovisst, du har just förstört marken där du körde men okej...