Tankar om White GX Pro 20

Frågade cykelmeken på xxl om dom hade någon geo tillgänglig. Fick svaret att man inte brukar ha tabeller för "instegscyklar". Aldrig sett en cykel från ett "riktigt" märke oavsett prisklass som inte haft geometri publicerad. Får kanske ta med måttband nästa gång man åker till xxl😆

Nästa gång du träffar samma mekaniker, fråga hen var gränsen går. Är GX interceptor för 25 tkr en "instegscykel"? Snacka om stolpskott...

För GX interceptor finns geotabell för 2022. Hur ska kunden veta om den fortfarande är aktuell? Jag vet att det är en Carbonda 696-ram, men hur många vet det?

Jag köpte 2024 modellen i storlek L för ett par månader sedan när den fanns för 11k.
Har inte kört med den mycket ännnu då jag håller på och byter ut ett par saker och annat kom i vägen. men jag har kollat på ramen och mätt lite.
Stack och reach verkar vara rätt likt geometritabellen för L, har inget exakt sätt att mäta men det skiljer inte mycket.
TT verkar vara 56cm rätt exakt, vilket inte stämmer med tabellen, så gissar på att det är den gamla tabellen som är ute och cyklar, då stack och reach verkar rätt.

Har tittat på lite andra gravelcyklars geometritabeller och mätt min ram, kom fram till att den är storleksmässigt väldigt lik tex en specialized diverge i storlek 56, alltså rätt normal i storlek för en gravelcykel med snäll geometri.

MEN styret har väldigt udda mått jämfört med de flesta cyklar i denna kategorin, reach på 90mm(!) vilket är väldigt långt. De flesta moderna gravelcyklar kommer med styren som har ca 65-75mm i reach, Divergen som nämndes innan kommer med 70mm reach på styret, så där får du 2cm extra reach till hoods och drops på köpet. Min storlek L kom med 42cm bredd, står dock på sidan att det skall vara 44cm.

Gör inte så mycket för mig då jag ändå håller på och bytter ut det med ett mer normalt gravelstyre (Zipp Xplr 42cm), men det gör ju att cykeln känns längre än vad den är egentligen.

Har det dykt upp några geo-tabeller? Tänker själv L till mig 190+ när de specar den 185-195, föredrar ju mindre hoj åtminstone för stig. Har möjlighet att jämföra mått med en Diverge, men svårt utan siffror 🙈

Senast ändrad:
Har det dykt upp några geo-tabeller? Tänker själv L till mig 190+ när de specar den 185-195, föredrar ju mindre hoj åtminstone för stig. Har möjlighet att jämföra mått med en Diverge, men svårt utan siffror 🙈
Nej det verkar inte som dom bryr sig om det.
Är nog att provåka som gäller om man vill vara säker.
Tycker min passar perfekt som relativt snäll geo efter jag bytte styre, jag är ~182cm som referens. 195cm låter helknäppt rent spontant även med det överdimensionerade styret som sitter på i original.

Varför skulle du sätta dig på en för liten cykel för? :) Kommer ju se helt clowningt ut med knäna i styret, typ... sen är det väl inte en "stigcykel" i min värld. Ramen är verkligen hård och besynnerlig. Jag köpte en L och fick byte till setbackstolpe och funderar på att flippa stammen... Tyvärr verkar storlekarna på cykel vara batchberoende. Jag har haft 3-4st white gx så jag vet att storleken varierar.
Min nuvarande i L är mindre än min ridley i M, crux i 56.

Varför skulle du sätta dig på en för liten cykel för? :) Kommer ju se helt clowningt ut med knäna i styret, typ... sen är det väl inte en "stigcykel" i min värld. Ramen är verkligen hård och besynnerlig. Jag köpte en L och fick byte till setbackstolpe och funderar på att flippa stammen... Tyvärr verkar storlekarna på cykel vara batchberoende. Jag har haft 3-4st white gx så jag vet att storleken varierar.
Frågan infinner sig: varför 3-4 White GX?

Jag provsatt en L när sambon köpte sin S och tyckte den var stor för att vara L. Jag är 193 och kör diverge expert i 61 till vardags. Med längre stam och annat styre hade jag nog kunnat köra L, jämförde dock inte med en XL och satt ju bara ett par sekunder så skulle nog rekommendera att du prövar.

Jag provsatt en L när sambon köpte sin S och tyckte den var stor för att vara L. Jag är 193 och kör diverge expert i 61 till vardags. Med längre stam och annat styre hade jag nog kunnat köra L, jämförde dock inte med en XL och satt ju bara ett par sekunder så skulle nog rekommendera att du prövar.
När var detta?

Ramen är verkligen hård och besynnerlig. Tyvärr verkar storlekarna på cykel vara batchberoende. Jag har haft 3-4st white gx så jag vet att storleken varierar.

Enl de uppgifter jag har fått är ramen alltid densamma för en given årsmodell. Dessvärre skiftar den mellan årsmodellerna och 2025 är kortare än 2022 och kan ha andra egenskaper. Jag har två LTD av 2022 års modell och de har olika framgafflar, vilket påverkar geometrin lite.

Jag har inte cyklat någon annan årsmodell, men just 2022:an är enl min uppfattning en vettig och mkt prisvärd cykel. Förra året hade vi tre LTD:s med till Alperna (lättare med reservdelar ju fler som har likadana cyklar) och de ersatte bla GT grade och Scott Speedster gravel. Ingen upplevde någon skillnad till det sämre (utom jag som gick från fin kolfiber, men det är ju inte jämförbart och LTD:n var utan tvekan tillräckligt bra).

Reach på en S mätte jag till runt 385-390, leverarades med 90mm styrstam och 90mm reach i styret.De flesta märken har väl runt +10mm per storlek så om man killgissar lite ligger L på 410 och XL på 420 i reach. Ingen aning hur lång stammen på L eller XL är dock.

Det är en riktigt lång cykel för att vara 52, speciellt när XXL rekommenderar den till folk 157-165. För att jämföra
är det samma reach och stam som en 56 diverge. Diverge kommer med 15mm kortare reach i styret så totalt sett är en 52 GX längre än en 56 diverge. Diverge i 52 är 15mm kortare reach, 20mm kortare stam och 15mm kortare styre.

Min sambo är 168 och jag har ändrat styre till 70mm reach och stammen till 70 och nu sitter hon rätt bra. Skulle inte rekommendera cykeln till folk under 170 även i S.

För att bekräfta storleksförvirringen. Jag har haft en GX LTD som jag köpte ny i mars 2022. Kör den i S(52) då medium var slut. Tyckte dock att den kändes bra i storlek ändå.
Jag är 179cm. Kör normalt medium hos andra märken.
Har kört den med orginal styre och stam men med annan sadel. Tot 1100 mil och som längt 33mil grus. Ergonomiskt har jag inte kännt något konstigt. Kanske att ligga i bocken blir lite väl lågt. Har sadeln hissad rätt högt.

Jag gjorde en bike fit för en Ridley Kanzo strl L och White LTD 2022 års modell strl M vid samma tillfälle. Bike fitterns kommentar var att M var på gränsen till för liten. Eftersom vi inte hade tillgång till en L eller någon geometritabell är det oklart om en L hade varit bättre. Jag är 179 cm lång.

Vid en mkt snabb mätning i en butik var en M 2025 (eller möjligen en 2024:a) ca en cm kortare mellan styrhuvud och sadelstolpe än min 2022:a.

Skärmbild 2025-06-04 222114.webp

Tjena! Köpte nyligen en White GX LTD-25 och är sugen på att sätta på ett par rejäla däck för cykling i lite grövre terräng med god komfort. Hur stora har ni som pressat gränserna med den nya ramen fått på som mest, med/utan stänkskärm? Jag ser att det gått på riktigt breda på äldre modeller, extra intresserad nu då XXL skriver på hemsidan att det ska gå på ännu lite bredare bakdäck på nya ramen 👀

Tillbaka
Topp