Tankar om White GX Pro 20

Gonzalos

Medlem
Verkar inte finnas någon tråd om årets gravel-cykel från XXL. Tror inte jag är den enda som inte kan allt tekniskt med cyklar och tror inte jag är den enda som vill veta vad mer erfarna tycker om denna cykeln. Snälla hjälp mig att ta ett köpbeslut fina Happyride-communityn! Har budget runt 10 (den låg ute för 10 i helgen) och är öppen för alternativ. Vad har ni att säga om denna cykel?

Senast ändrad:

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Bara det faktum att den har hydrauliska bromsar. Det är rätt sällsynt på gravels för 10.000. För 12 går det säkert men det är sällsynt. Annars håller den väl samma klass som andra cyklar inom det prissegmentet. GRX-växelsystem är säkert helt Ok med? Framtaget specifikt för gravels som jag förstått det?

dogday

Aktiv medlem
Vännens 2019 har 15,4 mm (innervidd) smala fälgar, vilket gör att den trevligt rymliga ramen (vill minnas att den ska ta 700x45) är svår att fylla upp med riktigt feta däck; tror redan 40 mm är utanför de flesta rekommendationer. Förhoppningsvis har årets modell 19+ mm. Hjulen är antagligen inte jätteroliga även på andra sätt, men trots detta är den på pappret en väldigt bra instegsmodell.

EDIT: Nevermind, 2020 har i21-fälgar och dessutom thru axle. Bra!

Gonzalos

Medlem
Ja GRX-växlarna ska vara på samma nivå som Tiagra som jag förstått det. Brukar vara mycket prat om geometri och däck, några inputs där?

Gonzalos

Medlem
Vännens 2019 har 15,4 mm (innervidd) smala fälgar, vilket gör att den trevligt rymliga ramen (vill minnas att den ska ta 700x45) är svår att fylla upp med riktigt feta däck; tror redan 40 mm är utanför de flesta rekommendationer. Förhoppningsvis har årets modell 19+ mm. Hjulen är antagligen inte jätteroliga även på andra sätt, men trots detta är den på pappret en väldigt bra instegsmodell.
Ja det är en viktig faktor för mig faktiskt, känner väl att den borde ta 42mm iaf. Kan ni hitta något om de fälgarna som sitter på 2020-modellen?

dogday

Aktiv medlem
Vet inte om du såg att jag justerade mitt svar, men bra fälgar nu. WTB gör helt OK däck. Jag gillar WTB Byway i 44mm MYCKET men det är jag det. De där är bra, mångsidiga däck att börja på för att kolla om du vill ha mer/mindre mönster och bredd (Byway är mer av semislicks).

Inte tillräckligt kunnig för att uttala mig om geo...

Gonzalos

Medlem
Vet inte om du såg att jag justerade mitt svar, men bra fälgar nu. WTB gör helt OK däck. Jag gillar WTB Byway i 44mm MYCKET men det är jag det. De där är bra, mångsidiga däck att börja på för att kolla om du vill ha mer/mindre mönster och bredd (Byway är mer av semislicks).

Inte tillräckligt kunnig för att uttala mig om geo...
Tack för svaren! Skulle ni säga att cykeln är ”framtidssäkrad” (dvs modern etc) och ett bra köp om man kan få den för 10k? Är lite skeptisk överlag till egna märken och XXL också dessutom.

Tommy011

Medlem
Har haft en i en vecka nu. Är väldigt nöjd! Har kört ca 15mil med den ännu och har inget att gnälla på mer än att sadeln har gett mig domningar. Men jag ska justera den lite och se om det finns hopp om den :)
Är av modell mycket tung cyklist antar jag med mina 104kg :)
IMG_20200505_224808.jpg

Här har du infon som står på fälgarna

Gonzalos

Medlem
Har haft en i en vecka nu. Är väldigt nöjd! Har kört ca 15mil med den ännu och har inget att gnälla på mer än att sadeln har gett mig domningar. Men jag ska justera den lite och se om det finns hopp om den :)
Är av modell mycket tung cyklist antar jag med mina 104kg :) Visa bilaga 414943
Här har du infon som står på fälgarna
Oj kul att höra, och tack för bilden! Jag är nära dig i tyngd så då är vi två :) har du några generella styrkor/svagheter som du känt av såhär långt?

dogday

Aktiv medlem
Enligt egen erfarenhet får man köpa en bättre sadel än den som följer med om man vill sitta bekvämt, oavsett om cykeln kostar 5000 eller 20000. WTB Volt är bra, Ergon smc-4 är bättre, i min upplevelse.

Cykeln är på alla sätt modern med nylanserade växlar och hydrobromsar, tubeless-fälgar i rätt bredd, bra däck, thru axle fram och bak (enligt hemsida, Tommy kanske kan bekräfta?). Skulle rekommendera den till en vän.

Tommy011

Medlem
Jag har inget rakt av att gnälla på mer än att jag va tvungen att gå igenom alla skruvar efter jag tagit upp den ur kartongen och justera växlarna. Det är något xxl gör gratis visserligen men jag ville inte vänta med att dra ut o cykla!

Jag gillade att alla komponenter är av grx och det va det som sålde mig helt :) gillar att den har koppling på bakre växeln för att slippa höra att kedjan rasslar på dåliga grusvägar.
Väl beprövat då jag höll bra hastighet in på en grusväg som hade tvättbräda hela vägen vilket fick hela min kropp att domna av men inte ett ända litet märke av kedjan på ramen.

Det stämmer att den har thru axel (både fram och bak)

Gonzalos

Medlem
Än så länge känns det som ett väldigt bra köp och jag lär slå till om den sänks till 10k igen. Vill ha all input om denna cykeln eller alternativ så jag kan ta ett bra beslut. Tack för allt so far!!

Salabaladala

Aktiv medlem
En sak jag kom att tänka på är att man valt, korrekt och klokt, rätt så små framklingor. 46/30 är vad man vill se på gravel. Man ser ju ibland cyklar som marknadsförs för grus och så sitter det nån lvg-grupp med typ 50/36 på.

Tommy011

Medlem
Tänk på att du måste köpa pedaler till bara! Jag köpte Shimano Pd-Gr500 då jag aldrig använd SPD pedaler och känner mig aningen obekväm med tanken av att sitta fast.

Ett tips är att köpa dom från Stadium i så fall. Billigast i Sverige på dom när jag letade. Framförallt nu när dom har 15% rabatt på hela cykel sortimentet idag och i morgon (5-6maj)

Tommy011

Medlem
En sak jag kom att tänka på är att man valt, korrekt och klokt, rätt så små framklingor. 46/30 är vad man vill se på gravel. Man ser ju ibland cyklar som marknadsförs för grus och så sitter det nån lvg-grupp med typ 50/36 på.
Jag håller med. Va och spanade på flera cyklar av kända märken så som Cannondale, Trek, Specialized, Felt osv men jag ville hålla mig under 15.000kr och alla cyklar under kändes som ganska ihopkastade cyklar av diverse racer cykel delar.
Samma dag White cykeln dök ut så träffade den allt jag letade efter förutom att märket inte klingar lika fint och lacken va väl inte det jag helst ville ha men där fick jag vika mig eller gå upp ordentligt i pris.

Murdock

Aktiv medlem
160mm bromsskivor fram och bak med flat-mount fästen på ram och gaffel. Framtidssäkrat och bra. Om någon orkar kolla så titta om standard 12/100 och 12/142 sitter på. 15 fram skulle inte förvåna mig. Många kommer även ha möjlighet att provsitta/provåka vilket också är en stor fördel. För 10 papp blir nog detta min nästa pendelcykel om det skulle hända något med min nuvarande.

Freddie L

Aktiv medlem
Den förra var tung, ful och jättekonstig i storlekarna. Man får väl tumma lite, men har man ingen större budget är en "gravel" från cykelbiltema ett bra köp. Jag har fått några gamla gubbar att köpa dom faktiskt. Skärmar och breda däck på ålderns höst.
För er som är nya så behöver ni inte bry er om lill-Nicke. Han har gjort en grej av att skriva i nybörjartrådar och försöka få folk att bli mindre nöjda med sina köp. Han är en av dem som gör Happy mindre Happy. Oklart varför, det måste vara nåt psykologiskt? Han har själv dyra cyklar från fina märken som är hopplöst efter i utvecklingen, men det brukar vi faktiskt inte reta honom för. Man ska ju vara snäll på Happy! ❤

ooms

Aktiv medlem
160mm bromsskivor fram och bak med flat-mount fästen på ram och gaffel. Framtidssäkrat och bra. Om någon orkar kolla så titta om standard 12/100 och 12/142 sitter på. 15 fram skulle inte förvåna mig. Många kommer även ha möjlighet att provsitta/provåka vilket också är en stor fördel. För 10 papp blir nog detta min nästa pendelcykel om det skulle hända något med min nuvarande.
Specen säger 12x100 / 12x142 i alla fall. Har inte kollat på nån irl.

Gonzalos

Medlem
Den förra var tung, ful och jättekonstig i storlekarna. Man får väl tumma lite, men har man ingen större budget är en "gravel" från cykelbiltema ett bra köp. Jag har fått några gamla gubbar att köpa dom faktiskt. Skärmar och breda däck på ålderns höst.
Härlig kommentar, tack för att du hjälper mig att ta ett beslut.

NickPick

Aktiv medlem
För er som är nya så behöver ni inte bry er om lill-Nicke. Han har gjort en grej av att skriva i nybörjartrådar och försöka få folk att bli mindre nöjda med sina köp. Han är en av dem som gör Happy mindre Happy. Oklart varför, det måste vara nåt psykologiskt? Han har själv dyra cyklar från fina märken som är hopplöst efter i utvecklingen, men det brukar vi faktiskt inte reta honom för. Man ska ju vara snäll på Happy! ❤
Tack ❤
Det viktiga är ju att man blir nöjd med sitt köp, men köper man tex fel storlek från början så blir det inte bra. Finns många exempel. Jag upsizeade pga happy och den cykeln är till salu. Säljs en modell med konstiga storlekar så är det ju bra att det framkommer, särskilt om man inte kan provcykla.
Ibland behövs en motpunkt till "vad får jag mest för pengarna" här på internet. Annars skulle alla cykla på Canyon Endurace (eller heter dom endurance? Folk tror det).

Tillägg: måste alltid cykeln man använder mest vara den sämsta i stallet?

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Härlig kommentar, tack för att du hjälper mig att ta ett beslut.
Jag tror inte det finns mer cykel för pengen faktiskt. De flesta verkar dock tycka att det duger "som pendlare". Men det är ju inte all about the bike egentligen,och man för inget mer för pengarna någon annanstans.
Kolla storlekarna noga. Jättekonstiga tidigare år

jingleyschmidt

Aktiv medlem
GX Pro 20 i Large är något större på nästan alla punkter än en Vitus Substance V-2 i Large (som jag har). Vad jag vill ha sagt med det vet jag inte! Men dom är eventuellt lite stora i storlekarna. Kan du prova så gör det. Jag är typ 181cm lång, faller inom spannet för en Large, men fan frågan om inte en Large på GX Pro hade blivit för stor för mig och min svaga, osmidiga kropp. :P

Hur lång är du? Har du normala mått på ben/armar osv? :P KAN DU provcykla cykeln i en XXL-butik?

Gonzalos

Medlem
Jag är 189 cm så jag är på gränsen till för stor skulle jag nästan påstå, normala mått på ben/armar. Min förhoppning är att den ska vara lite "för stor" och att en varierande position (+ min längd) då skulle passa för en strl L. Ska ner till XXL och testa senare i veckan.

jekyll

Medlem
Jag köpte en i stl S och den passar mina 170.
I övrigt har jag inte så mycket att säga. Nybörjare på allt som heter bockstyre, smala däck och icke-existerande dämpning.
Men jag hade kul och gillade att det var så enkelt att få fart på skrället. Känns som det är något bra på gång.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Glöm inte att titta alla avstånd runt fram- och bakdäck, så du kan göra en liten bedömning huruvida du kan ha fetare däck. 700x37 sitter på, men kan du komma över 40-strecket vore det ju kanon!

Har hunnit med ca 8mil på min hittills och är mer än nöjd. Riktigt trevlig cykel med bra komponenter. Bra tryck i bromsarna och växlar fint. Skulle möjligtvis vara trevligt med en lite större klinga fram men funkar ändå bra även i högre hastigheter.

Har en extra i storlek 56 stående då jag råkade köpa 2st som du kan får köpa för 10500kr, det jag gav för den.

Tommy011

Medlem
Jag mätte från bredaste delen av däcken som sitter på och man har ju 1,5cm att röra sig med både fram och bak och då finns det lite rum för att röra sig.

Jag kolla mer exakt när jag väl är hemma ikväll ifall det är intressant :)

NickPick

Aktiv medlem
Är det inte 4 eller 6mm tillgodo som brukar rekommenderas? På varje sida då.

Finns ju dom som kör med ramskrap på cyklar för 90k också så man kan ju alltid pressa...

Gonzalos

Medlem
Jag mätte från bredaste delen av däcken som sitter på och man har ju 1,5cm att röra sig med både fram och bak och då finns det lite rum för att röra sig.

helt klart intressant! Verkar ju finnas gott om plats för större då!

ooms

Aktiv medlem

Kolla även uppåt, ofta är det höjden på däcket som begränsar.

Tommy011

Medlem
IMG_20200508_064510.jpg
IMG_20200508_064531.jpg

Va svårt att ta bra bilder tyvärr. Finns två cm extra förutom bak mot staget över bakhjulet där det är ca 1,5cm.
Så ganska stora däck får det plats tycker jag ändå :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer