Tankar om White GX Pro 20

Gonzalos

Medlem
Bubblare: Merida Silex 200 för 10k. Vad säger ni? Den eller GX Pro? Visst mekaniska skivbromsar och sämre växlar men bättre ram?

kalleabc

Ny medlem
Några råd om skärmar som passar? Vill helst ha långa, ordentliga och helst inte i plast ;)
Tips om cykelstöd som passar?
Köpte denna cykel utan att kolla upp så mycket innan...

Draugen

Ny medlem
Bubblare: Merida Silex 200 för 10k. Vad säger ni? Den eller GX Pro? Visst mekaniska skivbromsar och sämre växlar men bättre ram?
Jag velar för tillfället mellan dessa två. Är det värt 2K till för att få hydraliska skivbromsar ifall man bara tänker cykla på sommaren i bra väder?

Gonzalos

Medlem
Om du är villig att offra
Jag velar för tillfället mellan dessa två. Är det värt 2K till för att få hydraliska skivbromsar ifall man bara tänker cykla på sommaren i bra väder?
Om du är villig att offra hydrauliska bromsar (vilket jag själv är lite rädd för) så skulle jag överväga den enklare Gravel-cykeln från XXL, GX Lite som bara kostar 6000kr just nu. Sen verkar den slutsåld online så gäller att ditt lokala XXL har den om du har ett sånt :)

Örjan Lax

Aktiv medlem
Ja det är värt det, för det är inte bara i fulväder som hydrauliska skivbromsar är överlägsna mekaniska. Känslan av att kunna finmodulera bromskraften och slippa justera belägg i bromsoken då och då efter slitage är ganska njutbar även som finväderscyklist. :cool:

NickPick

Aktiv medlem
Ja det är värt det, för det är inte bara i fulväder som hydrauliska skivbromsar är överlägsna mekaniska. Känslan av att kunna finmodulera bromskraften och slippa justera belägg i bromsoken då och då efter slitage är ganska njutbar även som finväderscyklist. :cool:
Hydrauliska skivbromsar är jättebra, men det beror ju på också. De flesta på detta forum anser att man köper en fin ram och uppgraderar senare... De flesta som köper dessa verkar vilja ha dom mer som pendlare / vinterbeater. Är man nöjd som det är så är det ju kanonbra! Planet X brukar också ha billiga cyklar om man behöver... Eller iaf alltid rea.

CBrandel

Aktiv medlem
Några råd om skärmar som passar? Vill helst ha långa, ordentliga och helst inte i plast ;)
Tips om cykelstöd som passar?
Köpte denna cykel utan att kolla upp så mycket innan...
SKS Germany har i någon slags plast / alu blandning som bör passa enligt de bilder jag sett på cykeln. De håller bra kvalité.

Stöd har jag ingen aning om då det inte är något jag någonsin använt på en sån här cykel. Varför behöver du ett stöd?

kalleabc

Ny medlem
SKS Germany har i någon slags plast / alu blandning som bör passa enligt de bilder jag sett på cykeln. De håller bra kvalité.

Stöd har jag ingen aning om då det inte är något jag någonsin använt på en sån här cykel. Varför behöver du ett stöd?
Skärmar : Tja vill hålla cykeln och mig själv ren. Har sett SKS, får kolla mer... Stöd: Skönt att den kan stå för sig själv.
Ingen cykelmekaniker precis och eftersom den verkar (?) sakna fästen/hål för båda på gaffel respektive bakarm (eller vad det nu kallas ?) så tänkte jag kolla om någon har provat något med framgång. Hittar jag själv något som passar bra så hör jag av mig.

BTW om någon tänker montera cykeln enbart med de medföljande verktygen så saknades det en 6 mm insexnyckel...

jekyll

Medlem
Om någon vill konvertera till slanglöst så kan det vara bra att veta att WTB-fälgarna inte är tejpade.
Dvs skaffa både tejp och ventiler för att tubelesskonvertera.

Akoa

Aktiv medlem
Skärmar : Tja vill hålla cykeln och mig själv ren. Har sett SKS, får kolla mer... Stöd: Skönt att den kan stå för sig själv.
Ingen cykelmekaniker precis och eftersom den verkar (?) sakna fästen/hål för båda på gaffel respektive bakarm (eller vad det nu kallas ?) så tänkte jag kolla om någon har provat något med framgång. Hittar jag själv något som passar bra så hör jag av mig.

BTW om någon tänker montera cykeln enbart med de medföljande verktygen så saknades det en 6 mm insexnyckel...

På bilderna har den skruvhål både fram och bak för skärmar.

När använder du ett stöd? Lämnar du den så låser du fast den. Stödet är bara ivägen och tungt

Spectre

Ny medlem
Ytterligare en novis här.

Är 1.80 lång, blir storleken large för stor? Rekommenderat till 180-187 cm.

Tommy011

Medlem
Jag är 186cm o kör en 56a. Är ingen expert men det fungerar bra för mig. Fick däremot kasta sadeln rätt omgående. Klarade i bästa fall 5km på den innan det började göra ont eller att man tappade känsel

Chewieswe

Ny medlem
Vi köpte en White GX Pro Ane 20 till min sambo, vi köpte på nätet under en helgkampanj då det inte fanns några i lager på vårat lokala XXL. Hon är 167cm och har en benlängd på 76 cm. Enligt XXL's storlekstabell skulle S(52) passa (160-170cm). I efterhand har vi sett olika rekommendationer på XXL's hemsida där 170-177cm kanske känns som den närmast sanningen för S. Har försökt att få tag på White's kundtjänst utan respons.

När vi packade upp cykeln upplevdes den som väldigt hög, det är inte mycket clearance i standover. Hur upplever ni storlekarna? Vi funderar på om storleken är bra vid cykling och att standovern går att leva med? Vad tror ni om reach'en och övriga mått på S(52) för min sambo167/76cm?

Lykce

Medlem
Ytterligare en storleksfundering. Jag är 184 cm med en innerbenslängd på 88 cm.

Tror ni M eller L blir bäst?

TsUPeR

Medlem

Lykce

Medlem
Ytterligare en storleksfundering. Jag är 184 cm med en innerbenslängd på 88 cm.

Tror ni M eller L blir bäst?
Om någon är intresserad så provcyklade jag M (54) idag. Den var alldeles för liten.

I Kungens Kurva Stockholm fanns GX Pro 2019 i storlek 55 för 6500 kr.

Senast ändrad:

DanP

Ny medlem
Hej,

Kan se att GX Pro 20 S52 rekommenderas för 170 cm+. Jag är 169 cm. ärr den är för stor ?? Finns det ett geometri diagram någonstans? Det finns inta på webb sidan?

AtEase

Medlem
Om någon är intresserad så provcyklade jag M (54) idag. Den var alldeles för liten.

I Kungens Kurva Stockholm fanns GX Pro 2019 i storlek 55 för 6500 kr.
Jag har en GX Pro 19. Strl M-55. Jag är 1,76 med innerbenslängd 83 cm (tror jag, iaf relativt korta ben på mig). Den storleken är för stor för mig, men hade ingen möjlighet att provcykla och XXL eller nån annanstans rekommenderade storleken större om man låg mitt emellan.

NickPick

Aktiv medlem
Jag har en GX Pro 19. Strl M-55. Jag är 1,76 med innerbenslängd 83 cm (tror jag, iaf relativt korta ben på mig). Den storleken är för stor för mig, men hade ingen möjlighet att provcykla och XXL eller nån annanstans rekommenderade storleken större om man låg mitt emellan.
Ett av största problemen. Storlekarna...

Rimfaxe62

Medlem
GX20 Pro: Jag jämförde en S/52 och en M/54 idag i butik. Är 177 cm och sitter på sadelhöjd 73 cm och valet var solklart, det blev den mindre.

ACaesar

Medlem
Fantastiskt nöjd så här långt, den är ett kap för de pengarna. Skitrolig cykel. Hjulbas får jag till 94 cm på min S.
Ok, tack!
Anledningen till att jag frågade var att deras geometri mått på hemsidan är något motsägelsefulla så jag tänkte ha nåt att jämföra med.
Min hjulbas, (c-c mellan axlar) är dock ca 1020mm på en small 52 ram.
Men den passade mig finfint, är 1.73 så köpte en nu på lunchen.
Bara hem o skruva av allt onödigt skrot o ut och testa :-)
Har du vägt den nån gång förresten?

Rimfaxe62

Medlem
Grattis!
Trodde aldrig att den skulle leverera så mycket körglädje 😊🤪
Men sadeln åkte direkt, blev en Prologo PAS istället. Har aldrig vägt min. Ska konverteras till tubeless. Berätta gärna efter premiären 👍

ACaesar

Medlem
Grattis!
Trodde aldrig att den skulle leverera så mycket körglädje 😊🤪
Men sadeln åkte direkt, blev en Prologo PAS istället. Har aldrig vägt min. Ska konverteras till tubeless. Berätta gärna efter premiären 👍
Nu är premiären avklarad, blev 40km varav hälften grusväg, funkade kanon!
Plockade lite inställningar från gamla lvg hojen så det funkade bra direkt, sadeln var helt ok faktiskt, ska vinklade den något bara så blir det nog perfekt.
Slanglöst kommer det bli här också, säkrare o kanske sparar lite vikt.

20200629_180729.jpg

okra

Ny medlem
Svetsfogarna kring bakaxeln ser lite bulliga ut. Är det normalt eller något man se upp med?

okra

Ny medlem
På bilderna ser de svarta white-bokstäverna ut att vara påklistrade och inte en del av lacken, stämmer det?

Allroad

Medlem
Någon som vet om 2019 och 2020-modellen delar samma geo?

Typ som att M verkligen är för stort för någon som är 170-180cm?

Herrcykel

Medlem
Största ramstorleken XL är på 58 cm, verkar prisvärd annars. Jag klämde lite på en XL-cykel i butiken, men jag som är 195 cm lång skulle behöva en storlek större, synd...

Tomlund

Ny medlem
Är det samma ram som på de tidigare 19,18 pro modellerna? Den uppenbara skillnaden är ju att det är thrueaxel på denna jämfört mot tidigare. Köpte förövrigt en pro 20 för nån månad sen och är helt klart nöjd, har inte jättemycket att jämföra med heller. Jag är 182 och tog storlek M. Fanns bara M modellen att testa när jag var inne i butiken och det kändes bra men svårt att jämföra när man inte kan, annars säger rekommendationen att jag ska ha storlek L. Därav min fråga angående om det är samma storlek på ram som tidigare, eftersom alla sa att de var stora i storlekarna så ta en mindre typ.

(edit, såg att samma fråga precis ställdes) 🙃

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer