Tankar om White GX Pro 20

Allroad

Aktiv medlem
Hejsan. Ny här på forumet.
Nyss blivit med cykel, en White gx pro. Därför tänkte jag börja med att fråga här.
Har problem med att växla till största kuggarna fram.
Bak gå bra både upp och ner. Men fram är det svårt.
Säkert handhavande. Men ni kanske kan ge tips. Dom på XXL pratade om två lägen???.
Dom kollade igenom allt så det är inget fel på cykeln.

Kanske kan meddela att det är min första cykel med denna typ av system

Mvh Abbarn
Kan det vara som så att du måste dra reglaget åt sidan två gånger för att få upp kedjan på stora klingan fram? Om så är fallet så är det normal funktion enligt min lilla erfarenhet.

Lykce

Medlem
Hejsan. Ny här på forumet.
Nyss blivit med cykel, en White gx pro. Därför tänkte jag börja med att fråga här.
Har problem med att växla till största kuggarna fram.
Bak gå bra både upp och ner. Men fram är det svårt.
Säkert handhavande. Men ni kanske kan ge tips. Dom på XXL pratade om två lägen???.
Dom kollade igenom allt så det är inget fel på cykeln.

Kanske kan meddela att det är min första cykel med denna typ av system

Mvh Abbarn
Upplevde liknande problem efter ett par turer på min cykel. Troligtvis behöver du bara spänna vajern till framväxeln. Snurra på reglagen (?) som sitter på växelvajern framför/under styret.

Abbarn

Medlem
Men menade de att det skulle vara så? Så är det ju inte på någon annan Shimano eller SRAM??
Säljaren nämnde att den har som två lägen. Alltså. Två klick.

Påpeka till säljaren att det va svårt att växla till största drevet fram. Deras verkstad kollade då igenom växlarna och sa att allt va okej

Abbarn

Medlem
Upplevde liknande problem efter ett par turer på min cykel. Troligtvis behöver du bara spänna vajern till framväxeln. Snurra på reglagen (?) som sitter på växelvajern framför/under styret.
Konstigt om så skulle va fallet. Då deras verkstad gick igenom växlarna innan jag åkte hem.

dapoi22

Medlem
Lite tråkigt svar men, sök på Google efter filmer med instruktioner för att justera framväxel respektive bakväxel. Det är inte svårt att lära sig och bra att kunna själv. Ditt fel låter helt klart som justering av framväxel (obegripligt att handlaren lämnade en cykel till dig som inte var justerad när du påtalat detta). Den behöver ställas in i rätt ytter och innerläge, då hoppar kedjan mellan klingorna utan att kärva. Med en ny wire är det ofta så att den behöver justeras efter en liten tid då den tänjer sig lite. Då börjar växlarna att ”hoppa” och det räcker med ett litet vrid på reglagen för spänning.

ACaesar

Medlem
Kan det vara som så att du måste dra reglaget åt sidan två gånger för att få upp kedjan på stora klingan fram? Om så är fallet så är det normal funktion enligt min lilla erfarenhet.
Samma sak på min när det var "justerad" från XXL, jag gjorde om det på framväxeln, inte svårt om du följer manualen, bara sök på FD-RX400, eller så är den bifogad här, från sida 12 och framåt gäller för din infästning.

Lykce

Medlem
Samma sak på min när det var "justerad" från XXL, jag gjorde om det på framväxeln, inte svårt om du följer manualen, bara sök på FD-RX400, eller så är den bifogad här, från sida 12 och framåt gäller för din infästning.
Instämmer i att mekanikerna på XXL ska tas med en nypa salt.

Under mina andra tur med min GX Pro 20 föll framväxeln ned totalt. Samtliga inblandade skruvar var lösa.

ACaesar

Medlem
Nån som har tubeless konverterat WTB Riddler däcken som följer med cykeln? Fälgarna är ju inte tejpade men det är löst, vete fn bara om de däcken är tlr trots att det står på Wtb,s sida att de är det.
Läcker vid nästan samtliga gjutskägg på sidan av däcket.
Kör med Muc off gucka som funkar bra till Mtb,n.

onyx3

Medlem
Jag gissar att geometri-tabellen på Whites hemsida är felskriven? Där anges minsta storlek som XS.
https://whitebikes.com/gx-pro-20/b/2459/#tab
Men under specifications och även hos XXL är minsta storlek S (52cm).
Så om man jämför minsta storlek S (XS i tabellen) så verkar årets 2020 storlek vara mindre än förra årets 2019. Kan det stämma tror ni?
Vad jag är ute efter är om de nya modellerna är mindre? Jag har en 2019 small och tycker den är för stor.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Jag gissar att geometri-tabellen på Whites hemsida är felskriven? Där anges minsta storlek som XS.
https://whitebikes.com/gx-pro-20/b/2459/#tab
Men under specifications och även hos XXL är minsta storlek S (52cm).
Så om man jämför minsta storlek S (XS i tabellen) så verkar årets 2020 storlek vara mindre än förra årets 2019. Kan det stämma tror ni?
Vad jag är ute efter är om de nya modellerna är mindre? Jag har en 2019 small och tycker den är för stor.
Tror att damvarianten finns i XS. Är väl bara färg och eventuellt sadel som skiljer från unisexvarianten.

DanielS

Aktiv medlem
Nån som har tubeless konverterat WTB Riddler däcken som följer med cykeln? Fälgarna är ju inte tejpade men det är löst, vete fn bara om de däcken är tlr trots att det står på Wtb,s sida att de är det.
Läcker vid nästan samtliga gjutskägg på sidan av däcket.
Kör med Muc off gucka som funkar bra till Mtb,n.
Förstår inte riktigt vad du skriver...

Oftast står det på däcket om det är TL-ready. Det finns dessutom ofta däck i olika versioner och generationer där inte alla är TL. Vet dock inte vad som gäller för ditt specifika däck.

Om hojen säljs som TL-ready bör dock fälgarna vara ok för detta men det är inte säkert att däcket är det.

Edit: söker man runt lite så verkar folk ha problem med WTB som inte håller luften vid tubeless...

Senast ändrad:

dogday

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt vad du skriver...

Oftast står det på däcket om det är TL-ready. Det finns dessutom ofta däck i olika versioner och generationer där inte alla är TL. Vet dock inte vad som gäller för ditt specifika däck.

Om hojen säljs som TL-ready bör dock fälgarna vara ok för detta men det är inte säkert att däcket är det.

Edit: söker man runt lite så verkar folk ha problem med WTB som inte håller luften vid tubeless...
Jag fick fylla på ett extra varv med Orange Seal för att få mina WTB Byway täta. Det är bra att lägga cykeln/hjulen horisontellt och rotera dem ett tag på varje sida för att se till att guckan kommer åt överallt. Har gått dåligt när jag glömt det.

Senast ändrad:

Allroad

Aktiv medlem
Är kass på sånt här men skulle ni säga att man har rätt avslappnad geo på den här hojen? Är ute efter en pendlarhoj med skivbroms och denna verkar ju onekligen prisvärd. Blev lite sugen på Allebike BM31 också men mestadels för att den är lite snyggare men vet inte alls hur den står sig som pendlarhoj.

Abbarn

Medlem
Jaha. Då va det Dax för nästa problem.
Verkar som att dom har använt en gammal ventil vid montering. En som var böjd. Så kan inte pumpa framdäcket. Suck.

DanielS

Aktiv medlem
Är kass på sånt här men skulle ni säga att man har rätt avslappnad geo på den här hojen? Är ute efter en pendlarhoj med skivbroms och denna verkar ju onekligen prisvärd. Blev lite sugen på Allebike BM31 också men mestadels för att den är lite snyggare men vet inte alls hur den står sig som pendlarhoj.
White-cykeln ser väl ut att ha relativt avslappnad landsvägslik geo (förutsatt att jag läser rätt geometri-tabell). MB31 har lite längre ram, antar att tanken är att göra den lite mer lik en mtb, och stabilare utanför vanliga vägar? För pendling är väl förmodligen White-cykeln mer lämplig? Men det är ju annat som skiljer cyklarna åt också..

Tbird

Medlem
Jaha. Då va det Dax för nästa problem.
Verkar som att dom har använt en gammal ventil vid montering. En som var böjd. Så kan inte pumpa framdäcket. Suck.
Är det hela ventilen som lutar, eller är det muttern vid påfyllningen som böjts?
Det har ju gått att få i luft så det måste hänt efteråt.

onyx3

Medlem
Tror att damvarianten finns i XS. Är väl bara färg och eventuellt sadel som skiljer från unisexvarianten.

GX 20 - SmallGX 19 - SmallGX 20 - Medium
TTL541542558
HTL135165160
HA7071.571.5
SA73.573.573.5
CS430440430
WB103010461034
Stack551585580
Reach378387386
BB707070

Förra årets small ser enligt tabellen ut att vara närmare årets medium i storlek. Inte konstigt att de kändes stora då.

passar

Ny medlem
Kände på den i butik häromveckan när jag såg priset på den billigare.
Läste allt här och kände att jag får nog prova hur illa skivbromsar utan hydraulik är för första gången på egen hand. Annars verkade det vara en ok cykel till billig peng.
Beställde en nu en storlek 58, är själv 189 lång. Ska bli intressant (eventuellt har jag en mbt till försäljning snart).

Abbarn

Medlem
Läste allt här och kände att jag får nog prova hur illa skivbromsar utan hydraulik är för första gången på egen hand. Annars verkade det vara en ok cykel till billig peng.
Beställde en nu en storlek 58, är själv 189 lång. Ska bli intressant (eventuellt har jag en mbt till försäljning snart).
Valde själv en 56. Är 192

izzianity

Medlem
Pron har hydrauliska skivbromsar.

Abbarn

Medlem
Nä definitivt inget stöd. Du får hitta fler träd.

Pedalen ser ut att vara otroligt nära marken. Eller är det bara en bildillusion? Haft problem i svängar?
Marken är ojämn. Så det är en liten kulle precis. Nä stöd tror jag att jag skippar. :) ska inte heller montera lås på cykeln utan den får följa med i ryggsäcken

Abbarn

Medlem
Såg detta nu på XXL.se

Storleksrekommendationer:
- S, 52 cm, kroppslängd 170–177 cm
- M, 54 cm, kroppslängd 175–182 cm
- L, 56 cm, kroppslängd 180–187 cm
- XL, 58 cm, kroppslängd 185–193 cm

Jag köpte L. Sitter skönt på den. Är 192.
Så jag skulle nästan precis passa en XL.

Man Kanske inte ska gå för mycket på siffror utan mer vad som känns bäst

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer