Tankar om White GX Pro 20

dogday

Aktiv medlem
Åh fasiken! Där lärde jag mig någonting nytt! Trodde inte att det kunde skilja sig här. Men är TA mer "high end" eller är det TA som man försöker eftersträva? :)
Förstår inte riktigt skillnaden? TA är den nya standarden som ger ett flertal teoretiska fördelar, av vilka merparten bara går att märka för de som kör MTB eller väldigt hårt (större vridstyvhet etc). Den skillnad man märker även som amatör är att det är lättare att se till att hjulen sitter där de ska, då hålen tvingar hjulet rätt medan QR går att montera snett. Då QR är en gammal standard finns den kvar bland billigare modeller (och riktigt fina icke-mainstreamcyklar) men TA börjar allt mer ta över.

HåkanC

Aktiv medlem
TA är den nya standarden som ger ett flertal teoretiska fördelar, av vilka merparten bara går att märka för de som kör MTB eller väldigt hårt (större vridstyvhet etc).
Hur stor skillnad det blir i vridstyvhet varierar säkert mellan olika nav
Här är resultatet från en enkel mätning av ett nav med utbytbara "endcaps" (DT240) ur tidningen Roadbike
Navfastsättningstest_2017.jpg

Igår kom första haveriet, trampade av kedjan när jag var ute och körde i skogen. Men det är väl inte cykelns fel.
Så nu har jag beställt ny kedja samt ett par WTB Raddler 44mm, återkommer med rapport efter att jag provmonterat och testkört dom.

Jimin

Aktiv medlem
Tänkte köpa nya hjulpar till min gx lite så att jag har ett set för grus och ett set för lvg. Nu när jag tittar i bike specsen så ser jag inte ifall det är en "12 x 100mm front/12 x 142mm rear thru-axles". Någon som vet ifall det är det?

Mattiasxe

Medlem
Justerade om framväxeln, upptäckte då att support skruven inte var inställd alls. Samt ingen support plate på ramen. Men i goodie bagen hade jag en. Så den följde med cykeln men då visste jag inte vad den var till för.

Bilagor

• P_20210602_193042.jpg
    P_20210602_193042.jpg
    458.2 KB · Besök: 49
  • P_20210602_193524.jpg
    P_20210602_193524.jpg
    586.9 KB · Besök: 49
Nu finns gx lite att beställa kommer man ångra sig om man köper den och inte en PRO modell. Bara cyklat mtb innan men har varit sugen på gravel ett tag.

dogday

Aktiv medlem
Nu finns gx lite att beställa kommer man ångra sig om man köper den och inte en PRO modell. Bara cyklat mtb innan men har varit sugen på gravel ett tag.
Har du råd så har Pro historiskt varit värd det, bland annat pga hydrauliska bromsar och thru axle i ramen. Har ingen närmare koll modellerna, men skulle också kolla om Lite har sämre fälgar och om den stöder tubeless.

Otroligt att de håller samma pris när alla andra märken höjt rejält. Den Diverge jag beställt gick från 44 till 52 tkr.
Dock var XXL otroligt billiga förr, får se om höstkampanjerna kommer tillbaka : Interceptor DI2 för 15’ GX Lite eller RR Carbon lite för 5-6’ , RR Pro med Shimano 105 för 7500 kr, kunde det kosta förr.,.

Jimin

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar! Såg att du också är 175, hur lång innermått/innersöm har du på dina ben?

Ju mer jag läser desto mer verkar det som att man bör hålla sig till den mindre storleken ifall man hamnar mellan två storlekar.
Stämmer bra, jag har 82cm :)
De cyklarna är lite större tycker jag och rekommenderar att hoppa på en mindre storlek. Jag var lika osäker men åkte till butik för att känna och klämma och upptäckte väldigt snabbt att jag skulle ha S i vilket personalen också tyckte.

Kan rapportera att WTB Raddler 44 får plats utan problem iaf. Tror fasen att 50däck skulle funka till och med.
Angående däckstorleken man får in skulle jag säga att GX Pro är i den bättre spannet av gravel-cyklar, för åtminstone jag har kört 2" 29-er däck i min, något som brorsans Canyon Grail aldrig skulle klara av.

Jag har själv en lite äldre modell av GX Pro (den med diamantmålade ramen). Den fick jag in 2.2" Racing Ralph framme och 2.0" Bontrager XR1-däck i. Vill minnas jag använde 23mm fälgar. Dock hade jag inte några större marginaler att tala om då. ;)

Mycket prisvärd cykel enligt mig. :)

wb

Ny medlem
Beställde precis en GX PRO (LTD, som de heter nu då), på rean. Tack för åsikterna i den här tråden, gjorde mig trygg i köpet!

Däremot är det den satans storleken som grämer mig... Är 177 cm och beställde en M. Detta står på hemsidan:

Storleksrekommendationer:
- S, 52 cm, kroppslängd 170–177 cm
- M, 54 cm, kroppslängd 175–182 cm
- L, 56 cm, kroppslängd 180–187 cm
- XL, 58 cm, kroppslängd 185–193 cm

När jag läst igenom tråden här inser jag nog att en S kanske hade varit mer optimalt. Jag tror dock att jag har relativt långa ben för min längd. Mätte med ett vattenpass i grenen nu och fick längden till 84 cm. Vad tror ni, är S eller M bäst för mig?

Beställde en S igår är 174-176 beroende på hur ryggen mår. Det måste bli bra i storlek.
mogen problem att få det nya priset idag.
tur att man kollar happy ibland så att man inte missade kampanjen.

dogday

Aktiv medlem
Beställde precis en GX PRO (LTD, som de heter nu då), på rean. Tack för åsikterna i den här tråden, gjorde mig trygg i köpet!

Däremot är det den satans storleken som grämer mig... Är 177 cm och beställde en M. Detta står på hemsidan:

När jag läst igenom tråden här inser jag nog att en S kanske hade varit mer optimalt. Jag tror dock att jag har relativt långa ben för min längd. Mätte med ett vattenpass i grenen nu och fick längden till 84 cm. Vad tror ni, är S eller M bäst för mig?
Utan att ha läst på om geo känns M som rimligt för 177 cm.

GX var stora i storlekarna förut, men bytte ram för något år sedan. Undrar om det inte är så att de ~normallånga som är nöjda med Small-cyklar har någon av de äldre modellerna?

wb

Ny medlem
Tänker också att om man verkligen är i gränslandet behöver ingen av storlekarna vara särskilt fel. Det är hur som helst min optimistiska inställning nu för att inte ångra mig.

dman

Aktiv medlem
jag kan säga att egen erfarenhet av 19 modell (stlk 53) att de har ganska stora storlek. Nu har de 52 och 54 så vet inte riktigt hur det blir med dessa.
LTD för bara 2491:- kr mer självklart värt över Lite.

Rimfaxe62

Medlem
Utan att ha läst på om geo känns M som rimligt för 177 cm.

GX var stora i storlekarna förut, men bytte ram för något år sedan. Undrar om det inte är så att de ~normallånga som är nöjda med Small-cyklar har någon av de äldre modellerna?
Jag hade den nya modellen (den som heter Ltd nu) S var helt rätt för mig; 177 cm och grenlängd 81 cm. Sitter på 73 cm sadel - mitten vevarm.

Mattiasxe

Medlem

Öppet köp 365dgr gäller på cyklar också. Så köp en S också. :-) Man kan även lämna tillbaka cykel i varuhuset, behöver ej skicka tillbaka.

Jimin

Aktiv medlem
Jag är 175 cm och 81 cm i grenmått, tog också S. Klämde på en M men jag kände verkligen att den var för lång för mig :)

Allroad

Aktiv medlem
Sicken slump att man kikade in här och inte velade för länge utan beställde hem en också.

MEN jag hade helst velat haft den i den antracit/rosa färgen som var för fjolårets dammodell, någon som vet om det fanns några sådana till salu idag?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer