Tankar om White GX Pro 20

jonte987

Aktiv medlem
Klickade hem en GX Ltd jag med igår och fick orderbekräftelse men efter det försvann modellen från sajten så funderar på om de tog slut innan. Ngn som vet rimlig tid på leverans då man valt pickupstore alternativet?
Råkade välja pickup förra året. Det ska undvikas då det då levereras från centralagret till butiken även om de har varan lokalt. Tog väl en knapp vecka istället för att jag hämtat samma dag...

mr_katt

Medlem
Plockade ut min, så här ser en L ut inställd för en smalFet 187cm man.

Konstigt nog var den faktiskt väldigt bra ihopsatt till skillnad från andra gånger jag köpt cyklar på XXL. Till och med den nya generationens framväxel har de fått till justeringen på, det krävs i alla fall en kandidat för den.

Växelörat snett, men det märker ju endast en nörd.
20210610_203803.jpg

HåkanC

Aktiv medlem
Till och med den nya generationens framväxel har de fått till justeringen på, det krävs i alla fall en kandidat för den.
Vad är det för framväxel på den? Är det en GRX FD-RX400 som enl specen här?
I så fall ser det ut som om den är av samma konstruktions som FD-R7000,
när jag bytte till en sådan tycket jag att den var ovanligt enkel att både montera och få till rätt injusterad, åtminstone jmf med äldre modeller.

Jimin

Aktiv medlem
Justerade om framväxeln, upptäckte då att support skruven inte var inställd alls. Samt ingen support plate på ramen. Men i goodie bagen hade jag en. Så den följde med cykeln men då visste jag inte vad den var till för.
Sorry för att plocka upp detta igen. Jag blir lite fundersam vart den här platen ska in?
Jag ser här att metallplattan bara används ifall det är en braze on typ och om det är klämring som vi har på vår så ska den inte användas?
Kunde även se samma sak här

Är rätt novis när det kommer till byggandet :)

Mattiasxe

Medlem
Sorry för att plocka upp detta igen. Jag blir lite fundersam vart den här platen ska in?
Jag ser här att metallplattan bara används ifall det är en braze on typ och om det är klämring som vi har på vår så ska den inte användas?
Kunde även se samma sak här

Är rätt novis när det kommer till byggandet :)
Fick kolla i PDFerna igen. Om man har en band adapter där skruven går i kontakt med band adaptern, så skippar man support Platen. Men går skruven i kontakt med ram, så på med support Platen. Så support skruven ska alltid användas vid inställning av framväxeln.

Jimin

Aktiv medlem
Fick kolla i PDFerna igen. Om man har en band adapter där skruven går i kontakt med band adaptern, så skippar man support Platen. Men går skruven i kontakt med ram, så på med support Platen. Så support skruven ska alltid användas vid inställning av framväxeln.
Jaha då är jag med! :) Tack verkligen! :)

Jimin

Aktiv medlem
Någon som vet hur mycket seatposten väger? WHITE ControlPost Pro 27.2mm är modellen. Försökte googla men hittade inget svar :)

Om det är någon vänlig själ som har beställt hem cykeln så får personen gärna väga de olika delarna. Vore intressant att veta vad man ska "uppgradera" först efter hjul.

HåkanC

Aktiv medlem
Vore intressant att veta vad man ska "uppgradera" först efter hjul.
Varför "uppgradera" ens hjulen? Räcker det inte med däcken + självklarheter som sadel
Resten av pengarna kan du spara till nästa cykel
N+1
Vill du ändå "uppgradera" så är väl sådant som mer punkaskyddade däck, skärmar och bra ljus (+lämpliga kläder) "uppgraderingar" som förlänger din cyklingssäsong.
Om 1,5 vecka vänder det, tyvärr. Precis som varje år....

Botanic

Medlem
Jag fick vänta en halv dag när jag köpte cykeln för att en tekniker skulle kolla att allt var ok.

Framväxeln är inte 100% justerad.
Var hittar jag den bästa guiden för att lära mig justera?

Alla skruvar för flaskhållare och av den typen satt väldigt löst. Dom skulle ha ramlat om jag inte upptäckt det innan jag cyklat längre sträckor. Fanns även andra skruvar som satt löst t.ex styret.
Så ett tips är att gå igenom alla skruvar.

Jimin

Aktiv medlem
Varför "uppgradera" ens hjulen? Räcker det inte med däcken + självklarheter som sadel
Resten av pengarna kan du spara till nästa cykel
N+1
Vill du ändå "uppgradera" så är väl sådant som mer punkaskyddade däck, skärmar och bra ljus (+lämpliga kläder) "uppgraderingar" som förlänger din cyklingssäsong.
Om 1,5 vecka vänder det, tyvärr. Precis som varje år....
Ja du har nog rätt i N+1. Min tanke var att testa andra sadlar och fälgar+lvg däck för att senare flytta till min andra cykeln(som blir en lvg) när jag har bestämt mig för ram.

Skärmar och bra ljus hade jag sedan tidigare :)

Jimin

Aktiv medlem
Jag fick vänta en halv dag när jag köpte cykeln för att en tekniker skulle kolla att allt var ok.

Framväxeln är inte 100% justerad.
Var hittar jag den bästa guiden för att lära mig justera?

Alla skruvar för flaskhållare och av den typen satt väldigt löst. Dom skulle ha ramlat om jag inte upptäckt det innan jag cyklat längre sträckor. Fanns även andra skruvar som satt löst t.ex styret.
Så ett tips är att gå igenom alla skruvar.
Känns ju skrämmande verkligen,
Jag fick min igår och av någon anledning var jag nog inte helt hemma med framväxeln också. Vet inte varför men det kändes bara inte bra.

Dela gärna med dig ifall du hittar någon bra sida eller klipp om hur man justerar växeln :)

NickPick

Aktiv medlem
Okunskapen hos XXL är ju ofta stor, men man kanske inte kan räkna med mirakel när man köper marknadens billigaste gravel med hydrauliska skivbromsar liksom. Någonstans får man väl tumma 😁👍

HåkanC

Aktiv medlem
Ja du har nog rätt i N+1. Min tanke var att testa andra sadlar och fälgar+lvg däck för att senare flytta till min andra cykeln(som blir en lvg) när jag har bestämt mig för ram.
Låter som en bra och genomtänkt uppgraderingsstrategi
Men nu när jag har kollat på specen här
Så upptäckte jag ngt jag skulle byta lika snabbt som däcken: Kassetten
En 10-delad 11-34 kassett är onödigt gles och 34an är troligen även onödigt låg (med 46/30), åtminstone för mig och de vägar jag cyklar på.
Det fanns åtminstone tidigare 10-delade 12-30 kassetter och om du är stark finns det nu även 12-28. 12-30, eller möjligen 12-32 (ombyggd från 11-32) är vad jag skulle välja, det ger en utväxling som funkar för mig. Men kassetter verkar vara ngt som är svårt att få tag på i dessa tider, tyvärr.

Dela gärna med dig ifall du hittar någon bra sida eller klipp om hur man justerar växeln :)
Jag tycker att Shimano Dealer Manuals är bra

Jimin

Aktiv medlem
Låter som en bra och genomtänkt uppgraderingsstrategi
Men nu när jag har kollat på specen här
Så upptäckte jag ngt jag skulle byta lika snabbt som däcken: Kassetten
En 10-delad 11-34 kassett är onödigt gles och 34an är troligen även onödigt låg (med 46/30), åtminstone för mig och de vägar jag cyklar på.
Det fanns åtminstone tidigare 10-delade 12-30 kassetter och om du är stark finns det nu även 12-28. 12-30, eller möjligen 12-32 (ombyggd från 11-32) är vad jag skulle välja, det ger en utväxling som funkar för mig. Men kassetter verkar vara ngt som är svårt att få tag på i dessa tider, tyvärr.

Jag tycker att Shimano Dealer Manuals är bra
Tack! Skönt att få en bekräftelse att den iden inte är så dum. Är trots allt väldigt novis fortfarande :)
Jaha? Det där med kassett kan jag tycka är komplicerat och måste läsa lite mer om vad som passar. Eller måste man pröva sig fram vad man gillar? :)

Åh intressant! Ska läsa där! :)

HåkanC

Aktiv medlem
Tack! Skönt att få en bekräftelse att den iden inte är så dum.
Bra hjul har man alltid användning för.

Det där med kassett kan jag tycka är komplicerat och måste läsa lite mer om vad som passar. Eller måste man pröva sig fram vad man gillar?
Det är dels väldigt personligt, dessutom är det tyvärr inte ovanligt att nybörjare (eller de som går MTB => väg) onödigt ofta hamnar på onödigt låg kadens. För många är att klara av en tillräckligt hög och jämn kadens en träningssak. Annars kan det bli så här
"Jag hade god nytta av kadensräknare under flera år. Utan den hamnade jag gärna på låga kadenser och höga växlar. Och värk på kvällen. Och dagen efter."
Kadensmätare finns även i många billiga cykeldatorer, det behövs inge 5kSEK Garmin GPS för det.
Men bor inte du i Sthlm, varför inte då prova på att träna några ggr med tex Fredrikshof? Det är en stor klubb (Sveriges största?) med många olika träningar och fartgrupper (åtminston pre-Corona).

Jimin

Aktiv medlem
Bra hjul har man alltid användning för.

Det är dels väldigt personligt, dessutom är det tyvärr inte ovanligt att nybörjare (eller de som går MTB => väg) onödigt ofta hamnar på onödigt låg kadens. För många är att klara av en tillräckligt hög och jämn kadens en träningssak. Annars kan det bli så här
"Jag hade god nytta av kadensräknare under flera år. Utan den hamnade jag gärna på låga kadenser och höga växlar. Och värk på kvällen. Och dagen efter."
Kadensmätare finns även i många billiga cykeldatorer, det behövs inge 5kSEK Garmin GPS för det.
Men bor inte du i Sthlm, varför inte då prova på att träna några ggr med tex Fredrikshof? Det är en stor klubb (Sveriges största?) med många olika träningar och fartgrupper (åtminston pre-Corona).
Jaha jag misstänkte nästan det och då man är student har man tyvärr ingen möjlighet att pröva sig fram med olika haha. Misstänker också att det inte finns några democyklar med olika kassetter?

Jaha? Intressant med kadensmätare. Jag har det på min klocka men har ingen aning hur den fungerar. Men kanske ska kolla på det närmare faktiskt.

Jo jag bor i Sthlm, jag är alldeles ny och tänkte att det var efter att man hade kört ett tag? Visst vore det kul att cykla i grupp men någonstans på forumet läste jag att man inte kan komma som nybörjare nämligen.

HåkanC

Aktiv medlem
Intressant med kadensmätare. Jag har det på min klocka men har ingen aning hur den fungerar. Men kanske ska kolla på det närmare faktiskt.
Du behöver ngn typ av kadenssensor+sändare för att kunna visa kadensen på din klocka
Ofta är det en magnet på ena vevarmen med en liten sensor på ramen, typiskt vänster kedjestag
i_04_The-combined-speed-and-cadence-sensor-mounted-on-my-bike_500px.jpg

Jo jag bor i Sthlm, jag är alldeles ny och tänkte att det var efter att man hade kört ett tag? Visst vore det kul att cykla i grupp men någonstans på forumet läste jag att man inte kan komma som nybörjare nämligen.
Så vitt jag vet brukar det inte vara några problem för nybörjare att prova på att träna med de flesta klubbar. Men man bör förstås välja rätt tillfälle och grupp
Varför inte MAILa och fråga dem?

Jimin

Aktiv medlem
Du behöver ngn typ av kadenssensor+sändare för att kunna visa kadensen på din klocka
Ofta är det en magnet på ena vevarmen med en liten sensor på ramen, typiskt vänster kedjestag
i_04_The-combined-speed-and-cadence-sensor-mounted-on-my-bike_500px.jpg

Så vitt jag vet brukar det inte vara några problem för nybörjare att prova på att träna med de flesta klubbar. Men man bör förstås välja rätt tillfälle och grupp
Varför inte MAILa och fråga dem?
Jaha tack! har sett att jag har kadens på min klocka och har tagit för givet att den fungerar lika bra men det kanske inte är så.

Det ska jag göra, tack! :)

Frippe99

Aktiv medlem
Jag har själv haft mycket strul på mtb fälgar med läckande ventiler så hoppas jag lärt mig tillräckligt om tejpning för att testa det på White’n.

Min fråga gällande däcken var mer om däcken som medföljer funkar tubeless.

xyz-saft

Aktiv medlem
Någon som vet hur mycket seatposten väger? WHITE ControlPost Pro 27.2mm är modellen. Försökte googla men hittade inget svar :)

Om det är någon vänlig själ som har beställt hem cykeln så får personen gärna väga de olika delarna. Vore intressant att veta vad man ska "uppgradera" först efter hjul.
Är det samma som på modellen från 2019 så väger den 321 okalibrerade gram. Men det kan ju vara någon annan variant på årets modell.
DSC_0289.JPG

Botanic

Medlem
Vajern till framväxeln var inte spänd. Det lät lite från frambromsen när kedjan var på stora kugget.
Efter att ha kollat igenom den här videon var det inga problem med att spänna vajern och justera växeln:

Allroad

Aktiv medlem
Originaldäcken, funkar för pendling eller vad rekommenderar ni? Samt stänkskärmar, vad har ni för preferenser? Vill ha så täckande som möjligt, har Raceblade Pro till räsern men dom är ju inget vidare..

ThomasI

Ny medlem
Tack! Skönt att få en bekräftelse att den iden inte är så dum. Är trots allt väldigt novis fortfarande :)
Jaha? Det där med kassett kan jag tycka är komplicerat och måste läsa lite mer om vad som passar. Eller måste man pröva sig fram vad man gillar? :)

Åh intressant! Ska läsa där! :)
Jag bytte till SRAM PG-1070 PowerGlide II 12-28T ganska snart efter att jag skaffade min GX Pro 20 förra året, eftersom jag upplevde originalkassetten som för gles. Jag är mycket nöjd med bytet och har inte saknat de lättare växlarna.

Jimin

Aktiv medlem
Efter att ha plockat ut min och @Juhlins cykel så har jag märkt att de inte monterar på metallbiten utan hade inte ens någon aning om att den existerade. Smått frustrerande är det ju!

Jimin

Aktiv medlem
Jag bytte till SRAM PG-1070 PowerGlide II 12-28T ganska snart efter att jag skaffade min GX Pro 20 förra året, eftersom jag upplevde originalkassetten som för gles. Jag är mycket nöjd med bytet och har inte saknat de lättare växlarna.
Åh! Intressant men kanske en dum fråga men den sista siffran(i ditt fall 28), ifall den är lägre så blir det alltså "tyngre"?

DanielS

Aktiv medlem
Jaha jag misstänkte nästan det och då man är student har man tyvärr ingen möjlighet att pröva sig fram med olika haha. Misstänker också att det inte finns några democyklar med olika kassetter?

Jaha? Intressant med kadensmätare. Jag har det på min klocka men har ingen aning hur den fungerar. Men kanske ska kolla på det närmare faktiskt.

Tvärtom mot många andra här vill jag gärna ha lätta växlar. Jag hade inte haft något emot att ha 30/34 som lättaste växel. Hade 40/42 som lättaste på min gravel och nog räckte det runt sthlm, men ska man cykla på något lite mer backigt ställe hade jag gärna haft lite lättare lägsta växel.

Om man har något att jämföra med så fungerar en växel-kalkylator bra för att jämföra. T ex om man tycker det saknas en växel i någon viss hastighet, eller om man tycker att man växlar mellan stora och lilla klingan lite väl ofta:

HåkanC

Aktiv medlem
Tvärtom mot många andra här vill jag gärna ha lätta växlar. Jag hade inte haft något emot att ha 30/34 som lättaste växel. Hade 40/42 som lättaste på min gravel och nog räckte det runt sthlm, men ska man cykla på något lite mer backigt ställe hade jag gärna haft lite lättare lägsta växel.
Visst är den utväxling man behöver/funkar bäst individuellt
Men att en 10-delad 11-34 kassett är gles och ger stora hopp mellan utväxlingarna hoppas jag alla kan vara överens om. Men sen är det förstås även individuellt hur stor betydelse dessa stora hopp spelar.
Om man har något att jämföra med så fungerar en växel-kalkylator bra för att jämföra. T ex om man tycker det saknas en växel i någon viss hastighet, eller om man tycker att man växlar mellan stora och lilla klingan lite väl ofta:
Det är en bra växelkalkylator.
Nedan är en bild på jmf mellan original utväxlingen och 12-30 (som jag skrev om i #289)
Utvx_jmf_46_30x11-34__46_30x12-30.JPG

Här är en länk till jämförelsen i bilden som man själv enkelt kan modifiera
46/30 11-34 jmf 46/30 12-30

12-30 kassetten säljs här: https://www.cykelkraft.se/kassett-shimano-ultegra-cs-6700-10-vaxlar-12-30t Den verkar tom finnas i lager!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer