Tankar om White GX Pro 20

Juhlin

Aktiv medlem
Jag ska ge standard setup en chans/utvärdering, men jag är rejält skeptisk till 46 som största drev.
Visst är kassetten lite gles, men jag har svårt att se att jag någonsin kommer fortsätta trampa när jag kommit upp på 46-11 eller ens 46-13.

Klingorna är ett problem för mig, där bak kanske jag vill "tweaka" enligt tidigare förslag men främre är sweetspot för att kränga en ny drivlina till mig, alltså helt fel. Lilla klingan är mindre än på min mtb och stora kommer jag sannolikt cykla med kedjan till stor del på tvären.

Men så har jag inte cyklat med framväxel på typ 10 år, och dessförinnan har haft en framväxel men aldrig rört reglaget. Jag har dessutom insett jag jag får mest högintensiv träning från MTB, så denna cykel ska bli en maskin vilken parkerar i pulszon 3/4 vilket färgar tankarna kring valet av drivlina.

HåkanC

Aktiv medlem
Det är mer än man först kan tro som skiljer mellan att cykla på vägar med en dedicerad cykel och MTB-cykling
Jag tycker därför att det verkar som du även bör börja med en kadensmätare så att du både lär dig använda framväxel och hålla en tillräckligt hög och jämn kadens för bästa möjliga cykling.

Juhlin

Aktiv medlem
Det är mer än man först kan tro som skiljer mellan att cykla på vägar med en dedicerad cykel och MTB-cykling
Jag tycker därför att det verkar som du även bör börja med en kadensmätare så att du både lär dig använda framväxel och hålla en tillräckligt hög och jämn kadens för bästa möjliga cykling.
Just därför kommer jag ge prylarna som sitter på en chans och inte slänga mig in i uppgraderingsfällan på en gång, dessutom är vintern till för det, på sommaren ska det cyklas!

Har redan kadensmätare som jag använt några år, den personliga utmaningen i år är som sagt att försöka ligga på jämn ansträngning och inte åka så mycket jojo, relativt stabil kadens på 85-90 på väg men det blir naturligtvis svårare ju tröttare jag blir.

Juhlin

Aktiv medlem
Körde en shakedown på 2 mil igår kväll så snart jag lagt vantarna på den, skruvade i stort sett bara på pedaler samt flaskhållare och grovjusterade sadel och styre.

Några kilometer tillbringades på makadam under förevändningen "undrar var den här vägen leder?" Vilket ruskade om både mig och cykel rätt våldsamt.

Jag vill egentligen inte klaga eftersom man får vad man betalar för, men hjulen behöver riktas vilket även visades några inlägg innan, i hastighet runt 30 guppar det både fram och bak. Däcken tycker jag var väldigt trevliga och följsamma.

Hela cykeln behöver justeras och efterdras, mot slutet kunde jag förnimma att något inte är åtdraget i drivlinan, jag gissar på vevpartiet, växlarna var bara grovjusterade så det var segt upp och ibland dubbelt ner. Stora klingan gick inte att använda utan skorr.

Jag hade hellre skruvat ihop cykeln själv...
Saknades en skruv till fästet på övre röret och supportplate till framväxeln saknas med.

Men jag är väldigt nöjd med tanke på prislappen, ordentligt ihopskruvad och med justerade växlar blir det här en riktigt trevlig bekantskap.

moros

Aktiv medlem
"Support plate" används bara när man kör braze-on framväxel (i alla fall på senaste gen Ultegra, Dura ace och 105). På bilden någon sida bak ser det ut som band-on eller braze-on med adapter (rx400 finns kanske bara som braze-on?)

Det viktiga är ju att supportskruven har något att stötta mot som inte är direkt på sadelröret. Kör man med adapter så skall väl skruven ta i adaptern, då behövs inte plattan. Vissa ramar har ju ett braze-on fäste som är bredare och har utrymme för skruven, då behövs heller inte plattan.

Jimin

Aktiv medlem
Körde en shakedown på 2 mil igår kväll så snart jag lagt vantarna på den, skruvade i stort sett bara på pedaler samt flaskhållare och grovjusterade sadel och styre.

Några kilometer tillbringades på makadam under förevändningen "undrar var den här vägen leder?" Vilket ruskade om både mig och cykel rätt våldsamt.

Jag vill egentligen inte klaga eftersom man får vad man betalar för, men hjulen behöver riktas vilket även visades några inlägg innan, i hastighet runt 30 guppar det både fram och bak. Däcken tycker jag var väldigt trevliga och följsamma.

Hela cykeln behöver justeras och efterdras, mot slutet kunde jag förnimma att något inte är åtdraget i drivlinan, jag gissar på vevpartiet, växlarna var bara grovjusterade så det var segt upp och ibland dubbelt ner. Stora klingan gick inte att använda utan skorr.

Jag hade hellre skruvat ihop cykeln själv...
Saknades en skruv till fästet på övre röret och supportplate till framväxeln saknas med.

Men jag är väldigt nöjd med tanke på prislappen, ordentligt ihopskruvad och med justerade växlar blir det här en riktigt trevlig bekantskap.
Vilken skruv till fästet saknades? :)

Jimin

Aktiv medlem
"Support plate" används bara när man kör braze-on framväxel (i alla fall på senaste gen Ultegra, Dura ace och 105). På bilden någon sida bak ser det ut som band-on eller braze-on med adapter (rx400 finns kanske bara som braze-on?)

Det viktiga är ju att supportskruven har något att stötta mot som inte är direkt på sadelröret. Kör man med adapter så skall väl skruven ta i adaptern, då behövs inte plattan. Vissa ramar har ju ett braze-on fäste som är bredare och har utrymme för skruven, då behövs heller inte plattan.
Om jag ser korrekt så är det antingen clamp eller en adapter men braze on är det iaf inte.

Just nu stöttar supportskruven inte mot någonting, iaf inte min. Dock märkte jag en konstig grej igår och det är när jag växlar från lilla klingan till den stora så känns det som att cykeln "bromsar" i samband med att den går till den stora klingan.

moros

Aktiv medlem
Just nu stöttar supportskruven inte mot någonting, iaf inte min.
Supportskruven skall ju skruvas in som en del av installationen, finns med i manualen. Plattan är till för att inte skruva skriven rakt in i ramen om inget annat tar emot. Så går skruven att skruva in så den tar tag i framväxelns klämma t.ex. så behövs ju inte själva plattan. Köper man en framväxel löst så ligger ju plattan löst, skruven sitter i, eftersom det är helt beroende på hur ramen ser ut huruvida plattan skall användas eller inte.

Att cykeln skulle bromsa låter ju oerhört märkligt, det är inte bara det att det blir tyngre när du växlar till stora klingan? :LOL: Annars skulle det ju vara att hela framväxeln tar i klingan men det borde vara ganska uppenbart.

Frippe99

Aktiv medlem
Hämtade precis min hoj på XXL i Arninge och precis som de flesta andra så saknades support plate och efter lite diskussion så hittade personalen den i kartongen. Kikade snabbt igenom cykeln och ser att det mesta behöver justeras samt byta vajer till bakväxeln som tvinnats upp då vajern saknade end cap. Som tur är är man förkyld och älskar att meka så jag har inget emot att gå igenom cykeln och fixa till den. 😀

Jimin

Aktiv medlem
Hämtade precis min hoj på XXL i Arninge och precis som de flesta andra så saknades support plate och efter lite diskussion så hittade personalen den i kartongen. Kikade snabbt igenom cykeln och ser att det mesta behöver justeras samt byta vajer till bakväxeln som tvinnats upp då vajern saknade end cap. Som tur är är man förkyld och älskar att meka så jag har inget emot att gå igenom cykeln och fixa till den. 😀
Haha alltså detta är ju lite förvirrande för mig som knappt kan någonting om cyklar och förväntar sig att man ska få en någorlunda bra monterad cykel eller är det "man får det man betalar för?" :D

Får nog ta en runda till närmaste LBS och kolla på detta istället och betala extra för det. Så jäkla tråkigt bara.

Jimin

Aktiv medlem
Supportskruven skall ju skruvas in som en del av installationen, finns med i manualen. Plattan är till för att inte skruva skriven rakt in i ramen om inget annat tar emot. Så går skruven att skruva in så den tar tag i framväxelns klämma t.ex. så behövs ju inte själva plattan. Köper man en framväxel löst så ligger ju plattan löst, skruven sitter i, eftersom det är helt beroende på hur ramen ser ut huruvida plattan skall användas eller inte.

Att cykeln skulle bromsa låter ju oerhört märkligt, det är inte bara det att det blir tyngre när du växlar till stora klingan? :LOL: Annars skulle det ju vara att hela framväxeln tar i klingan men det borde vara ganska uppenbart.
Kanske en dum fråga men har vi band adapter eller är det clamp?

Hahaha nu när du säger det så funderar jag på ifall det är så :D

Frippe99

Aktiv medlem
Kanske en dum fråga men har vi band adapter eller är det clamp?

Hahaha nu när du säger det så funderar jag på ifall det är så :D
Jag monterade precis support platen och för att svara på din fråga så är växeln av typen braze on men eftersom ramen saknar möjligheten att skruva fast växeln direkt då är den monterad på en klämma.

Jimin

Aktiv medlem
Jag monterade precis support platen och för att svara på din fråga så är växeln av typen braze on men eftersom ramen saknar möjligheten att skruva fast växeln direkt då är den monterad på en klämma.
Ah tack! Då är svaret en band adapter :)

Märker du någon skillnad med och utan support platen?

Allroad

Aktiv medlem
Jag hade skruvat åt dom flesta skruvarna efter att jag märkte att allt satt lite löst.
Idag lossnade vevarmen när jag var ute och cyklade...
Vart köpte du din? Tänker ifall vi kanske har köpt från samma värdelösa mekaniker?
Men på riktigt? Hoppas innerligt att ni klagade till platschefen så klantarslet till mekaniker får det hett om öronen, man kan ju råka göra illa sig nå jävulskt när vevarmen lossnar...

Jimin

Aktiv medlem
Men på riktigt? Hoppas innerligt att ni klagade till platschefen så klantarslet till mekaniker får det hett om öronen, man kan ju råka göra illa sig nå jävulskt när vevarmen lossnar...
Ja verkligen, ska dit nu igen och klaga igen. Ringde tidigare men de drog till med en "kom in så får vi se".

Juhlin

Aktiv medlem
Vilken skruv till fästet saknades? :)
På toppröret vid styret finns det ju ett fäste, en av de svarta skruvarna som sitter i alla fästen var väck.
Flyttade den som fanns till att plugga igen gängan bakom vevhuset för infästning av skärm så det inte kommer in massa skräp där och skruvade i 2 nya jag hade i toppröret med låg skalle, jag tror mitt underrede kan komma att tacka mig för det någon gång i framtiden.

Botanic

Medlem
Jag köpte cykeln i Stockholm, Länna.
Jag har inte pratat med dom efter att jag köpte cykeln.
Cykeln är skön att cykla med när den är hel.

Vevarmen lossnade idag igen, fast jag skruvade åt den rätt så hårt igår. Jag har ingen momentnyckel så jag vet inte hur hårt jag skruvade.
Både skruvarna och hålet i armen som kommer i kontakt med kuggorna i vevhuset är insmorda med orangegult fett. Jag tycker att fettet ser ut och luktar som hjullagerfett. Ska det vara insmörjt? Jag tycker att det är lite konstigt att ha fett där. Gör inte fettet så att vevarmen lossnar?

Allroad

Aktiv medlem

Vevarmen lossnade idag igen, fast jag skruvade åt den rätt så hårt igår. Jag har ingen momentnyckel så jag vet inte hur hårt jag skruvade.
Både skruvarna och hålet i armen som kommer i kontakt med kuggorna i vevhuset är insmorda med orangegult fett. Jag tycker att fettet ser ut och luktar som hjullagerfett. Ska det vara insmörjt? Jag tycker att det är lite konstigt att ha fett där. Gör inte fettet så att vevarmen lossnar?
Gah. Det är ju där jag ska hämta ut min 😑

Frippe99

Aktiv medlem

Jag har tidigare när jag monterat hollowtech vevar använt fett men såg på min att de använt väldigt mycket fett. Men innan du drog åt de två skruvarna på vevarmen hade du säkrat den lilla plast flärpen som sitter i mellanrummet där skruvarna möter varandra samt dragit åt end capen med handkraft? Aldrig varit med om att veven lossnar på liknande vevpartier.

Botanic

Medlem
Vad är det som saknas? Jag hänger inte riktigt med.
Framväxeln som vi har är "band type" och då behövs inte "Support screw and plate".
Stolpen är 32 mm, så då behövs inte "Clamp Band Adapter Unit for S-size / Diameter 28.6 mm".
Eller har jag fel?

När jag hämtade min cykel efter att dom i Länna hade kollat igenom den så att den var ok, fick jag cykla med den en testrunda innan jag köpte den. Jag cyklade runt på parkeringen utanför butiken.
Bakre bromsen lät lite som att den skulle ha skavt på något.
Jag nämnde det till mekanikern. Han tog in den och fixade bromsen. Det kunde han fixa utan problem.

Ett tips är att skruva på alla skruvar med fingrarna, dra på vajern till växlarna med fingrarna för att se om den är spänd overhuvudtaget.
På framväxeln ska dom två vita sträcken sitta mot varandra när kedjan sitter på stora kugget och man har klickat en gång. Kolla videon som jag länkade till innan så fattar du vad jag menar.
Är det något som sitter löst så säger du till innan du lämnar butiken.

Botanic

Medlem
Jag har tidigare när jag monterat hollowtech vevar använt fett men såg på min att de använt väldigt mycket fett. Men innan du drog åt de två skruvarna på vevarmen hade du säkrat den lilla plast flärpen som sitter i mellanrummet där skruvarna möter varandra samt dragit åt end capen med handkraft? Aldrig varit med om att veven lossnar på liknande vevpartier.
Plastflärpen sitter där.
Vad är en "end cape"?

Frippe99

Aktiv medlem

Bilagor

• 0F576E53-6D6D-420E-93C1-F231FAE4AB9B.jpeg
    0F576E53-6D6D-420E-93C1-F231FAE4AB9B.jpeg
    497.3 KB · Besök: 9

Botanic

Medlem
Tack! end cap sitter där. Det är möjligt att stopper plate satt fel från början.
Skulle armen lossna igen så har jag manualen att kolla på den här gången.
Hoppas bara att jag inte dragit åt skruvarna för hårt. (Måste fixa en momentnyckel som klarar av 12-14 Nm).

Mina hjul är schyssta och cykeln är riktigt rolig på grusvägar i skogen.

Frippe99

Aktiv medlem
Jag kikade precis på mina hjul då jag tänkte tejpa dem för tubeless och de var inte raka (vilket var lite förvånande då jag inte provcyklat ännu), var värst fram. Framförallt slår de i höjdled vilket jag inte är expert på att fixa själv men nu är de hyfsat raka efter en session i riktstället.

Jimin

Aktiv medlem
Vad är det som saknas? Jag hänger inte riktigt med.
Framväxeln som vi har är "band type" och då behövs inte "Support screw and plate".
Stolpen är 32 mm, så då behövs inte "Clamp Band Adapter Unit for S-size / Diameter 28.6 mm".
Eller har jag fel?

När jag hämtade min cykel efter att dom i Länna hade kollat igenom den så att den var ok, fick jag cykla med den en testrunda innan jag köpte den. Jag cyklade runt på parkeringen utanför butiken.
Bakre bromsen lät lite som att den skulle ha skavt på något.
Jag nämnde det till mekanikern. Han tog in den och fixade bromsen. Det kunde han fixa utan problem.

Ett tips är att skruva på alla skruvar med fingrarna, dra på vajern till växlarna med fingrarna för att se om den är spänd overhuvudtaget.
På framväxeln ska dom två vita sträcken sitta mot varandra när kedjan sitter på stora kugget och man har klickat en gång. Kolla videon som jag länkade till innan så fattar du vad jag menar.
Är det något som sitter löst så säger du till innan du lämnar butiken.
Om jag förstår det korrekt så har vi en braze on med clamp band adapter likt denna. Men jag kan ha fel här.
Jaha? Jag fick bara testa i butik i vilket var nästan svårt för mig haha. Men jag skulle ta den oavsett.

Westman98

Medlem
Jäkla skittråd! 😏
Vart sugen på att köpa en gravel ett tag men inte hitta något jag har velat haft. Såg den här tråden igår kväll, hittade en länk för att se att det fanns en kvar i L i Gävle för 9990 kr. Äsch slår en signal till dom imorgon när dom öppnar tänkte jag, och hoppas den är slutsåld.. Jag behöver inga fler cyklar säger sambon! 🙄

Imorse så hade dom höjt priset på den till 11990, fan! Men jag ringer ändå och dom skulle ställa undan den till ikväll. Fortfarande ganska billigt inbillar jag mig i dessa tider!

Slänger mig i bilen efter jobbet och åker dit för att hämta hem den. Men väl i butiken så spelade jag lite dum och lyckades pruta ner den till 9990 kr också! Men dom hade ingen aning om den där metallbiten heller, deras mek skulle ringa upp mig imorgon lät det som..

Så nu är jag också stolt ägare av en gravelhoj! 😄

Bilagor

• 5CE06BFF-DADB-4F62-8153-32A4FAC3E660.jpeg
    5CE06BFF-DADB-4F62-8153-32A4FAC3E660.jpeg
    1.2 MB · Besök: 38

Juhlin

Aktiv medlem
Den senaste krullstyre jag cyklade och justerade växlar på hade rammonterade friktionsreglage, efter inspektion av denna inser jag att det ska nog läsas på lite innan jag börjar skruva på den här.

Men att denna inte riktigt lirar är ju ingen direkt chock.
IMG_20210614_225708.jpg
IMG_20210614_225651.jpg

Juhlin

Aktiv medlem
@Jimin
Tolkar att back plate/support plate används exklusivt med braze on fäste, inte clamp eller band adapter eftersom support skruven då vilar mot clampen:
Screenshot_20210615-000337.png
Verifierar att det stämmer imorgon om jag får lite tid att skruva.

Jimin

Aktiv medlem
@Jimin
Tolkar att back plate/support plate används exklusivt med braze on fäste, inte clamp eller band adapter eftersom support skruven då vilar mot clampen:
Visa bilaga 495642
Verifierar att det stämmer imorgon om jag får lite tid att skruva.
Ta din tid och återkoppla hur :)

En annan fråga som jag har, styrstamen som kommer som stock är 100mm va? Går det att se på den på något sätt eller måste man mäta?

kebabhasse

Ny medlem
Hade min cykel inne hos en riktig verkstad idag då jag inte litar på att XXL skruvat ihop den rätt samt att växlarna och bromsarna behövde justeras ganska ordentligt då jag bara hunnit cykla ca 500 m innan jag kände att det inte kändes helt bra. Tanken med cykeln för min del var att hämta ut den från XXL och sen aldrig låta dem pilla på den igen...

Några timmar efter att jag lämnat in cykeln så ringer mekanikern och säger att fälgen fram är så slagen i höjdled att den inte går att justera till något vettigt. Jag hade bara tidigare observerat att fälgarna behövde riktas i sidled. Nu blir det en tur till XXL så att de får lösa en ny fälg fram, lär ju bli ett helvete att övertyga dem till att lösa det här så önska mig lycka till!

Allroad

Aktiv medlem
Hade min cykel inne hos en riktig verkstad idag då jag inte litar på att XXL skruvat ihop den rätt samt att växlarna och bromsarna behövde justeras ganska ordentligt då jag bara hunnit cykla ca 500 m innan jag kände att det inte kändes helt bra. Tanken med cykeln för min del var att hämta ut den från XXL och sen aldrig låta dem pilla på den igen...

Några timmar efter att jag lämnat in cykeln så ringer mekanikern och säger att fälgen fram är så slagen i höjdled att den inte går att justera till något vettigt. Jag hade bara tidigare observerat att fälgarna behövde riktas i sidled. Nu blir det en tur till XXL så att de får lösa en ny fälg fram, lär ju bli ett helvete att övertyga dem till att lösa det här så önska mig lycka till!
Tråkigt att hela köpet blir en besvikelse, fattar ju att det kanske inte är så sjukt kul att sitta och mecka cyklar på XXL men när till och med en grottmänniska gör ett bättre jobb ifrån sig så undrar man ju över deras koncept.

Allroad

Aktiv medlem
Det värsta med att reklamera något hos xxl verkar ju vara att dom hellre häver köpet och kasserar varan än låter någon lämna in hos en annan verkstad och låter xxl ta notan. Och nu med brist på så mycket delar också...

Jimin

Aktiv medlem
anska ordentligt då jag bara hunnit cykla ca 500 m innan jag kände att d

Sjukt! Du får gärna återkoppla hur det löste sig?

Vilken butik var det?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer