Tankar om White GX Pro 20

Rimfaxe62

Medlem
Fick nu ett par hjul "över" när jag sålde min Domane, så slänger på dem på GX Pro:n och testar. De är ett par Bontrager Paradigm Comp 25. Återkommer med en review om hur det blev 👍

Frippe99

Aktiv medlem
Hade min cykel inne hos en riktig verkstad idag då jag inte litar på att XXL skruvat ihop den rätt samt att växlarna och bromsarna behövde justeras ganska ordentligt då jag bara hunnit cykla ca 500 m innan jag kände att det inte kändes helt bra. Tanken med cykeln för min del var att hämta ut den från XXL och sen aldrig låta dem pilla på den igen...

Några timmar efter att jag lämnat in cykeln så ringer mekanikern och säger att fälgen fram är så slagen i höjdled att den inte går att justera till något vettigt. Jag hade bara tidigare observerat att fälgarna behövde riktas i sidled. Nu blir det en tur till XXL så att de får lösa en ny fälg fram, lär ju bli ett helvete att övertyga dem till att lösa det här så önska mig lycka till!
Det låter väldigt likt hur min framfälg såg ut dock riktade jag upp den så mycket jag kunde och kör på den tills det blir värre. Om detta med gravel är så skoj som alla säger så lär jag vilja byta hjulen snart iaf 😊

Jimin

Aktiv medlem
Det är, som hos de flesta märken beroende på strl
Åtminstone enl den här specen
Men de skriver inget om det mäter mitte-mitte eller außen-außen (det var väl i den här tråden man skulle blanda in utrikiska?).
Jaha det visste jag inte. Synd bara att de inte skrev ut det alls haha. Kunde inte heller se det på XXLs hemsida.

kebabhasse

Ny medlem
Sjukt! Du får gärna återkoppla hur det löste sig?
Liten återkoppling från gårdagens tur till XXL:

Han som jobbade i verkstaden ansåg inte att det var ett fel öht att fälgen inte var helt rund även efter att jag visat vad problemet var. Han erbjöd en tid i slutet på månaden då han kunde ta in cykeln och kolla på den, men att byta ut någon fälg var det inte tal om. Han föreslog att jag skulle "cykla in den lite" för att fälgen skulle sätta sig... Om jag inte var nöjd med cykeln så var det istället en säljare jag skulle prata med, enligt honom.

Efter ett snack med en säljare, som förvisso var väldigt trevlig, så verkade det helt omöjligt att kunna åka därifrån med en ny fälg. Det hela slutade med att jag gjorde ett återköp på cykeln då jag kände att det var lite väl mycket stök och problem som uppstått med en helt ny cykel för 10 000 kr. Återköpet i sig var inga problem utan säljaren tog tillbaka cykeln som den var.

Tråkigt när man väl hade fått tag på en (på pappret) vettig cykel. Önskar er andra lycka till med era cyklar och hoppas att ni slipper ha med XXL att göra i framtiden!

Juhlin

Aktiv medlem
Tjaa, jag kan tycka XXL skötte sig rätt ok ändå på din beskrivning. De ville väl inte byta ut ditt hjul eftersom ersättaren sannolikt hade varit likadan.

Det var lite surt när jag kunde känna att hjulen slog i högre hastighet (30+ i nedförslut) men nånstans ska det ju sparas in om man villa köpa den billigaste av gravels, jag tänker att det kommer duga som slaskhjul, för mig är det viktigare att cykla på en imperfekt cykel än vänta på den perfekta och till ett högre pris. Så våldsamt illa att jag tänker reklamera var inte mina, jag gör ett försök med ekernyckeln när jag justerat in allt annat, blir det inte bra köper jag ett par bättre hjul och använder standardhjulen när vädret vänder.

Edit: Strategin att köra in hjulen innan man går loss med ekernyckeln tänker även jag tillämpa, det låter som ett ett ganska sunt råd, speciellt på billiga hjul.

Senast ändrad:

kebabhasse

Ny medlem
Tjaa, jag kan tycka XXL skötte sig rätt ok ändå på din beskrivning. De ville väl inte byta ut ditt hjul eftersom ersättaren sannolikt hade varit likadan.

Det var lite surt när jag kunde känna att hjulen slog i högre hastighet (30+ i nedförslut) men nånstans ska det ju sparas in om man villa köpa den billigaste av gravels, jag tänker att det kommer duga som slaskhjul, för mig är det viktigare att cykla på en imperfekt cykel än vänta på den perfekta och till ett högre pris. Så våldsamt illa att jag tänker reklamera var inte mina, jag gör ett försök med ekernyckeln när jag justerat in allt annat, blir det inte bra köper jag ett par bättre hjul och använder standardhjulen när vädret vänder.

Edit: Strategin att köra in hjulen innan man går loss med ekernyckeln tänker även jag tillämpa, det låter som ett ett ganska sunt råd, speciellt på billiga hjul.
För egen del var det lite för många saker som inte kändes helt rätt med cykeln förutom fälgproblemet, så det i sig var inte helt avgörande. Är man otroligt sugen på att cykla hade jag också gjort som dig och kört vidare med däck/fälgkombon tills de rasar eller att man själv byter dem mot något bättre.

I eget fall betalar jag (efter detta) gärna några tusen extra för att slippa tveka på cykelns kvalitet. XXL:s verkstad känns som att de på sin höjd klarar av att justera bromsar, växlar och laga punktering. Att lösa ett enskilt problem som är utanför detta blir för tidskrävande/kostsamt och äter upp den lilla marginal som finns på en sån här cykel när den säljs för 9990 kr.

Juhlin

Aktiv medlem
För egen del var det lite för många saker som inte kändes helt rätt med cykeln förutom fälgproblemet, så det i sig var inte helt avgörande. Är man otroligt sugen på att cykla hade jag också gjort som dig och kört vidare med däck/fälgkombon tills de rasar eller att man själv byter dem mot något bättre.

I eget fall betalar jag (efter detta) gärna några tusen extra för att slippa tveka på cykelns kvalitet. XXL:s verkstad känns som att de på sin höjd klarar av att justera bromsar, växlar och laga punktering. Att lösa ett enskilt problem som är utanför detta blir för tidskrävande/kostsamt och äter upp den lilla marginal som finns på en sån här cykel när den säljs för 9990 kr.
Ja, vi har nog samsyn vad gäller kompetensnivån på XXL's verkstäder.

Jag skruvar hellre själv och kommer gärna billigare undan ekonomiskt med lite eget blod, svett och tårar som investering.

Mattiasxe

Medlem
Vad har ni satt på för fräsiga pedaler och stänkskärmar på era hojar?
Combi pedaler.... Samt sks urban 42or. Bakre stänkskärm e rätt ranglig. Kanske ska komplettera med staget. Samt dess naturliga clips till sadelröret fick ej plats, så kapades å fästes med buntband istället.

Bilagor

• P_20210617_174159.jpg
    P_20210617_174159.jpg
    295.4 KB · Besök: 68

Rimfaxe62

Medlem
Har nu flyttat över kassett, bromskivor och däck till mina Bontrager Paradigm Comp 25. Slående skillnad är bredden på fälgen (bild) samt hur snett fälgbanden satt på originalhjulen🙈
Återkommer efter första rundan 😇

Bilagor

• DSC_1239.JPG
    DSC_1239.JPG
    246.8 KB · Besök: 34

Allroad

Aktiv medlem
Kan tänka mig att med tanke på all efterfrågan, tidspress osv pga corona och med tanke på att det redan är en snuskigt billig cykel så ville väl leverantören bara pressa ut så många cyklar som möjligt.

Så där kluven till om jag ens ska hämta ut min hoj eller leta efter en beggad Scott speedster Gravel istället 🤷🏻‍♂️

Frippe99

Aktiv medlem
Kan tänka mig att med tanke på all efterfrågan, tidspress osv pga corona och med tanke på att det redan är en snuskigt billig cykel så ville väl leverantören bara pressa ut så många cyklar som möjligt.

Så där kluven till om jag ens ska hämta ut min hoj eller leta efter en beggad Scott speedster Gravel istället 🤷🏻‍♂️
Om man inte är främmande för att gå igenom cykeln och justera lite så känns det ändå som man får mycket för pengarna. Att hjulen behöver lite kärlek är ju kanske ngt man vill slippa men å andra sidan så om man köper ett dyrare märke med liknande komponenter så skulle man troligen ändå vilja byta ut hjulen efter ett tag. Så resonerade jag iaf 😊

wb

Ny medlem
Beställde precis en GX PRO (LTD, som de heter nu då), på rean. Tack för åsikterna i den här tråden, gjorde mig trygg i köpet!

Däremot är det den satans storleken som grämer mig... Är 177 cm och beställde en M. Detta står på hemsidan:

Storleksrekommendationer:
- S, 52 cm, kroppslängd 170–177 cm
- M, 54 cm, kroppslängd 175–182 cm
- L, 56 cm, kroppslängd 180–187 cm
- XL, 58 cm, kroppslängd 185–193 cm

När jag läst igenom tråden här inser jag nog att en S kanske hade varit mer optimalt. Jag tror dock att jag har relativt långa ben för min längd. Mätte med ett vattenpass i grenen nu och fick längden till 84 cm. Vad tror ni, är S eller M bäst för mig?
Eftersom jag själv undrade detta vill jag bara passa på att återkomma.

Jag (177 cm, innerbenslängd 84 cm) beställde som sagt en M och har cyklat några turer nu. Har aldrig suttit på en S, så saknar något att jämföra med, men känner inte på något sätt att cykeln är för stor. Känner mig nöjd, helt klart!

Behöver man byta hjulaxeln om man ska dra en vagn bakom?

Fästet tar ju lite av längden.

Bilagor

• 93326B39-81A3-49E9-9E78-2E3663A62009.jpeg
    93326B39-81A3-49E9-9E78-2E3663A62009.jpeg
    1.3 MB · Besök: 56
  • E9722B70-27A9-4BA7-811C-1ED9DAFDE741.jpeg
    E9722B70-27A9-4BA7-811C-1ED9DAFDE741.jpeg
    651.1 KB · Besök: 56
  • 8E896911-5CA8-40A5-BAEA-BB82CA3FE752.jpeg
    8E896911-5CA8-40A5-BAEA-BB82CA3FE752.jpeg
    389.5 KB · Besök: 55

Juhlin

Aktiv medlem
Man bör byta till en längre axel.
Men i praktiken kan man väga in hur ofta man planerar använda kärran, hur tungt man drar och hur fort det går.

Har samma kärra och drar mest en junior och packning till typ lokala badstranden, med en kortare inspektion varje gång man häktar på/av eller lastar i junior har jag svårt att se ett att ett katastrofalt händelseförlopp hinner utvecklas.
I praktiken har inget rört sig nämnvärt någonsin för mig, (undantaget ett tillfälle med full last och tvärbroms med båda bromsarna, fästet roterade 90 grader, men jag har svårt att tro att en längre bult hade gjort någon skillnad)

Men det rätta är ju att byta till en längre axel.

johfo

Aktiv medlem

XXL Sisjöns verkstad saknar jag helt förtroende för. De försökte slipa familjens skridskor tre gånger för några år sedan och misslyckades totalt. Det var som att åka med två halkiga curlingskor. Istället för skålradie var skenan konvex! Inför tredje besöket hade jag hittat och läst hockeyförbundets grundkurs i skridskoslipning och manualen till deras ProSharp 2000-maskin och kunde tala om vilka fel de gjort (diamanten var trasig och de hade alltså slipat utan att dressa stenen....slipa med en plan sten gick inte så bra...). Tämligen sura var de, men jag fick tillbaka pengarna efter lite diskussion lovade de även reseersättning för alla vändor och de tog kontonummer för utbetalning , men den betalades dock aldrig ut och jag kommer aldrig mer låta de klåparna pilla på någon utrustning. Definitivt inte en cykel där man kan slå sig ännu mer än när man glatt skuttar in på isen och slår en saltomotal då skridskorna inte biter över huvud taget.

Botanic

Medlem
Min vevarm lossnade igen. Jag var 3 mil hemifrån, inte glad.
Jag lyckades skruva tillbaka den och cykla halva vägen hem innan den lossnade igen.
Efter det var armen så sliten att jag inte kunde skruva tillbaka den.

Jag åkte med cykeln till XXL i Stockholm, Länna. Jag förklarade till mekanikern (som inte var samma mekaniker som kollat igenom min cykel). Jag berättade att i princip alla skruvar satt löst när jag fick cykeln och han såg ju hur vevarmen såg ut.
Han var förstående och skulle prata med sin chef.

Dagen efter hämtade jag min cykel. Vevarmen hade dom bytt från en annan cykel. Växlarna var justerade. Av säljaren som sålde mig cykeln men som inte var där när jag reklamerade den, förstod jag att dom hade pratat om min cykel när jag inte varit i butiken. Det syntes på säljaren att det hela var pinsamt.

Jag passade på att köpa en momentnyckel som dom hade bra pris på.
Jag har kontrolldragit alla skruvar och cyklat ungefär 5 mil.
Jag är nöjd med cykeln och XXL, men jag är missnöjd med mekanikern som gick igenom min cykel första gången.

Denna tråd väcker minnen om när jag köpte min Gx lite på XXL Jönköping…felmonterade växlar (ej justeringsfel) som de inte kunde fixa alls vid garantinlämning utan jag fick lämna in en andra gång till nu tyvärr nedlagda Cykelakuten Bankeryd. Säljaren, tjej i 20-årsåldern, som nästan chockad tyckte storlek small såg alldeles för STOR ut för mina 176 cm (passar utmärkt, de hade skumma storlekar 2018).
Men nu har den gått 200 mil och jag är helnöjd, har monterat en Redshift shockstop styrstam för ännu bättre komfort, men XXL får aldrig mer skruva på den.

Rush1

Ny medlem
XXL rear ut GX Lite för 6999 kr just nu. Är man dumsnål om man köper denna över Ltd-varianten? Cykelns primära ändamål är som halvbillig pendelcykel, ska gå ca 1.5 mil enkel väg några gånger i veckan.

Hur är fälgarna på GX Lite? Jag hittar ingen info om bredd ifall man skulle vilja sätta på bredare däck.

DanielS

Aktiv medlem
XXL rear ut GX Lite för 6999 kr just nu. Är man dumsnål om man köper denna över Ltd-varianten? Cykelns primära ändamål är som halvbillig pendelcykel, ska gå ca 1.5 mil enkel väg några gånger i veckan.

Hur är fälgarna på GX Lite? Jag hittar ingen info om bredd ifall man skulle vilja sätta på bredare däck.
Priset är ju väldigt bra! Det jag skulle vara orolig för är hur de mekaniska skivbromsarna fungerar. Jag har inga bra erfarenheter av billiga mekaniska skivbromsar och STI-reglage. Det är tyvärr ganska dyrt att uppgradera också.

Om den kommer med 37mm däck så klarar den väl åtminstone 42mm utan problem.

MagerValp

Aktiv medlem
Sonen har en GX Lite 20 som vi köpte förra året. Den är till förvirring lik årets modell, jag vet inte om de ändrat några komponenter. Skjutmåttet säger att yttermåttet på fälgarna är 24 mm. Bromsarna är inte toppen men räcker för att ta sig till skolan.

Med brasklappen att du får se till att efterdra alla skruvar på cykeln och se till att hjul och andra komponenter sitter monterade korrekt så är det mycket cykel för pengarna.

d_anders

Aktiv medlem
Claris fungerar bra och slitdelar till 8-delat är billigt. Blir utmärkt att pendla på. Ledsnar du på bromsarna kan du ju köpa ett par bättre mekaniska. Gissar att den saknar fästen för skärmar och pakethållare vilket är lite synd på en pendlare.

Allroad

Aktiv medlem
Claris fungerar bra och slitdelar till 8-delat är billigt. Blir utmärkt att pendla på. Ledsnar du på bromsarna kan du ju köpa ett par bättre mekaniska. Gissar att den saknar fästen för skärmar och pakethållare vilket är lite synd på en pendlare.
Varför skulle den sakna det för? Det är väl exakt samma ram bara andra komponenter, då har den vad jag kan se fästen för två vattenflaskor. Även ett fäste på toppramen, samt vanliga skärm och pakethållarfästen.

Är ju snarare trek, Specialized eller scotts diton som saknar allt vad heter skärm/pakethållarfästen.

Senast ändrad:

Jimin

Aktiv medlem
Jag ägde en Lite och sålde den nyligen för att köpa en LTD. Var generellt nöjd med cykeln men en grej som gjorde att jag var väldigt missnöjd var claris levers. Att man inte kunde justera då min händer är de mindre varianterna

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer