Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bubblare: Merida Silex 200 för 10k. Vad säger ni? Den eller GX Pro? Visst mekaniska skivbromsar och sämre växlar men bättre ram?
Jag velar för tillfället mellan dessa två. Är det värt 2K till för att få hydraliska skivbromsar ifall man bara tänker cykla på sommaren i bra väder?
Ja det är värt det, för det är inte bara i fulväder som hydrauliska skivbromsar är överlägsna mekaniska. Känslan av att kunna finmodulera bromskraften och slippa justera belägg i bromsoken då och då efter slitage är ganska njutbar även som finväderscyklist.Jag velar för tillfället mellan dessa två. Är det värt 2K till för att få hydraliska skivbromsar ifall man bara tänker cykla på sommaren i bra väder?
Hydrauliska skivbromsar är jättebra, men det beror ju på också. De flesta på detta forum anser att man köper en fin ram och uppgraderar senare... De flesta som köper dessa verkar vilja ha dom mer som pendlare / vinterbeater. Är man nöjd som det är så är det ju kanonbra! Planet X brukar också ha billiga cyklar om man behöver... Eller iaf alltid rea.Ja det är värt det, för det är inte bara i fulväder som hydrauliska skivbromsar är överlägsna mekaniska. Känslan av att kunna finmodulera bromskraften och slippa justera belägg i bromsoken då och då efter slitage är ganska njutbar även som finväderscyklist.![]()
Några råd om skärmar som passar? Vill helst ha långa, ordentliga och helst inte i plast ;)
Tips om cykelstöd som passar?
Köpte denna cykel utan att kolla upp så mycket innan...
Skärmar : Tja vill hålla cykeln och mig själv ren. Har sett SKS, får kolla mer... Stöd: Skönt att den kan stå för sig själv.SKS Germany har i någon slags plast / alu blandning som bör passa enligt de bilder jag sett på cykeln. De håller bra kvalité.
Stöd har jag ingen aning om då det inte är något jag någonsin använt på en sån här cykel. Varför behöver du ett stöd?
Skärmar : Tja vill hålla cykeln och mig själv ren. Har sett SKS, får kolla mer... Stöd: Skönt att den kan stå för sig själv.
Ingen cykelmekaniker precis och eftersom den verkar (?) sakna fästen/hål för båda på gaffel respektive bakarm (eller vad det nu kallas ?) så tänkte jag kolla om någon har provat något med framgång. Hittar jag själv något som passar bra så hör jag av mig.
BTW om någon tänker montera cykeln enbart med de medföljande verktygen så saknades det en 6 mm insexnyckel...
Jag tror att en Large blir helt perfekt.Ytterligare en novis här.
Är 1.80 lång, blir storleken large för stor? Rekommenderat till 180-187 cm.
Carl vad tror du om mig då? Jag är 189cm och siktar också på en L. Ska eventuellt testa en senare idag men kul att höra vad du tror.Jag tror att en Large blir helt perfekt.
har själv en large och är 187cm lång.
Då är ju frågan om den är för liten för dig...?Jag tror att en Large blir helt perfekt.
har själv en large och är 187cm lång.
Då är ju frågan om den är för liten för dig...?
Det bästa är att provcykla ?
Ytterligare en storleksfundering. Jag är 184 cm med en innerbenslängd på 88 cm.
Tror ni M eller L blir bäst?
Jag har en GX Pro 19. Strl M-55. Jag är 1,76 med innerbenslängd 83 cm (tror jag, iaf relativt korta ben på mig). Den storleken är för stor för mig, men hade ingen möjlighet att provcykla och XXL eller nån annanstans rekommenderade storleken större om man låg mitt emellan.Om någon är intresserad så provcyklade jag M (54) idag. Den var alldeles för liten.
I Kungens Kurva Stockholm fanns GX Pro 2019 i storlek 55 för 6500 kr.
Ett av största problemen. Storlekarna...Jag har en GX Pro 19. Strl M-55. Jag är 1,76 med innerbenslängd 83 cm (tror jag, iaf relativt korta ben på mig). Den storleken är för stor för mig, men hade ingen möjlighet att provcykla och XXL eller nån annanstans rekommenderade storleken större om man låg mitt emellan.
Hej, är du fortfarande nöjd med hojen? Ska kolla på den imorgon, den verkar bra specad.Jag är 170cm. Stl S passar bra.
169 borde funka finfint.
Hej, är du fortfarande nöjd med hojen? Ska kolla på den imorgon, den verkar bra specad.
En fråga, vad är det för hjulbas på din strl s?
Fantastiskt nöjd så här långt, den är ett kap för de pengarna. Skitrolig cykel. Hjulbas får jag till 94 cm på min S.
Nu är premiären avklarad, blev 40km varav hälften grusväg, funkade kanon!Grattis!
Trodde aldrig att den skulle leverera så mycket körglädje ??
Men sadeln åkte direkt, blev en Prologo PAS istället. Har aldrig vägt min. Ska konverteras till tubeless. Berätta gärna efter premiären ?
Titta på Canyon Grail aluminiumversionerna.Svetsfogarna kring bakaxeln ser lite bulliga ut. Är det normalt eller något man se upp med?
De ser lackade ut, de ligger ovanpå men det finns ingen kantPå bilderna ser de svarta white-bokstäverna ut att vara påklistrade och inte en del av lacken, stämmer det?
Det är väl helt olika ramar? QR på -19 och TA på -20 bland annat. -18 och -19 är däremot exakt samma geo.Någon som vet om 2019 och 2020-modellen delar samma geo?
Typ som att M verkligen är för stort för någon som är 170-180cm?
GX20 Pro: Jag jämförde en S/52 och en M/54 idag i butik. Är 177 cm och sitter på sadelhöjd 73 cm och valet var solklart, det blev den mindre.
Underbart, tack för snabbt svar!@softgg
Jag upplever S som klockren för mig. Sitter som sagt på sadelhöjd 73 cm. Innerbenslängd 81 cm.
//Anders