Tappad gänga på bleed-porten på GRX-handtag??

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
Hej

Jag har precis råkat ut för ett udda problem: Bleed-porten på mitt ena GRX-handtag har tappat den första gängan (japp, jag har den på bordet framför mig i två halvor) med påföljd att täcklocket inte klarar av att få grepp och stänga porten. Det är ju en kort M7 på 6mm varav ca 3mm gängat.

Kan jag åtgärda detta utan att byta hela handtaget? Är det så att säga ”bromssäkert” att prova med att använda en lite längre M7:a och flytta över packningen? Jag fattar att det inte blir perfekt under handtagsgummit, men jag har vare sig tid att byta hela handtaget eller vara utan hojen just här och nu.

Tacksam för hjälp.

Hej

Jag har precis råkat ut för ett udda problem: Bleed-porten på mitt ena GRX-handtag har tappat den första gängan (japp, jag har den på bordet framför mig i två halvor) med påföljd att täcklocket inte klarar av att få grepp och stänga porten. Det är ju en kort M7 på 6mm varav ca 3mm gängat.

Kan jag åtgärda detta utan att byta hela handtaget? Är det så att säga ”bromssäkert” att prova med att använda en lite längre M7:a och flytta över packningen? Jag fattar att det inte blir perfekt under handtagsgummit, men jag har vare sig tid att byta hela handtaget eller vara utan hojen just här och nu.

Tacksam för hjälp.
Prova?
Du behöver väl inte testa bromsen rullande?

Har du kontaktat Shimano? Och säker på dimensionen? en snabb googling säger snarare M5

Senast ändrad:
GRX tycks vara M7 x 0.5 fingänga, en rätt egen dimension.

Efter diverse försök och ytterligare googling och diskussion med lämplig AI tycks den bistra sanningen vara att hamnar man i mitt läge är man ”proper f*cked”, som engelsmännen säger. Gängorna i bromshandtaget tycks vara i ett relativt mjukt material och tappar man dem återstår ingen annan lösning än att byta handtaget. Med undantag för den för mig alldeles för avancerade lösningen att driva nya gängor tycks där inte finnas något annat att göra. Trist tycker jag.

Tror inte AI har koll på läget i ett sånt här specialfall.

Gick gängorna sönder för att du drog åt skruven för hårt eller? Finns det gängor djupare ned i hålet? Jag vet inte hur just GRX-handtagens skruv ser ut, men dels behöver det finnas gängor som en ny, längre skruv kan greppa, dels behöver det finnas fysiskt utrymme för att skruven ska få plats "på djupet". Ska du ha en ny skruv behöver du dels hitta den specifika gängan (som låter märkligt stor - de reglage jag jobbat med har mindre gänga är jag nästan säker på), men jag gissar att skruven även har en liten dimensionsminskning mot skallen där packningen ska sitta och det är nog inte direkt lätt att hitta en sådan.

Lite bilder hade nog underlättat ifall det är någon som kanske får en smart idé på lösning!

Klassiker är annars på att man drar sönder reglagen med muttern till bromsslangen. Mutter av metall vs reglage i plast blir dåligt om man tar i lite för mycket!

Hej n3wton

Jag misstänker att gängorna gick sönder av adaptern till blödtratten, eller vad den kan heta på svenska. Själva locket har jag aldrig dragit med kraft. Jag tror inte det finns gängor längre ned då jag provade att plocka bort bussningen på skruven och den fortfarande inte får fäste längre ned. Skruven är faktiskt M7, jag har mätt med skjutmått 😀.

Jag vet inte ifall det här lämnar mig med något annat val än att byta handtaget?

Det kan nog dessvärre vara så. Jag är mycket för att laga och gör gärna försök, men det mesta i plast och med små dimensioner är svårhanterat.. Spara gamla handtaget som reservhandtag att sno delar från om du kraschar hojen, eller lägg ut det som bortskänkes ifall någon annan kan ha användning av någon del. Alltid tråkigt när saker går sönder på "löjliga" sätt och sen är fullständigt värdelösa.. :(

Hur mycket hydrauliskt tryck inifrån blir det egentligen på den skruven? En tillfällig och samtidigt permanent lösning (som alltså förstör handtaget, men också för att det kanske går att använda) är väl att limma igen det med epoxi eller annat lämpligt lim. Då kan du åtminstone använda cykeln tills nytt handtag kommit.

Obs! Stresstesta såklart noggrant innan du ger dig ut i trafiken med en sådan lösning.

Hur mycket hydrauliskt tryck inifrån blir det egentligen på den skruven? En tillfällig och samtidigt permanent lösning (som alltså förstör handtaget, men också för att det kanske går att använda) är väl att limma igen det med epoxi eller annat lämpligt lim. Då kan du åtminstone använda cykeln tills nytt handtag kommit.

Obs! Stresstesta såklart noggrant innan du ger dig ut i trafiken med en sådan lösning.
Den lär väl sitta som lock på reservoaren som förhoppningsvis är trycklöst.
Om du har en bil kan du titta på hur den detaljen är ordnat där; skillnaden ligger i storleken.

Nu var det länge sen jag öppnade huven på en bil men visst är det luft lådan på en bil och den är dessutom separerad från"reglaget".
På MC är finns (fanns 1982) det en låda man kan skruva av locket på.

På cykel finns ingen låda och därför måste man öppna locket och skruva på en tratt?

Det kan nog dessvärre vara så. Jag är mycket för att laga och gör gärna försök, men det mesta i plast och med små dimensioner är svårhanterat.. Spara gamla handtaget som reservhandtag att sno delar från om du kraschar hojen, eller lägg ut det som bortskänkes ifall någon annan kan ha användning av någon del. Alltid tråkigt när saker går sönder på "löjliga" sätt och sen är fullständigt värdelösa.. :(
Word. Jag känner mig som AH vid 2:35 i den här videon nar han sitter och svär över den odugliga sjukvården i Stockholm…

Nu var det länge sen jag öppnade huven på en bil men visst är det luft lådan på en bil och den är dessutom separerad från"reglaget".
På MC är finns (fanns 1982) det en låda man kan skruva av locket på.

På cykel finns ingen låda och därför måste man öppna locket och skruva på en tratt?
Jodå det finns en reservoir. Liten men närvarande. Om inte hade systemet varit helt stumt och hade inte varit självjusterande allt eftersom beläggen slits.
Lyft på locket och gummimembranet därunder ska du se.

ja, borde vara så, men kanske inte stor nog för att hantera over fill (med kolvarna ute) eller för att lufta old-school utan tratt?
Jag har inte orkat testa...
Systemet bör vara dimensionerat för att hantera vanligt förekommande situationer samtidigt som det skall vara så litet och lätt som möjligt. Där räknas nog inte att fylla mer vätska än rekommenderat.
Jag har provat att lufta på traditionellt vis; det går men är lite kladdigt pga de pyttesmå volymerna det är frågan om. Sedan skaffade jag rätt verktyg för proceduren😊

Dra ett antal varv med gängtejp eller något annat som kan fylla ut och dra i skruven igen.

Reglagen är såpass dyra att jag nog hade försökt mig på en fullösning.

Med tratt vid luftning (normalt förfarande) blir ju utrymmet fullt med olja när man sen monterar pluggen.
Egentligen sitter den väl där endast för att hindra olja rinna/skvalpa ut ur resevoaren (dvs inte tryck invändigt)
Mao borde det som nödlösning räcka med att täta hålet på annat sätt. Möjligen någon lagom stor gummiplugg och sen rengöra från olja och tejp över (typ lite gorilla tejp med bra vidhäfning) för att hålla den på plats och däröver kommer gummi Hoodsen.

är bromsen bra luftad så skulle jag ha fulat dit den med typ silikon eller liknande (antar att gängtejp inte får plats) och cykla vidare.
Kom ihåg att upplysa ärligt vid eventuell försäljning bara.

Tillbaka
Topp