Tappade en flaska på stigen? Här är min lösning!

Atakua

Aktiv medlem
I år hittade jag sammanlagt fyra cykelflaskor på diverse skogsstigar. Det är sorgligt att förlora ens eventuellt favoritflaska, men dessutom är det inte bra för miljö, in synnerhet när bortfallet sker i en skog eller en naturreservat. Om ingen hittar den eller om någon hittar men vill inte eller kan inte (t ex har ingen utrymme på sig) plocka den, förvandlas sådan flaska till skräp.

IMG_20181221_171517.jpg

På bilden ovan ser ni dem samt min egen flaska (och annan flaska dog under semestern).
Och nej, du får inte din upphittade flaska av mig, jag behåller min skörd.

Min förståelse är att de vanliga flaskställen är undermåliga för grov stigscykling eller ens riktiga grusvägar. Ramvibrationen kan flytta flaskan upp trots alla friktion som finns mellan den och flaskhållaren. Och samma friktion trotsar att flaskan glider ner tillbaka. Någon *fjädrande* motverkan behövs.

Här är min enkla lösning som funkar med nästan alla konventionella flaskställen: ett gummisnöre!

IMG_20181221_171717.jpg

Man kan använda istället ett gummisnöre, gummiband, hår slips osv, något slags lagom lång fjäder knuten i cirkel. När flaskan sitter på ramen spänner man snöret på flasknacken.

IMG_20181221_175652.jpg

När man ämnar dricka löser man snöret och plockar flaskan ut. Efter drygt två år tappade jag noll flaskor trots de billigaste flaskhållaren som finns på bilder ovan.

Senast ändrad:
Eller så köper man Ett bättre flaskställ bara.

Speciellt om man kör riktiga grusvägar och grova stigar.

Fiffigt! Men ett alternativ är annars att köpa ett flaskställ som funkar (ev i kombination med att inte använda gigantiska literflaskor). Senaste åren har jag kört Specialized flaskställ - funkar utmärkt. I forntiden minns jag att jag brukade trycka ihop flaskstället lite så satt flaskan säkrare om man hade dennklassiska typen flaskställ (som på bilden ungefär).

Jag brukar byta flaskställ så fort jag tappar en flaska. Resulterat i 3 olika flaskställ nu där alla klarar hålla alla mina flaskor, alltid :) På mtb känns Specialized Zee Cage rätt bombproof, Tune Wasserträger Uni funkar fint om man vill ha riktigt lätt.

Bra idé, men ... varför inte köpa ett bra ställ?

2001, som ny mtb-cyklist, tappade jag en flaska senast, med ett Biltema flaskställ.

Det året köpte jag en ”hygglig” kvalisort, Elite Ciussi. Det och några till likadana använde(r) jag på alla cyklar jag haft har inte tappat nån flaska. Ställen har i vissa fall fått rejält med stryk vid vurpor men de funkar lika bra.

281C76E5-6EF9-433C-ABB3-2D5293E1DE07.jpeg

Ett litet problem uppstår när man cyklar utan flaska men med snöret på (t ex vid kortare turer). Då fladdrar snöret och kan eventuellt fånga på nånting. För att undvika det brukar jag spänna snöret på själva flaskhållaren.

NickPick sa:
Har du fått idén härifrån?

Nej, mitt tankespår skisserade jag i första inlägget. Eftersom friktionen gäller i både riktningar och den konstanta gravitationen räcker inte, behövdes en kraft till som drar objektet bara åt ena håll. Ju längre bort från det neutrala läget desto större kraft behövdes. Det vill säga, någon fjäder. Sedan tittade jag omkring efter den enklaste "resåren" tillgänglig.

Senast ändrad:
emmer sa:

Tydligen är tejpen inte lika bekväm, effektiv och långvarig. Limmet bara lägger till friktionen som är konstant och gäller i både riktningar. Det är samma sak som att ha en tätare flaskhållare.
Dessutom blir tejps yta smutsig och tappar prestanda.

Eller så skaffar man en flaskhållare som faktiskt fungerar istället.
Dessa har aldrig någonsin svikit mig vare sig på stökstig eller grusväg.

Elite.jpg

Denna nedan finns både i höger som vänstermatad variant.
zeecage.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Jag började tappa flaskor i somras. Skämdes när jag upptäckte att flaskstället långsamt hade skruvat ur sig. Tydligen hade jag slarvat vid monteringen när jag hade av flaskställen för en cykelstädning året innan. Så kolla att de sitter fast ordentligt!

Topeak Modula XL klarar 1,5-litersflaskor...

Bilagor

• product-bottle-cages-adjustable-modula-cage-xl-modula-cage-xl-4b3779161d00680485d1577d2efce615.jpg
    product-bottle-cages-adjustable-modula-cage-xl-modula-cage-xl-4b3779161d00680485d1577d2efce615.jpg
    28.1 KB · Besök: 52
Atakua sa:
Vernersson sa:
Eller så skaffar man en flaskhållare som faktiskt fungerar istället.

Det är också ljusklart för mig att det inte är bara flaskhållare som bestämmer, utan kombinationen »flaska — fäste«.

Samtliga flaskor jag har testat i sagda hållare har suttit finfint (8-10 olika modeller)....
Så oerhört solklar är kanske inte din teori när allt kommer omkring ;-)

Vernersson sa:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hypothesis
https://en.wikipedia.org/wiki/Theory

> A hypothesis is a proposed explanation for a phenomenon.
> A theory is a contemplative and rational type of abstract or generalizing thinking, or the results of such thinking
>Even though the words "hypothesis" and "theory" are often used synonymously, a scientific hypothesis is not the same as a scientific theory.
>Scientific theories are..., in contrast to more common uses of the word "theory" that imply that something is unproven or speculative (which in formal terms is better characterized by the word hypothesis). Scientific theories are distinguished from hypotheses, which are individual empirically testable conjectures

En hypotes är typ svagare än en teori. En hypotes förklarar en effekt med en tänkbar orsak, men det kan vara flera olika tänkbara orsaker för samma effekt. En teori etablerar anknytning mellan två effekter som både observeras i verkligheten.

Ingen av hypoteser är bättre än annan eftersom samtliga kan falsifieras med nya tidigare fakta. Teorier kan också falsifieras med nya fakta, men även efter det är vissa teorier nyttiga i viss mån. Vi vet nu att Newtons rörelselagar inte gäller vid höga hastigheter nära till ljusets hastighet. Ändå i klassiska fall använder man fortfarande dem.

Som exempel finns det inte "konspirationsteori". En komplott är bara en enstaka tänkbar förklaring för något som hänt. Det bör kallas "konspirationshypotes" tills man får ett bevis att det var en komplott.

Nästan alla saker som händer i livet kan förklaras som resultat av en komplott. Men i flesta fall är verkliga orsaker mycket helt annorlunda.

Senast ändrad:
geologen sa:
Skämdes när jag upptäckte att flaskstället långsamt hade skruvat ur sig.

Vid senaste cykelöversyn upptäckte jag också att en bult som höll flaskstället höll på att lossas. Nu sitter den och dess kollega fast med nagellacks hjälp.

Örjan Lax sa:
(med smutsskydd på korken :)

Jag råkade bryta av sådana flasklock av två flaskor efter bara några få turer :-(
Jag tycker om idén (gillar inte slicka kodynga av korken) men dess utförande svek mig hittills.

Morn!

Kanske lite fördomsfull men hur många har flaskställ på sin skogshoj/Trenduro?

De flesta har väl vätskeryggsäck när de kör hemma i skogen som TS inlägg verkar relatera till? Baserat på svaren vekar alla dock ha flaskställ..

*Tar sin vätskeryggsäck å sätter sig i en skogsdunge å väntar på svar om man är fördomsfull eller bara ”såå 2018 med rygga!”*

lindengbg sa:

Väldigt många, numera. Fler och fler upptäcker hur enormt befriande det är att cykla utan ryggsäck:-) Själv kommer jag bara cykla med ryggsäck om jag verkligen måste ha så mycket saker med mig att det inte går annars. Typ längre dagsturer som kräver extrakläder och större matsäck, eller mer vatten än de ~2 liter jag kan få med mig med flaska + påse i midjeväska. För nån timmes trams på hemmaplan räcker en flaska om det inte är väldigt varmt.

+1 på Elite-hållaren som nämns tidigare i tråden förresten. Flaskor av olika slag sitter som berget. Finns inte på kartan att de skulle lossna.

lindengbg sa:
De flesta har väl vätskeryggsäck

Jag har en vätskeryggsäck men jag inte har använt den på länge. Jag brukade ha den på mig på längre orienteringstävlingar (typ 150 km till fots i två dygn) men sällan under längre cyklingsturer.

En förklaring som jag kan föreställa mig är att det är så mycket enklare att tvätta en cykelflaska än en vattensäck. Om jag dessutom har en ryggsäck på mig under cykling brukar den fyllas upp med andra viktiga saker såsom verktyg, slang, mat mm, så att det inte finns utrymme till vatten.

Atakua sa:
Ingen av hypoteser är bättre än annan eftersom samtliga kan förfalskas med nya tidigare fakta. Teorier kan också förfalskas med nya fakta, men även efter det är vissa teorier nyttiga i viss mån. Vi vet nu att Newtons rörelselagar inte gäller vid höga hastigheter nära till ljusets hastighet. Ändå i klassiska fall använder man fortfarande dem.

Är "förfalskas" och "falsifieras" synonymer?

Makten sa:
lindengbg sa:

Väldigt många, numera. Fler och fler upptäcker hur enormt befriande det är att cykla utan ryggsäck:-) Själv kommer jag bara cykla med ryggsäck om jag verkligen måste ha så mycket saker med mig att det inte går annars. Typ längre dagsturer som kräver extrakläder och större matsäck, eller mer vatten än de ~2 liter jag kan få med mig med flaska + påse i midjeväska. För nån timmes trams på hemmaplan räcker en flaska om det inte är väldigt varmt.

+1 på Elite-hållaren som nämns tidigare i tråden förresten. Flaskor av olika slag sitter som berget. Finns inte på kartan att de skulle lossna.

Tycker också det är skönt att slippa ryggsäcken, köpte en ny cykel en gång bara för att få flaskställ. Costum elite funkar för min flaska i bike parken, aldrig tappat.

Kanske blir lite högre tyngdpunkt med ryggsäck, men är inte en 13,5 kg cykel roligare än en 15 kg cykel?

En rätt packad ryggsäck ger lite skydd också. Rötter och sten direkt mot ryggkotor kan inte vara hälsosamt.

lindengbg sa:
Morn!

De flesta har väl vätskeryggsäck när de kör hemma i skogen som TS inlägg verkar relatera till? Baserat på svaren vekar alla dock ha flaskställ..
Jag kör med vätskeryggsäck och flaskställ.
Fast jag har ingen flaska i flaskstället längre.
Enda nackdelen med ryggsäcken ät att det blir varmare, men jag tror samtidigt att den skulle skydda vid fall.

lindengbg sa:
Morn!

*Tar sin vätskeryggsäck å sätter sig i en skogsdunge å väntar på svar om man är fördomsfull eller bara ”såå 2018 med rygga!”*

Kör jag hemma i skogen är det sällan jag behöver mer än vad som ryms i flasstället, längre turer på annan ort så brukar ryggsäcken åka på.

Jag kör med samma flaskhållare som Kristoffer R. Enda gångerna jag tappat flaskor är när de fallit ur händerna. Hållaren klarar av både Gesunda, Järvsö och diverse enduron galant!

Är det bara jag som tappat flaska ur en Elite flaskhållare? Full 750ml flaska flög ur när jag smällde i ett gupp utför på landsväg för ett halvt decennium sen.

Arsozath sa:
Är det bara jag som tappat flaska ur en Elite flaskhållare? Full 750ml flaska flög ur när jag smällde i ett gupp utför på landsväg för ett halvt decennium sen.

Nej du är inte ensam. Jag har också tappat flaskor, på landsväg, med den Elite-hållaren som visas en bit upp. Flaskorna kryper sakta upp vid minsta lilla ojämnhet i marken och till slut trillar dom ur.

Mycketvillhamer sa:
Loctite för fulmekstråden?

Jo, det är en gammal lösning för att "limma" skruvar där de är utsatta för vibrationer. Nagellacken är billig jämfört med Loctiten. Jag brukar applicera Loctite endast på kritiska platser såsom skivbultar. I alla andra ställen sitter bultarna på nagellack.

Spacekitty sa:
Flaskorna kryper sakta upp vid minsta lilla ojämnhet i marken och till slut trillar dom ur.

Det här är precis beskrivning på vad som händer. Den vanliga torrfriktionen motstår att flaskan glider ner tillbaka i fullt låst läge.

Om det finns flaskhållare som har någon typ inbyggd fjäder som trycker flaskan ner behövs inget gummisnöre.

Tillbaka
Topp