Tåproblem

Distiller

Aktiv medlem
Tåproblem
Fick i somras vid ett längre cykelpass problem med en tå. Det började med att det kändes som ett kallt drag i skon vilket först fick mig att tro att det på något oförklarligt vis från ingenstans uppstått ett hål i skon, efter det övergick det till att bli varmt men då passerades jag samtidigt av en tysk husbil som jag bestämde mig för att den ska jag ta rygg på över berget och tänkte då inte mer på tån/skon.
När jag kom ner på andra sidan (före tysken) så började det göra fruktansvärt ont och jag kunde i princip inte trampa med den foten. Det höll i sig resterande kilometrar hem, blev dock något bättre och när jag klev av cykeln så var det i princip som om inget hänt. Det gjorde inte ont alls och inget såg eller kändes konstigt.
Nu har det på de två senaste passen dykt upp igen i något mildare form och när jag kliver av så är det fortsatt så att det inget känns eller ser konstigt ut, dock kände jag av det i någon timme på jobbet dagen efter det ena passet.
Nu till frågan, är det någon som vet vad det kan bero på samt om man kan göra något åt det?

Tåproblem
Fotproblem är knepiga. Vilken tå är det?
I regel är cykelskorna boven och det mesta går att lösa med rätt sko och vettiga iläggssulor.

Det vanligaste är nerver som komprimeras under lång tid av den statiska positionen och belastningen i cykelskor samt att skon oftast är för smal eller låg eller på annat sätt bidrar till tryck som klämmer nerverna.

Vad är det för skor, hur bred är din fot i jämförelse med skon, vilken tå är det osv. Ser du någon rodnad på tån efteråt eller något annat som avviker?

Vill man slå ihjäl nån timme med nörderi deluxe om cykelskor tipsar jag om detta avsnitt

Tåproblem
Bra att du slog tysken.
Jag tror som glitch att det är en nerv som kommer i kläm. Testa att släppa lite på spännet på framdelen av skon. Då får du lite mer luft till tårna. Vissa skor kan vara lite för platta i framdelen, då får jag liknande problem. Jag har testat olika iläggssulor och tycker att de funkar bra. Jag har ett par från Solestar som har en liten knöl (pelott) som hjälper till att sära lite på tårna.

Tåproblem
Fotproblem är knepiga. Vilken tå är det?
I regel är cykelskorna boven och det mesta går att lösa med rätt sko och vettiga iläggssulor.

Det vanligaste är nerver som komprimeras under lång tid av den statiska positionen och belastningen i cykelskor samt att skon oftast är för smal eller låg eller på annat sätt bidrar till tryck som klämmer nerverna.

Vad är det för skor, hur bred är din fot i jämförelse med skon, vilken tå är det osv. Ser du någon rodnad på tån efteråt eller något annat som avviker?

Vill man slå ihjäl nån timme med nörderi deluxe om cykelskor tipsar jag om detta avsnitt
Det är tån brevid stortån, ser som sagt inget konstigt alls när jag kollar.
Jag har ganska smala fötter och kör med Scott Road Comp Boa, Giro Prolight samt ett par billiga Tec när jag trampar inomhus.

Bra att du slog tysken.
Jag tror som glitch att det är en nerv som kommer i kläm. Testa att släppa lite på spännet på framdelen av skon. Då får du lite mer luft till tårna. Vissa skor kan vara lite för platta i framdelen, då får jag liknande problem. Jag har testat olika iläggssulor och tycker att de funkar bra. Jag har ett par från Solestar som har en liten knöl (pelott) som hjälper till att sära lite på tårna.
Iläggsulor verkar ju vara värda ett försök, ska kolla på det.

Tack för svaren.

Tillbaka
Topp