Tävlar ni mot andra på pendlingen?

Tyvärr är ju infrastrukturen i tätorter inte funktionsduglig till det. Måste man böka sig runt på GC-banor så får man snällt finna sig i att man bör visa hänsyn och sakta in ibland, hur surt det än är. Det blir såklart inte ett dugg bättre av alla bilister som blir arga om man cyklar på "deras" väg. :rolleyes:
Bilister ska lära sig att cyklister ofta väljer vägen även fast det finns cykelbana jämte. Det är inte ok att tuta på en cyklist på landsväg. I en del länder måste man lämna 1.5 i sidled vid passerande. Men det finns undantag. Från öjersjö till Landvetter är ett exempel, där är läskigt smalt. Nu finns dock en ny cykelbana där, så man slipper riskera livet.

Bilister ska lära sig att cyklister ofta väljer vägen även fast det finns cykelbana jämte. Det är inte ok att tuta på en cyklist på landsväg. I en del länder måste man lämna 1.5 i sidled vid passerande. Men det finns undantag. Från öjersjö till Landvetter är ett exempel, där är läskigt smalt. Nu finns dock en ny cykelbana där, så man slipper riskera livet.
Det kommer inte hända, tror jag. Folk i det här landet är alldeles för egotrippade, totalt ovetande och samtidigt ouppmärksamma för att nåt ska kunna funka särskilt bra nånstans. Som sagt är det knappast bara bilister som beter sig illa. Cyklister har ofta huvudet fullt med precis lika mycket skit. Och fotgängare.

Jag har sagt det förut och kommer säga det många gånger till: Flumskola, "allt åt alla", total brist på disciplin och bejakande av att "förverkliga sig själv" utan att nånsin behöva ta ansvar, har gett resultat. Ett samhälle fullt av drönare och byfånar som bara tänker på sig själva och tror att allt ska anpassas till just dem.

Det kommer inte hända, tror jag. Folk i det här landet är alldeles för egotrippade, totalt ovetande och samtidigt ouppmärksamma för att nåt ska kunna funka särskilt bra nånstans. Som sagt är det knappast bara bilister som beter sig illa. Cyklister har ofta huvudet fullt med precis lika mycket skit. Och fotgängare.

Jag har sagt det förut och kommer säga det många gånger till: Flumskola, "allt åt alla", total brist på disciplin och bejakande av att "förverkliga sig själv" utan att nånsin behöva ta ansvar, har gett resultat. Ett samhälle fullt av drönare och byfånar som bara tänker på sig själva och tror att allt ska anpassas till just dem.
Flumskola måste man hålla med om. Nej det förblir nog så här, i Sverige står cyklister inte högt i kurs. Måste besöka Gran Canaria och cykla någon gång. Österrike är också cykelvänligt. Även grannlandet Danmark.

Läste just en bra text om Sverige och individualism. Men samtidigt råder det ofta konsensus. Så man vågar inte hela vägen. I en grupp irl på låt oss säga 10 pers skulle få våga gå emot ståndpunkten i gruppen även om den är fel. Förlåt för att jag gick helt of topic.

Läste just en bra text om Sverige och individualism. Men samtidigt råder det ofta konsensus. Så man vågar inte hela vägen. I en grupp irl på låt oss säga 10 pers skulle få våga gå emot ståndpunkten i gruppen även om den är fel. Förlåt för att jag gick helt of topic.
Inte alls of topic. Det speglar perfekt det sociala experiment som svenska GC-banor utgör ;)

Ja det är väldigt visionärt men om det blir 5% av vad som sägs så kanske befintliga cykelbanor i alla fall rustas upp till en duglig nivå
Det är mycket cykelbanor i Sthlm (och det är dyrt att bara lägga asfalt). Men förhoppningsvis blir det bättre i en snabbare takt än jag förutspår.

Ja det är väldigt visionärt men om det blir 5% av vad som sägs så kanske befintliga cykelbanor i alla fall rustas upp till en duglig nivå
Exemplet gällde Stockholms stad och jag vill utöka till Stockholms län.
jag slås av hur små insatser i förorterna som skulle ha väldigt stor impact för framkomligheten. Jag förstår att på sina ställen är det svårt att bygga om, men skyltar och 200m asfalt för att knyta ihop redan byggda banor kostar faktiskt inte så mycket.

En grej man kunde göra för att få fler människor att gå på rätt sida på en g/c bana vore att göra en skylt som faktiskt visar vad som gäller. Dagens D6 skylt gör det inte.
B521ECF5-A37F-4596-BB8C-670541029E7D.jpeg

Exemplet gällde Stockholms stad och jag vill utöka till Stockholms län.
jag slås av hur små insatser i förorterna som skulle ha väldigt stor impact för framkomligheten. Jag förstår att på sina ställen är det svårt att bygga om, men skyltar och 200m asfalt för att knyta ihop redan byggda banor kostar faktiskt inte så mycket.
Absolut håller med

Tyvärr är det nog sant, lägg på 40 år av dåliga politiker så blir det ännu sämre.

Då jag cyklar med stor rygga och levererar mat så blir de sällan jag tävlar under själva pendlingen dvs Älvsjö tur och retur på våg och it från jobbet... Men älskar att ta rulle uppför, gärna på elcyklar för att sedan dra om dem när det planar ut/ går utför, roligast var en gång uppför Hornsgatan mot Hornstull efter Ringvägen då jag hade mat för 5 i ryggan och la mig bakom en elcyklist uppför och drog om efter krönet, men visa sig när jag kom till adressen att jag fick vänta på kunden, det var samma som hjälpt mig upp för backen och sen blivit omkörd... ?

Senast kom jag ombytt på lvg efter ett träningspass på pendlingssträckan och såg 2 pendlare tävla mot varandra. Kunde inte låta bli, drog förbi båda 2 efter att ha hämtat rejält med fart typ 45 km/h. Barnsligt. Sedan kunde jag inte vrida på huvet förrän efter 2 km. Ännu barnsligare. Jag är 54 år gammal btw. Skäms.

Nu har jag precis bytt jobb men tidigare, på förra jobbet, så cyklade jag från Stockholm/Västerort in till stan och då var det alltid kamp varje morgon upp över Tranebergsbron. Det hände väl en handfull gånger per år att jag blev omkörd men normalt var jag den som körde om andra cyklister. Det som absolut inte fick hända var att bli omkörd av en elcykel, en sån kräkning skulle vara svår för självkänslan.

Senast kom jag ombytt på lvg efter ett träningspass på pendlingssträckan och såg 2 pendlare tävla mot varandra. Kunde inte låta bli, drog förbi båda 2 efter att ha hämtat rejält med fart typ 45 km/h. Barnsligt. Sedan kunde jag inte vrida på huvet förrän efter 2 km. Ännu barnsligare. Jag är 54 år gammal btw. Skäms.
Det är nog få som är villiga att matcha 45 km/tim någon längre sträcka eller ens starka nog. Jag hade kanske orkat på rulle någon km.

För att du var trött? Eller för att du skämdes?

Man kan såklart inte vrida på huvet efter man gasat om någon på pendlingen. Det ska ju förefalla som man kör i sitt vanliga tempo o ändå blåser förbi folk, vrider man på huvudet är man ju totalt avslöjad att man gått hårdare än standard för att köra om.

Man kan såklart inte vrida på huvet efter man gasat om någon på pendlingen. Det ska ju förefalla som man kör i sitt vanliga tempo o ändå blåser förbi folk, vrider man på huvudet är man ju totalt avslöjad att man gått hårdare än standard för att köra om.
Aha, du tänker så...:-)
Zenpendlar själv, så är inte inne i jargongen.

Jag cyklade om en liten knatte, 11-12 år sådär, på mtb som cyklade på ganska fort kanske 25-27 km/h för att visa var skåpet skulle stå. Höll 38 km/h men den här killen drog om mig igen, hanbör ha hållit en bit över 40. Det var lite medvind och jag hade nog kunnat köra om igen [edit. tveksamt] men då hade jag fått ta i ordentligt så det var bara att erkänna sig besegrad av en liten kille på mtb.

Några veckor senare i samma stad, en tjej på damtralla som i motvind cyklade om mig. Höll 26-27 km/h trots helt upprätt körställning men då tyckte jag det fick räcka så jag cyklade om henne igen.

Någon månad senare utanför samma stad senare såg jag en cyklist framför mig och jag jagade ifatt, fick cykla uppåt fyrtio och det visade sig vara en tjej på en vanlig hybridcykel med stålkorg baktill på pakethållaren. Höll 32-33 km/h konstant men henne vågade jag inte försöka cykla om, kände att det var stor risk att det skulle sluta med ett nederlag.

Något är skumt med cyklisterna i denna stad, antingen är de dopade eller så är det den vinpinade slätten som fostrat dem till starka cyklister hela bunten. Numera undviker jag cykla om folk här :)

Senast ändrad:
Pinsamt när man vrider på huvet och personen ligger bakom på rulle?

I min ungdom kunde jag vilja mäta mig mot olika cyklister och deras hojar. Hybrid mot racer osv. Numera såsar jag förutom om jag är rejält sen, ofta på elcykel från Cdon med gasreglage utan fartbegränsning. Blev dock rejält fråncyklad av en grön orbes laufey h10 L 2022 med vad jag antar var maxxis rekkon 2,6 o forekaster. Från stadshuset ut mot bromma. Tjockt med cyklister och halvt fungerande bromsar på cdonhojen visserligen men hatten av till denne 186 cm långe herre, för jag sölade verkligen inte.

I min ungdom kunde jag vilja mäta mig mot olika cyklister och deras hojar. Hybrid mot racer osv. Numera såsar jag förutom om jag är rejält sen, ofta på elcykel från Cdon med gasreglage utan fartbegränsning. Blev dock rejält fråncyklad av en grön orbes laufey h10 L 2022 med vad jag antar var maxxis rekkon 2,6 o forekaster. Från stadshuset ut mot bromma. Tjockt med cyklister och halvt fungerande bromsar på cdonhojen visserligen men hatten av till denne 186 cm långe herre, för jag sölade verkligen inte.
Fast du kör väl på vägen med de andra motorfordonen?

@MrSthlm , du har glömt att skriva i denna tråden?

klassificerat ju

Jag "halvtävlar" ? skulle jag verkligen vilja tävla skulle jag oftare ta min ca 3 kg lättare Merckx men jag uppskattar verkligen skivbromsar under livsfarlig Stockholms pendling (och skärmar när det är sunkigt).

Men jag fuskar åtminstone inte ? dvs jag stannar vid rödljusen under pendling.

I morse var planen "behärskad cykling" men sedan kom det någon och bröstade upp sig (cyklade om mig) och då slog det slint i skallen. Rätt fint dock, vi körde om varandra några gånger, inget "ont öga" vilket det händer att man får (från cyklister som inte alls är upplagda för "tävling" ?).

Sedan finns det ju vissa här som tex @Mange. som man inte har en jäkla susning mot när han sprätter men det är en separat historia. :sneaky: Han är mera på KOM nivå, det är inte jag. Jag satsar på bra totalsnitt, nöter och maler på, försöker trötta ut mina "motståndare" över tid. LoL ? ?‍♀️

Senast ändrad:
Jag har gjort det vid tillfällen men det har en tendens att leda till körning som är alldeles för farlig.
I någon lång trevlig rak uppförsbacke med bra sikt (typ den utmed kullen i Haga upp mot Haga Norra så drar jag gärna på men en gång var det en snubbe som jagade efter mig (märkte inte att han följde efter) som blev påkörd vid utfarten från parkeringen vid Haga av en bil när han försökte köra ifatt.
Så även om jag själv skulle kunna tävla i stan utan att köra som en idiot (vilket jag tyvärr inte klarar) så triggar man lätt andra.

Ute på en landsväg med minimal trafik är det en annan sak, men cyklisterna man träffar där är skapligt ofta snabbare än mig.

Tacksam att pendla mot pendlingsströmmen. Är inte mycket för att rejsa till och från jobb. Fast får jag syn på en elitsnubbe på hundratusenkronorshoj och fullt Pas Normal-ställ och det är uppförsbacke och jag sitter på min singlespeed så är det garanterat rejs. Många parametrar. Händer aldrig. Zen for life.

Elcyklar triggar verkligen tävlingsdjävulen i mig. Måste bara jag ifatt dem och lägga mig på rulle ett tag för att hämta andan och sedan köra om. Men flera gånger då jag jagat ifatt och tagit rulle på en kvinnlig cyklist en minut, så har de saktat ner rejält eller stannat. Vet inte om de tycker att det är läskigt att ha en 65 årig snubbe bakom sig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp