[Team8] Träningshelg 9-10 maj

LinusH

Ny medlem
Allright allt Vätternrundan sub-8 folk, eftersom att det var mest intresse för en träningshelg kring Stockholm så börjar jag dra i det:

Träningshelgen blir alltså 9-10 maj så boka in det redan nu. De som önskar kan då köra Gran Fondo Stockholm på söndagen (10/5).

Förhoppningsvis kan de flesta haka på denna helg. Syftet är att träna ihop oss så att det inte kommer att strula i skarpt läge (VR). Primärt är det därför inte fartträning eller uthållighetsträning, utan träning i att hålla ihop gruppen, se till att klungkörningen funkar bra och efteråt även taktiksnacka och samkväm.

Tips: lägg in denna tråd på bevakning så att du har koll på vad som bestäms.

Lite löst ser planen ut ungefär som följande (kommer att ändras):

Lördagen 9 maj:
10.00 Samling och genomgång
10.30 - 16.00 Träning inklusive lunch och fikapaus. Moment:
* Träna på att hålla ihop gruppen (parkörning i kuperad terräng, lugnt tempo), uppvärmning
* Träna på att köra belgisk kedja (lungt tempo)
* Träna på att köra belgisk kedja i kuperad terräng (lugnt tempo)
* Träna på att köra belgisk kedja i full hastighet (runt 40 km/h)
* Träna på att köra belgisk kedja i full hastighet i kuperad terräng (runt 40 km/h)
16.00-19.00 Dusch, bastu?, omklädning och transport till kvällsaktivitet
19.00 Kvällsaktivitet med taktiksnack och samkväm

Söndagen 10 maj (valfritt):
Team 8-klunga som kör skiten ur alla andra på Cykel City Gran Fondo.

Tanken är just nu att vi under lördagen kör i lugnt tempo (förutom de två sista övningarna) i ca 30 min (eller så lång tid det krävs för att få det att funka). Efter varje moment stannar vi och återkopplar. Vid behov stannar vi även under momentet för att gå igenom saker om det inte funkar. Jag ska se om jag kan fixa en chaufför + kameraman så att vi kan filma träningen så att alla efteråt kan se hur man själv kört och på det sättet finslipa sin körning.

Detta innebär att ett tips är att ha med överdragskläder (i alla fall en tröja/jacka) under själva cyklingen, eftersom att planen är att vi inte kommer att köra stenhårt, och stanna regelbundet och prata om hur man tycker att det går, vad som bör ändras osv.

Jag ska se hur vi gör med mat, antingen beställer vi i förväg på någon restaurang och droppar förbi till utsatt tid (och att man då betalar var för sig), eller så ska jag se om vi kan fixa så att något blir utkört (och att alla då pröjsar till den som fixat maten). Fika förutsätter jag att vi ordnar så att det kommer ut med följebilen och att vi alla lägger en slant för det.

Var samlas vi:
- ej bestämt, mer info kommer.

Hur tar man sig dit:
- Samåk med andra som ska köra sub 8 eller åk själv. Jag kommer inte arrangera gemensamma transporter dit och tillbaka. Ett tips är att arrangera samåkning genom att diskutera det här.

Hur sover man:
- Jag kommer inte heller att arrangera gemensam övernattning. De flesta bor i Stockholmsområdet och ni som inte är därifrån kan ju, om ni inte har bekanta eller på annat sätt fixar eget boende, diskutera det här och se om någon sub-8 Stockholmare har plats för någon golvplats för dig.

Har ni synpunkter på vad som bör tränas eller hur dagen ska läggas upp, maila mig gärna på linus@helmestam.com så kan jag planera in det.

Jag ska se om jag kan hyra/låna ett omklädningsrum med duschar osv så att vi kan byta om efteråt.

Helgen är alltså uppdelad på tre delar där de första två är de viktiga:
1. Cykelträningen lördag dag
2. Taktiksnack, planering och samkväm lördag kväll. Missa inte detta, det är här i "korridorsnacket" det mesta brukar bestämmas.
3. Testkörning i Gran Fondon på söndagen.

Avslutningsvis: är det någon ur gänget som bor i Stockholm och vill hjälpa till med att arrangera detta, maila mig gärna för jag tar gärna emot lite hjälp. :-)

Bokar in lördagen. Tror inte jag kommer köra Gran fondot. Kan hjälpa till med att snickra ihop en lämplig runda för lördagens cykling.

/Mattias

Mycket bra initiativ Linus.
Fast jag kör nog troligtvis veterantempot i Västerås på lördagen, men kan tänka mig att köra GranFondot

Det får vi se. I Göteborg har vi snittat ca 39-40km/h på olika lopp(t.ex. Nationaldagsloppet), trots ryckig körning. Nu blir det ju en lite större klunga som ska samarbeta, så +40km/h i snitt borde inte vara något problem om vi håller ihop bra och samarbetet fungerar?

/Leo

Vet inte hur loppen ser ut i Göteborg men vad jag minns har jag upplevt Fondot som ganska kuperat. 40+ kan bli tufft.

Räkna med en ryckande tysk bland alla Finax-tröjor:)

40+ låter ganska svårt men KUL!

hehe, du får inge hänga ut mig så evosmos!

tänk om jag inte har tränat något alls genom hela vintern och kommer leva på gamla meriter?

evosmos skrev:
-------------------------------------------------------
> Vet inte hur loppen ser ut i Göteborg men vad jag
> minns har jag upplevt Fondot som ganska kuperat.
> 40+ kan bli tufft.

Så här ser Nationaldagsloppet 100km Göteborg ut, här en banprofil, 40 i snitt körde vi i 2008:

file=63353

Lägger till drub/Martins kommentar från tråden: Efter ~2,8 mil kommer Råbockebacken och vid 4 mil kommer 11 procentaren. Länk till tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/871720/886884

/Leo

Gran Fondo Stockholm är väl 135km och de 2 senaste åren har segrartiden legat på 3.34 -3.35.
Alltså ett snitt på strax under 40km/h.

I fjol körde Happy/Happen starkt in på 3:42.
Själv hade jag 3:52.

Men i år skall det gå betydligt fortare.
Bara jag hänger med då masterbilen släpper iväg fältet.
I fjol låg jag för långt ner och hann aldrig med när Team Cykelcity drog upp tempot.
Men med en välorganiserad Happyklunga skall vi nog kunna utmana Cykelcity.

/Pilen

"Hur många kommer? Det krävs ju många för att få det där riktiga kaoset som uppstår med en 60-mannars belgisk kedja :-)"

Inom kort (antagligen under nästa vecka) så kommer det mer info om helgen och då kommer Leo också skicka ut info till alla via mail. Efter det kommer jag börja ta upp anmälningar via e-post för troligtvis ska man ange lite mer info i sin anmälan än bara att man kommer. Mer info kommer som sagt snart.

Jag tror dock att det kommer vara många som dyker upp... det känns som att det är rätt stor press på alla att göra bra ifrån sig nu när vi har laddat så hårt med tröjor och allt...

/LH

om ni kör en Belgisk rulle under GFet i tullinge och utmanar CykelCity, då hjälper jag fan till, framförallt i sista backen O=)

Nu har Leo skickat ut inbjudan till träningshelgen 9-10 maj via mail. Om du inte fått inbjudan, hör av er till mig eller honom.

MVH
Linus

Ja, mail har gått ut till alla i klungan. Har redan fått in ett par PM om fel mailadresser och skickat ut infon till de som hört av sig.

Exakt två månader kvar till träningshelgen! Ska se om jag kan fixa något liknande i Göteborgsområdet i april kanske, mer om det snart. Den 6 juni går Nationaldagsloppet i Göteborg och även då kan man passa på och träna lite, dock går tävlingen på lördag och isåfall blir det ett återhämtningspass på söndagen.

/Leo

Jag hoppas verkligen att jag kan vara med den här helgen, måste fixa en barnvakt bara.

Sen har jag också ett förslag på ändringar i schemat:

* Träna på att hålla ihop gruppen (parkörning i kuperad terräng, lugnt tempo), uppvärmning
* Träna på att köra belgisk kedja (lungt tempo)
* Träna på att köra belgisk kedja i kuperad terräng (lugnt tempo)
* Träna på att köra belgisk kedja i full hastighet (runt 40 km/h)
* Träna på att köra belgisk kedja i full hastighet i kuperad terräng (runt 40 km/h)
* Träna på att köra belgisk kedja full

Supertramp skrev:
> Jag tycker vi ska köra på FinaxTeam8!
> (eftersom Finax tröj-sponsring är det närmaste
> cykelproffs som jag någonsin kommer att bli)

Vem vet, ni kanske sopar banan med CykelCitys stall i år. Vilken skräll det skulle bli. :o)

FinaxTeam8 på Gran Fondot.
Start 09:00, målgång strax före 17:00.
Då lär det bli svårt att klå CykelCity ;-)

Ny start och målplats?
Då är det alltså ingen målgång uppe på toppen av Tullingeberg.

/Pilen

Nu har jag oxå anmält mig till Gran Fondot.
Men det va inte många andra anmälda där än så länge..

/Pontus

poqa skrev:
> Nu har jag oxå anmält mig till Gran Fondot.
> Men det va inte många andra anmälda där än så
> länge..
>
> /Pontus

Kanske är lågkonjekturen, ändå 400pix som skall ut. Men vad gör det när man är proffs;)

Tillbaka
Topp