Teknikträning i trädgården, tips?

TinyTemper

Aktiv medlem
Pga. bebis så blir det endast ett par timmar utförsåkning per månad för mig just nu. Det blir jag INTE en bättre cyklist av har jag märkt. Tänkte därför höra om det finns någon här som har tips på teknikträning och liknande som kan utföras på hemmaplan (typ i trädgården)? Grabben är en hejare på att sova utomhus i sin vagn och istället för att sitta och rulla tummarna då tänkte jag teknikträna i närheten. Jag har tillgång till ett par hektar hästhage samt en trädgård med lätt utförslut. Har även byggt ett höj- och sänkbart hopp/dropp. Så, vad skulle jag kunna träna hemma som sedan gynnar mig när jag väl får komma ut i backen? Själva grundfysen underhåller jag i hemmagymmet och med x-antal mil barn- och hundrastningar per månad :LOL:så det är just teknikträning på cykel som jag är intresserad av. Några tips?

Med lastpallar kan man bygga olika teknikhinder så mitt tips är att skaffa några såna.
(Var bortrest några dar och när jag kom hem hade mannen släpat hem massa lastpallar som han byggde olika banor med. Sen cyklade han runt i trädgården tills han fick ont i foten.)
Lastpallar finns ?. Du råkar inte komma ihåg hur han byggt?

Lastpallar finns ?. Du råkar inte komma ihåg hur han byggt?

En standardövning är att stapla lastpallar rakt på varandra och lyfta framhjulet på först och sen drar upp bakhjulet. Kör i låg hastighet. Börja med 2, sen 3, 4 och kanske 5. Utrymme på en pall är dock lite för små till en stigcykel, så kanske behöver två staplar bredvid varandra.

lastpallar! perfekt för att öva på olika trials tekniker
tycker det både ger mycket för ökad cykelkontroll och också hålla igång vanan på två hjul.
mycket går också att hitta på på platt mark!
den här sidan har guider för alla möjliga tekniker

Hitta en till föräldraledig cyklist. Åk till lämplig bikepark/skog. Turas om att hoja/passa barn.
Det hade ju varit drömmen! Är dock rädd för att det inte vimlar av föräldralediga utförscyklister i min del av Skåne ?. Men dyker det upp någon så är ovanstående helt klart ett alternativ!

lastpallar! perfekt för att öva på olika trials tekniker
tycker det både ger mycket för ökad cykelkontroll och också hålla igång vanan på två hjul.
mycket går också att hitta på på platt mark!
den här sidan har guider för alla möjliga tekniker
Wow! Det där såg riktigt intressant ut! Tack för tipset!

Några förslag:
Trackstands
Bunnyhopp
Balansövningar på planka
Studsa på stället
Vrida över framhjul/bakhjul vid stillastående
Studs på bakhjulet
Bromsa upp på framhjulet
Cykla på bakhjulet
Rulla på bakhjulet
Bygg ett par hopp i hagen