NH skrev:
-------------------------------------------------------
> Svårt att beskriva men nåt sånt här tror jag
> att jag menar:
>
> Om du kör över en blöt rot som lutar åt ena
> eller andra hållet så kommer däcket halka
> nedåt tills roten slutar eller möter den andra
> lutningen (rot/sten/mark).
>
> Se till att köra "längst ned", i botten på V:et
> i/vid alla hinder så slipper du halka ned. Det
> blir mycket svängande och spårval men det tipset
> brukar jag ge nya MTB cyklister.
Det blir ju ett faslligt svängande. Lyft istället framhjulet över roten, då kan du köra där det är bäst linje. En sak som hjälpt mig mycket är att köra med låg sadel och stå upp och trampa, hela tiden. Då kommer det naturligt att man rör sig på cykeln, flyttar tyngpunkten hela tiden och är "lätt" på hjulen när man kör över hinder. Som andra skrivit, börja med att få in timingen genom att köra nerför/uppför trottoarkanter.
En annan grej man kan tänka på är att hela tiden scanna underlaget och bedöma var man har grepp och var man itne har det. Där man har grepp kan man trampa lite hårdare, så har man fart med sig och kan "flyta" där man inte har grepp. Man måste inte sluta trampa helt, men man kan lätta lite på trycket och då halkar man inte lika lätt.
Det är en av anledningarna till att det är bra att ligga på mellanklingan, då har man lite mer att trycka till med på de ställen möjlighet ges. Samma gäller med att bromsa, gör det där du har grepp och i rak linje, inte i sväng eller över rötter. När man kommer fram till ett hinder ska man vara färdigbromsad