Teknikträning

Jenny W

Aktiv medlem
Teknikträning
Jag blir så frusterad! Vad gör jag för fel? Jag får inte cykelhelvetet över stenar och rötter som jag vill. Känner mig så otillräcklig och frustrerad. Funderar på att ta en del av den rundan som jag vill klara - typ några hundra meter - och så tragla den om och om igen till det funkar som jag vill. Finns det några handfasta knep att ta till? Kanske har jag för mycket luft i däcken. Har hört att det kan ge mjukare körning och bättre grepp om man har lite mindre luft i däcken. Hur kollar man om trycket är bra? Ge mig några bra tips innan jag slänger hojen i sopen

Teknikträning
Börja med tex 2 bar. Sänk sedan trycket runda för runda tills du börjar få en massa genomslagspunkor. Gå upp lite i tryck igen, så att du slipper punkor. Vissa kan köra med under 1 bar.

Annars är det bara att traggla tills det sitter. Det bästa är att cykla med någon som är bättre än man själv. Då lär man sig snabbast hur man skall göra.

På't igen!!!

Teknikträning
Lufttryck kan vara en bra början. Då har du en förutsättning för att få bra grepp.

Släpp ut lite i taget tills du börjar känna att du får genomslag. Du pumpar du tillbaka lite och vips har du hittat ett lagom tryck. Hur högt det är beror helt på hur tung man är och hur aggressivt man kör.

Om du väljer ut den stigsnutten som mål så kanske det är bra om du beskriver den lite. Underlag, lutning och hinder. Kanske en bild. Så kan du säkert få lite handfasta tips som passar in i rätt situation.

Annars är ett av de bästa sätten att lära sig att cykla bakom någon som kan och härma. Stigen går från omöjlig till cykelbar ganska snabbt då. Har du möjlighet att göra det vid något tillfälle så gör det!

Teknikträning
Sluta stressa och låt det ta tid att lära dig hantera cykeln i skogen. Bästa tipset är att försöka cykla så mkt terräng som möjligt, följa någon som är lite snabbare och bättre, samt tillåta dig själv att va helt orädd i terrängen..

Tro inte att cykeln eller materialet kommer hjälpa dig. I slutändan är det du som ska styra runt/över cykeln, inte cykeln som ska ta smällarna.

Blir du upprörd lär du inte bli länge i skogen. Hitta det roliga i utmaningen, stressa inte.

Teknikträning
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Det bästa är att cykla med någon som är
> bättre än man själv. Då lär man sig snabbast
> hur man skall göra.

+1
man vågar mer när folk hetsar en!

Teknikträning
1,6-1,7 i skogen känns rätt bra på mina 26"x2.2"

Vad är problemet då? Tar det stopp? Går det för sakta? Ramlar du?

Försök att sitta ner eller hålla tyngdpunkten långt bak om du står. Försök också att hålla blicken ett par meter framåt istället för att stirra på däcket.

Annars är det som du säger, nöta nöta nöta.

Några handfasta tips..

/G

Teknikträning
Tänk också på att det här är värsta årstiden. Allt är blött, lerigt och halt. Även erfarna cyklister har svårt så här års.

Och är det alldeles för svårt - kör en enklare stig. Det är dumt att mentalt bryta ner sig på en "omöjlig" stig. Bättre att köra enklare i början för att få upp rutin, känslan för cykeln och inte minst självförtroendet.

Teknikträning
Har du kört mtb innan din nystart i livet? Om inte så kanske du inte är så van vid att lyfta upp framhjulet istället för att bara cykla rakt på hinder. Lär dig att stegra cykeln lite. Ryck till lite i styret samtidigtsom du lutar dig bakåt och trampar till lite. Brukar underlätta :)

Öva där det är platt eller cykla uppför ett trappsteg eller en trottoarkant mjukt och fint.

Senast ändrad:
Teknikträning
Jenny W skrev:
> Jag blir så frusterad! Vad gör jag för fel? Jag
> får inte cykelhelvetet över stenar och rötter
> som jag vill. Känner mig så otillräcklig och
> frustrerad. Funderar på att ta en del av den
> rundan som jag vill klara - typ några hundra
> meter - och så tragla den om och om igen till det
> funkar som jag vill. Finns det några handfasta
> knep att ta till? Kanske har jag för mycket luft
> i däcken. Har hört att det kan ge mjukare
> körning och bättre grepp om man har lite mindre
> luft i däcken. Hur kollar man om trycket är bra?
> Ge mig några bra tips innan jag slänger hojen i
> sopen
--------------------
Att öva teknik är a & o, pröv med en gren och försök att lära dig lyfta över hjulen smidigt, trottoarkanter är rätt funkis både upp och ner, ger bra fäste och går att hitta bra lyse till nu när mörkret läggers sig redan vid 17:30-tiden :-) T

Teknikträning
Hur "lätt" det är att rulla över hinder handlar till 3 procent om däcktryck, 17 procent om fjädring - och 80 procent om var du har din tyngdpunkt. Börja med att öva på att lyfta upp framhjulet på trottoarkanter. Och glöm aldrig att träning ger färdighet, frustration är en del av läroprocessen.

Däremot är däcktrycket av betydelse för att få ett bra grepp i hösthalkan.

Teknikträning
Glöm inte bort bakdäcket när det ska över kanten. Lägg vikten lite mer framåt och "hoppa till" lite för att lyfta vikten från bakhjulet när du passerar kanten. Gör du inte det kan det smälla till rätt bra och trottoarkanter är riktiga punkaidyller :)

Teknikträning
Kämpa inte emot utan låt cykeln röra sig så fritt du kan, använd armar och ben som stötdämpare, sitt inte med full vikt på sadeln utan lätta på baken lite. Som flera andra redan tipsat, cykla med andra och se hur de gör.

/Leo

Teknikträning
Stumpy skrev:
> Börja med tex 2 bar. Sänk sedan trycket runda
> för runda tills du börjar få en massa
> genomslagspunkor. Gå upp lite i tryck igen, så
> att du slipper punkor. Vissa kan köra med under 1
> bar.
>
> Annars är det bara att traggla tills det sitter.
> Det bästa är att cykla med någon som är
> bättre än man själv. Då lär man sig snabbast
> hur man skall göra.
>
> På't igen!!!

oki. Trycket ska ställas ner. Jag har inte ändrat sen jag fick den i kartongen. Brukar det vara bilventiler på eller finns det cykelpumpar med tryckmätare? Att hitta nån som som cyklar bättre än mig är ju inte så svårt. Ska snacka med en instruktör nästa gång jag är med på träning med cykelklubben.

Stigen som jag vill klara är, enligt mina cykelkompisar, väldigt teknisk. Smalt, slingrit, backar, halt, mycket sten och rötter hålor att undvika. Jag kan ta en bild nästa gång jag är där men det blir nog inte på några dagar.
Antagligen så stressar jag men jag blir så frustrerad när jag ser att andra kan men inte jag. Ja chrissoffsweden. Det tar stopp. Jag väljer fel väg eller tappar balansen. Det går för sakta och jag ramlar. Ska väl tillägga att det var första gången jag cyklade med lampa igår och då var det svårt att hålla blicken långt fram. När det gäller uppförbackarna är de flesta med mycket lös materia på marken. Väljer jag för låg växel så blir det för tungt att trampa och jag kommer inte upp. Väljer jag för låg växel så stegrar sig hojen eller så spinner bakhjulet beroende av var jag lägger vikten och jag tappa fart och kommer inte heller då upp.

Jag har inte inte hållt på med mtb innan. Jag är en fegis som inte ens vågar släppa styret när jag cyklar på asfalt. Mtb är helt nytt för mig så det är klart att det är massor som jag ska lära mig innan jag känner att jag hanterar cykeln ok i skogen. Antagligen fegar jag lite, som ratatosk skriver. God ide med knä- smalbens- hand- armbågsskydd

Tack för alla tips!

Teknikträning
Chrissofsweden skrev:
> Spontant känner jag: skippa den där stigen.
> Hitta något enklare och ha kul så kommer resten
> med tiden.
>
> /G

Jo det är nog det smartaste men jag tänkte som så att - klarar jag den banan så kommer ALLT vara enkelt sen :) Den ena killen som jag cyklade med berättade på hemvägen att han planerar sin 4:de klassiker nästa år. Tja, där ligger man ju i lä...

Teknikträning
Jenny W skrev:
> Jag blir så frusterad! Vad gör jag för fel? Jag
> får inte cykelhelvetet över stenar och rötter
> som jag vill. Känner mig så otillräcklig och
> frustrerad. Funderar på att ta en del av den
> rundan som jag vill klara - typ några hundra
> meter - och så tragla den om och om igen till det
> funkar som jag vill. Finns det några handfasta
> knep att ta till? Kanske har jag för mycket luft
> i däcken. Har hört att det kan ge mjukare
> körning och bättre grepp om man har lite mindre
> luft i däcken. Hur kollar man om trycket är bra?
> Ge mig några bra tips innan jag slänger hojen i
> sopen

Vi tar det v.44 när du kommer hit.

Teknikträning
Globalistic skrev:
>
> Vi tar det v.44 när du kommer hit.

:P Vad du e söt!
Det skulle glädja mig oershört om du kunde visa mig ett par användbara moves

Teknikträning
Globalistic skrev:
> Man överlever inte i ghettot om man inte kan feta
> moves ;)
>
> I will show you how to survive...when it get's
> rough.
>
>
> ;)

Hahaha
Det här ser jag fram emot :D

Teknikträning
Globalistic skrev:
> Man överlever inte i ghettot om man inte kan göra feta
> movies ;)
>
> I will show you how to survive...when it get's
> rough.
>
>
> ;)

True! You are a survivor! (Kunde inte låta bli, gillade din Ghettofilm;-).)

Ett bra tips vid all cykling/körning osv är att titta dit du ska och inte där du är. Läskiga hinder har du då sett i tid och fastnar inte lika lätt. Kunde jag själv låta bli att stirra mig blind på rotdj-vlarna skulle jag inte vara så långsam och blåslagen hela tiden. Svårt det där.

Teknikträning
Det är flera som tycker att köra med de som är bättre är en bra skola, jag är villig att hålla med till viss del. Givetvis handlar det om hur mkt snabbare de man kör med är. de jag oftast åker med är ganska mycket snabbare och då gäller det bara att trampa så fort man kan, vilket för mig innebär att tekniken blir lidande. Ju fortare jag trampar och ju mer jag hetsar ju sämre blir jag tekniskt och misstagen kommer som brev på posten.

För att bli bra tekniskt åker jag oftast själv och bara leker, hoppar, droppar, klättrar och far, det går ju givetvis att göra med sällskap också. Men även att köra med någon som är bara ett pinnhål snabbare så att man får jaga lite men ändå vara hyfsat avslappnad fungerar bäst för mig.

Teknikträning
Jag är också nybörjare för säsongen.

Jag ska definitivt skaffa knäskydd. Sedan jag ramlade en gång och slog i knät insåg jag att knät är en viktig kroppsdel att skydda både för att det inte är något man vill förstöra och dels för att jag tror att det kommer göra att jag vågar mer. Ska även köpa en evoc ryggsäck med inbyggt ryggskydd tänkte jag.

Jag har fått köpa en hel del grejer nu i början som allt utom en sak har underlättat cyklingen otroligt mycket för mig. Ny hjälm som sitter riktigt bra och skyddar, vattentäta cykelbyxor nu när det är blött i skogen, bredare styre för ökad kontroll bl.a. Ställde även ner trycket i däcken från 2 till 1,5 bar när jag var ute igår i blöt terräng och det gjorde en enorm skillnad i grepp. Det jag försöker säga är att bra utrustning som gör att man känner sig säkrare, gör upplevelsen behagligare och gör att man vågar mer är toppen. Det är i alla fall min upplevelse.

Jag cyklar nästan alltid med en bättre kille som kan ge mig tips och har tålamod samtidigt som han pressar mig ibland. Det är väldigt skönt när han kan visa hur han tar sig över hinder och hur han tänker. Mycket handlar om att våga och det gör man mer och mer ju bättre kontroll och balans man får. Till slut klarar man det där som man aldrig trodde förut och det är en härlig känsla. Vi brukar ibland stanna och öva på vissa hinder många gånger eller stanna på en grusplan och bara träna på trackstand eller att svänga snävt i t.ex. en fyrkant. All teknikträning som jag har gjort har gett jättebra resultat fast det ibland är motigt att gå tillbaka, försöka igen och igen. Jag är lite som du, har dåligt tålamod och vill bli bäst på en gång. Det gäller bara att njuta av där man är nu och hur långt man faktiskt har kommit. En ultimat mtb tur för mig är när jag får cykla på svårare stigar i kombination med lätta så jag får flow och självförtroende samtidigt som jag får ställas inför utmaningar. De dagar mitt självförtroende vacklar brukar jag köra slingor som är lättare med lite högre tempo i början och vips så är jag igång och så flyter allt igen :).

Lycka till!

Teknikträning
Jenny W skrev:
> Jo det är nog det smartaste men jag tänkte som
> så att - klarar jag den banan så kommer ALLT
> vara enkelt sen :)

Man blir aldrig fullärd. Och det är ju en del av tjusningen. :)

Teknikträning
En sak som ger självförtroende i skogen är balansen när det börjar gå sakta. Träna på att stå still på cykeln med båda fötterna på pedalerna, så kallad track stand. Detta kan man träna var som helst på en plan yta, till och med på vardagsrumsgolvet.

Teknikträning
Börja med mindre utmaningar. Att ge sig på för svåra grejer innan man har grunderna kan vara rätt knäckande för självförtroendet. Teknikträning på trottarkanter och dylikt kan kännas smått men ger faktiskt rätt mycket som kan tillämpas i skogen sen.
Och så instämmer jag till fullo i tipset att träna med de som är bättre, genom att (försöka) härma lär man sig mycket.

Teknikträning
Som många säger övning ger färdighet samt cykla med de som är bättre. Som lite teoretisk bas skulle jag vilja rekommendera Mastering Mountainbike Skills av Brian Lopes och Lee McCormak. Tror jag gav 200 för den och den är riktigt läsvärd. Sen finns det en hel del filmer på nätet som är bra med. Har dock inte länkarna nu men kan lägga upp några senare.

Teknikträning
Något som hjälpte mig väldigt mycket var när jag intalade mig själv från början att cyklar man MTB så finns det åtminstone två saker som man aldrig kommer ifrån,
1 - Man blir alltid smutsig (vilket är lite av charmen)
2 - Man kommer att trilla och slå sig någonstans, någon gång.
När jag accepterade det så vågade jag öka farten och det i kombination med det som leo skrev ovanför att lyfta på rumpan lite gjorde att man tog sig förbi många hinder väldigt mycket lättare.
I många lägen så är det så att saktar man ner så blir det krångligare och svårare att ta sig förbi hindren, men har man farten med sig så tar sig cykeln förbi "av sig själv".

Teknikträning
Svårt att beskriva men nåt sånt här tror jag att jag menar:

Om du kör över en blöt rot som lutar åt ena eller andra hållet så kommer däcket halka nedåt tills roten slutar eller möter den andra lutningen (rot/sten/mark).

Se till att köra "längst ned", i botten på V:et i/vid alla hinder så slipper du halka ned. Det blir mycket svängande och spårval men det tipset brukar jag ge nya MTB cyklister.

Försök avlasta (fram)hjulet när det ska över hinder.
Skjut fram styret ifrån dig när bakhjulet ska över hinder och avlasta lite.

Åk på tvären över rötter, åka längs med är dömt att misslyckas.
Traggliga hinder som är svåra att trampa igenom tas med fart, trampa upp speed och rulla över.

Riktiga däck (gummiblandning) och helst slanglöst är guld värt.

Kör hårt!

Teknikträning
skippa lillklingan om du använder den.. med mer tryck och möjlighet till snabbare fartökningar så fastnar du mindre bakom rötter och sten. farten är din vän.

Teknikträning
mattel skrev:
> skippa lillklingan om du använder den.. med mer
> tryck och möjlighet till snabbare fartökningar
> så fastnar du mindre bakom rötter och sten.
> farten är din vän.

+1

Teknikträning
mattel skrev:
> skippa lillklingan om du använder den.. med mer
> tryck och möjlighet till snabbare fartökningar
> så fastnar du mindre bakom rötter och sten.
> farten är din vän.

Det är nog ganska individuellt. Jag ligger ofta på lillklingan även längre sträckor i skogen. Upplever att det ibland är enklare att växla ned med bakväxeln. I synnerhet när cykeln är riktigt grisig.

Teknikträning
Rattnalle skrev:
> Det är nog ganska individuellt. Jag ligger ofta
> på lillklingan även längre sträckor i skogen.
> Upplever att det ibland är enklare att växla ned
> med bakväxeln. I synnerhet när cykeln är
> riktigt grisig.

prova att köra på mellanklingan nästa gång och använd bakväxeln, det är sällan du behöver köra lättare än 32/34 i sverige. jag kan nästan garantera att flera av problemställena på rundan kommer passeras lättare med fart och driv än att försöka spinna upp för något med 130 i kadens och 2km/h.

Teknikträning
mattel skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är nog ganska individuellt. Jag ligger
> ofta
> > på lillklingan även längre sträckor i
> skogen.
> > Upplever att det ibland är enklare att växla
> ned
> > med bakväxeln. I synnerhet när cykeln är
> > riktigt grisig.
>
> prova att köra på mellanklingan nästa gång och
> använd bakväxeln, det är sällan du behöver
> köra lättare än 32/34 i sverige. jag kan
> nästan garantera att flera av problemställena
> på rundan kommer passeras lättare med fart och
> driv än att försöka spinna upp för något med
> 130 i kadens och 2km/h.

Var skrev jag att jag inte kommer upp?? Det fungerar utmärkt för mig.
Jag har faktiskt gått ifrån mellanklingan mer och mer, tidigare låg jag alltid på mellan + (näst)lättaste bak men kedjelinjen blev inget vidare. Sen ligger jag inte på minsta drevet bak heller utan växlar friskt med högerhanden.

Teknikträning
Rattnalle skrev:
> Det fungerar utmärkt för mig.

toppen. kör vidare på det då. :)

men mitt tips om att skippa lillklingan för andra nybörjare står kvar.

Teknikträning
NH skrev:
> Svårt att beskriva men nåt sånt här tror jag
> att jag menar:
>
> Om du kör över en blöt rot som lutar åt ena
> eller andra hållet så kommer däcket halka
> nedåt tills roten slutar eller möter den andra
> lutningen (rot/sten/mark).
>
> Se till att köra "längst ned", i botten på V:et
> i/vid alla hinder så slipper du halka ned. Det
> blir mycket svängande och spårval men det tipset
> brukar jag ge nya MTB cyklister.

Det blir ju ett faslligt svängande. Lyft istället framhjulet över roten, då kan du köra där det är bäst linje. En sak som hjälpt mig mycket är att köra med låg sadel och stå upp och trampa, hela tiden. Då kommer det naturligt att man rör sig på cykeln, flyttar tyngpunkten hela tiden och är "lätt" på hjulen när man kör över hinder. Som andra skrivit, börja med att få in timingen genom att köra nerför/uppför trottoarkanter.

En annan grej man kan tänka på är att hela tiden scanna underlaget och bedöma var man har grepp och var man itne har det. Där man har grepp kan man trampa lite hårdare, så har man fart med sig och kan "flyta" där man inte har grepp. Man måste inte sluta trampa helt, men man kan lätta lite på trycket och då halkar man inte lika lätt.

Det är en av anledningarna till att det är bra att ligga på mellanklingan, då har man lite mer att trycka till med på de ställen möjlighet ges. Samma gäller med att bromsa, gör det där du har grepp och i rak linje, inte i sväng eller över rötter. När man kommer fram till ett hinder ska man vara färdigbromsad

Teknikträning
mattel skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Det är nog ganska individuellt. Jag ligger
> ofta
> > på lillklingan även längre sträckor i
> skogen.
> > Upplever att det ibland är enklare att växla
> ned
> > med bakväxeln. I synnerhet när cykeln är
> > riktigt grisig.
>
> prova att köra på mellanklingan nästa gång och
> använd bakväxeln, det är sällan du behöver
> köra lättare än 32/34 i sverige. jag kan
> nästan garantera att flera av problemställena
> på rundan kommer passeras lättare med fart och
> driv än att försöka spinna upp för något med
> 130 i kadens och 2km/h.

Jag brukar mest köra på lillklingan i skogen och växla med bakväxeln. Jag ska prova att ligga på mellanklingan mer nästa gång. Har inte riktigt koll på växlarna ännu. Växlar fel håll ibland. Tycker det är lite förvirrande att höger och vänster växelspakar är omvända :S Alltså att den översta på höger sida växlar ner fasten den översta på vänster sida växlar upp (blev det rätt nu?) *kliar mig i huvudet*. Vad är 32/34??? Kadens är varv med en pedal/minut eller?? och så gäller det ju det där att placera cykeln rätt. Ofta hamnar inte hjulen där jag planerat pga av tappad ballans ... och att stå stilla och balansera med cykeln kan jag ju bara drömma om :)

Ikväll är det vila och jag ska kolla in alla länkar som ni tipsat mig om samt länsa youtube på teknikfilmer. Imorgon är det rock n roll och då ska jag släppa ut lite luft ur däcken, köra på mellanklingan, stå upp mer och tänka på att hålla blicken långt fram.

Teknikträning
Översatt till svenska innebär 32/34: antal tänder på främre klingan/antal tänder på bakre klingan. Det beskriver alltså förhållandet mellan de aktuella dreven för den växel du ligger på.

Teknikträning
marran skrev:
> NH skrev:
> -----
> > Svårt att beskriva men nåt sånt här tror
> jag
> > att jag menar:
> >
> > Om du kör över en blöt rot som lutar åt ena
> > eller andra hållet så kommer däcket halka
> > nedåt tills roten slutar eller möter den
> andra
> > lutningen (rot/sten/mark).
> >
> > Se till att köra "längst ned", i botten på
> V:et
> > i/vid alla hinder så slipper du halka ned. Det
> > blir mycket svängande och spårval men det
> tipset
> > brukar jag ge nya MTB cyklister.
>

Det blir ju ett faslligt svängande.

Naturligtvis...

Men med tiden lär man sig var däcken greppar och inte.
Ramlar och halkar man på rötter var tredje meter är detta bombsäkert.

Jag för min del bombar rakt över det mesta men det var ett nybörjartips och ett smarta spårval underlättar alltid.

Tillbaka
Topp