Termos som passar i flaskställ

Jemo

Medlem
En självklar produkt i dessa graveltider tänker man ju. Men jag har inte hittat någon än. Tänker på riktig termos till kaffe, inte en sån där isolerad vinterflaska. Har ni några tips?

Termos inlindad i lite tyg stående i en avkapad flaska med en slangstump som tätning runt upptill. Man vill ju kunna ta ur och diska.

Ville själv ha med mig kaffe på ett smidigt sätt, så jag gjorde så här:
large_product.jpg

PRO-Discover-Bottle-Bag-grey-black-universal-75197-301893-1575615410.jpeg

72272457-12CC-4DD3-ABED-2D8CFF7C63FC.jpeg

Pro Discover flaskväska för styret + Camelbak Forge.

Jag har en förvånansvärt bra termos från CO (tror det är kedjemärket Asaklitt) med enhandsöppning som med lite silvertejp (för att spara öronen från rasslet) passar riktigt vettigt i ett vanligt flaskställ.

Stanleys stål termosar funkar finfint. Plus är att det håller värme i lätt 8 timmar! ?
Gamla flaskställen är ju lättmoddade också!
Har även lyckats få 2 st av 1-litersvarianten i ramen också. En för varmt kaffe och en för vatten till hunden!

Bilagor

• 3582E057-CE23-4B9E-905D-0FEE7AF9708D.png
    3582E057-CE23-4B9E-905D-0FEE7AF9708D.png
    1.6 MB · Besök: 391
Har en kleen kanteen som passar rakt i. En termosmugg modell större typ. Vill minnas att den var ganska dyr men är å andra sidan läckagefri och håller värmen skitbra. Köp en sån om du inte vill snåla.

För större termosar finns exempelvis Salsa Anything Cage. Nuvarande modell ser lite annorlunda ut än tidigare.
Även Blackburn Outpost Cage Carrier/Bottle Holder borde fungera. Finns på Bikester.se

Har en "Thermos" som funkar samt en Stanley (den gröna) som även går att dricka ur i fart.

Bilagor

• IMG_20201230_112012.jpg
    IMG_20201230_112012.jpg
    789.4 KB · Besök: 386
Jag kände att kaffe var världens mest viktiga sak. Det är det också. Viktig tråd.
Har ju blivit en del stigletande den senaste tiden och då har termosen stoppats i ryggfickan på jackan. Har seriöst inte ens haft tanken på ett till flaskställ men nu blir det ändring på det ?

Ett alternativ är ställbara flaskhållare. Jag har två st där yttre delen kan flyttas in eller ut. Det är praktiskt även på sommaren då jag kan ta med en petflaska.
Jag tror att jag köpt dem på någon kinasida.

Edit:
Wiggle har den:

Senast ändrad:
Termos inlindad i lite tyg stående i en avkapad flaska med en slangstump som tätning runt upptill. Man vill ju kunna ta ur och diska.
Jag kör en liten termos inlindad med bubbelplast nertryckt i en kapad flaska. Lite gummilagning runt skarven så blir det tätt men ändå möjligt att ta ur och diska.
Bubbelplasten gissar jag även skyddar lite mot vindavkylningen.

Tack för tips! Fixade till en liten termos i en kapad flaska i väntan på att det dyker upp en termos i form av en cykelflaska på ”marknaden”.

Har ej själv provat men en vän till mig tipsade om Clas Ohlsons mugg. De verkar Ha utgått men Ica har samma. Relativt billiga men kanske inte så många andra fördelar.

7331210069987.jpg

Jag kände att kaffe var världens mest viktiga sak. Det är det också. Viktig tråd.
Har ej själv provat men en vän till mig tipsade om Clas Ohlsons mugg. De verkar Ha utgått men Ica har samma. Relativt billiga men kanske inte så många andra fördelar.

7331210069987.jpg
De där termosarna håller värme läskigt bra! Efter en halv dag kan man typ bränna sig fortfarande. Faktiskt märkbart bättre än finmärkena jag har på termosar..

Ser inte ut att vara samma modell. Eller kanske det är munstycket som skiljer sig åt? Att kunna dricka i farten är ett måste.
Den Stanley jag har och som går att dricka ur i farten verkar heta "trigger action". Kan vara lite pilligt i början att få den rätt i handen då det är en sorts knapp som ska tryckas in men går rätt bra ändå tycker jag.

Kan du tänka dig byta fläskställ så passar nog de flesta raka termosar i den här: ProfileDesign hos Bikester.
jag har kört touring med sånna med allt från cykelflaska via vinflaska till nalgene 1L-flaska med stor diameter i. Den expanderar bra och klämmer bra. Jag skulle kunna sätta min stora 800ml stanley termos i också om jag vill.

dock är mina erfarenheter mestadels från 0-50 grader så jag kan inte garantera att materialet gillar att töjas i sträng kyla.
Ska se om jag kan hitta en bild sen.

Köpte en rostfri termosflaska på rusta för 29:-. Funkar kanon att hålla värmen och passar bra på graveln. Verkar dock inte finnas kvar på rusta, går inte så bra att dricka ur i farten dock.

Var ute och åkte skoter igår och hade varm choklad i den till ungarna, höll värmen bra.
1609398971344.jpeg

Gissar att flaskstället är det bästa stället för något man vill kyla så snabbt som möjligt. I en rygga eller i en väska på pakethållaren måste ju vara mkt bättre för att hålla värmen ?

Gissar att flaskstället är det bästa stället för något man vill kyla så snabbt som möjligt. I en rygga eller i en väska på pakethållaren måste ju vara mkt bättre för att hålla värmen ?
Jag använder termos nästan varje vardag, och hur den förvaras spelar extremt stor roll. Avkylningseffekten man får av fartvinden, i kombination med att det är en ganska liten termos, gör att det lär fungera ganska dåligt att ha den så exponerat.

Mvh Pessimisten

För min del handlar det om att kunna, vid längre cykelturer med låg temperatur, dricka vatten som inte är iskallt och som sedan kyler ner mig. Ska testa att fylla termosen med såpass varmt vatten att det knappt går att dricka. Är sedan vattnet efter ett tag rumstempererat är jag nöjd.

Låter som en bra plan. Har själv isolerade vattenflaskor för det syftet, men eftersom det var typ sju dagar med minusgrader förra året i min del av landet så har jag inte kunnat prova hur de funkar ännu..

Termosen i flaskstället fungerar utmärkt för att ha något att dricka som inte blir iskallt. Vill man att kaffevattnet ska vara hett får man ha termosen någon annanstans, t.ex i en packpåse isolerad med ett liggunderlag i en Anything Cage.

Tillbaka
Topp