Test av fem kolfiberramar

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Håkan har väl aldrig påstått att man ska läsa
> Tour som Bibeln...?
>

men man kan ju undra när man t.ex. skriver "jag upplevde ramen som bekväm o rapp" och får ett svar som kan vara ungefär "enligt tours tester är den inte det". nähä, men det fråntar ju inte att jag tycker det :D tours tester kan vara bra, men ibland blir det lite väl mycket tabeller o tjat om dem. men det är ju min högst personliga åsikt. den är även att det mesta från de stora tillverkarna, är mer än bra nog för alla oss här.

castrello skrev:
> Håkan har väl aldrig påstått att man ska läsa
> Tour som Bibeln...?
>

du syftar kanske på att jag antydde det. var inte min mening, o visst, såhär i efterhand låter min mening lite hård.
men man kan ju undra när man t.ex. skriver "jag upplevde ramen som bekväm o rapp" och får ett svar som kan vara ungefär "enligt tours tester är den inte det". nähä, men det fråntar ju inte att jag tycker det :D tours tester kan vara bra, men ibland blir det lite väl mycket tabeller o tjat om dem. men det är ju min högst personliga åsikt. den är även att det mesta från de stora tillverkarna, är mer än bra nog för alla oss här.

Jensen skrev:
> > >
> > > Jensen skrev:
> > >
> > > --------------------------------------------------
> > > hur mäter man komfort?
> >
> > Läs mer om hur Tour mäter ramkomfort här
> > http://www.tour-magazin.de/?p=1594
>
> nej håkan, jag vill att DU svarar på frågan,

Missförstår jag dig nu eller vill du att jag skall tala om för dig vad du skall tycka?
Varför inte läsa om hur de gör, och varför och bilda dig din egen uppfattning?

Om tyskan är besvärlig så kan du få (viss) hjälp Online
Tex http://www.google.se/language_tools?hl=sv

Jensen skrev:
> man kan ju undra när man t.ex. skriver "jag
> upplevde ramen som bekväm o rapp" och får ett
> svar som kan vara ungefär "enligt tours tester
> är den inte det".

Jag aldrig ifrågasatt ngns subjektiva påståenden.
Kan du komma med exempel?

Men om du istället hade skrivit "ramen är bekväm o rapp" och försökt få
ditt subjektiva tyckande att framstå som om det vore ett faktum då hade
jag ifrågasatt det.

/Håkan

HåkanC skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > >
> > > > Jensen skrev:
> > > >
> > > >
>
> > > > hur mäter man komfort?
> > >
> > > Läs mer om hur Tour mäter ramkomfort här
> > > http://www.tour-magazin.de/?p=1594
> >
> > nej håkan, jag vill att DU svarar på frågan,
>
> Missförstår jag dig nu eller vill du att jag
> skall tala om för dig vad du skall tycka?
> Varför inte läsa om hur de gör, och varför och
> bilda dig din egen uppfattning?
>
> Om tyskan är besvärlig så kan du få (viss)
> hjälp Online
> Tex http://www.google.se/language_tools?hl=sv

vad jag försöker få svar på, är vad komfort är för nått, svårare än så är det inte. som jag ser det, så är det en rätt svår sak att bedöma, eftersom det till viss del är en subjektiv fråga.

>
>
> Jensen skrev:
> -----
> > man kan ju undra när man t.ex. skriver "jag
> > upplevde ramen som bekväm o rapp" och får ett
> > svar som kan vara ungefär "enligt tours tester
> > är den inte det".
>
> Jag aldrig ifrågasatt ngns subjektiva
> påståenden.
> Kan du komma med exempel?
>
> Men om du istället hade skrivit "ramen är
> bekväm o rapp" och försökt få
> ditt subjektiva tyckande att framstå som om det
> vore ett faktum då hade
> jag ifrågasatt det.
>
>
>
>
>
> /Håkan

orkar inte leta fram exempel, men t.ex. har ju du o ha haft våra duster om cannondales systemsix ram osv. du har matat på med dina tabeller. likadant med mavic r-sys. i båda fallen verkar ju inte själv ha prövat dem. du har ju till o med ifrågasatt mina upplevelser genom att kalla dem placeboeffekt eller att jag skulle ha dem bara för att jag skulle vara besviken på köpet. frågar du mig, är det ju ett sätt att förlöjliga nån, vilket blir rätt patetiskt när du själv inte verkar ha testat dem, utan grundar allt på tabeller.

Jensen skrev:
> vad jag försöker få svar på, är vad komfort
> är för nått, svårare än så är det inte. som
> jag ser det, så är det en rätt svår sak att
> bedöma, eftersom det till viss del är en
> subjektiv fråga.

Visst är det så.
Men för att förstå Tours komfortMÄTNINGAR bör du läsa deras egen förklaring.
Frågorna ang deras test är det väl bättre att du ställer i deras Forum: http://forum.tour-magazin.de/

> orkar inte leta fram exempel

Gör det, jag vill verkligen se dem

> du har ju till o med
> ifrågasatt mina upplevelser genom att kalla dem
> placeboeffekt

Självklart styrs dina upplevelser av placebo, mina också.
Om de inte gjorde det skulle ingen av oss vara mänsklig.

marran skrev:
> Jag har sett tester där ramarna är
> olinjära, det är därför jag bråkar om det :)
Jag håller med HaraldN, men jag vill oxå se graferna

/Håkan

Ang. duster, låt oss inte glömma diskussionen om Sram.

Vem är jag att säga något, men anledningen till att ni två "ryker ihop" är att ni först och främst har två olika utgångspunkter och dessutom talar olika språk i termer av hur ni uttrycker er. Jag tror att ni ständigt pratar förbi varandra.

Ett exempel (från en åskådarperspektiv):

* HåkanC vill framhäva att subjektiva tyckande inte borde framstå som ett faktum. Därför frågesätter han det med ett test från Tour som han anser framhäver produktens egenskaper i siffror. Tolkningar är obetydliga eftersom siffrorna och testerna talar sitt tydliga språk.

* Jensen tycker att man ska bilda sig en egen uppfattning. Skillnaden mellan siffror är obetydligt eftersom cyklister uppfattar olika egenskaper just olika. Rangordningen och betygsättningen av Tour är missvisande.

EDIT: förtydligande

Senast redigerad av en moderator:
Det verkar också som Jensen skulle vara behjälpt av att läsa vad HåkanC faktiskt skriver och inte vara så aggressiv i sitt hat mot objektiva tester av material. Så ta det lite lugnt Jensen, ta tester för vad de är och ta inte allt så personligt hela tiden så blir det nog lättare =)

HåkanC skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > vad jag försöker få svar på, är vad
> komfort
> > är för nått, svårare än så är det inte.
> som
> > jag ser det, så är det en rätt svår sak att
> > bedöma, eftersom det till viss del är en
> > subjektiv fråga.
>
> Visst är det så.
> Men för att förstå Tours komfortMÄTNINGAR bör
> du läsa deras egen förklaring.
> Frågorna ang deras test är det väl bättre att
> du ställer i deras Forum:
> http://forum.tour-magazin.de/

ja men du kan väll förklara den för mig istället.

>
>
> > orkar inte leta fram exempel
>
> Gör det, jag vill verkligen se dem

det kan du göra själv, jag har bättre saker att lägga tid på än att rota i gamla trådar.

>
> Självklart styrs dina upplevelser av placebo,
> mina också.
> Om de inte gjorde det skulle ingen av oss vara
> mänsklig.
>

ja men då är ju alla tester, oavsett om det gäller bilar eller annat.ta t.ex. test där de tycker att en bil har precis styrning osv. det måste ju vara placebo, såvida man inte backar upp det med nån graf, eller hur. med vad du nyss skrev, så måste det ju vara så :D du måste ju se hur jäkla dumt det där låter.

det blir så grymt komiskt när du uttalar dig om saker, när du inte ens har testat eller ägt själv.

o det är som alltid, du klipper bort de bitar som inte passar dig att svara på. som om att min åsikt skulle ha nå o göra med att jag sålde mina cosmic o köpte r-sys. när blev du tankeläsare? du är då i alla fall inte särskilt duktig på det, eftersom ja bytte hjul pga. 500 grams skillnad.
och ja det märks, cykeln blir rappare vid acceleration.

o ja, du blir säkert snabbare av din placeboeffekt, när du tror att den där 10 Nm starkare ram du köpt, efter att ha följt en tabell, ska göra dig snabbare. när den troliga begränsningen ligger i motorn.

visst, jag är mänsklig o upplever säkerligen placeboeffekt precis som alla andra. men att tro att all min upplevelse ligger i placebo, du måste ju skämta. när jag rullar ikapp mina kompisar, utan att trampa, måste det ju bero på placeboeffekten, eller hur. placeboeffekten får min cykel att rulla snabbare även när jag inte trampar. visst låter det logiskt :D

är det dax att börja ordmärka snart med? du har ju gjort det förut, så är ju lika bra att du sjunker till den nivån direkt :D

Sam sammanfattar min åsikt om saker rätt bra. siffror säger LÅNGT ifrån allt.om man ska prata sram, bör tilläggas att jag även tycker det är lite komiskt hur du håkan kom fram till att sram måste vara missnöjda med sina grejer eftersom de utvecklar nya saker. det är ju så alla företag gör, de släpper saker de är missnöjda med, så att de kan skapa nya produkter som är bättre, men som de oxå är missnöjda med, så att de kan släppa nya produkter som ä bättre, men som de är missnöjda med.............

fredrikw skrev:
> Det verkar också som Jensen skulle vara behjälpt
> av att läsa vad HåkanC faktiskt skriver och inte
> vara så aggressiv i sitt hat mot objektiva tester
> av material. Så ta det lite lugnt Jensen, ta
> tester för vad de är och ta inte allt så
> personligt hela tiden så blir det nog lättare =)

ska försöka, men det blir ju inte så lätt att inte säga nått när håkans inlägg ibland kan vara formade på ett nertryckade sätt. o det blir ju inte lättare av att han försöker förlöjliga ens upplevelser och börjar med ordmärkning. och ja, jag är en känslomänniska :D

tester kan vara intressant, men en hel del i dessa tester är saker som är väldigt subjektiva och med facit i hand, så upplever nog de flesta inte nå stor skillnad. var bara 2-3 år sen folk vann etapper på touren med fyrkantsvevlager, som ska sägs vara "så" flexigt. det är ändå inte bara materialet som avgör.

Vill bara inflika vad en proffcyklist (kommer inte ihåg vem) sade en gång "If the bike looks
good its good for me". Tror han aldrig har läst tyska tabeller:-)

> tester kan vara intressant, men en hel del i dessa
> tester är saker som är väldigt subjektiva och
> med facit i hand, så upplever nog de flesta inte
> nå stor skillnad. var bara 2-3 år sen folk vann
> etapper på touren med fyrkantsvevlager, som ska
> sägs vara "så" flexigt. det är ändå inte bara
> materialet som avgör.

Det är av denna anledning jag tycker BB30-standarden är lite lustig. Behövs mer styvhet och en ny standard, eller är det ett sätt att kränga fler hojar?

Sam skrev:
> > tester kan vara intressant, men en hel del i
> dessa
> > tester är saker som är väldigt subjektiva
> och
> > med facit i hand, så upplever nog de flesta
> inte
> > nå stor skillnad. var bara 2-3 år sen folk
> vann
> > etapper på touren med fyrkantsvevlager, som
> ska
> > sägs vara "så" flexigt. det är ändå inte
> bara
> > materialet som avgör.
>
> Det är av denna anledning jag tycker
> BB30-standarden är lite lustig. Behövs mer
> styvhet och en ny standard, eller är det ett
> sätt att kränga fler hojar?

Mer styvhet till folket! Allvarligt-testade en bianchi och upplevde den som alldeles för
styv och stum för min smak. Men jag har troligen fel i min uppfattning där;-)

Sam skrev:
> > tester kan vara intressant, men en hel del i
> dessa
> > tester är saker som är väldigt subjektiva
> och
> > med facit i hand, så upplever nog de flesta
> inte
> > nå stor skillnad. var bara 2-3 år sen folk
> vann
> > etapper på touren med fyrkantsvevlager, som
> ska
> > sägs vara "så" flexigt. det är ändå inte
> bara
> > materialet som avgör.
>
> Det är av denna anledning jag tycker

om det kan leda till att lagrena håller längre så äre väll bra, men självklart äre väll ett sätt att sälja mer, precis som de flesta produkter. sen får du ju bättre kedjelinje o smalare vevparti på köpet. q-faktorn är visserligen diskuterbar så det är en smaksak.

styvare och lika tungt alternativt lättare och lika styvt, varför skulle det inte vara bra?
Dessutom ger det en större hylsa, så man får mer att svetsa på om det är en metallhoj

Här är testerna, Isaad Sonic och Kuota Kebel:

_MG_0345.jpg ht=700

Övre är kraftöverföring, undre är bromsning

Övre:
röd: vevhus (horisontellt)
blå: sadelstolpe
grön: styrvinkel i grader (jag antar att de menar hur många grader styrröret vrids, när man sliter i styret)

Undre:
Svart: Gaffel (dvs styrrör)
rosa: vevhus (vertikalt)
lila: sadelstolpe

Kraftöverföringen mäts med först 1hz, sen 2hz och till sist 3hz frekves (dvs x-axeln i grafen), vilken belastning hittade jag inte.

Inbromsningen mäts med last från 30 till 100kg rakt framifårn mot framhjulsaxeln, gaffeln är i båda fallen ersatt med en stålatrapp som i princip inte deformeras

Jag vet inte vad ni tycker, men jag skulle hellre sitta på Isaac när man ser dessa mätningarna

Sam: Det den stora frågan, det är nog också väldigt individuellt, beroende på hur stark och tung man är.
Bäst är väl att själv prova en del av de ramar som testas, så man kan försöka relatera sina egna upplevelser till mätningarna, då vet man sen för andra ramar litegrann vad mätvärdena betyder för en själv

Intressant tråd. Speciellt när det börjas diskutera om Sram och HåkanC. Minns den tråden väl och som vi ser till 2009 så har Shimano gjort om Dura-Ace ordentligt. Var de gamla så dåliga då?

Jensen skrev:
> just ja, axeln har kunnat göras lättare pga
> större diameter. hade glömt det

Den stora viktminskningen där beror väll på att man på grund av den större diametern kan göra den i aluminium? (för vanliga externa vevpartier brukar väll ha stålaxel eller kommer jag ihåg fel?)
Jag tycker det låter grymt men de som brukar framföra utmattad aluminium som argument till att undvika alu-ramar borde väll inte gilla en oversizad aluminium-axel något vidare.

Sen är det väll tur att materialet inte gör speciellt stor skillnad. Jag tycker det skulle förstöra sporten om det stallet som hade de rätta pryl-kontrakten hade fördelar resultatmässigt. För att inte tala om hur det skulle slå på lägre nivå...
Samtidigt tycker jag tours tester är grymma som motvikt till all marknadsföring och överprisade produkter som kommer från vissa märken. Det blir svårare för märkena att leva på enbart tradition och marknadshyp speciellt i dessa internettider.

Graj, jo de har kunnat göra den i alu, o den ä lättare, men vi snackar inte cola burks tjocklek som på de lättaste alu ramarna. ganska kort rör är det med. runt 122 mm beroende på ram, spindel å vevparti.

Graj skrev:
> Samtidigt tycker jag tours tester är grymma som
> motvikt till all marknadsföring och överprisade
> produkter som kommer från vissa märken. Det blir
> svårare för märkena att leva på enbart
> tradition och marknadshyp speciellt i dessa
> internettider.

Oftast tycker jag tyska märken brukar vinna Tours tester. Och eftersom Tour är tyskt ger det väldigt bra marknadsföring för de tyska märkena. Speciellt när HåkanC gör så mycket reklam för bl.a. Canyon här.

cerro skrev:
> Graj skrev:
> -----
> > Samtidigt tycker jag tours tester är grymma
> som
> > motvikt till all marknadsföring och
> överprisade
> > produkter som kommer från vissa märken. Det
> blir
> > svårare för märkena att leva på enbart
> > tradition och marknadshyp speciellt i dessa
> > internettider.
>
> Oftast tycker jag tyska märken brukar vinna Tours
> tester. Och eftersom Tour är tyskt ger det
> väldigt bra marknadsföring för de tyska
> märkena. Speciellt när HåkanC gör så mycket
> reklam för bl.a. Canyon här.
Ja, är det inte konstigt att just duskar "vinner" i tyska test? Själv tror jag at Häkan C
är betald av tyska cykelindustrin:-)

Orkar inte citera, för det har sagts så sanslöst mycket redan.

Men en sak som jag tror både Håkan-lägret och Jensen-lägret kan hålla med om är att det är väldigt, väldigt, väldigt sällan man får chans att testa två toppramar med samma utrustning vid samma tillfälle.

Detta (två olika ramar med likadana delar) är i min mening enda sättet (förutom Tour-tester) att kunna veta någon skillnad mellan två ramars styvhet, komfort osv om det inte rör sig om riktigt, riktigt extrema skillnader (och nu talar jag inte för traditionella "tester" a la Procycling där det inte finns någon sorts jämförelse, bara Marcel Wust som klagar på vädret).

T.ex. en Storck och en gammal Giant-ram känner man säkert skillnad på i både styvhet och komfort. Men mellan en Canyon och en Cervelo? Tveksamt hur mycket man känner skillnad? SKillnaderna är väl främst en aning i vikt, en aning i uppförande (även om det som man betalar för brukar vara bäst...) och då är man väl kanske där att färg, design och pris och andra faktorer får avgöra. Det gjorde det för mig: köpte den som gav mest för pengarna.

Angående att tyska märken vinner testerna: det gör de ju inte alltid.

Och eftersom de testar många nationella märken så är det ganska självklart att något tyskt märke ska vara högt upp. Canyon har väl inte före årets test vunnit på ett par, tre år minst, men alltid placerat sig bra. Men ser man till deras - åtminstone påstådda - forskning så känns det ganska självklart att de gör ramar som "presterar" bra i tester.

castrello: Kadens testade Cannondale SystemSIX och Specializeds Tarmac med Dura-Ace på båda har jag för mig när de vara rätt nya. Men annars håller jag med dig, kul med tester bland riktigt fina cyklar.

cerro skrev:
> castrello: Kadens testade Cannondale SystemSIX och
> Specializeds Tarmac med Dura-Ace på båda har jag
> för mig när de vara rätt nya. Men annars
> håller jag med dig, kul med tester bland riktigt
> fina cyklar.

Det är närmast identiska hjul, däck, slangar och sadel, sadelstolpe (i den mån det är möjligt) samt styre, styrstolpe som vore intressant att se. Växlar och bromsar gör ju ganska lite för både komfort och styvhet. Men då är man ju där igen: att en maskin kan testa dessa lika så väl.

Jensen skrev:
> > HåkanC skrev:
> > > Jensen skrev:
> > > --------------------------------------------------
> > >
> > > orkar inte leta fram exempel
> >
> > Gör det, jag vill verkligen se dem
>
> det kan du göra själv, jag har bättre saker att
> lägga tid på än att rota i gamla trådar.

Det var du som kom med påståendet.
Det är lätt att skriva, men svårt att backa upp sina påståenden.
Dålig stil

Resten av ditt inlägg hoppar jag över.
Du verkar bara grälsjuk ist för att vara intresserad av en debatt.

Sam skrev:
> jag tycker
Visst är det ett sätt för att sälja mer.
Jmf med kolfiberhypen.
Vi lever i en komersiell värld.

Men samtidigt håller jag med Jensen.
BB30 är bättre, men bara om det görs 'rätt' från början.
Jmf tex med utv på styrlager.
Hur många vill gå tillbaka till 1" expendertappar?
(Även om jag tycker att Canyon går till överdrift med sin 1 1/4”-variant.)

Marran:
Tack för bilderna.
Ett mkt intressant test. Tyvärr är inte Kuota Kebel testad av Tour, därför går det inte att jämföra.
Men Tours test och EFBes http://www.efbe.de skall vara VÄLDIGT lika.
Ett EFBe-test av Kuota Kebel finns på deras hemsida och så fantastisk är inte ramen i det testet,
om jag tolkar det rätt http://kuota.it

Sam skrev:
> Frågan är: hur stora är skillnaderna för att
> det ska spela någon roll?
10000:- frågan
Därför är det bra att Tour har testat såpass många cyklar så man kan jämföra deras resultat med sin egen (placebostyrda) erfarenhet.
För mig stämmer det riktigt bra.

/Håkan

hammarn skrev:
> cerro skrev:
> -----
> > Graj skrev:
> >
>
> > -----
> > > Samtidigt tycker jag tours tester är grymma
> > som
> > > motvikt till all marknadsföring och
> > överprisade
> > > produkter som kommer från vissa märken. Det
> > blir
> > > svårare för märkena att leva på enbart
> > > tradition och marknadshyp speciellt i dessa
> > > internettider.
> >
> > Oftast tycker jag tyska märken brukar vinna
> Tours
> > tester. Och eftersom Tour är tyskt ger det
> > väldigt bra marknadsföring för de tyska
> > märkena. Speciellt när HåkanC gör så
> mycket
> > reklam för bl.a. Canyon här.
> Ja, är det inte konstigt att just duskar "vinner"
> i tyska test? Själv tror jag at Häkan C
> är betald av tyska cykelindustrin:-)

Nu har jag inte en helt uppdaterad koll på tours tester men för det mesta så har väll inte en tysk ram fått högst poäng i deras ramtest i vart fall.

Dock bläddrade jag i senaste kadens på bibblan. Jag såg att de hade en rullmotståndstest utfört av något finskt däcklabb. Om jag nu inte läste fel (jag ögnade bara igenom artikeln) så fick inte continental 4000s alls lika bra resultat som i tours test. Däremot Vittoria och michelins toppdäck verkade ju fått likvärdiga resultat som i tour.

Alternativet till att lita på Tours eller exempelvis den där italienska (språkproblem med italienska dock :D) tidningens test är ju att lita på tillverkarna....... Alla anser att de är bäst och mest prisvärda.
Bra praktiska test och personliga jämförelser innan köp faller ju ofta på sin egen orimlighet, även om det i en optimal värd skulle varit bättre.

Om man som blekfet, medelålders och halvt otränad motionär cyklar sina 100mil om året på en cykel som fått sämre i tours tester så imploderar man.

castrello skrev:
> Orkar inte citera, för det har sagts så
> sanslöst mycket redan.
>
> Men en sak som jag tror både Håkan-lägret och
> Jensen-lägret kan hålla med om är att det är
> väldigt, väldigt, väldigt sällan man får
> chans att testa två toppramar med samma
> utrustning vid samma tillfälle.
>
> Detta (två olika ramar med likadana delar) är i
> min mening enda sättet (förutom Tour-tester) att
> kunna veta någon skillnad mellan två ramars
> styvhet, komfort osv om det inte rör sig om
> riktigt, riktigt extrema skillnader (och nu talar
> jag inte för traditionella "tester" a la
> Procycling där det inte finns någon sorts
> jämförelse, bara Marcel Wust som klagar på
> vädret).
>

om man själv inte kan känna skillnad, spelar det nån stor roll då för den typiska användaren här på happy? eller kan man välja den ramen man innerst inne gillar bäst av de två?

HåkanC: grälsjuk? det är inte jag som ordmärker o tycker att andra personers åsikter o upplevelser bara är resultat av placeboeffekten. det blir inte bättre av att du hoppas över frågor som inte passar dig. så frågan är vad som är dålig stil.

o du, slå upp ordet placebo är du snäll. placebo är inte 100% = upplevd sak. man kan uppleva saker utan att det är ett resultat av placebo.

men jag kan lämna det där. orkar helt enkelt inte med nån som jag inte tycker kan hålla det på en vuxen nivå. end of story.

mytomspunnen skrev:
> Om man som blekfet, medelålders och halvt
> otränad motionär cyklar sina 100mil om året på
> en cykel som fått sämre i tours tester så
> imploderar man.

ja precis :D nån som ja tror förstått vad jag är ute efter

mytomspunnen skrev:
> imploderar man.

Å andra sidan om man nu ändå ska köpa fullständigt onödigt exklusiva prylar kan man ju likaväl titta på de där testerna innan. Problemet (om det nu är ett problem) är väll att man köper grymt mycket bättre och dyrare prylar än vad man behöver. Prislappen på prylen är ju ofta lika onödig som testet.
Tours tester hjälper ju till att hålla igång efterfrågan på nya prylar om inte annat.
Att gå efter Cervelos, Cannondales, Bianchis eller någon annans marknadsföring är väll ännu mera märkligt i så fall.

Graj skrev:
> Å andra sidan om man nu ändå ska köpa
> fullständigt onödigt exklusiva prylar kan man ju
> likaväl titta på de där testerna innan.

Absolut!

> Problemet (om det nu är ett problem) är väll
> att man köper grymt mycket bättre och dyrare
> prylar än vad man behöver. Prislappen på prylen
> är ju ofta lika onödig som testet.

Absoult. Prislappen är nog rätt ofta okorrelerad till hur bra produkten är. Och det är det jag tror Håkan vill ha sagt.

> Tours tester hjälper ju till att hålla igång
> efterfrågan på nya prylar om inte annat.

Verkligen!

Jensen skrev:
------------------------------------------------------
> ja precis :D nån som ja tror förstått vad jag
> är ute efter

Möjligt. Fast om jag skulle välja cykelram skulle jag långt mycket hellre gå efter tours tester än efter vad du tycker dig ha upplevt när du provat... ;-)

Om jag inte minns helt fel var Tours test gjord i Contis lab. Jag såg också en annan tidning, triathlon, där tested var gjort i någon annan tillverkares lab (kommer inte ihåg vilken) och där hamnade inte Conti i topp heller.

Graj skrev:
> Dock bläddrade jag i senaste kadens på bibblan.
> Jag såg att de hade en rullmotståndstest utfört
> av något finskt däcklabb. Om jag nu inte läste
> fel (jag ögnade bara igenom artikeln) så fick
> inte continental 4000s alls lika bra resultat som
> i tours test. Däremot Vittoria och michelins
> toppdäck verkade ju fått likvärdiga resultat
> som i tour.

Det är bra att det inte finns någon Tour-test på min cykel ;-)

mytomspunnen skrev:
> imploderar man.

mytomspunnen skrev:
> Jensen skrev:
> ----
> > ja precis :D nån som ja tror förstått vad
> jag
> > är ute efter
>
> Möjligt. Fast om jag skulle välja cykelram
> skulle jag långt mycket hellre gå efter tours
> tester än efter vad du tycker dig ha upplevt när
> du provat... ;-)

det kan ja förstå. alla får ju göra sina val. är själv inte på den nivån att jag blir bätrte av att välja det "bästa" ramen i testerna, utan kör lika bra på den åttonde bästa. så köper jag en ram som ja personligen gillar. köper me hjärtat, är den etta listan, fint, är den åtta på listan, jaha, lika fint för det. har sagt det en gång, o kan säga det 1000 gånger till, testerna kan väll vara bra, men me handen på hjärtat så är det nog inte många här som skulle kunna skilja på många av de där ramarna under ett blindtest.

schture: du menar att de skulle fått bättre resultat på contidäcken pga. att det vari ett canti lab? vad säger det egentligen?

Jensen skrev:
> är själv inte på den nivån att jag blir
> bätrte av att välja det "bästa" ramen i
> testerna, utan kör lika bra på den åttonde
> bästa. så köper jag en ram som ja personligen
> gillar. köper me hjärtat, är den etta listan,
> fint, är den åtta på listan, jaha, lika fint
> för det. har sagt det en gång, o kan säga det
> 1000 gånger till, testerna kan väll vara bra,
> men me handen på hjärtat så är det nog inte
> många här som skulle kunna skilja på många av
> de där ramarna under ett blindtest.

Det här skriver jag under på!

Mmmmmm... Chips... mmmmmmmm!!!

Val av cykel:
1. Väljer prisklass/pristak.
2. Image. Viktigt. Väljer ut ett antal alternativ jag gillar ur estetisk och "kan leva länge med"-synpunkt.
3. Kollar tester (även tours) och recensioner.
4. Kollar omdömen hos wannabees (Happy och andra forum). Kollar inte med umgängeskretsen särskilt mycket. Vill ändå inte ha samma som de cyklar på. Snobbism.
5. Tar det slutgiltiga valet. Prioritet enligt ordningen ovan. Kan alltså bli en cykel som inte är bäst i test men ändå inte den som är sist.
6. Trivs med införskaffningen.

7. Köper chips.
8. Öppnar Happy.

+1 rback, förutom att jag även trivs med att känna till exakt hur bra/dåliga alla andras ramar är :)
och sätta mig in i nya tekniker, nya prylar och vad som är marketing bs och vad som verkligen är bra skit!

marran skrev:
> +1 rback, förutom att jag även trivs med att
> känna till exakt hur bra/dåliga alla andras
> ramar är :)
> och sätta mig in i nya tekniker, nya prylar och
> vad som är marketing bs och vad som verkligen är
> bra skit!

Det gör jag med. Har inte hittat medicin mot åkomman än.

Tillbaka
Topp