Testa SRAM växlar

aahlborg

Aktiv medlem
Testa SRAM växlar
Jag letar racer och har läst lite om skillnaden mellan SRAM double-tap och Shimanos system. Många verkar gilla SRAM men jag har inte sett någon cykel med SRAM i klassen 10-15 kkr som man kan testa i någon LBS i Gbg. De enda jag har sett har haft SRAM Red men jag kan inte med att fråga om de kan ta ner en cykel från väggen som kostar tre gånger min budget bara för att jag vill känna på växlarna.

Är det någon som känner till om det är någon i Gbg som säljer cyklar med SRAM-växlar i min prisklass?

Testa SRAM växlar
Prisklassen är väl inga större bekymmer men förmodligen mer att välja på på på nätet. Sportson har "Specialized CruX Expert Carbon Disc" på hemsidan vilken i sig varken är i någons prisklass eller en racer men den ska ha SRAM Force reglage/bakväxel i vilket fall. Förmodligen ingen mängdcykel i butik men med lite tur så =0)

Satt i samma sits själv för dryga året sedan och om jag minns rätt hitta jag inte heller någon att provpanga växlarna på, provcyklade åtminstone inte. Läste på nätet, kollade lite videos från ex. Bikeradar o.s.v. = blev väldigt nöjd med Force i slutändan. Hade 105 innan vilka är synd att klaga på men jag gillar Force bättre, en paddel istället för två ser jag bara fördelar med. Det första man reagerar på är att SRAM, eller ja åtminstone Force, knäpper/"smäller" i reglagen vid växling = en vanesak till det bättre i min mening då reglagen på så vis "pratar" med dig och du får en bekräftelse på korrekt växling innan den blivit fullbordad.

Negativt då? Bakväxelreglaget har den funktionen att om du klickar lätt så växlar du upp och det kan du panga på fort satan för snabba växlingar när det går utför exempelvis. Trycker du in samma reglage lite längre så växlar den alltså ned och läget för en växel i taget är lätt att vänja sig vid enligt mig, så långt allting bra. Sen finns ytterliggare en funktion med att du trycker in reglaget än längre så växlar den ned flera växlar med ett tryck på reglaget, här är det väl ingen exakt vetenskap om den tjongar ned 2 eller 3 växlar vilket jag själv inte stört mig då jag i regel växlar en åt gången.

Dock läst om de som stört sig på denna funktion och/eller att de helt enkelt för ofta lyckas växla 2-3 växlar ned när tanken bara var att växla en..växel.

Testa SRAM växlar
Böt till SRAM Red för ett tag sedan och kan inte tänka mig att byta tillbaka till Shimano. Växlar distinkt och pålitligt. Av vad jag hört är det ingen funktionell skillnad mellan Red, Force och Rival så budgetalternativen lär ge samma sköna feedback. Kort sagt, jag skulle bli förvånad om du ångrade dig efter att ha tagit klivet över till den ljusa sidan :)

Testa SRAM växlar
grump skrev:
-------------------------------------------------------
> Av vad jag hört är det ingen funktionell skillnad
> mellan Red, Force och Rival så budgetalternativen
> lär ge samma sköna feedback.

Tycker det var en enorm skillnad på den nya framväxeln när jag uppgraderade till senaste 10-delade Red och den får man ju bara just till den gruppen och de nya Red 22 och Force 22. Skulle jag köpt en cykel idag hade jag beställt från Rose där man redan nu kan få Force 22, annars vänta till övriga leverantörer får ut cyklar i butik med den gruppen...

Testa SRAM växlar
Mayhem skrev:
> Tycker det var en enorm skillnad på den nya
> framväxeln när jag uppgraderade till senaste
> 10-delade Red och den får man ju bara just till
> den gruppen och de nya Red 22 och Force 22. Skulle
> jag köpt en cykel idag hade jag beställt från
> Rose där man redan nu kan få Force 22, annars
> vänta till övriga leverantörer får ut cyklar i
> butik med den gruppen...

Berätta gärna vad den enorma skillnaden är, två eller tredelat och något nytt spännande med de nya bakväxlarna med dess reglage? =0)

Testa SRAM växlar
Väldigt enkelt med de mekaniska.
Klicken (upp-ner-2ner-3ner) känns väldigt tydligt även med vintervantar.
Mycket lättare att veta hur mycket man växlar ner bak än motsvarande Shimano (IMHO!) och mycket lättare att växla upp två steg i stöten (dubbeltapp).

Men eTap är ändå mer felsäkert i farten och flänget :-)
(Och reglagebatterier finns på IKEA :-) )

Testa SRAM växlar
Jo det är säkert enkelt när man fått in vanan men när man är ovan som jag så blev det både varianten att växla åt fel håll samt att växla fler steg än jag tänkt mig.

Hur som helst. Jag har haft svårt att välja cykel men tror jag närmar mig ett beslut där men nu fick jag nya griller i huvudet:
Sram Force eller shimano ultegra? Om jag nu gillade eTap (men väl dyr) så kanske jag även borde testa ultegra di2? Men nu börjar jag komma långt ifrån urspungsbudgeten som var på 10.000...

Senast ändrad:
Testa SRAM växlar
thomas.wahlsten sa:
Hur som helst. Jag har haft svårt att välja cykel men tror jag närmar mig ett beslut där men nu fick jag nya griller i huvudet:
Sram Force eller shimano ultegra? Om jag nu gillade eTap (men väl dyr) så kanske jag även borde testa ultegra di2? Men nu börjar jag komma långt ifrån urspungsbudgeten som var på 10.000...

DI2 och eTap skiljer väl inte så mycket med alla batterier/boxar och sladdar inräknat (och då är ändå inte Di2 lika idiotsmidigt det lilla jag kört - äger ingetdera).
IMHO så Rival framför Ultegra
(...men jag är ju så miljöskadad så jag plockade av Ultegrasetet efter tre turer och petade dit en SRAM mix... :-) )

Inte L'Étape - Potenza då?

Testa SRAM växlar
Mayhem sa:
grump skrev:
> Av vad jag hört är det ingen funktionell skillnad
> mellan Red, Force och Rival så budgetalternativen
> lär ge samma sköna feedback.

Tycker det var en enorm skillnad på den nya framväxeln när jag uppgraderade till senaste 10-delade Red och den får man ju bara just till den gruppen och de nya Red 22 och Force 22. Skulle jag köpt en cykel idag hade jag beställt från Rose där man redan nu kan få Force 22, annars vänta till övriga leverantörer får ut cyklar i butik med den gruppen...

Jag har 2x10 med red reglage och force fram och bakväxel. Funderar på att uppgradera till den nya redframväxeln som sägs funka bättre men vad är egentligen skillnaden på red10 och red22 framväxeln? Det borde väl inte behöva vara någon skillnad på framväxeln bara för att det sitter ett drev extra där bak?

Tillbaka
Topp