Prisklassen är väl inga större bekymmer men förmodligen mer att välja på på på nätet. Sportson har "Specialized CruX Expert Carbon Disc" på hemsidan vilken i sig varken är i någons prisklass eller en racer men den ska ha SRAM Force reglage/bakväxel i vilket fall. Förmodligen ingen mängdcykel i butik men med lite tur så =0)
Satt i samma sits själv för dryga året sedan och om jag minns rätt hitta jag inte heller någon att provpanga växlarna på, provcyklade åtminstone inte. Läste på nätet, kollade lite videos från ex. Bikeradar o.s.v. = blev väldigt nöjd med Force i slutändan. Hade 105 innan vilka är synd att klaga på men jag gillar Force bättre, en paddel istället för två ser jag bara fördelar med. Det första man reagerar på är att SRAM, eller ja åtminstone Force, knäpper/"smäller" i reglagen vid växling = en vanesak till det bättre i min mening då reglagen på så vis "pratar" med dig och du får en bekräftelse på korrekt växling innan den blivit fullbordad.
Negativt då? Bakväxelreglaget har den funktionen att om du klickar lätt så växlar du upp och det kan du panga på fort satan för snabba växlingar när det går utför exempelvis. Trycker du in samma reglage lite längre så växlar den alltså ned och läget för en växel i taget är lätt att vänja sig vid enligt mig, så långt allting bra. Sen finns ytterliggare en funktion med att du trycker in reglaget än längre så växlar den ned flera växlar med ett tryck på reglaget, här är det väl ingen exakt vetenskap om den tjongar ned 2 eller 3 växlar vilket jag själv inte stört mig då jag i regel växlar en åt gången.
Dock läst om de som stört sig på denna funktion och/eller att de helt enkelt för ofta lyckas växla 2-3 växlar ned när tanken bara var att växla en..växel.