The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Blev en kortare tur idag med Bo Dertell hemma på Södertörn. Underlaget var kämpigt riktigt dåliga grusvägar och en del sönderkörda skogsvägar, det var inte topp kvalitet.
Dagens tur satte mig i fundering på 50mm däck…
IMG_2610.webp
IMG_2612.webp
IMG_2613.webp

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Ramset GR201 med styre och sadelstolpe. Beställde från TanTan. Byggde hjulen och lackade ramen själv. Lösa delar från bla SRAM, WheelTop, Shimano och Token. Lite Kina skit delar.
Jag tycker att din cykel är värd en egen tråd
Kanske inte en byggtråd, det är väl för sent?
Men en dokumentationstråd med detaljerade beskrivningar av delarna
och många av dina fina bilder.
Kan inte det vara ngt?

The Gravel tråd
IMG_0475.webp

Premiär på många sätt idag, första gången med bockstyre och första svängen med hemmabygget, dock på 30mm däck just nu men bredare ska på. Tips på lättrullande? Kommer nog bli 80/20 asfalt/grus, bredaste som går i är just under 50mm

Ramen är en spcycles GR069 från aliexpress och resten av cykeln är också ihopplock från ali.

The Gravel tråd
Visa bilaga 825890
Premiär på många sätt idag, första gången med bockstyre och första svängen med hemmabygget, dock på 30mm däck just nu men bredare ska på. Tips på lättrullande? Kommer nog bli 80/20 asfalt/grus, bredaste som går i är just under 50mm

Ramen är en spcycles GR069 från aliexpress och resten av cykeln är också ihopplock från ali.
Lättrullande? Se mitt inlägg strax ovanför ditt 😊
Hutchinson Caracal Race 40/622

The Gravel tråd
Blev sugen på lite värme och drog iväg för att trampa lite grus.

IMG_4203.webp

Alperna såg både höga och kalla ut.

Landade och väntade på cykelväskorna samtidigt som Katie Kookaburra väntade på sin cykel (paparazzivarning).

IMG_4206.webp

IMG_4207.webp

Beställde en taxi för 2 med bagage och fick en buss för 20 personer. Kändes något onödigt stort kanske.

Fint väder när vi landade och sedan 2 dagar med regnskurar och blåst. Gav mig ut på en solotur för att veva ur benen.

IMG_4213.webp

IMG_4216.webp

IMG_4219.webp

Dagen efter så drog vi ut på en tur, 4 st blev vi som ville smaka lera.

IMG_4258.webp

IMG_4239.webp

IMG_4255.webp

Sedan hittade solen tillbaka och sken med full kraft. Sol ute, sol inne, sol i sinne.

IMG_4265.webp

Nu blev vi nog runt 15 pers som ångade fram i solskenet. Turen började tekniskt med en del stök, min favorit. Tog mitt tempo och helt plötsligt så hade jag kört ifrån alla. Fick i alla fall ett bra bord vid första fikat.

Skärmavbild 2026-04-20 kl. 22.01.14.webp

(de såg inte riktigt ut så som på bilden, är mer att jag inte frågat dem om de vill vara med på bild här på HR)

Efter lite grusklättring fanns det en asfalterad stump upp till några radioantenner. En från fikasällskapet ville ha sällskap upp och jag hängde på. Varmt blev det och fin utsikt erbjöds.

IMG_4289.webp

IMG_4299.webp

Hittade något hippt ställe för att få i sig lite lunch. Discomusik och serveringspersonal klädd i pyjamas. Blev wagyubiff och öl till lunch, det har jag nog inte blivit erbjuden någonstans på mina turer runt här i Dalarna.
På kvällen blev det tapas och vinprovning.

IMG_4308.webp

Dagen efter blev det en lugnare tur med mycket fika.

IMG_4403.webp

IMG_4406.webp

IMG_4419.webp

En dag senare fick det bli mer klättring och hyfsat brant. En del cykling vid havet och riktigt trevligt trampande.

IMG_4426.webp

IMG_4432.webp

IMG_4449.webp

IMG_4468.webp

IMG_4472.webp

Brant utförs på bilden ovanför.

IMG_4485.webp

IMG_4498.webp

Blev lite mer cykling också, men jag plockade inte fram kameran hela tiden.
Öl, vin, glass, cykling, frukt och massor med god mat fick det bli. Grillad havsabborre hamnade nog i topp. Avslutade med kaffe och apfelstrudel.

The Gravel tråd
Tog en lång grusväg från Hemus/Mora till korvkiosken i Venjan men den var stängd försökte med alternativ IOGT samma där. Cyklade vidare lätt besviken mot Läde, planen var att ta Vasaloppsleden Eldris till Hemus. Kom 500m , snön hindrade min framfart. Vände och tog asfalten. Rundan var björnfri men en ilsken grävling kom farande mot mitt smalben, klarade av attacken med några decimeters marginal. Fick ihop 82 kilometer och 800hm 🌭🌭🌭 men ingen med bröd.
IMG_3012.webp
IMG_3011.webp
IMG_3007.webp
IMG_3006.webp
IMG_3001.webp
IMG_3008.webp

The Gravel tråd
Hejsan!

Kul att se allas fina turer. Ny till tråden, söderort och gravel :) Justerar fortfarande min nya cykel så den passar bra. Liten tur ner till Skärholmen i Sätra parken. Har cyklat en del landsväg och har bara det som referens. Vad brukar ni hålla för fart ? Vad tar en 7-8mils runda för er ?

mvh Jacob

Bilagor

• IMG_3606.webp
    IMG_3606.webp
    467.5 KB · Besök: 58
  • IMG_3608.webp
    IMG_3608.webp
    1.4 MB · Besök: 57
The Gravel tråd
Hejsan!

Kul att se allas fina turer. Ny till tråden, söderort och gravel :) Justerar fortfarande min nya cykel så den passar bra. Liten tur ner till Skärholmen i Sätra parken. Har cyklat en del landsväg och har bara det som referens. Vad brukar ni hålla för fart ? Vad tar en 7-8mils runda för er ?

mvh Jacob
När det kommer till grusvägar spelar underlaget väldigt stor roll för farten. I helgen var jag ute på en lång runda, där farten pendlade vilt, allt beroende på vilken typ av grus det var.

Tydligast var en spikrak lång grusväg över slätten med stark medvind där det var enkelt och bekvämt att hålla 40 i snitt, men när bonden hade lagt ut sprängsten på ett segment sjönk farten till 20 km/h, allt annat lika.

The Gravel tråd
När det kommer till grusvägar spelar underlaget väldigt stor roll för farten. I helgen var jag ute på en lång runda, där farten pendlade vilt, allt beroende på vilken typ av grus det var.

Tydligast var en spikrak lång grusväg över slätten med stark medvind där det var enkelt och bekvämt att hålla 40 i snitt, men när bonden hade lagt ut sprängsten på ett segment sjönk farten till 20 km/h, allt annat lika.
Kan bara komplettera med att grusvägar ofta är mer knixiga än asfaltsvägar. Det blir många lågfartskurvor, branta småbackar och staket/grindar som måste passeras, allt detta sänker snittet.

Tillbaka
Topp